GPU upgrade (1660) in 7 jaar oude PC. past dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-08 15:37
Ik heb m'n pc ongeveer 7 jaar geleden gebouwd, en twijfel nu over een nieuwe, maar kwam erachter dat een nieuwe GPU gewoon in mijn PC past en werkt, toch?

Het voelt niet goed om op dit moment een hele nieuwe pc te kopen, of een gaming laptop. maar wil wel een upgrade doorvoeren, dus ik denk er nu aan om alleen de GPU te vervangen. Kunnen jullie me helpen om te checken of het ik het goed heb uitgezocht, of nog iets over het hoofd heb gezien?

Ik zoek een?
Grafische kaart omdat ik nu achter begin te lopen met mainstream games, ik wil nu bijvoorbeeld Apex Legends op hogere settings dan minimal spelen. Het liefst gewoon lekker op ultra.

Wat is je budget?
beste bang for buck, dus een 1660 (ti) lijkt me een goede keuze voor nu. Dan kan ik het in ieder geval uitzitten tot Google Stadia, zien wat dat wordt. Of dat ik meer neig naar de consoles voor gaming.

Mijn huidige systeem (de relevante onderdelen):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Volgens de info heb ik nu al een PCIe x16 3.0
en de processor kan volgens mij ook wel even mee.
de voeding volgens mij ook wel.

Mis ik dan nog iets of is dit een goed idee?

bronnen:
ziet er compatible uit: https://www.techpowerup.c...d-7950-flex-oc-boost.b488

hier staan geen nieuwe kaarten tussen (logisch): https://www.msi.com/Motherboard/support/z77ag45#support-test direct link naar de GPU's: https://storage-asset.msi.com/file/test_report/TR1_2533.pdf

The Buddha Boy - Nemo - Liquidgenius.

Beste antwoord (via predacore op 05-04-2019 13:35)

• Bart Manshande
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-07-2023
De GPU zou gewoon goed moeten werken. Waarschijnlijk zal je dan tegen je cpu die gaat bottlenecken aan gaat lopen op het moment dat je beslist om op hoge frames te gaan spelen. Als je 1080p 144Hz zou gaan spelen gaat dat een stuk lastiger worden dan 1440p 60Hz. Verder zouden er geen problemen moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 11:34
het is geen probleem gewoon erin proppen en gaan :)
in games kan je misschien tegen het feit aanlopen dat je processor te langzaam is (kleine kans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:30

Esumontere

Floep, banaan.

Die voeding is inmiddels wel aan vervanging toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
AcidBanger schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:30:
het is geen probleem gewoon erin proppen en gaan :)
in games kan je misschien tegen het feit aanlopen dat je processor te langzaam is (kleine kans)
thanks voor de snelle reactie.
Het is natuurlijk ook een beetje een 'pleister' voor nu. Maar dan schuift de bottleneck in ieder geval een stuk op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 21:30

waseland

War... war never changes

Ja deze kun je gewoon verwisselen met elkaar. Wat wel slim is is om eerst de AMD drivers te uninstalleren voordat je je nieuwe kaart erin stopt.

Verder kan het zoals hierboven gezegd inderdaad voorkomen dat bij games zoals Battlefield, Fallout etc. je cpu de bottleneck wordt. Maar je zal er zeker in vooruit gaan qua prestaties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bart Manshande
De GPU zou gewoon goed moeten werken. Waarschijnlijk zal je dan tegen je cpu die gaat bottlenecken aan gaat lopen op het moment dat je beslist om op hoge frames te gaan spelen. Als je 1080p 144Hz zou gaan spelen gaat dat een stuk lastiger worden dan 1440p 60Hz. Verder zouden er geen problemen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
Esumontere schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:30:
Die voeding is inmiddels wel aan vervanging toe...
mijn idee is om nu de nieuwe GPU te kopen. Mede dankzij jullie snelle doeltreffende reacties.
Dan mijn oude GPU te bewaren. en dan over ongeveer een jaar ofzo een nieuwe pc te kopen, waarvan ik de GPU dan al heb.
Dan kan ik de oude PC in zijn geheel verkopen.

Dus de voeding nu vervangen zou dan toch niet echt nodig zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Heb zelf de nog oudere i7 2600k samen met een 1070ti uitgerust. Dat gaat ook prima. Daarbij gebruik ik een 1080p144hz monitor die ik op 120hz draai samen met 120 fps in games. Gaat allemaal prima. De 1070ti is wel ietjes sneller als de 1660ti maar dan nog, dat gaat gewoon prima werken, maak je geen zorgen.
predacore schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:34:
[...]

Zo lang hij het nog doet zou ik hem niet vervangen. Alleen als je rare dingen merkt zoals onstabiel systeem of hij begint herrie te maken, dan zou ik hem gaan vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sir_Hendro op 05-04-2019 13:37 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Manshande
predacore schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:34:
[...]

mijn idee is om nu de nieuwe GPU te kopen. Mede dankzij jullie snelle doeltreffende reacties.
Dan mijn oude GPU te bewaren. en dan over ongeveer een jaar ofzo een nieuwe pc te kopen, waarvan ik de GPU dan al heb.
Dan kan ik de oude PC in zijn geheel verkopen.

Het is niet perse nodig als je hem niet zo lang meer gebruikt. De efficiëntie is waarschijnlijk een stuk minder dan als je een nieuwe zou kopen, maar hij is wel nog gewoon 80+ Bronze certified. Dat betekent dat die een rendement van tussen de 81 en de 85% heeft. Als je er goed voor zorgt dat er niet al te veel stof in komt is er geen gevaar. Het is misschien wel een idee (als je dat nog niet hebt) een fan grill onder je psu te leggen zodat er minder stof in komt. Dit kan namelijk zorgen voor vonken in je systeem en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
Bart Manshande schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:41:
[...]

Het is niet perse nodig als je hem niet zo lang meer gebruikt. De efficiëntie is waarschijnlijk een stuk minder dan als je een nieuwe zou kopen, maar hij is wel nog gewoon 80+ Bronze certified. Dat betekent dat die een rendement van tussen de 81 en de 85% heeft. Als je er goed voor zorgt dat er niet al te veel stof in komt is er geen gevaar. Het is misschien wel een idee (als je dat nog niet hebt) een fan grill onder je psu te leggen zodat er minder stof in komt. Dit kan namelijk zorgen voor vonken in je systeem en dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Ah goeie, die fan grill kan ik nog wel even checken!

De kast is heel schoon van binnen, ook goede tip uit de BBG, de Fractal Design Define R4.
Soms wel wat op lopen vloeken als ik de PC mee nam naar een LAN weekend, hij is behoorlijk heavy.
Maar qua filters, stof en stilte werkt het uitermate goed. Dat bewijst maar weer dat de BBG ook een duurzame keuze is voor de langere termijn, goed gedaan tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
Ik heb gisteren de nieuwe videokaart al binnen gehad. Ben uiteindelijk voor de Geforce 1660 ti OC gegaan van Gigabyte.
even goed naar de 8 pin moeten zoeken ipv de 6 pin, maar dat ging uiteindelijk allemaal prima.

Je merkt het verschil behoorlijk, ik speel normaal Apex legends op de xbox, maar nu met de 1660 ti zie ik op de PC nog meer detail dan op de xbox.
Thanks voor de hulp hier. En dit berichtje is vooral voor mensen die tegen dezelfde vraag aan lopen.

Alleen de GPU upgraden en de oude bewaren om daarna je pc nog al gehele set te kunnen verkopen is een goed idee geweest.

Topic mag verder op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor mensen die hetzelfde idee hebben: controleer of de videokaart in de behuizing past. Sommige behuizingen hebben niet zoveel ruimte voor een GPU, waardoor lange GPU's niet passen. Komt vooral voor in kleine kasten.
Pagina: 1