Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeden1991
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 18:36
Mijn vraag
Is het iemand gelukt om met een Synologie DS218 een draadloze verbinding op te zetten? Zo ja, welke adapter (merk/type) gebruik je?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik had in gedachte de DS218 met één van deze adapters te kopen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De reden waarom ik deze vraag stel is omdat een product manager van Synology mij per mail aangeeft dat dit niet meer ondersteund wordt. Nu geeft die niet aan wat hij bedoeld met ondersteuning. Dit kan zijn in de vorm van nieuwe updates of dat het gewoon compleet niet werkt.

Aangezien ik in mijn situatie geen bekabelde verbinding (helaas) kan opstellen ben ik genoodzaakt om een draadloze verbinding te gebruiken.

There is no place like 127.0.0.1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Aeden1991 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:19:
Aangezien ik in mijn situatie geen bekabelde verbinding (helaas) kan opstellen ben ik genoodzaakt om een draadloze verbinding te gebruiken.
Het staat op die site vrij duidelijk: "Synology has stopped updating this compatibility list since September, 2017. All models listed here are compatible with DSM 6.1; however, compatibility with newer DSM versions is not guaranteed by Synology."

Maar dat gaat allemaal over USB WiFi dongles. Die moeten inderdaad specifiek ondersteund worden door DSM. Een andere mogelijkheid is om een WiFi bridge neer te zetten die je bedraad (UTP) met je Synology verbind. Dan weet de Synology niet eens dat het een WiFi verbinding is, en dat zal gewoon blijven werken.

Kun je wellicht toch iets meer uitleggen hoe je situatie er precies uit ziet? Wat probeer je te bereiken en waarom is het uberhaupt niet mogelijk een ethernet kabel in je Synology te steken? Er zal ook een voedingskabel in moeten gaan tenslotte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeden1991
Hey Morgan,

Eerlijk gezegd vind ik de site niet duidelijk met het stuk 'newer DSM versions is not guaranteed by Synology'. Dit interpreteer ik dat een USB WiFi dongle wel kan werken, maar dat ze geen garantie hiervoor kunnen bieden. Vandaar ook mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben.

Klopt, een bridge kan een oplossing zijn, maar dan moet ik altijd een device aan hebben staan, zodat ik verbinding naar mijn NAS kan maken. Dat is voor mij momenteel geen oplossing.

Ik kan mijn situatie uitleggen, maar dat vind ik niet relevant voor dit topic. Ik wil een draadloze oplossing en geen bekabelde. De opmerking dat het niet mogelijk is om een kabel in mijn NAS te steken slaat dan ook nergens op.'
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:06:
[...]

Het staat op die site vrij duidelijk: "Synology has stopped updating this compatibility list since September, 2017. All models listed here are compatible with DSM 6.1; however, compatibility with newer DSM versions is not guaranteed by Synology."

Maar dat gaat allemaal over USB WiFi dongles. Die moeten inderdaad specifiek ondersteund worden door DSM. Een andere mogelijkheid is om een WiFi bridge neer te zetten die je bedraad (UTP) met je Synology verbind. Dan weet de Synology niet eens dat het een WiFi verbinding is, en dat zal gewoon blijven werken.

Kun je wellicht toch iets meer uitleggen hoe je situatie er precies uit ziet? Wat probeer je te bereiken en waarom is het uberhaupt niet mogelijk een ethernet kabel in je Synology te steken? Er zal ook een voedingskabel in moeten gaan tenslotte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Gelukkig werkt een Synology met linux, en als er Linux drivers zijn voor wifi stick geschikt voor de architectuur van je nas, dan kan het werken.

Anderzijds, koop een accesspoint en zet deze in station mode om met je huidige WiFi te verbinden.
Dit kan bijvoorbeeld op 5 GHz 802.11ac met een Mikrotik hAP ac lite.
pricewatch: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 05-04-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Aeden1991 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:44:
Eerlijk gezegd vind ik de site niet duidelijk met het stuk 'newer DSM versions is not guaranteed by Synology'. Dit interpreteer ik dat een USB WiFi dongle wel kan werken, maar dat ze geen garantie hiervoor kunnen bieden. Vandaar ook mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben.
Dat zinnetje betekent dat elke toekomstige DSM update er voor zou kunnen zorgen de dongle niet meer werkt. Als je bereid bent daar mee te leven, dan kun je iets uit dat lijstje van Synology kiezen dat op dit moment compatible is.
Aeden1991 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:44:
Klopt, een bridge kan een oplossing zijn, maar dan moet ik altijd een device aan hebben staan, zodat ik verbinding naar mijn NAS kan maken. Dat is voor mij momenteel geen oplossing.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "dan moet ik altijd een device aan hebben staan". Je NAS zal toch aan moeten staan. Maakt het dan zoveel uit dat je daarnaast een WiFi bridge aan hebt staan? Zie ook de suggestie van @jeroen3 hierboven voor een apparaat dat je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Tot slot, blijkbaar wil je niet vertellen waarom je dit wilt. Prima, maar dat maakt het meedenken over oplossingen voor je situatie moeilijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 05-04-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Wifibridge of powerline lijkt me een veiligere oplossing en toekomstbestendiger.

Ik denk dat maar weinig mensen een wifi dongle gebruiken icm een NAS. Vandaar de vraag wat je situatie is. Dan kan je zeggen dat het niet uitmaakt. Maar dat maakt waarschijnlijk ook veel mensen die kunnen/willen helpen denken "laat maar".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

DarkSide

theres no place like ::1

Het doel is toch je NAS op je netwerk aansluiten. Niet specifiek ik wil kijken of ik iets wat niet/moeilijk ondersteund is aan de praat krijg?

Denk dat de situatie waar in je zit dan toch best handige info is.
De huidige situatie is dat je geen kabel kunt gebruiken.
Maar:
- kan je de NAS verplaatsen zodat hij dichter bij je router/switch komt te staan
- kan je een switch verplaatsen zodat hij dichter bij je NAS komt te staan.
- is een powerline een optie.
- is er echt geen mogelijkheid om een kabel te trekken naar de meterkast bv en daar je NAS te plaatsen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeden1991
Dit is de situatie...
Ik woon boven een winkelpand, waarbij de verhuurder de internetverbinding beheerd. De bovenverdieping is omgebouwd tot een X-aantal woningen, die toegang hebben tot het internet via een draadloze verbinding.

Ik heb gevraagd voor een bekabelde verbinding, maar hier wilt de verhuurder niet aan meewerken. Dus ben ik beperkt tot de draadloze verbinding die ik momenteel heb. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar alle netwerkapparatuur zich bevind, dus kan ook geen powerline adapter te gebruiken.

Dit is ook de reden waarom ik alleen wilden weten of het mogelijk is de draadloze USB dongle te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Helder, maar in deze situatie zou ik helemaal overwegen om zelf wel, alleen voor jouw appartement, een bedraad netwerk aan te leggen, wat je via een WiFi bridge en/of router aan het draadloze netwerk van je verhuurder verbind.

Het voordeel is dan dat alle apparatuur (inclusief NAS, PC, etc.) onderling wel bedraad verbonden zullen zijn en dus veel hogere snelheden zullen halen.

Het voordeel van een router er tussen plaatsen is ook dat je een eigen netwerk creert, waarmee je voorkomt dat je NAS voor iedereen die van het WiFi gebruikt maakt zichtbaar zal zijn.

Niet echt een nette manier van internet aanbieden van je verhuurder overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Ik gebruik een Mikrotik mAP lite voor een soortgelijk probleem.
https://mikrotik.com/product/RBmAPL-2nD
pricewatch: MikroTik mAP Lite

Zo groot als een luciferdoosje. Wordt gevoed met een micro-USB stekkertje vanaf het apparaat zelf en hangt met (de ingebouwde) magneet aan de behuizing van het apparaat. Een 10cm ethernet kabeltje maakt het feest compleet.

Al je meer apparaten hebt die je graag met een kabeltje aansluit, is de hAP lite een grotere variant met vier ethernet poorten.
pricewatch: MikroTik RouterBoard RB941-2nD - hAP Lite

Let op: deze doosjes kunnen veeel meer dan alleen maar voor wifi bridge spelen en kunnen een pita zijn om goed in te stellen. Enige netwerk kennis is noodzakelijk!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Aeden1991 in dit geval zou je dus een access point kunnen kopen (in marketing wel een wifi-repeater genoemd). Deze kun je relatief eenvoudig aansluiten op het bestaande wifi-netwerk.

Onder andere KPN, Telfort en Ziggo bieden dit soort wifi-versterkers aan. Het voordeel hiervan is dat ze het wifi-signaal pakken en de snelheid die ze krijgen van de router doorgeven. Zo heb je beter wifi door je hele appartement.

Maar, er zitten ook 4 LAN poorten op. Je kan dus je eigen bedrade netwerk maken. Mijn idee zou zijn om de wifi-versterker daar neer te zetten waar het wifi signaal het sterkste is (makkelijk te checken met een telefoon en een app als Wifi Heatmap) en vervolgens de NAS met een kabeltje aan de wifi versterker te hangen.

Dit heeft een aantal voordelen TOV een dongle:
- geen problemen met compabiliteit bij updates van je NAS
- alles wat je vervolgens bedraad aansluit op de wifi versterker kan op volledige snelheid bestanden van en naar je nas sturen. En dat is vaak de snelheid van je harde schijf. Via wifi is dat veel problematischer.
- je kan je eigen wifi opzetten. Dus een eigen naam met eigen wachtwoord.

De kosten zijn volgens mij ~50 euro. Maar dan heb je het meteen goed. En bij verhuizen kan je de wifi repeater gewoon weer gebruiken. Ongeacht provider.

En het mooiste: geen netwerkkennis noodzakelijk. De uitleg is prima van KPN/Telfort. Alleen instellen via WPS gaat niet lukken maar dat hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Waah schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:51:
Onder andere KPN, Telfort en Ziggo bieden dit soort wifi-versterkers aan. Het voordeel hiervan is dat ze het wifi-signaal pakken en de snelheid die ze krijgen van de router doorgeven. Zo heb je beter wifi door je hele appartement.
Ik zou niet gaan voor een repeater/versterker (wat overigens niet hetzelfde is als een access point*). Als de verhuurder 1 WiFi netwerk aanbiedt aan alle verhuurders, zit iedereen in dezelfde IP range en heeft dus toegang tot elkaars devices. Met een WiFi bridge breid je alleen dat netwerk uit. Ik zou er een router tussen zetten, en zo een apart netwerk voor jezelf maken, waar de overige huurders geen toegang toe hebben.

Dus: WiFi signaal -> WiFi bridge (Access Point in bridge mode) -> Router -> bedraad netwerk

Daarmee zorg je dat jouw netwerk gescheiden blijft van de rest. Sommige routers zullen de functie van WiFi bridge wellicht overigens ook kunnen doen, dus als je een geschikt apparaat vind, levert het je slechts 1 extra apparaat op.

* Een repeater vangt een WiFi signaal op en stuurt opnieuw een (vaak hetzelfde) WiFi signaal uit (soms hebben ze ook poorten voor bedrade aansluiting); een access point maakt van een bedraad signaal een WiFi signaal (en sommige modellen ondersteunen ook het omgekeerde, dan heb je een WiFi bridge).

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-04-2019 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Vandaar dat ik de Telfort/KPN repeater aanraad. Dat is een access point (maar KPN/Telfort noemt het een "wifi repeater". En ja dat is foute benaming) waarbij je inderdaad je eigen netwerk kan opzetten. En dat voor relatief weinig geld.

Al maakt dat het wel weer een klap ingewikkelder. En als je network sharing uitzet of je devices gewoon beveiligd met een wachtwoord is er weinig aan de hand. Maar als TS zich er wat in wil verdiepen om het goed te krijgen is het de moeite zeker waard.

[ Voor 35% gewijzigd door Waah op 06-04-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeden1991
Ik ben zelf geen voorstander van WiFi versterkers, omdat het vaak voor extra delay zorgt. WiFi is half duplex waardoor maar één device tegelijk kan 'praten', dus ook een versterker.

Data zal dus eerst naar de versterker verstuurd moeten worden, voordat deze naar de router/AP's verstuurd wordt (indien het device dichter bij de versterker staat dan router/AP). Dit zal leiden tot meer delay en is met name onaangenaam voor delay gevoelige applicaties, waaronder Skype for Business en gaming.

De AP's die ik kan gebruiken zijn beide van Aruba, die ik vanuit mijn werk met veel korting heb kunnen bemachtigen. Deze zijn aanzienlijk beter dan de huis, tuin en keuken devices die de meeste gebruiken.

Anyway, met de WiFi verbinding zelf heb ik weinig problemen. Eerder met het feit dat ik de NAS niet rechtstreeks op het netwerk kan aansluiten. Qua security kan ik de NAS goed dicht timmeren, dus daarvoor maar ik mij weinig zorgen.

Het slechte aan het WiFi van de verhuurder is dat iedereen zijn eigen AP met SSID heeft, maar in hetzelfde subnet zit, waaronder pinautomaat, klanten database en andere bedrijfsservers van de winkel inzitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:19:
Gelukkig werkt een Synology met linux, en als er Linux drivers zijn voor wifi stick geschikt voor de architectuur van je nas, dan kan het werken.
Er draait misschien wel Linux op, maar wel een custom kernel waar je weinig aan kan veranderen.

Zo had ik op mijn Synology ook graag full device encryptie gehad met LUKS. Geen probleem op Linux, maar op een Synology werkt het niet.

Voor de rest zou ik in het geval van TS idd een WiFi bridge gebruiken. Kan al met een cheap ass tplink router van 15 euro.

Ooit 2 van gebruikt in mijn vorige huurwoning om te voorkomen dat ik kabels door het huis moest trekken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.