Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Mijn vraag:
Mijn router komt uit in de slaapkamer. Door het hele huis heb ik prima internet, behalve in de werkkamer, die het verste weg ligt van de slaapkamer. De internet verbinding is super traag en valt vaak weg.

Ik heb sowieso een goedkope (en dus niet supersnelle) internetverbinding: 'Internet Light' van Tele2 (Tot 20 Mb/s download,tot 1 MB/s upload). Maar daar heb ik over het algemeen dus genoeg aan. De router is een standaard Tele2 router (zo'n witte).

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd:
- een andere router (waarvan ik de specificatie niet meer weet... maar dat hielp in ieder geval niet)
- een AC750 wifi range extender (Model: RE200), ook zonder succes

Heeft er iemand nog tips voor mij? Ik twijfel of ik nu een ander internetabonnement moet afsluiten en of dat ik één keer moet investeren in een goede router/wifi range extender.

Eerst maar eens jullie mening vragen, voordat ik geld ga uitgeven :)

Dank jullie wel alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Powerline adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
De vragen die je kan verwachten:
- kan je een ethernet-kabel trekken?
- zo niet: heb je gekeken naar powerline-achtige dingen? (Netwerk via je stopcontact)
- zit je wifi op 2,4GHz, of op 5GHz? De laatste is aan te bevelen

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties!

- een ethernet kabel doortrekken kan, maar dan moet die kabel door het hele huis heen lopen. Heeft dus niet de voorkeur.
- powerline adapter; is dat iets anders dan de wifi range extender (die dus ook in het stopcontact gaat)?
- ik zit alleen op 2,4GHz. Kan ik dit zomaar aanpassen of heb ik daar andere hardware voor nodig?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:13:
- powerline adapter; is dat iets anders dan de wifi range extender (die dus ook in het stopcontact gaat)?
Kijk hier eens, daar wordt het volgens mij goed uitgelegd: https://www.allesoverdraa...erken-powerline-adapters/
- ik zit alleen op 2,4GHz. Kan ik dit zomaar aanpassen of heb ik daar andere hardware voor nodig?
Komt je wifi nu uit je modem? Misschien dat je hem op 5GHz kan zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49

ralpje

Deugpopje

Let er wel op dat 5GHz een hogere doorvoer kent, maar dat het bereik (zeker als er geen line of sight is door muren etc.) minder is dan 2,4GHz. Die overstap zou ik dus niet direct aanraden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ten eerste moet je je lokale (wifi-)netwerk los van je abonnement zien. Zonde om meer bandbreedte te kopen terwijl je die niet gebruikt. Dan kun je inderdaad beter investeren in een beter (W)LAN.
- een ethernet kabel doortrekken kan, maar dan moet die kabel door het hele huis heen lopen. Heeft dus niet de voorkeur.
Dit zal de meest stabiele oplossing geven, maar vergt misschien inderdaad wat boren en knutselen.
Wifi gaat door de lucht, Powerline adapters communiceren via het stroomnetwerk. Bekabeld dus, maar niet zo betrouwbaar als ethernet, hoor :)
Daar heb je inderdaad andere hardware voor nodig. Maar 5GHz zal niet per definitie een betere ontvangst regelen. Voor de lage snelheden die jij gebruikt (tot 20Mbps) is 2.4GHz volgens mij ook al prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 05-04-2019 10:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus om het op te sommen:

- etherkabel doortrekken kan en werkt, maar heeft niet de persoonlijke voorkeur

- 5GHz is niet per se aan te raden, ivm kortere bereik

- powerline zou een goede optie zijn (net even het filmpje bekeken, klinkt inderdaad goed). Misschien wel minder betrouwbaar dan een kabel doortrekken, maar wel beter dan een wifi extender. Ik zal me daar eens in verdiepen dan. Hebben jullie tips voor een goede koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dank voor jullie snelle reacties!

Ja dat is wel iets anders, wat je nu hebt zit in het stopcontact alleen voor de voeding van het ding. Een powerline adapter stuurt het signaal via het stroomnet door.Je hebt er dan 2 nodig, 1 bij de router en 1 in je werkkamer.
Je range extender pakt het wifi signaal op, en versterkt dat. Maar als je die in je werkkamer hebt geinstalleerd, heeft die al te weinig signaal om te versterken, wellicht kun je het verbeteren door die ergens halverwege je router en werkkamer te hangen.
Ik geloof dat de tele2 router alleen 2,4GHz doet, dus dan zou je inderdaad andere hardware moeten hebben.

Maar het is in theorie wel zo, dat 2,4GHz juist een beter bereik zou moeten leveren dan 5GHz. Echter het 2,4GHz netwerk is druk bevolkt, en als je buren bijv. op dezelfde kanalen zitten dan drukken die je signaal weg.
Wat je kunt doen is met een app op je telefoon zoals wifi-scanner kijken welke kanalen op de 2,4GHz band druk bevolkt zijn, en een rustiger kanaal opzoeken, en dit in je router instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-04-2019 10:29 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:22:
- powerline zou een goede optie zijn (net even het filmpje bekeken, klinkt inderdaad goed). Misschien wel minder betrouwbaar dan een kabel doortrekken, maar wel beter dan een wifi extender. Ik zal me daar eens in verdiepen dan. Hebben jullie tips voor een goede koop?
Is het een nieuwer huis qua bouwjaar? Bedrading en apparatuur die op de lijnen zitten tussen punt a en punt b zorgen voor een enorme drop in performance en stabiliteit met dit soort oplossingen. Had een 500mbit powerline in een jaren 70 huis enige tijd geleden. Van groep 3 naar groep 1 en haalde net 2 mbit op een 100mbit internet verbinding. De hemelsbreedte was 3 meter denk ik, maar de bekabeling was helaas niet gunstig genoeg en schijnbaar een dingetje in huizen die wat ouder zijn.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het huis is oud (1905), maar ik heb alle elektra opnieuw laten bekabelen, ca. 10 jaar geleden. Ik heb net even gekeken in de meterkast, en als het goed is zitten alle wandcontactdozen en lichten op één groep. (alle apparaten (vaatwasser etc. hebben hun eigen groep). Dat zou gunstig moeten zijn dan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jivebunny schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:26:
[...]

Is het een nieuwer huis qua bouwjaar? Bedrading en apparatuur die op de lijnen zitten tussen punt a en punt b zorgen voor een enorme drop in performance en stabiliteit met dit soort oplossingen. Had een 500mbit powerline in een jaren 70 huis enige tijd geleden. Van groep 3 naar groep 1 en haalde net 2 mbit op een 100mbit internet verbinding. De hemelsbreedte was 3 meter denk ik, maar de bekabeling was helaas niet gunstig genoeg en schijnbaar een dingetje in huizen die wat ouder zijn.
Dat is wel een dingetje inderdaad. Ik heb een jaren-50-huis, waarbij ongeveer de helft voorzien is van nieuwe bekabeling. Mijn Devolo 1200 komt met geluk tot de 200Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:31:
Het huis is oud (1905), maar ik heb alle elektra opnieuw laten bekabelen, ca. 10 jaar geleden. Ik heb net even gekeken in de meterkast, en als het goed is zitten alle wandcontactdozen en lichten op één groep. (alle apparaten (vaatwasser etc. hebben hun eigen groep). Dat zou gunstig moeten zijn dan, toch?
Dat is positief ja. Bekabeling, mits goed gedaan, na 80-90 is meestal wel geschikt genoeg voor powerlines.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik eens kijken naar een powerline adapter. Meestal kijk ik eerst even op marktplaats (ivm de kosten/hergebruik van producten); moet ik ergens op letten? Zit er veel kwaliteitsverschil in dit soort dingen? En maakt het uit als ze al een paar jaar oud zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Ik zou hier even inlezen bij een aantal producten, en dan op marktplaats gaan struinen?
categorie: Powerline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:36:
Ok, dan ga ik eens kijken naar een powerline adapter. Meestal kijk ik eerst even op marktplaats (ivm de kosten/hergebruik van producten); moet ik ergens op letten? Zit er veel kwaliteitsverschil in dit soort dingen? En maakt het uit als ze al een paar jaar oud zijn?
Ja, dat maakt allemaal uit. Ik zou even goed de reviews lezen :)

Voor jou geldt weer het geluk dat je bandbreedte niet zo belangrijk is. Tenzij je ook een NAS hebt staan waar je snel bij wilt kunnen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pven schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:09:
- zit je wifi op 2,4GHz, of op 5GHz? De laatste is aan te bevelen
Care to elaborate? Je weet dat met 5GHz het signaal juist minder reikt dan op 2,4GHz?
En zoals ik de TS lees is juist het bereik/de ontvangst het issue.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:36:
Kijk dan ook even hier in Vraag & Aanbod, die zijn over het algemeen wat betrouwbaarder. Maar gezien je problemen hebt met de ontvangst, kun je eens kijken of het niet gewoon te druk is op het Wifi kanaal? Switchen naar een ander kanaal kan al een heleboel schelen. Zeker gezien je in een oud huis woont, doe ik even de aanname dat je dan ergens in het centrum woont of er vlakbij, dan wil het qua wifi netwerken nog best eens druk zijn.

Ook kun je kijken of het al scheelt als de router elders ligt op de slaapkamer, meer in de buurt van de werkkamer. Dan heb je wellicht een langere ethernet kabel nodig naar de router, maar dat is prima te realiseren, lijkt me.

[ Voor 62% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Ik ga dan op zoek naar een powerline adapter. Ik kan dan zoeken naar een adapter met max 200mbps, toch? Dat scheelt inderdaad weer :)

Dank jullie allemaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:39:
[...]
Care to elaborate? Je weet dat met 5GHz het signaal juist minder ver is als op 2,4GHz? En zoals ik de TS lees is juist het bereik/de ontvangst het issue.
Foutje ... :X

Ik haalde snelheid en afstand door elkaar.

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:43:
Ok! Ik ga dan op zoek naar een powerline adapter. Ik kan dan zoeken naar een adapter met max 200mbps, toch? Dat scheelt inderdaad weer :)

Dank jullie allemaal!!
Zoek vooral een winkel waar je hem terug kan sturen als de snelheid niet bevalt. :Y)

[ Voor 36% gewijzigd door pven op 05-04-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dank jullie allemaal!!
De betrouwbaarste manier om een snel en werkende verbinding te hebben is de ethernet kabel. Die laat je dan in de werkkamer op een switch komen, dan kan je meerdere apparaten aansluiten, zoals een PC of desktop, maar ook een accesspoint.

Maar ik zou eerst eens kijken naar de situatie en de instellingen (en die aanpassen zodat het beter past bij de situatie), alvorens je overgaat tot aanschaf van apparatuur. Een kabel trekken is trouwens ook nog eens goedkoper dan powerline adapters aan te schaffen. ;) Het aanschaffen van apparatuur kan immers altijd nog.
pven schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:45:
Zoek vooral een winkel waar je hem terug kan sturen als de snelheid niet bevalt. :Y)
Apparatuur aanschaffen kan altijd nog, ik zou daarom eerst de instellingen eens nalopen, zoals kanaal e.d. Wellicht hoeft er niets aangeschaft te worden, enkel aangepast in de instellingen, bijvoorbeeld. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CH4OS schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:46:
[...]
De betrouwbaarste manier om een snel en werkende verbinding te hebben is de ethernet kabel. Die laat je dan in de werkkamer op een switch komen, dan kan je meerdere apparaten aansluiten, zoals een PC of desktop, maar ook een accesspoint.

Maar ik zou eerst eens kijken naar de instellingen en de situatie, alvorens je overgaat tot aanschaf van apparatuur. Een kabel trekken is trouwens ook nog eens goedkoper dan powerline adapters aan te schaffen. ;)
Dank voor je reactie. Maar een kabel trekken is niet gewenst. De werkkamer en slaapkamer liggen ver van elkaar vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36

Dank jullie allemaal!!
Let daar wel even mee op geen van de powerline adapters haalt de "geadverteerde" snelheden, maar dat houd niet in dat ze allemaal op de zelfde performance geven, over het algemeen halen de snellere adapters (bv 1.2Gb) over hetzelfde stroomnetwerk wel degelijk een hogere snelheid dan de oudere 200Mbps. Je zou (als je bezorgt bent of het goed werkt) uiteraard het gewoon nieuw bij een webshop kunnen bestellen en mocht blijken dat het niet werkt het onder WKOA terug kunnen sturen.
[...]
Een kabel trekken is trouwens ook nog eens goedkoper dan powerline adapters aan te schaffen. ;)
Hmm.. wellicht als je zelf die kabels kan trekken? Maar als je dat zelf niet kan en er moeten uberhaubt nog de mogelijkheid gecreëerd worden om de kabels te trekken kan dat goed duurder zijn.

https://nl.hardware.info/...s-met-access-point-getest Hardware.info heeft trouwens redelijk wat reviews over powerline adapters

[ Voor 6% gewijzigd door Puc van S. op 05-04-2019 10:51 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:49:
Dank voor je reactie. Maar een kabel trekken is niet gewenst. De werkkamer en slaapkamer liggen ver van elkaar vandaan.
En waarom zou afstand een issue zijn? Je kan met ethernet kabels zo rond de 100 meter een goede en betrouwbare verbinding maken. Zonde dat mensen tegenwoordig daar niet aan willen.

Maar kijk dan in elk geval met een wifi-analyzer (in alle appstores wel te vinden) of je misschien al een boel kan oplossen door de instellingen aan te passen (zoals het kanaal). Dan hoef je uiteindelijk niets te kopen of te doen...

Ik vind dat er in dit topic best snel gegaan wordt naar nieuwe apparatuur aanschaffen, zoals powerline adapters. Dat is an sich een oplossing, maar daarmee haal je de angel niet uit het daadwerkelijke probleem. Ik zou eerst kijken of dat verhelpen al een boel oplost, zo niet, kan @Verwijderd altijd nog overgaan tot aanschaf van nieuwe apparatuur. :)

EDIT @ hieronder:
@Verwijderd Het is wat meer moeite, maar ook dat is gewoon weg te werken, bijvoorbeeld achter de plint? Maar goed, waar een wil is, is een weg, bij jou is die er niet en dat is geen probleem. :) Maar nogmaals, check dan in elk geval de instellingen en de situatie met andere wifi netwerken om je heen, anders doe je wellicht geld uitgeven terwijl het niet hoeft.

EDIT2:
Puc van S. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:50:
Hmm.. wellicht als je zelf die kabels kan trekken? Maar als je dat zelf niet kan en er moeten uberhaubt nog de mogelijkheid gecreëerd worden om de kabels te trekken kan dat goed duurder zijn.
Ik ben geen klusser (twee linker handen), maar een kabel had ik in mijn appartement zo getrokken en nog netjes weggewerkt ook. :) ;) Met een geleide kabel / trekveer is dat zo gefixed! Maar goed, zoals ik al zeg, waar een wil is, is een weg.

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een persoonlijke voorkeur, Chaos, heb geen zin om kabels door het hele huis te trekken :) Vind ik niet mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
[...]
Een kabel trekken is trouwens ook nog eens goedkoper dan powerline adapters aan te schaffen. ;)
Dat ligt heel erg aan je huis natuurlijk. Als ik een kabel zou willen trekken, dan moeten de muren open. Een powerline is dus hoe-dan-ook iets goedkoper. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pven schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:55:
Dat ligt heel erg aan je huis natuurlijk. Als ik een kabel zou willen trekken, dan moeten de muren open. Een powerline is dus hoe-dan-ook iets goedkoper. ;)
Maar waarom direct iemand adviseren om dan powerline adapters te scoren? En met een trekveer of een geleide kabel is zoiets heel makkelijk getrokken door een muur. ;)

Wellicht zijn de instellingen op de wifi niet passend voor de situatie waarin de TS woont en werkt het daarom dus niet goed. Dan is het helemaal snel en zeker goedkoop op te lossen, door gewoon de juiste instellingen te zetten. :)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:58:
[...]
Maar waarom direct iemand adviseren om dan powerline adapters te scoren? En met een trekveer of een geleide kabel is zoiets heel makkelijk getrokken door een muur. ;)
Als je loze leidingen hebt wel inderdaad, maar nogmaals: ieder huis is verschillend. Ik heb er al een paar keer naar gekeken, en in mijn huis moeten de muren hoe-dan-ook open. Tenzij je graag kabels in het zicht naar het plafond wil hebben lopen, maar dat heeft niet mijn voorkeur (lees: dat is niet mijn vrouw haar voorkeur :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@pven Terwijl het dus net zo goed een instelling kan zijn, vandaar mijn vraag. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ik heb liever kabels in het zicht met een kabelgoot dan een powerline adapter gebruiken, dat geeft sowieso storingen of in elk geval vertragingen.
En meestal is er wel iets om de kabel uit het zicht te houden, kruipruimte, plint, achter gordijnen of iets dergelijks.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:45
Dit hoor ik dus heel vaak weer, achteraf heeft men spijt dat een kabeltje trekken niet gedaan is, en gaat men prutsen met repeaters / powerline als lapmiddel, waardoor je nu in feite meer tijd en kosten aan kwijt bent(als je alles meerekent).

Wanneer je een woning intrekt / verbouwing adviseer ik altijd leg een netwerkkabel of loos buisje neer in iedere ruimte(of in iedergeval nabij of elk verdiepingsvloer om later nog een AP te kunnen plaatsen mocht het wifi toch niet goed zijn).

Je kan op vrij creatieve manieren overal wel een kabel krijgen zonder aanzicht problemen, is het niet een plint goot dan wel onder de vloer door, nu zit je dus met de gebakken peren, en mag je de boel gaan openbreken, dit gebeurt in praktijk vaak niet meer natuurlijk.

Ze lagen bij mij vroeger ook nutteloos erbij, maar nu in de toekomst er wel fors voordeel mee, computerkamer, smart tv boven, zonnepanelen, warmtepomp whatever.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2019 11:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Powerline werkt prima hier in huis. Maar ook dat ligt natuurlijk aan het huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:49:
[...]

Eventueel kan je buitenom. Geen geboor, en een kabel onder de dakgoot of zelfs in de grond kan soms makkelijker zijn.
Ik ben nogal allergisch aan powerlines. Soms gaat dat een hele tijd goed, en dan ineens heb je miserie. Hier bv na de aankoop van een nieuwe microgolf....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb in een soortgelijke situatie het op kunnen lossen door naar een ander kanaal op de 2,4GHz te gaan. Ik suggereerde dat al eerder, maar helaas lijkt dat een beetje ondergesneeuwd te raken door een discussie over het trekken van kabels, terwijl TS aangeeft dat niet te willen doen..... :|

[ Voor 12% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-04-2019 12:02 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:49

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

CH4OS schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:58:
[...]

Wellicht zijn de instellingen op de wifi niet passend voor de situatie waarin de TS woont en werkt het daarom dus niet goed. Dan is het helemaal snel en zeker goedkoop op te lossen, door gewoon de juiste instellingen te zetten. :)
Volgens mij adviseert hij juist niet om gelijk power line adapters te scoren.

En de TS geeft zelf aan geen kabels te willen trekken, dus dan is het adviseren kabels te trekken ook niet zo nuttig meer. Ik zou zelf ook eerst die optie adviseren, maar de TS is degene die bepaald wat er uiteindelijk gaat gebeuren.

Persoonlijk zou ik eerst ff kijken op welk kanaal er wordt uitgezonden en als het mogelijk is, een "rustiger kanaal te kiezen in de router / het modem. Dat zou het probleem eenvoudig kunnen verhelpen :)

Edit: wat hierboven staat dus :p

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

janvanduschoten schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:05:
Volgens mij adviseert hij juist niet om gelijk power line adapters te scoren.
De vraag is ook niet specifiek op pven bedoelt, maar meer in het algemene, omdat er meerdere reacties zijn die wel gelijk die kant op gingen ipv naar de instellingen te kijken. Dan is het gewoon zonde voor de TS als hij kosten maakt, terwijl he tniet nodig is.
Persoonlijk zou ik eerst ff kijken op welk kanaal er wordt uitgezonden en als het mogelijk is, een "rustiger kanaal te kiezen in de router / het modem. Dat zou het probleem eenvoudig kunnen verhelpen :)

Edit: wat hierboven staat dus :p
En wat ik ook al meermaals gezegd heb, vanaf hier al: CH4OS in "Geen Wifi in de werkkamer". ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:52:
Dat is een persoonlijke voorkeur, Chaos, heb geen zin om kabels door het hele huis te trekken :) Vind ik niet mooi!
Kan je niet een klein stukje bekabeld doen en netjes wegwerken, zodat het signaal door 1 muur minder hoeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dank jullie allemaal!!
Hoho, pas op met die "snelheden", dat zijn bruto link rates, niet netto throughput, en gelden voor absoluut perfecte situaties (twee stopcontacten naast elkaar zonder verstoring). In het echt gebruik je de apparaten verder uit elkaar en is er overal verstoring. Dan wordt het andere koek :o

pven geeft al aan een 1200Mbps set nodig te hebben om netto 200Mbps te halen en dan heeft hij behoorlijk geluk met z'n stroomnet. Ik heb wat statistiek kunnen doen (beheer nogal wat van die dingen). Gemiddeld haal je met "1200Mbps" apparatuur een bruto link rate van zo'n 110Mbps, waarbij je netto ongeveer de helft overhoudt. Gemiddeld ~55Mbps dus.

Maar een gemiddeld huis bestaat niet. Belangrijkste factor is aarding. Met randaarde stijgt de gemiddelde link rate tot zo'n 200Mbps, oftewel zo'n 100Mbps netto. Zonder randaarde zakt het tot misschien 60Mbps, dus 30Mbps netto. En dat zijn nog maar gemiddeldes - 50% van mensen halen lagere snelheden. In mijn vorige huis haalde ik zelfs met randaarde max 25Mbps...

Heb je op beide locaties in huis randaarde (en is dat ook goed aangesloten...) dan kun je er redelijk vanuit gaan dat je een acceptabele verbinding krijgt, maar dan moet je ook een PLC set nemen die daar gebruik van maakt (MIMO, dus "1200Mbps" of hoger). Heb je geen randaarde, dan moet je er serieus rekening mee houden dat het mogelijk helemaal niet werkt.

Wat ik hier mis is andere alternatieven. Heb je bijvoorbeeld op beide locaties coax (TV kabel)? Zo ja kun je dat dmv MoCA gebruiken, wat ongeveer hetzelfde kost als degelijke (>="1200Mbps") PLC maar strak 940Mbps levert, oftewel gewoon Gigabit snelheden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Zoals hierboven talloze keren gezegd: kabels is het beste.

Je hoeft alleen niet perse het hele eind. Meestal komt het internet niet op de meest ideale plek het huis binnen. In veel gevallen de rand van de woning. Voor de wifi, dat in een 'bol' uitzend, zou het midden van de woning beter zijn. Een accespoint op een iets betere locatie zou jou dus al een hoop kunnen helpen.

Mocht je ergens nog een router/ap hebben liggen kun je die als test op plekken aan zetten waar je eventueel een kabel naartoe zou willen trekken en kijken hoe de verbinding vanuit je werkkamer dan is.

Bedenk me net dat je ook even moet controleren hoe het met de kanalen zit. Als je in een druk gebied woont (vooral hoogbouw). Kan het zijn dat er veel wifi signalen op hetzelfde kanaal zitten. Deze kunnen elkaar gaan storen wat aan de rand van je bereik instabiliteit oplevert. Inssider is een programma wat hier inzicht in kan geven.

P.s. ben totaal geen fan van powerline, zou persoonlijk echt mijn laatste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09
Ik begrijp het advies voor 2.4 niet helemaal. Ja de afstand reikt verder dan 5, de doorvoersnelheid is waarschijnlijk afdoende maar de ervaren snelheid kan vele malen lager liggen. Maar moet het ver reiken? Ts heeft het slechts over de werk kamer waar extra dekking nodig is.
Wat bedoel ik daarmee: als ik een speedtest op de 2.4 doe dan komt er meestal wel 50mbit uit maar de verbinding is voor het gevoel veel trager door de latency/storing (teveel babyfoons in de wijk ;))

Pak iig een dual band setup! Zijn de extra kosten niet. Zie plaatje onder wat voor verschil t maakt

Owja ga voor utp kabel als uplink ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/0*hr1jp7YajJBZUXg1.

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2019 08:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:00

DataGhost

iPL dev

Het is heel simpel, TS heeft prima internet dichterbij z'n AP, verder weg valt de verbinding vaak weg of is 'ie traag (gevolg van "een beetje" wegvallen). Dat kan bijna alleen maar te wijten zijn aan de afstand, dus dan is 2.4 duidelijk de betere keuze. De ervaren snelheid zal bij 2.4 dus juist hoger liggen dan bij 5. Als hij nu op 2.4 draait zal hij op 5 waarschijnlijk uberhaupt geen verbinding krijgen. De echte oplossing is natuurlijk de afstand verkleinen.

En je plaatje is leuk, maar dat is natuurlijk ook alleen maar in gunstige omstandigheden. Ga eens wat meters verderop staan, dan draait het grafiekje om (als je al waardes krijgt op je 5)

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 06-04-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09
@DataGhost wat ik bedoelde is dat de ts niet voor een 2.4 only moet gaan. Als hij in de werkkamer zit (en zn client kan het aan) kan die genieten van de 5. Daarbuiten van de steunzender van de 2.4 (maar daar zou al dekking zijn begreep ik)
Als hij nu op 2.4 draait zal hij op 5 waarschijnlijk uberhaupt geen verbinding krijgen. De echte oplossing is natuurlijk de afstand verkleinen.
Ik doelde op de 5 erbij plaatsen in de werkkamer. Niet een extra 5/2.4 op dezelfde plek zetten als de router nu staat

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2019 09:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DataGhost schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:04:
Het is heel simpel, TS heeft prima internet dichterbij z'n AP, verder weg valt de verbinding vaak weg of is 'ie traag (gevolg van "een beetje" wegvallen). Dat kan bijna alleen maar te wijten zijn aan de afstand, dus dan is 2.4 duidelijk de betere keuze. De ervaren snelheid zal bij 2.4 dus juist hoger liggen dan bij 5. Als hij nu op 2.4 draait zal hij op 5 waarschijnlijk uberhaupt geen verbinding krijgen. De echte oplossing is natuurlijk de afstand verkleinen.
Exact dat laatste. Het is nu op 2.4GHz bagger daar, dus dat is alvast geen oplossing. Hij heeft linksom of rechtsom een tweede AP nodig, discussie is hooguit hoe de backhaul daarvan moet zijn. Als hij die tweede AP in de werkkamer plaatst is 5GHz een no-brainer aangezien hij dan niet alleen signaal maar ook stabiliteit krijgt.
En je plaatje is leuk, maar dat is natuurlijk ook alleen maar in gunstige omstandigheden. Ga eens wat meters verderop staan, dan draait het grafiekje om (als je al waardes krijgt op je 5)
5GHz kan wegvallen maar blijft tot het laatst stabieler. 2.4GHz is in de bewoonde wereld ondertussen gewoon waardeloos voor alles waar je actief mee bezig bent. Hou dat voor legacy-meuk en IoT, sluit alles waar je performance van verwacht en latency zou merken aan op 5GHz.

Overigens heeft dit niets met bereik te maken, maar met demping door obstakels. 5GHz reikt rustig 450m ver, en doet daarvoor niet significant onder voor 2.4GHz, mede doordat je twee tot tien keer zo hard mag zenden in de 5GHz (afhankelijk van kanaal).Tenzij je in Paleis Het Loo woont is bereik irrelevant voor toepassingen thuis, dat wordt pas van belang bij outdoor-toepassingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! Hier de gene weer die het topic is gestart! Ik heb 2 powerlines adapters gekocht (a 25 euro over marktplaats) en het werkt TOP. Eindelijk weer snel internet in de werkkamer en ook geen gedoe met kabels trekken. Ben er dus heel blij mee. Dank voor alle adviezen!
Pagina: 1