Afkortingen en hover text

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 03:01
In sommige artikelen worden afkortingen gebruikt zonder dat de betekenis ervan expliciet genoemd wordt.

Bijvoorbeeld in dit recente artikel van @Koekiemonsterr:
nieuws: Rechter: Elon Musk en toezichthouder SEC moeten zelf Twitter-geschil ...

Wellicht is het een idee om in het artikel even een keer uit te tikken waar SEC eigenlijk voor staat. Die hover text verderop met de betekenis is natuurlijk wel handig op de pc maar niet toegankelijk op apparaten zonder muis (zoals mobiele telefoons dus).

Uiteraard heb je wel een idee door de toevoeging "toezichthouder" en is het geen ontzettende ramp om het even op te zoeken maar onhandig is het wel. Daarnaast kan een afkorting natuurlijk ook nog meerdere betekenissen hebben. :)

Bovendien is het natuurlijk ook gewoon één van de "taalregels". Ik kreeg er tenminste minpunten voor op school als ik zomaar een (ongebruikelijke) afkorting in de tekst gooide. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-06 22:36

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Zoals je zelf ook al zegt, in de eerste zin van de eerste alinea staat een 'kringeltje' onder SEC. Hover daarover en je ziet de afkorting. Dat dat voor mobiel anders ligt, is op zich een goed punt ja. Misschien wel iets om eens naar te kijken. Maar los daarvan wordt het ook nog eens min of meer kort toegelicht met 'toezichthouder' e.d. Lijkt me ook niet de meest onbekende afkorting verder, vandaar dat ik er niet nog een hele zin aan heb gewijd. Bij onbekendere afkortingen/organisaties gebeurt dat doorgaans wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 03:01
Ik heb die afkorting uiteraard eerder voorbij zien komen maar ik was totaal vergeten waar het voor staat.
Koekiemonsterr schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:32:
Dat dat voor mobiel anders ligt, is op zich een goed punt ja. Misschien wel iets om eens naar te kijken.
code:
1
<abbr title="U.S. Securities and Exchange Commission" onclick="alert(this.innerHTML + ' = ' + this.title)">SEC</abbr>

Zoiets? ;)

Ik neem aan dat er een mooi "afkorting maken"-knopje in jullie tiktool zit (zoals wij simpele :P gebruikers hebben om een hyperlink te maken) en dat jullie de abbr-elementen niet handmatig hoeven in te kloppen?

Het enige wat die tool dan zou moeten toevoegen aan het abbr-element is:

onclick="alert(this.innerHTML + ' = ' + this.title)"

Het mooie daarvan is dat het werk voor de auteurs exact hetzelfde blijft en je sowieso geen dubbele teksten hoeft in te kloppen.

:)