Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10 19:34
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar aankoop advies omtrent een systeem om LP's mee af te kunnen spelen. Nu het weer helemaal in de mode is om LP's te draaien willen mijn ouders graag weer de mogelijkheid hebben om hun stoffige platen van de zolder te halen en weer eens te luisteren naar de nostalgische muziek uit hun jongere jaren. Aangezien ik hier helemaal geen kennis van heb ben ik op zoek naar wat adviezen. alleseerst het typerende lijstje dat welhaast verplicht is bij deze topics

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een platenspeler, dit kan een simpel goedkoop all in one spelertje zijn, of een set

Wat is je budget?
Er is voorals nog geen vast budget, hoewel ik de max wel wil stellen rond de 500. Wat betreft de prijs, het is wel de bedoeling gewoon de beste ervaring voor de situatie te krijgen. 300 euro extra uitgeven voor een minimale verbeterde ervaring is niet de bedoeling.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De set is bedoeld als muziek systeem voor mijn ouders, zodat zij hun platen weer kunnen beluisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf nog geen echte keuze kunnen maken gezien mijn pure onkunde op dit gebied. Het onderscheid dat ik inmiddels gevonden heb is een all in one systeem waarbij je alles in een doos krijgt en direct klaar bent om te gaan en de moeilijkere weg, waarbij er speler, speakers en versterker zullen moeten worden aangeschaft. Wat hierbij de afweging is de prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zou graag van advies worden voorzien door de wat meer ervarenen onder ons wat betreft dit onderwerp. Alle hulp wordt op prijs gesteld.

Met vriendelijke groet,

Tim

Beste antwoord (via glowman op 29-04-2019 22:33)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Ik zou je budget in ongeveer drieën delen, voor platenspeler, versterker en luidsprekers. Een alles in een systeem is meestal minder van kwaliteit dan losse componenten, en losse componenten geeft je de flexibiliteit later bijvoorbeeld de platenspeler up te graden naar een iets betere

Bijvoorbeeld
Pricewatch: Audio technica platenspeler
Pricewatch:Onkyo versterker
Pricewatch:Dali luidsprekers (prijs is per stuk!)

lijkt me een goede start.

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 05-04-2019 17:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Ik zou je budget in ongeveer drieën delen, voor platenspeler, versterker en luidsprekers. Een alles in een systeem is meestal minder van kwaliteit dan losse componenten, en losse componenten geeft je de flexibiliteit later bijvoorbeeld de platenspeler up te graden naar een iets betere

Bijvoorbeeld

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 05-04-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Als ik jou was zou ik dit topic ook eens goed doorlezen Het Grote Vinyl Topic Deel 3

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
martyw schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:41:

Bijvoorbeeld

Die redenatie kan ik volgen, maar welke reden heb je om deze combinatie van componenten te kiezen? Puur de prijs? (aangezien die ook 3x hoger zal zijn dan een los systeempje, van wat ik heb gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
Pierre schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:45:
Als ik jou was zou ik dit topic ook eens goed doorlezen Het Grote Vinyl Topic Deel 3
Ik deel 2 wel al een keer gespot, maar deel 3 nog niet. Ik zal ook hier nog eens door heen scrollen. Nog bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Ik sowieso een iets betere kwaliteit platenspeler kopen. Of deze nu zo slecht is weet ik ook niet trouwens.

[ Voor 31% gewijzigd door Pierre op 05-04-2019 20:16 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dit systeem klinkt zeker vijf keer zo goed als een all in one van 150 euro :) Deze Audio technica wordt door bijvoorbeeld what hifi aanbevolen als een goedkope keuze. Omdat je aangaf dat je ouders graag hun oude platen weer eens willen horen zou ik hiermee simpel beginnen, als ze het echt leuk vinden kunnen ze met het systeem wat ik voorstelde eenvoudig upgraden naar een betere speler, zoals een Pricewatch: Project of een Rega, de versterker en luidsprekers kunnen ook hier goed bij.

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 05-04-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
martyw schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:32:
Dit systeem klinkt zeker vijf keer zo goed als een all in one van 150 euro :) Deze Audio technica wordt door bijvoorbeeld what hifi aanbevolen als een goedkope keuze. Omdat je aangaf dat je ouders graag hun oude platen weer eens willen horen zou ik hiermee simpel beginnen, als ze het echt leuk vinden kunnen ze met het systeem wat ik voorstelde eenvoudig upgraden naar een betere speler, zoals een Pricewatch: Project of een Rega, de versterker en luidsprekers kunnen ook hier goed bij.
Ik was nog niet bekend met whathifi en had dit stuk dus ook nog niet gezien. Klinkt als een goede aanbeveling, hartelijk dank. Mochten er nog andere aanvullingen zijn, dan hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
What hifi heeft ook een mening over de Onkyo, en de Dali's. Ik denk dat voor 500 euro mijn voorstel een prima begin is, en als je ouders er echt lol in gaan krijgen kun je eenvoudig een betere platenspeler en eventueel iets grotere luidsprekers bij deze versterker gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
Na tientallen jaren zullen alle platen erg vuil zijn. Een mengsel, van stof, vet van de vingers, huidschilvers en haartjes, speekselresten, eetrestanten. :F

Ze zullen schoongemaakt moeten worden en heb zelf een knosti disco antistat hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
martyw schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 07:33:
What hifi heeft ook een mening over de Onkyo, en de Dali's. Ik denk dat voor 500 euro mijn voorstel een prima begin is, en als je ouders er echt lol in gaan krijgen kun je eenvoudig een betere platenspeler en eventueel iets grotere luidsprekers bij deze versterker gaan zoeken.
Ik had ze inderdaad al gevonden, bedankt voor de tip :)
aljooge schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:26:
Na tientallen jaren zullen alle platen erg vuil zijn. Een mengsel, van stof, vet van de vingers, huidschilvers en haartjes, speekselresten, eetrestanten. :F

Ze zullen schoongemaakt moeten worden en heb zelf een knosti disco antistat hiervoor
Daar maak ik me niet zo druk om, maar ik zal het onthouden, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De meningen van What Hifi zou ik met een korrel zout nemen. Iets met betaalde reviews en andere malversaties.
Neemt niet weg dat het prima spul is, maar er is ook zat ander spul te verkrijgen.
Er vanuitgaand dat het stereo moet zijn en een versterker alleen versterkt: neem een zut platen mee en ga luisteren. Geluid moet je horen namelijk.

Verder zou mijn vraag voor amelijk zijn of je behalve platen afspelen nog meer wilt. Radio / streaming / cdspeler wellicht? Of is er bestaand spul dat aangeslote kan worden?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
The Eagle schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:35:
De meningen van What Hifi zou ik met een korrel zout nemen. Iets met betaalde reviews en andere malversaties.
Neemt niet weg dat het prima spul is, maar er is ook zat ander spul te verkrijgen.
Er vanuitgaand dat het stereo moet zijn en een versterker alleen versterkt: neem een zut platen mee en ga luisteren. Geluid moet je horen namelijk.

Verder zou mijn vraag voor amelijk zijn of je behalve platen afspelen nog meer wilt. Radio / streaming / cdspeler wellicht? Of is er bestaand spul dat aangeslote kan worden?
Ik vermoed dat de eerste uitbreiding een cd speler zal worden, daar is nu een apart systeempje voor dat niet echt geweldig is. Dat is echter gewoon prima aan te sluiten op de versterker en daar maak ik me niet zo druk om (die onkyo heeft 4 line in aansluit mogelijkheden als ik me niet vergis). Mocht je andere ideeën hebben of alternatieve suggesties dan houd ik me natuurlijk aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zou ik niet zo zeker van zijn. Dat "aparte systeempje" hoeft zeker niet noodzakelijk een uitgang te hebben voor zijn cd speler ;)
Doe jezelf een lol en vertel even wat de eindsituatie zou moeten zijn en wat daarvoor het hele budget is ook. En of je bijvoorbeeld openstaat voor vloerstaande speakers of niet.
Niks mis met geleidelijk aan opbouwen binnen een beperkt budget maar dan hebben we wel wat meer info nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
The Eagle schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:56:
Zou ik niet zo zeker van zijn. Dat "aparte systeempje" hoeft zeker niet noodzakelijk een uitgang te hebben voor zijn cd speler ;)
Doe jezelf een lol en vertel even wat de eindsituatie zou moeten zijn en wat daarvoor het hele budget is ook. En of je bijvoorbeeld openstaat voor vloerstaande speakers of niet.
Niks mis met geleidelijk aan opbouwen binnen een beperkt budget maar dan hebben we wel wat meer info nodig :)
Ik had het iets beter kunnen formuleren. Wat ik bedoelde is dat een aparte cd speler (een andere van het huidige losse systeempje) eenvoudig aan te sluiten zal zijn op een versterker. Daarom heb ik daar ook geen hard hoofd in. Wat betreft de set up is het doel het kunnen wederom kunnen afspelen van platen, eventuele uitbreidingen in de toekomst zijn leuk en aardig, maar niet het doel. (De reden waarom een eventuele goede set ook tot de opties behoort, naast het zelf bij elkaar zoeken van de componenten).

Ik weet niet of ze bezwaar hebben tegen vloerstaande speakers, maar ik vermoed van niet. Mocht je wat dat betreft alternatieven hebben ten opzichte van de eerder genoemde speakers dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, je budget is eerlijk gezegd een beetje aan de krappe kant.
Beetje fatsoenlijke platenspeler doet ca 200, fatsoenlijke instap versterker ook ca 200 en dan moeten de speakers er nog bij. Voor 100 euro per stuk heb je wellicht wat bookshelves maar die missen gewoon laagweergave en das echt zonde. Grotere bookshelves of instap vloerstaanders kan, maar dan reken op 200-250 per speaker of meer. En juist die speakers zijn voor het geluid het belangrijkste :)

Dus wil best tips geven maar dat wordt wat lastig. Platenspeler wil je ook niet op bezuinigen want voor je het weet sloop je je platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Met jouw budget zijn goede vloerstaanders niet nieuw te vinden, tweedehands moet zeker lukken als dat een optie is, zoek naar goed bekendstaande merken als B&W, Tannoy, JBL, Dali, Klipsch, KEF, etc. Post een paar links van je Marktplaats vondsten, dan kunnen de kenners er wellicht wat over zeggen

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 07-04-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
The Eagle schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:10:
Mja, je budget is eerlijk gezegd een beetje aan de krappe kant.
Beetje fatsoenlijke platenspeler doet ca 200, fatsoenlijke instap versterker ook ca 200 en dan moeten de speakers er nog bij. Voor 100 euro per stuk heb je wellicht wat bookshelves maar die missen gewoon laagweergave en das echt zonde. Grotere bookshelves of instap vloerstaanders kan, maar dan reken op 200-250 per speaker of meer. En juist die speakers zijn voor het geluid het belangrijkste :)

Dus wil best tips geven maar dat wordt wat lastig. Platenspeler wil je ook niet op bezuinigen want voor je het weet sloop je je platen.
Je vergeet hier dat er een verschil zit tussen de absolute "beste" ervaring en gewoon een goede ervaring. Het is pure onzin dat speakers 250 per stuk moeten gaan kosten om te kunnen genieten. Ik heb zelf jaren geleden een keer wat speakers van 50 euro per stuk gekocht en kan daar ook prima van genieten. Is het geluid op en top het beste? Zeker niet, maar het is ook niet slecht. Dus wat dat betreft vrees ik dat ik het oneens met je ben. Het is niet voor iedereen eenvoudig om even 1000 euro uit te geven voor een cadeautje, met 500 zitten we gewoon echt aan de boven grens.

Wat betreft de platenspeler is er wellicht nog een oude speler beschikbaar, wat wellicht wat van de prijs af kan halen, maar dat zou een reductie zijn ten opzichte van wat er al voorgesteld is kwa prijs, niet extra budget dat vrij komt.
martyw schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:17:
Met jouw budget zijn goede vloerstaanders niet nieuw te vinden, tweedehands moet zeker lukken als dat een optie is, zoek naar goed bekendstaande merken als B&W, Tannoy, JBL, Dali, Klipsch, KEF, etc. Post een paar links van je Marktplaats vondsten, dan kunnen de kenners er wellicht wat over zeggen
Wat dit betreft moet ik bekennen dat ik niet zon fan ben en deze optie wil ik voor nu niet binnen beschouwing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Overigens deel ik je mening dat je met kleinere speakers ook een prima ervaring kunt hebben :)
Pagina: 1