GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Ws zo oud dat LSA nog niet uitgevonden was
Wikipedia: Krone LSA-PLUS
[ Voor 45% gewijzigd door SniperGuy op 05-04-2019 13:55 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Intercom zou kunnen, maar wellicht kan TS de situatie beter omschrijven.
Bedrijf (verzamelgebouw), woon complex, bouwjaar etc.
Waar gaan bv de 5 grijze kabels naartoe (die 5 die de unit midden onder verlaten)?
[ Voor 20% gewijzigd door SpamLame op 05-04-2019 14:03 ]
Gebouw is een bedrijfswoning van een camping en is gebouwd in 1968. Dus onderdeel van een telefoniesysteem zou kunnen.
In een garage een stuk verderop zit ook nog een zeer verroeste en vergaande telefoonkast. Maar ik zie daar geen kabels uit de grond komen die lijken op de hoeveelheid die er in de meterkast naar beneden gaan. De paar die er zitten gaan juist de andere kant op van het huis.

Ik kan niemand echt vragen over dit meer omdat de oorspronkelijke bewoners (mijn grootouders en oom) overleden zijn. Mijn moeder kan zich alleen maar herinneren dat het voor haar gevoel altijd erin heeft gezeten.
Het zou wellicht ook nog een telefoon/intercom systeem combinatie kunnen zijn.
De grijze kabels gaan de grond in en verder geen flauw idee. Er zit een kruiptruimte onder het huis, maar voor nog geen 10 miljoen euro ga ik daar in (nog afgezien ik dat fysiek niet kan)
[ Voor 11% gewijzigd door wontcachme op 05-04-2019 14:17 ]
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Hoor hier nietsFanman schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:56:
Klinkt als een oud alarm systeem wat ooit in de woning heeft gezeten.
@wontcachme oude tel lijnen, deurbel/ontgrendeling intercom etc.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dan ga ik hem binnenkort in de kruipruimte late doorzagen en een nieuwe draadloze deurbel plaatsen. Ding neemt best veel ruimte in in een kleine meterkast.Hackus schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:17:
[...]
Hoor hier niets![]()
@wontcachme oude tel lijnen, deurbel/ontgrendeling intercom etc.
Voordat je daar aan (laat) beginnen verzeker je je zelf er dan van dat je huidige voorzieningen daar geen gebruik van maken. Zou sneu zijn als jij de kabel doorzaagt waarna KPN je een mooie rekening stuurt bv.wontcachme schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:18:
[...]
Dan ga ik hem binnenkort in de kruipruimte late doorzagen en een nieuwe draadloze deurbel plaatsen. Ding neemt best veel ruimte in in een kleine meterkast.
Wbt bedrijfswoning camping. Interne telefonie/intercom/slagboom whatever oplossing ligt dan voor de hand.
Voormalig eigenaren zijn niet de enige bron van informatie, gezien een bedrijf (ooit) is er mogelijk nog documentatie in de vorm van rekeningen/tekeningen buren, oud werknemers (afh. van omvang), mogelijk zelf bouwvergunningen. Vraag is hoeveel moeite je daarvoor zou willen doen.
Er zit een ISRA punt naast deze kast. Daar komt een mooie blauwe KPN kabel in en van daar uit een klein kabeltje naar het modem. Zal voor de zekerheid iemand eerst in de kruipruimte laten kijken.SpamLame schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:49:
[...]
Voordat je daar aan (laat) beginnen verzeker je je zelf er dan van dat je huidige voorzieningen daar geen gebruik van maken. Zou sneu zijn als jij de kabel doorzaagt waarna KPN je een mooie rekening stuurt bv.
De camping is sinds zijn oprichting al in de familieWbt bedrijfswoning camping. Interne telefonie/intercom/slagboom whatever oplossing ligt dan voor de hand.
Voormalig eigenaren zijn niet de enige bron van informatie, gezien een bedrijf (ooit) is er mogelijk nog documentatie in de vorm van rekeningen/tekeningen buren, oud werknemers (afh. van omvang), mogelijk zelf bouwvergunningen. Vraag is hoeveel moeite je daarvoor zou willen doen.
Niet echt telefooncellen dan. Hooguit een telefoon extra in de receptie.synoniem schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:17:
Het ziet er inderdaad als een verdeelpunt voor een intern telefoonsysteem inclusief intercom en deuropener van een vakantiepark of camping. Stond vroeger waarschijnlijk nog wel ergens een of meer telefooncellen op het terrein ook.
Maar ik zal eerst goed kijken of het geen werkende ISRA punt is. Zo niet dan

Meestal had een camping in die tijd een munttelefoon in gebruik voor buiten de openingstijden van de receptie.wontcachme schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:23:
[...]
Niet echt telefooncellen dan. Hooguit een telefoon extra in de receptie.
Dit zijn zogenaamde telecommunicatie-rangeerstroken. Vier stuks waar kabels op zijn aangesloten. Waarschijnlijk de bovenste twee van de bedrijfs-telefooncentrale, de onderste twee de aansluitingen van de telefoontoestellen (of andersom). Verschillende andere antwoorden en het gegeven dat dit een voormalig bedrijfsgebouw is wijzen ook in die richting. Vroeger ging het aansluiten op een ander telefoonnummer gepaard aan simpel twee verbindingsdraadjes van plaats te wisselen. Tegenwoordig kan dat softwarematig. De zogenaamde rangeerdraden hoeven dan niet meer.wontcachme schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:48:
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Weet iemand wat deze kast is die in mijn meterkast zit? Ik weet niet of dit het goede forum is, maar dit val onder elektronica vermoed ik (wel is waar zeer oude elektronica, maar goed)
Opruimen van dit soort dingen is altijd eng. Daarom zit hij er nog
[ Voor 19% gewijzigd door Meester_J op 06-04-2019 11:16 ]
Insert vies grapje hier
je eerste foto is een verdeelkast voor telefonie, die verroeste installatie is een oude telefooncentrale (prachtig ding !)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat lijkt op een oud type ISRA, maar net niet helemaal. Zo lijkt de aarding te missen en ik ken ze enkel als enkelvoudig, jij hebt hier twee stroken inzitten.wontcachme schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:48:
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Weet iemand wat deze kast is die in mijn meterkast zit? Ik weet niet of dit het goede forum is, maar dit val onder elektronica vermoed ik (wel is waar zeer oude elektronica, maar goed)
[Afbeelding: Watisdit]
Bij twijfel contact opnemen met KPN die eventueel iemand kan laten kijken. Mocht het toch een ISRA zijn kan er wellicht een kleiner en simpeler ISRA geplaatst worden.
[ Voor 35% gewijzigd door Wildfire op 06-04-2019 14:49 ]
Als 'ie die kabel welke rechtsboven aangesloten zit even loskoppelt (even goede foto's maken voor 't nageslacht) dan zal waarschijnlijk alléén z'n bel 't niet meer doen
Er ligt ook nog ergens een mooie blauwe kabel waar het huidige ISRA op zit volgens de TS.
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 15:09 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als dat zo is kan dat andere ding dus weg. Fotootje van die blauwe kabel met ISRA zou fijn zijn ter verificatie.wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:07:
Er ligt ook nog ergens een mooie blauwe kabel waar het huidige ISRA op zit volgens de TS.

wrs is de installatie volledig ontmanteld en zit ergens een nieuwere isra. kun je een foto van de hele meterkast plaatsen?
edit of ik lees alle reacties van topicstarter eerst even

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 06-04-2019 15:16 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik heb zo'n vermoeden dat 't ooit, gezien de posts van TS, mede een schakelpaneel voor een toegangscontrole systeem is geweest waarbij o.a. ook wat slagbomen + intercoms geschakeld konden worden.Wildfire schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:09:
[...]
Als dat zo is kan dat andere ding dus weg. Fotootje van die blauwe kabel met ISRA zou fijn zijn ter verificatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 15:16 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Inderdaad: in het telefoonmuseum vind je ze met die naam!Tens schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:32:
[...]
je eerste foto is een verdeelkast voor telefonie,
Klopt het dat er als deksel een donkergrijs U-vormig stuk ijzer op hoort te zitten, met in het midden een zwart rondje met de letters "PTT"? Die dozen zag je vroeger (toen computergestuurde centrales nog onbetaalbaar waren) bij alle bedrijven op alle afdelingen tegen de muur. Ik heb nooit geweten dat een deel van de aansluitingen in zo'n kast gesoldeerd werd.
Deze PTT verdeelkast is blijkbaar later door een handige harrie hergebruikt om de deurbel te verbinden.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Het kabeltje linksonder (dat verdwijnt achter de gele buizen) ging naar wat ik vermoed een soort noodaccu (een box met tien De Witte Kat batterijen van ik denk 15cm hoog en een diameter of 5cm). Dit zat daar ooit aan:wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:07:
@Wildfire Alles lijkt daar, even snel bekeken, al volledig los te liggen / afgeknipt te zijn op dat éne kabeltje linksonder na. Dat kabeltje is waarschijnlijk alleen nog aangesloten op de "bel knop" van het intercomdeel wat op de derde foto staat.

De blauw/rode draadjes uit de trafo lijken naar het binnengedeelte met de 'gong' van de deurbel te gaan. Daar zitten twee draadjes met dezelfde kleur. Het intercom gedeelte zal onderuit die kast komen (ergens in al die draadjes)
iddAls 'ie die kabel welke rechtsboven aangesloten zit even loskoppelt (even goede foto's maken voor 't nageslacht) dan zal waarschijnlijk alléén z'n bel 't niet meer doen
Wildfire schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:09:
[...]
Als dat zo is kan dat andere ding dus weg. Fotootje van die blauwe kabel met ISRA zou fijn zijn ter verificatie.

Let niet op alle andere kabels die uit dat kastje komen. Ooit is iemand zo slim geweest om dat kastje ook te gebruiken om alle interne lijnen daarin te laten uitkomen. toen nog extra kabeltjes ivm isdn internet.
Idd een ijzeren kap, alleen geen PTT tekst erop. En handige harrie is goed mogelijk. Veel van de dingen hier zijn door handige harrie's gedaan of campinggasten uit die tijd.aawe mwan schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:36:
[...]
Inderdaad: in het telefoonmuseum vind je ze met die naam!
Klopt het dat er als deksel een donkergrijs U-vormig stuk ijzer op hoort te zitten, met in het midden een zwart rondje met de letters "PTT"? Die dozen zag je vroeger (toen computergestuurde centrales nog onbetaalbaar waren) bij alle bedrijven op alle afdelingen tegen de muur. Ik heb nooit geweten dat een deel van de aansluitingen in zo'n kast gesoldeerd werd.
Deze PTT verdeelkast is blijkbaar later door een handige harrie hergebruikt om de deurbel te verbinden.

Het is jammer dat ik niemand van toen meer kan vragen hierover. Na wat nadenken hadden wij ook nog het vermoeden dat het misschien voor mijn opa's zijn werk kan zijn geweest. De camping had hij (munttelefoon's zijn er overigens nooit geweest, alleen maar een stopwatch in de receptie en een gewone telefoon. Ook poorten handmatig.) naast zijn andere baan als boswachter in dit bos en politiehonden trainer. Toen keken ze nog niet zo krap op wat vriendendiensten om dingen geregeld te krijgen (medio 1960/1970)