'Eng: ene iPhone weet wat andere iPhone doet'

Pagina: 1
Acties:
  • 4.304 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-07 01:58
Column van Rob Hoogland die zijn zoekopdracht op zijn iPhone in de vorm van advertenties op de iPhone van zijn vrouw ziet verschijnen.

De vraag is, hoe kan dit? Hij denkt zelf dat het te maken heeft met het delen van zijn apple-agenda met zijn vrouw. Maar omdat het verdienmodel van Apple niets met advertenties te maken heeft maar het verdienmodel van Google alles, lijkt het me logisch om het eerder in die richting te zoeken. Wat denken jullie?

https://www.telegraaf.nl/columns/3401815/eng-ene-i-phone-weet-wat-andere-i-phone-doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Beetje moeilijk te zeggen, te weinig informatie. Maar ik denk dat het niks te maken heeft met iPhone of Apple, maar des te meer met Google. Google weet natuurlijk welk apparaat bij welk ip-adres hoort. Als je op je telefoon, die je normaal gesproken meestal thuis gebruikt, een zoekopdracht doet terwijl je even niet thuis bent, dan weet Google nog steeds welk 'thuis'-ip-adres er bij dat toestel hoort en wordt alles achter dat ip-adres bestookt met reclame.

Gewoon een adblocker gebruiken, dan heb je hier geen last van. En een andere zoekmachine gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:56
Het kan ook nog stom toeval zijn. Hij zoekt op iets en ziet even later een advertentie voor het gezochte. Een advertentie die misschien al tientallen keren eerder voorbij is gekomen, maar nu gewoon opvalt omdat zijn zoekopdracht nog vers in z'n geheugen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr
Hier de twitter thread van dhr. Hoogland: https://twitter.com/RHoogland/status/1113867241731260417

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr
PhilipsFan schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:49:
Beetje moeilijk te zeggen, te weinig informatie. Maar ik denk dat het niks te maken heeft met iPhone of Apple, maar des te meer met Google. Google weet natuurlijk welk apparaat bij welk ip-adres hoort. Als je op je telefoon, die je normaal gesproken meestal thuis gebruikt, een zoekopdracht doet terwijl je even niet thuis bent, dan weet Google nog steeds welk 'thuis'-ip-adres er bij dat toestel hoort en wordt alles achter dat ip-adres bestookt met reclame.

Gewoon een adblocker gebruiken, dan heb je hier geen last van. En een andere zoekmachine gebruiken.
Weet Google dat ook als je VPN gebruikt, zoals Rob placht te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Bovenstaande (anboni- toeval) denk ik ook.

Verder:
Uurtje vliegen, maar lang genoeg om de Jessias zich te laten ergeren aan deze dikke, witte, mannelijke, kapitalistische, opgestoken middelvinger naar zijn klimaat. Dat is altijd meegenomen.
Wat een nare vent is die Hoogland toch. Scoort blijkbaar bij Televaag-lezers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herr
Bart2005 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:02:
Bovenstaande (anboni- toeval) denk ik ook.

Verder:

[...]

Wat een nare vent is die Hoogland toch. Scoort blijkbaar bij Televaag-lezers.
jaja maar laten we het aub even bij het onderwerp houden, dank u

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik die kop van die man enger vond dan zijn ontdekking...

Vermoedelijk zijn hier een paar dingen aan de hand... De advertentie boys hebben hun algoritmes goed op orde en weten welke apparaten en IP adressen bij elkaar horen. Daardoor zullen ze nog vele dagen deze advertenties te zien krijgen.

Daarnaast is dit ook een psychologisch dingetje... Voorbeeld: Ik heb onlangs een andere auto gekocht, een Toyota Yaris. Vanavond het moment dat ik dacht dat dat merk en type het moest gaan worden en ik er flink op heb gezocht, zag ik ze ineens overal rijden... Er zijn 2 mogelijkheden, of Toyota gaat mogelijke kopers stalken met zoveel mogelijk auto’s of ze vallen mij ineens veel meer op omdat ik er zelf mee bezig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Herr schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:02:
[...]

Weet Google dat ook als je VPN gebruikt, zoals Rob placht te doen?
Natuurlijk. Als je op je iPhone bent ingelogd bij Google dan helpt daar geen VPN tegen. Maar we hebben niet genoeg informatie om die conclusies te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr
wolly_a schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:05:
Ik moet zeggen dat ik die kop van die man enger vond dan zijn ontdekking...

Vermoedelijk zijn hier een paar dingen aan de hand... De advertentie boys hebben hun algoritmes goed op orde en weten welke apparaten en IP adressen bij elkaar horen. Daardoor zullen ze nog vele dagen deze advertenties te zien krijgen.

Daarnaast is dit ook een psychologisch dingetje... Voorbeeld: Ik heb onlangs een andere auto gekocht, een Toyota Yaris. Vanavond het moment dat ik dacht dat dat merk en type het moest gaan worden en ik er flink op heb gezocht, zag ik ze ineens overal rijden... Er zijn 2 mogelijkheden, of Toyota gaat mogelijke kopers stalken met zoveel mogelijk auto’s of ze vallen mij ineens veel meer op omdat ik er zelf mee bezig was...
Ik open dit topic niet om anekdotes aan te horen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Herr schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 01:13:
[...]

Is het nodig om zo lullig te reageren?

Anekdote of niet, hij maakt volgens mij een prima punt. Als je ergens op gaat letten, dan ga je het vaker zien. Wie zegt dat dat niet het geval is hier?

Het artikel zelf vind ik erg zwak. Hij vraagt op Twitter om wat reacties, vervolgens zegt 'ie dat iemand 'm erop attent maakt dat het misschien z'n gedeelde agenda kan zijn. En dan is de conclusie opeens "Dat is het dus", zonder ook maar enige vorm van bewijs.

[ Voor 53% gewijzigd door Hahn op 06-04-2019 01:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Inderdaad een wel erg summier artikel zeg.
Het is ook een beetje foute aanname, het IP-adres alleen is verre van boeiend; zeker omdat tig man een IP kunnen delen. Je denkt toch niet dat al die bigdata gasten zich enkel baseren op een IP? Dan kan je binnen grote bedrijven al helemaal niemand meer tracken. :+ De cookies die hij noemt bijvoorbeeld zijn al oneindig veel boeiender, en hij is belachelijk naïef als hij denkt dat cookie walls tracking voorkomen. (Zeker omdat aardig wat tracking ook zonder cookies kan, fingerprinting is een dingetje.) Als meneer en mevrouw (zonder VPN) samen op een WiFi-netwerk hebben gezeten (al is het die van henzelf) of Google-apps vaak gebruiken op dezelfde locatie, dan kan Google verrekte makkelijk 1 + 1 = 2 doen. Die algoritmes honen IP-adressen nog net niet weg als een van de minst boeiende stukjes data. En als die tracking cookies en/of unieke fingerprints er eenmaal zijn, dan kan je achter tien VPN's gaan zitten: ze weten nog altijd wie je bent.

Daarnaast wordt ook helemaal niet duidelijk over welke gedeelde agenda hij het heeft. Gebruikt hij daar iCloud voor, of staan ze beiden doodleuk ingelogd met hun Google-account en draait daar die agenda in? Dan heeft Google nóg een referentiepunt. En ja, dan kan die gedeelde agenda zeker iets bijdragen! Maar het hoeft niet zo te zijn.

Hij vermeldt ook niet WAAR zijn vrouw nou precies die ads te zien kreeg. Waarvan? Van welke app of welke website precies? En van wie is die app/site dan en, goh, zouden ze misschien van Google's of Facebook's diensten gebruik maken? Het gaat er zo te zien ook helemaal niet om of de ene iPhone weet wat de ander doet. Het gaat er hier blijkbaar om dat een andere partij (en ik vermoed een Google of Facebook in dezen) weet dat ze bij elkaar horen. Daar speelt de iPhone, buiten als device spelen waar toevallig mee gewerkt wordt, geen rol in. Verder ook die citaten... Weer die onzin over "m'n smartapparatuur luistert me af" terwijl dat ten eerste door iedereen ontkend wordt, ten tweede dat een gigantische hoeveelheid data en opslag zou vereisen (not to mention CPU resources) en ten derde is daar nooit ook maar enig bewijs voor gevonden dat dat soort apparaten dat doen.

Kortom: boeie, niets nieuws, stomme titel, let op wat je online doet. Next.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een nergens op slaande conclusie. Hoe kan een gesynchroniseerd agenda dat veroorzaken... Is ook wel te verwachten van een rioolkrant als de Telegraaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43

Yucon

*broem*

Dit heeft toch weinig met apple te maken? Ik was zelf in de veronderstelling dat google op basis van locatie ziet dat beide telefoons regelmatig bij elkaar in de buurt zijn en daar conclusies uit trekt. Zo vreemd is dat niet. Dat vind ik ook geloofwaardiger dan de wilde verhalen dat telefoons zelfs zonder spraaksassistent mee zouden luisteren met gesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr
Hahn schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 01:19:
[...]

Is het nodig om zo lullig te reageren?

Anekdote of niet, hij maakt volgens mij een prima punt. Als je ergens op gaat letten, dan ga je het vaker zien. Wie zegt dat dat niet het geval is hier?

Het artikel zelf vind ik erg zwak. Hij vraagt op Twitter om wat reacties, vervolgens zegt 'ie dat iemand 'm erop attent maakt dat het misschien z'n gedeelde agenda kan zijn. En dan is de conclusie opeens "Dat is het dus", zonder ook maar enige vorm van bewijs.
Nee dat was niet nodig idd..

Ja die conclusie komt nogal uit de lucht vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik vraag me af of deze ‘column’ serieus is, er zijn te weinig gegevens om een conclusie te trekken. Tevens is de schrijver gewoon slecht geïnformeerd want om zulke conclusies te gaan trekken zonder enig onderzoek, ja zijn eigen ‘onderzoek’, slaat eigenlijk nergens op.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:19

NSG

Je weet niks!

Wikipedia: Device fingerprint

Een VPN alleen helpt niet om fingerprinting tegen te gaan. Zijn apparaat en dat van zijn vrouw staat natuurlijk al lang in de database bij de advertentieboeren, als die zijn of van dezelfde persoon of ze zijn in elk geval erg close.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:00

Blokker_1999

Full steam ahead

Niemand weet op welke manier een advertentieplatform je exact volgt en je weet ook niet wat zijn vrouw of hijzelf allemaal heeft gedaan op het toestel van de vrouw. Als ik in het artikel lees
Die middag had ik, op het terras van een strandpaviljoen, naar vliegretourtjes Amsterdam-Hamburg gezocht, op mijn eigen iPhone, in overleg met haar.
stel ik mij al direct de vraag: ben je zeker dat zij ook niet al even wat informatie heeft zitten zoeken na je overleg?

Het feit dat hij denkt dat een VPN een garantie is voor privacy toont al aan dat deze man niet weet waarover hij spreekt. Het enige dat een VPN doet is ervoor zorgen dat je eigen ISP geen DPI meer kan doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het ligt in elk geval niet aan Apple. Ik zie aan mijn reclames precies wanneer mijn vrouw bij grapedistrict gaat bestellen. Ik gok dat ze wat met IP adressen goochelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
anboni schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:55:
Het kan ook nog stom toeval zijn. Hij zoekt op iets en ziet even later een advertentie voor het gezochte. Een advertentie die misschien al tientallen keren eerder voorbij is gekomen, maar nu gewoon opvalt omdat zijn zoekopdracht nog vers in z'n geheugen zit.
Nee is geen stom toeval hoor :) hier thuis precies hetzelfde, ik zoek bij wijze van spreken naar een moersleutel, en prompt een minuut later zegt mijn vrouw waarom krijg ik in vredesnaam advertenties te zien over moersleutels.

Beide iPhone, gedeelde agenda (al ligt het daar vast niet aan).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Herr Buiten om dat dit totaal niets met Apple/iPhone te maken heeft.

Er is te weinig info bekent om deze 'conclusie' te trekken. info kan gedeeld zijn via WA of Twitter of dergelijks
en daar kan de reclame vandaan komen. ook net hoe je je toestel/apps hebt ingesteld natuurlijk. verder erg Telegraaf waardig artikel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Hackus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:36:
@Herr Buiten om dat dit totaal niets met Apple/iPhone te maken heeft.

Er is te weinig info bekent om deze 'conclusie' te trekken. info kan gedeeld zijn via WA of Twitter of dergelijks
en daar kan de reclame vandaan komen. ook net hoe je je toestel/apps hebt ingesteld natuurlijk. verder erg Telegraaf waardig artikel.
Sterker nog mijn vrouw ziet vaak die reclame dan in de telegraaf app :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Martinusz schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:23:
[...]

Nee is geen stom toeval hoor :) hier thuis precies hetzelfde, ik zoek bij wijze van spreken naar een moersleutel, en prompt een minuut later zegt mijn vrouw waarom krijg ik in vredesnaam advertenties te zien over moersleutels.

Beide iPhone, gedeelde agenda (al ligt het daar vast niet aan).
En jullie gebruiken allebei wifi op dezelfde Ziggo internetverbinding. Net zoals die Hoogland thuis. En advertenties worden niet aan een device getoond maar aan een IP-adres.

Niks nieuws, 20 jaar geleden maakte we er al grapjes op kantoor over. Iedereen zag opeens overal Mercedes Benz advertenties verschijnen, dus werd de baas gevraagd of 'ie nou al uitgekeken was op z'n CLK.

Typisch weer Hoogland die goedkoop probeert een relletje te scoren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:01
Of ze zitten thuis op dezelfde wifi met dezelfde externe IP adres waarbij Google bepaalde zoekopdrachten registreert via dat IP adres.

Of z’n vrouw houdt hem stiekem in de gaten en typt zijn zoekopdrachten op haar telefoon in op hem na te kijken hehehe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
naar vliegretourtjes Amsterdam-Hamburg gezocht, op mijn eigen iPhone, in overleg met haar
daar kan het al in zitten...Via een appje? Is ze zelf ook gaan Googlen? ...

Wanneer een titel begint met "Eng", dan krijg ik er geen goed gevoel bij eerlijk gezegd (over het artikel dan). Ofwel, gewoon met een korreltje zout nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 06-04-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 00:22
Is het tegenwoordig ook niet zo dat Apple als primaire zoekmachine Google gebruikt? There you go then. Gebruik zelf DuckDuckGo en dus nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Herr schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 01:13:
[...]

Gast, misschien iets eerder naar bed gaan? Mijn reactie was uiterst serieus bedoeld. Ik las ooit over een onderzoek waar mensen dachten dat je telefoon je afluistert en ineens kregen ze dan reclame van hetgeen waarover ze hadden gepraat. Ik kan het onderzoek niet terugvinden helaas.

Het komt er op neer dat je een soort selectieve aandacht krijgt voor bepaalde dingen, vandaar mijn eigen voorbeeld (niet anekdote) van mijn auto.

Helaas kan ik het onderzoek niet meer terugvinden, maar het woord dat er bij hoort is volgens mij ‘synchroniteit’. Wikipedia zegt hierover: De term synchroniciteit (letterlijk: gelijktijdigheid) betekent zinvolle coïncidentie van uiterlijke en innerlijke gebeurtenissen die zelf niet causaal verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
Ik zocht gisteren op BladeVPS Pro bij Transip. Krijg nu allemaal ads voorgeschoteld..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik mis eigenlijk nog de meest simpele optie naast dat ze thuis via wifi hetzelfde ip-adres delen...

Delen ze niet ook gewoon standaard via die vpn-provider hetzelfde ip-adres?
Iedere vpn-provider doet gewoon bijna verplicht aan NAT en zeker binnen 1 abonnement.

Je bent "anoniem" op een van omdat er gewoon veel meer mensen op hetzelfde ip-adres zitten. Waardoor je meer verschillende ads krijgt, alleen krijgt nog steeds iemand jouw ads te zien, alleen veel minder omdat het aantal getoonde ads groter is. Maar als je er echt op gaat letten dan ga je zoiets specifieks als 1 vlucht zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SgtElPotato schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:04:
Ik zocht gisteren op BladeVPS Pro bij Transip. Krijg nu allemaal ads voorgeschoteld..
ik lees een bericht van anthony ter horst, en krijg ineens reclame van ter horst mode :o

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
Hackus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:44:
[...]

ik lees een bericht van anthony ter horst, en krijg ineens reclame van ter horst mode :o
Toch gek hé hoe dat internet werkt.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Gezien de summiere topicstart, en dit topic alleen maar leidt tot speculaties heeft dit topic weinig discussiewaarde. Deze gaat dan ook op slot.

Een serieus topic over dit onderwerp past beter in Privacy & Beveiliging, maar kijk daar eerst door de topics aldaar, aangezien dit onderwerp daar al diverse malen is besproken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.