Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:56
Hallo,

Ik wil toch even de vraag hier stellen. De situatie is als volgt. Ik werk nu net iets langer dan 1 jaar bij een horeca groothandel(orderpicker). Daarbij heb ik vaste dagen: zaterdag en zondag. Het contract dat ik heb is een 0-uren contract.

Ik heb hierover 2 vragen.
1. Krijg ik (70%) doorbetaald bij ziekte
2. Krijg ik doorbetaald bij feestdagen

Betreffende vraag 1. Hierbij doel ik bij ziekte op een dag waarbij ik ingeroosterd sta. Voorbeeld: ik ben op zaterdag ziek terwijl ik wel had moeten werken. Heb ik dan recht op uitbetaling van 70%?

Over vraag 2 bedoel ik of ik doorbetaald moet krijgen als ik ingeroosterd sta maar niet hoef te komen omdat er wegens een feestdag niet gewerkt wordt. Voorbeeld: ik sta standaard op de planning zondag maar eerste paasdag is de winkel gesloten. Heb ik dan recht op een uitbetaling van de 7 uren die ik normaal wel zou werken?

Ik kan hierover in de CAO geen duidelijk antwoord op vinden. Het antwoord op de vragen is daarin 'ja' maar er staat niet expliciet bij dat dit ook geldt voor een 0-uren contract.

Bvd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-05 09:03

Liberteh

All your base belong to me

Als er een wekelijks rooster wordt opgemaakt en jij hebt een 0 uren contract dan staat jouw werkgever vrij om jou op een feestdag niet in te plannen. Als jouw rooster dus op een zaterdag of zondag (welke dan een feestdag is) zegt dat jij vrij bent, dan hoeft je werkgever je hier niet voor te betalen. Je hebt namelijk een 0-urencontract. Dat is andersgezegd: je werkgever heeft bijna alle rechten en jij hebt bijna alle plichten ;)

Ziekteverzuim kan ik niet met zekerheid zeggen.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 14:20
Bij ziekte heb je recht op loon. Zowel kortdurend als langdurend verlof.

Ook als je voor langere tijd vaste dagen heb gewerkt kan je recht hebben op loop op basis van deze vaste uren. Lees dit even door: https://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract.

Let op dat er altijd uitzonderingen gemaakt kunnen worden in CAO's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Liberteh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:01:
Als er een wekelijks rooster wordt opgemaakt en jij hebt een 0 uren contract dan staat jouw werkgever vrij om jou op een feestdag niet in te plannen. Als jouw rooster dus op een zaterdag of zondag (welke dan een feestdag is) zegt dat jij vrij bent, dan hoeft je werkgever je hier niet voor te betalen. Je hebt namelijk een 0-urencontract. Dat is andersgezegd: je werkgever heeft bijna alle rechten en jij hebt bijna alle plichten ;)

Ziekteverzuim kan ik niet met zekerheid zeggen.
klink leuk, maar je zit er voor een groot deel naast. Als je namelijk wekelijks volgens een vast rooster werkt, dan mag er geen 0-uren contract gehanteerd worden. Er is sprake van een aannemelijk dienstverband voor de consequent geroosterde uren.

Je moet even nagaan onder welke CAO je valt.
ik denk deze : https://cdn.salaris-infor...ensmiddelen-2017-2019.pdf

In geval van arbeidsongeschiktheid heeft de werknemer onder aftrek van wachtdagen
recht op een uitkering gedurende:
a. de eerste periode van 26 weken (week 1 tot en met week 26): 100 procent;
....
Het aantal wachtdagen dat wordt afgetrokken bedraagt:
a. bij het eerste ziektegeval: 0 wachtdagen;
b. bij het tweede ziektegeval: 1 wachtdag;
c. bij het derde en elk volgend ziektegeval: 2 wachtdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Dank voor de info! Ik ga de cao eens doorspitten.

Ik had ook gelezen dat idd als je standaard ingepland staat over een periode van 12 of 13 weken. Je er eigenlijk van uit kunt gaan dat je 0-uren niet 'echt' meer 0-uren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh

Liberteh

kevin12 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:46:
Dank voor de info! Ik ga de cao eens doorspitten.

Ik had ook gelezen dat idd als je standaard ingepland staat over een periode van 12 of 13 weken. Je er eigenlijk van uit kunt gaan dat je 0-uren niet 'echt' meer 0-uren is.
Val je onder CAO van Horeca of van groothandel? Horeca CAO is namelijk helemaal om te janken, die punten die je nu opnoemt zijn daar voor zover ik weet expliciet uitgesloten zover ik me kan herinneren toen ik de CAO van mijn vriendin doornam....

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Liberteh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:32:
[...]

Val je onder CAO van Horeca of van groothandel? Horeca CAO is namelijk helemaal om te janken, die punten die je nu opnoemt zijn daar voor zover ik weet expliciet uitgesloten zover ik me kan herinneren toen ik de CAO van mijn vriendin doornam....
Ik kan zo even niet mijn cao vinden maar het is volgens mij geen horeca. Ik werk namelijk als orderpicker en dat valt onder de groothandel cao zover mij bekend.

Edit: ik krijg zondag 200% uitbetaald wat volgens mij onmogelijk zou zijn als het horeca cao is.

[ Voor 8% gewijzigd door kevin12 op 05-04-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh

Liberteh

CAO is altijd leidend, dus als het daar uitgesloten is, kan je er niks mee. Als er niks expliciet is aangegeven kan je er wat mee doen. Maar dat laatste is altijd lastig want je moet ook denken aan de werksfeer en die kan opeens snel veranderen wanneer je als 0-uren contracter opeens dingen gaat eisen (lees: je rechten kent)....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Als je bent ingeroosterd en je wordt ziek dan heb je recht op minimaal 70% loon, echter mag je niet onder het minimumloon uitkomen. Echter mag in de eerste zes maanden van een nul uren contract de loondoorbetalingsplicht worden uitgesloten bij ziekte.

Verder indien je drie maanden lang elke week of 20 uur per maand werkt is er geen sprake meer van een nulurencontract. Dan wordt het een contract dat feitelijk wordt ingevuld door de omstandigheden.

Bovenstaande geldt niet als er een CAO van toepassing is die anders bepaalt.

Mijn juridische mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Liberteh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:48:
CAO is altijd leidend, dus als het daar uitgesloten is, kan je er niks mee. Als er niks expliciet is aangegeven kan je er wat mee doen. Maar dat laatste is altijd lastig want je moet ook denken aan de werksfeer en die kan opeens snel veranderen wanneer je als 0-uren contracter opeens dingen gaat eisen (lees: je rechten kent)....
De werksfeer is niet perse iets waar ik echt mee zit. Lijkt me niet dat hier echt problemen ontstaan en als dat wel zo is ben ik ook zo weg. Het is iig geen lange termijn baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:06
Als ik ziek ben, word ik niet uitbetaald (nul uren, bijbaan).

volgens de regels moet het waarschijnlijk wel

[ Voor 32% gewijzigd door -World- op 07-04-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:49
Ik begrijp dat je niet via een uitzendbureau werkt, klopt dat? Daar is wel eea geregeld. In algemene zin goed om even naar je cao te kijken en eventueel nog even te Googlen op "bestendig arbeidspatroon doorbetaling feestdag" of een variant daarop, al dan niet gecombineerd met je cao. Wellicht dat je dan iets vindt. In de kern gaat het er nl. om of je een bestendig arbeidspatroon hebt (dat lijkt bij jou het geval op basis van je TS) bij een 0-uren contract, maar de ervaring leert dat die contracten nogal eens worden uitgebuit. Uiteraard kan er in de cao wel worden afgeweken zoals al eerder vermeldt in dit topic.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
kevin12 schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:32:
[...]

De werksfeer is niet perse iets waar ik echt mee zit. Lijkt me niet dat hier echt problemen ontstaan en als dat wel zo is ben ik ook zo weg. Het is iig geen lange termijn baan.
Dat zien ze waarschijnlijk wederzijds, dus op het moment dat je eisen gaat stellen over een urencontract zullen ze er zo klaar mee zijn en je voor de rest van de opzegtermijn aan je 0 uren houden..

Zeker omdat het tijdelijk is zou ik me er geen zorgen om maken en niet hopen op uitbetaling voor uren die je niet hebt gewerkt.

Al zal het juridisch zeker te verantwoorden zijn, heb je zin om hiervoor naar de rechter te gaan? Dat kost je meer in tijd dan wat het in euro's gaat opleveren vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevin12
-World- schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:35:
Als ik ziek ben, word ik niet uitbetaald (nul uren, bijbaan).

volgens de regels moet het waarschijnlijk wel
Dit heb ik laatst ook gehad. Vind ik toch een nare ervaring puur omwille dat je niet ziek wilt zijn, en daardoor mis je toch een inkomsten waar je (waarschijnlijk) wel recht op hebt.
Arjan90 schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:43:
Ik begrijp dat je niet via een uitzendbureau werkt, klopt dat? Daar is wel eea geregeld. In algemene zin goed om even naar je cao te kijken en eventueel nog even te Googlen op "bestendig arbeidspatroon doorbetaling feestdag" of een variant daarop, al dan niet gecombineerd met je cao. Wellicht dat je dan iets vindt. In de kern gaat het er nl. om of je een bestendig arbeidspatroon hebt (dat lijkt bij jou het geval op basis van je TS) bij een 0-uren contract, maar de ervaring leert dat die contracten nogal eens worden uitgebuit. Uiteraard kan er in de cao wel worden afgeweken zoals al eerder vermeldt in dit topic.
Ik ga bij mijn volgende werkdag er eens over informeren, en daarbij ga ik vragen of ze de cao willen overhandigen. Ik werk idd niet via een uitzendbureau.
Het lijkt er wel op dat ik een bestendig arbeidspatroon heb, werk nu al 1.5 jaar op dezelfde dagen maar het kan alsnog dat het in de cao anders staat. Ik moet daar even naar informeren.
Thomas18GT schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:52:
[...]

Dat zien ze waarschijnlijk wederzijds, dus op het moment dat je eisen gaat stellen over een urencontract zullen ze er zo klaar mee zijn en je voor de rest van de opzegtermijn aan je 0 uren houden..

Zeker omdat het tijdelijk is zou ik me er geen zorgen om maken en niet hopen op uitbetaling voor uren die je niet hebt gewerkt.

Al zal het juridisch zeker te verantwoorden zijn, heb je zin om hiervoor naar de rechter te gaan? Dat kost je meer in tijd dan wat het in euro's gaat opleveren vermoed ik.
Ik ga sws niet proberen ruzie te maken of irritaties op te wekken. Ik weet dat ze mij hard nodig hebben maar dat wil niet zeggen dat ik misbruik ervan moet maken (personeelstekort specifiek op zaterdag). Juridische stappen lijkt me ook geen doen, heb ik helemaal geen zin in. maar het moet iig niet zo zijn dat als je ergens recht op hebt, je het niet krijgt omwille een 0-uren contract. Ik heb de inkomsten hard nodig en daar wil ik me wel hard voor maken, tot op zekere hoogte. Nee heb je, ja kun je krijgen lijkt mij een gepaste uitspraak hiervoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb het opgezocht. Er is een CAO Foodservice en groothandel in levensmiddelen. Deze CAO is niet algemeen verbindend verklaard en dus alleen toepasselijk indien je werkgever is aangesloten bij de partijen die de CAO hebben gesloten (2017-2019 is periode CAO). Hierin is dit opgenomen:

Artikel 17b
ARBEIDSOVEREENKOMST OPROEPKRACHTEN
1. Onder een oproepkracht met een arbeidsovereenkomst dient in deze CAO te worden verstaan: iedere natuurlijke persoon waarvan de werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang hebben.
2. De oproepkracht is, behoudens zwaarwegende persoonlijke omstandigheden, verplicht gehoor te geven aan een oproep, tenzij de werkgever en de werknemer schriftelijk andere afspraken maken in de arbeidsovereenkomst. Indien de werknemer, wordt opgeroepen, op een termijn korter dan 4 kalenderdagen, heeft hij het recht deze oproep te weigeren.
3. Indien de oproepkracht geen arbeid verricht is de werkgever aan de oproepkracht krachtens artikel 7:628, zevende lid van het Burgerlijk Wetboek voor een periode van maximaal 24 maanden geen salaris verschuldigd. Het bepaalde hieromtrent in artikel 7:628, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek blijft buiten beschouwing. Dit onder de voorwaarde dat de oproepkracht door de werkgever bij elke oproep voor tenminste drie uren aaneengesloten te werk wordt gesteld dan wel wordt uitbetaald.
4. Voor de oproepkracht gelden niet de artikelen 23 tot en met 25a en 26 tot en met 40 en 44 van deze CAO.

De eerste 24 maanden mag het dus maar dan moet je wel een oproepkracht zijn, dus iemand die incidenteel werkzaamheden verricht. Zoals TS aangeeft werkt hij eigenlijk standaarduren en vaste dagen per week al geruime tijd. Dan is het geen nul-uren contract meer van rechtswege en ben je geen oproepkracht.

De wet zegt dan het volgende over uitsluiten loondoorbetaling bij ziekte:

7:628 lid 1

De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

7:628 lid 5:

Van lid 1 kan voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst bij schriftelijke overeenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Het is niet meer mogelijk om de periode van zes maanden, zoals bedoeld in art. < 7 >:628 lid 5 BW, bij cao ongeclausuleerd te verlengen, zoals onder het oude recht het geval was. Deze periode kan sinds 1 januari 2015 slechts bij cao voor bepaalde functies worden verlengd, mits de aan die functies verbonden werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang hebben (art. < 7 >:628 lid < 7 > BW). Het gaat daarbij om het soort werk dat wordt verricht (zoals piekwerkzaamheden en vervanging tijdens ziekte) en niet om het type werknemer, zoals studenten en scholieren, hoewel het volgens de regering uiteraard wel denkbaar is dat juist studenten en scholieren dit soort werkzaamheden verrichten.

Lang verhaal: Conclusie:

Na drie maanden vaste uren en/of dagen te hebben gewerkt ben je geen oproepkracht meer.

Je werkgever moet tenminste het loon doorbetalen dat hij wettelijk verplicht is 70%, of indien je arbeidsovereenkomst afwijkt ten voordele van jou (100%). De eerste zes maanden mag hij dat uitsluiten (en indien je een opvolgend contract krijgt mag het niet nog een keer zes maanden).

De 24 maanden van de CAO dat de werkgever niet hoeft te betalen is niet van toepassing op werknemers/niet-oproepkrachten.

[ Voor 5% gewijzigd door LucyLG op 08-04-2019 15:21 ]

Pagina: 1