Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal!

Mijn naam is Michelle, 24 jaar oud en ik doe momenteel de Msc. Strategie- en Innovatiewetenschappen. Nu ben ik op zoek naar een extra uitdaging naast de studie en zoek deze graag in de vorm van certificering(en). De certificeringsrichting die, lijkt mij, voor de hand ligt is in het gebied van projectmanagement. Echter is het voor mij onduidelijk welke nou het meest gebruikt wordt binnen het bedrijfsleven/overheid, en welke het best gewaardeerd wordt en dus het beste in voor mijn CV. De certificeringen die ik gevonden heb zijn:

- Prince2
- IPMA
- PMI
- Lean Six Sigma
- Agile Scrum

Bovenstaande certificeringen lijken mij allen gericht op projectmanagement. De verschillen hierin blijven voor mij echter wat onduidelijk.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen/meningen hierover zijn en wat jullie aanraden! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hallo Michelle, ik zou de zoekfunctie eens gebruiken want volgens mij is deze vraag al vaker voorbij gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door marshallq op 05-04-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:47
Het hangt ervan af waar je wilt gaan werken. Agile Scrum komt van software ontwikkelaars, PRINCE2 is zeer geschikt voor bestuurlijke processen en Six Sigma voor optimalisatie van productie. Met de anderen heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:14
Prince 2, IPMA en PMI is traditioneel projectmanagement, wat binnen bedrijven en overheid wordt gebruikt. Waar Prince2 vooral in Europa wordt gebruikt en IPMA meer in the Verenigde Staten/Wereldwijd. PMI kom ik niet zoveel tegen. Uiteindelijk is het allemaal vergelijkbaar qua fase's op minimale aanpassingen.

Agile/Scrum proberen de meeste organisaties naar over te stappen is een andere manier van werken vooral vanuit een zelfsturend team. Als kijkt op scrum.org kom je al heel eind zonder cursus.

Lean Six Sigma is vooral proces en kwaliteits/organisatieverbetering en heeft naar mijn idee minder te maken met project management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn ervaring is dat Prince2 en IPMA in Nederland vooral bij overheid en semi-overheid instellingen handig zijn. PMP is belangrijker bij grote internationale bedrijven. Scrum/Agile was hip bij IT bedrijven en is nu hip bij allerlei ontwikkel bedrijven.

Voor allemaal geldt: het zorgt ervoor dat in een bedrijf dezelfde begrippen en hetzelfde soort documentatie wordt gebruikt. Verder geldt ook: hanteer het strikt en je krijgt mensen die het geweldig en mensen die het verschrikkelijk gaan vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Kan je niet beter een leuke stage/bijbaan naast je studie gaan doen?
Dit soort cursussen volgen zonder werkervaring zijn volgens mij weinig zinvol.
Ik heb zelf bijvoorbeeld na een paar jaar werkervaring IPMA-D gedaan, de inhoud kon ik toen redelijk toepassen op mijn werk (afhankelijk van je rol in een project geldt dit in meer of mindere mate).
Als ik die cursus nog vanuit de studiebanken gedaan zou hebben zou het vooral een theoretisch verhaal zijn waarvan je de praktische invulling mist.
Dan zou je een papiertje hebben waar, denk ik, vanuit het bedrijfsleven weinig waarde aan gehecht wordt bij een starter (dus weggegooid geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
wm1234 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:52:
Prince 2, IPMA en PMI is traditioneel projectmanagement, wat binnen bedrijven en overheid wordt gebruikt. Waar Prince2 vooral in Europa wordt gebruikt en IPMA meer in the Verenigde Staten/Wereldwijd. PMI kom ik niet zoveel tegen. Uiteindelijk is het allemaal vergelijkbaar qua fase's op minimale aanpassingen.

Agile/Scrum proberen de meeste organisaties naar over te stappen is een andere manier van werken vooral vanuit een zelfsturend team. Als kijkt op scrum.org kom je al heel eind zonder cursus.

Lean Six Sigma is vooral proces en kwaliteits/organisatieverbetering en heeft naar mijn idee minder te maken met project management.
Mee eens (ik was hetzelfde verhaal aan 't typen :)). IPMA zie ik overigens binnen Europa ook (als certificering) en ik denk ook dat Agile wel iets meer is dan zelforganisatie, maar dat lijkt me gezien het niveau van de vraag van de TS niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
euchromatic schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:52:
Het hangt ervan af waar je wilt gaan werken. Agile Scrum komt van software ontwikkelaars, PRINCE2 is zeer geschikt voor bestuurlijke processen en Six Sigma voor optimalisatie van productie. Met de anderen heb ik geen ervaring.
Bedankt voor je antwoord! Ik zou niet specifiek binnen een software gerelateerd bedrijf willen gaan werken. Betekent dit dat Agile Scrum dan al snel afvalt?
wm1234 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:52:

Bedankt voor het antwoorden! Betekent dit dat Agile/Scrum steeds meer opkomend en dus ook gevraagd is?
dr snuggles schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:09:
Mijn ervaring is dat Prince2 en IPMA in Nederland vooral bij overheid en semi-overheid instellingen handig zijn. PMP is belangrijker bij grote internationale bedrijven. Scrum/Agile was hip bij IT bedrijven en is nu hip bij allerlei ontwikkel bedrijven.

Voor allemaal geldt: het zorgt ervoor dat in een bedrijf dezelfde begrippen en hetzelfde soort documentatie wordt gebruikt. Verder geldt ook: hanteer het strikt en je krijgt mensen die het geweldig en mensen die het verschrikkelijk gaan vinden.
Ik zie uit de antwoorden dat Prince2 van belang kan zijn. Daarnaast zie ik dat Scrum/Agile erg opkomend is. Dit is dus ook dermate in opkomst bij bedrijven die niet specifiek opereren in de software-sector?
Smobbo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:18:
Kan je niet beter een leuke stage/bijbaan naast je studie gaan doen?
Dit soort cursussen volgen zonder werkervaring zijn volgens mij weinig zinvol.
Ik heb zelf bijvoorbeeld na een paar jaar werkervaring IPMA-D gedaan, de inhoud kon ik toen redelijk toepassen op mijn werk (afhankelijk van je rol in een project geldt dit in meer of mindere mate).
Als ik die cursus nog vanuit de studiebanken gedaan zou hebben zou het vooral een theoretisch verhaal zijn waarvan je de praktische invulling mist.
Dan zou je een papiertje hebben waar, denk ik, vanuit het bedrijfsleven weinig waarde aan gehecht wordt bij een starter (dus weggegooid geld).
Een bijbaan heb ik er ook nog naast ;). Ik vind het echter belangrijk om mij zo goed mogelijk te ontwikkelen en een certificering zal altijd beter zijn dan geen certificering. Ik snap je punt verder wel, maar wil mij dus graag zo goed en snel mogelijk ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
(jarig!)
Als je nog tijd over hebt kijk eens of je bij het bestuur van je favoriete studentenvereniging kunt.

Project management is typisch iets waar je ervaring voor nodig hebt. Junior project manager is in mijn ervaring ook niet mogelijk. Bij een bestuur keer je juist de dingen die als projectleider terug komen

Net zoals scrum master of lean/six sigma green belt. Je kan het pas echt doen na dat je wat ervaring hebt. (Ik zie ook yellow/orange belt voorbij komen maar die zijn net zoals een prince foundation of een introductie tot scrum iets wat je in een dag kan doen en waarbij een certificaat niet echt meerwaarde heeft. Dat geeft meer aan dat je 2 avonden wakker kom blijven tijdens een cursus)

[ Voor 12% gewijzigd door Batavia op 05-04-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:30:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ik zou niet specifiek binnen een software gerelateerd bedrijf willen gaan werken. Betekent dit dat Agile Scrum dan al snel afvalt?

[...]

Bedankt voor het antwoorden! Betekent dit dat Agile/Scrum steeds meer opkomend en dus ook gevraagd is?

[...]

Ik zie uit de antwoorden dat Prince2 van belang kan zijn. Daarnaast zie ik dat Scrum/Agile erg opkomend is. Dit is dus ook dermate in opkomst bij bedrijven die niet specifiek opereren in de software-sector?

[...]

Een bijbaan heb ik er ook nog naast ;). Ik vind het echter belangrijk om mij zo goed mogelijk te ontwikkelen en een certificering zal altijd beter zijn dan geen certificering. Ik snap je punt verder wel, maar wil mij dus graag zo goed en snel mogelijk ontwikkelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1