Dat gaat best als je de monitoren analoog aansluit, met een klink kabel (beter gekend als ik verwijs naar een kabel met een 3.5 mm jack op elk uiteinde).
Geloof me, gelet op de gemiddelde kwaliteit van de speakers in de meeste monitoren (en van de DAC in het gemiddelde scherm :-/ ) ga je dat verschil nooit horen.
Zet een splitter op de analoge uitgang van je geluidskaart (gebruik de 3.5 mm stereo uitgang, als je een kaart hebt met 3.5 mm mono uitgangen is het eenvoudig natuurlijk maar ik denk niet dat je zoiets ooit gaat vinden in consumententoestellen). In één uitgang steek je de kabel naar het linker scherm en in de andere naar het rechter scherm.
Nu moet je wat magie loslaten (disclaimer: ik heb dit nooit gedaan met speakers maar wel met microfoons en koptelefoons en daarbij ging het perfect):
In een klink-AUDIOkabel zitten eigenlijk maar 3 draadjes: één voor aarding, één voor het linkerkanaal en één voor het rechterkanaal. Als het signaal in één van de kanalen wegvalt, zal evident ook maar één speaker van je stereo geluid weergeven.
Zorg er in elk geval voor dat je een AUDIO-kabel hebt, dat kun je zien door het aantal metal gedeeltes zichtbaar op de klink: als er meer dan 3 zichtbaar zijn gescheiden door plastiek dan is het geen goede.
Het beste is om "blanco" klinks te kopen, die kosten maar een paar cent. Van een gewone stereokabel haal je dan langs één kant een klink af en soldeer je één kanaal en de aarding op de nieuwe. Herhaal met het andere kanaal voor de tweede kabel.
Bij het solderen moet je dan enkel rekening houden met de indeling van de klink volgens de TRS standaard: de sleeve van de klink (het lange gedeelte tegen de plastieken huls) is de aarding, dan komt een plastieken scheiding gevolgd door een ring voor het rechterkanaal en tenslotte nog een plastieken scheiding en het linkerkanaal op de punt van de klink. Maak je geen zorgen als je links en rechts omwisselt, het maakt toch niet uit want je maakt 2 kabels, één voor elk scherm. Zolang de aarding maar op de goede plaats zit.
Audio-kabels solderen is echter niet zo goed voor de audiokwaliteit. Alternatief aan nieuwe klinks kopen, zou je dus de bescherming op de klink van de originele kabel kunnen wegsmelten (in een goed verluchte ruimte liefst) en op die manier de bedrading aanpassen. Dat is eigenlijk ook veel eenvoudiger dan om dikke draden te moeten gaan solderen op zo'n klein stuk metaal.
Tadaa ... één scherm speelt nu het linkerkanaal en het andere het rechterkanaal.