Laptop presteert enorm slecht met tweede scherm (4K)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 17:54
Ik heb een Lenovo L480 (i5-8250U, 8GB) laptop aangesloten op een 4K monitor via DisplayPort en deze adapter, zodat ik gelijktijdig kan blijven opladen. Echter is de video performance heel erg slecht op het tweede scherm. Scrollen (in alle browsers) gaat verre van vloeiend en video's afspelen (zelfs 1080p op YouTube) gaat vaak stotterend. Met power management instellingen heeft het niets te maken, alles staat namelijk ingesteld op maximale prestaties. Ook in de Intel Graphics settings.

Als ik de resolutie van het tweede scherm omlaag schroef naar 1920*1080 loopt alles wel soepel. Het lijkt er dus op dat de hardware moeite heeft met de resolutie. Maar deze SoC zou toch geen moeite moeten hebben met wat browsen op 4K? Alle drivers zijn up to date, scherm draait keurig op 60hz. Ook als ik het 4K-scherm als hoofdscherm gebruik op z'n native resolutie is alles nog traag. Zelfs als ik het laptopscherm uitschakel, en dus met een enkel scherm werk.

Iemand enig idee of hier iets aan te doen valt, of is Intel Graphics 620 gewoon te zwak?

[ Voor 9% gewijzigd door hershel op 05-04-2019 19:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Mijn gok, je laptop ondersteunt geen of niet volledig video over USB-C (want hij heeft geen Thunderbolt). Dit staat vast genoemd in de handleiding. Er staat in ieder geval in de beschrijving van je adapter dat je Thunderbolt nodig hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 05-04-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 02:29
Kun je eens wat screenshots plaatsen van apparaatbeheer? Het is bijzonder interessant om te zien hoe de monitor nu wordt herkend en wordt aangestuurd door Windows.
In het ergste geval is het een DisplayLink achtige constructie waarbij je IG 620 helemaal niets doet en de display volledig door je CPU wordt aangestuurd in software.

while (! ( succeed = try ()));