Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Alternatieven voor Schuko stekker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een tweede lader voor mijn Zero SR. Ik kan beperkt zaken meenemen in de "tank", dus compactheid is een must.

Ik ga de on board lader combineren met een externe lader, maar beiden moeten van voeding worden voorzien. In het geval een een laadstation met Mennekes type 2 zal de stroom van twee fasen komen, in het geval van een thuisaansluiting van één fase van 1x16A waarbij de externe lader wordt teruggeregeld zodat de beide laders de 16A niet overschrijden. In veel gevallen zal ik de onboard lader overslaan omdat de externe lader de accu ook deels kan opladen en ik tijd genoeg heb (hoeft niet op vol tempo, of meeschalen met de output van de zonnepanelen).

Een Mennekes type 2 met daaraan twee schuko female stekkers is nogal lomp om mee te nemen. Ik ben aan het kijken naar alternatieven die kleiner zijn, tot op heden ben ik een Neutrik Powercon als alternatief tegengekomen, hoewel de female versie lastiger te krijgen is (wel als female aansluiting aan de kant van de motor, maar een female kabelconnector is lastiger).

Weet iemand alternatieven die compact en een beetje betaalbaar zijn en een 14-16A aan kunnen? Als iemand overigens een leverancier weet voor Anderson SBS75 / SBS50 connectoren, graag, ik kom niet verder dan Mouser die 20 euro verzending rekenen :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bij een alternatief voor de schuco ga je de male ook aanpassen? 16A op 230v is niet heel bijzonder toch? Kan je bijne elke industriële stekker voor gebruiken.
Zoals de hirschmann st serie
https://docs-emea.rs-onli...06bf/0900766b806bff90.pdf
https://nl.rs-online.com/...ied-dimensions=4294966105

Male/ female
https://nl.rs-online.com/...power-connectors/1030917/
https://nl.rs-online.com/...power-connectors/1030967/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
Punt is met name dat de doorverbindingen gewoon compact moeten zijn, twee keer een schuko female aan de mennekes 2 is gewoon te lomp om mee te nemen in de tank. Dit zijn wel erg mooie compacte connectoren inderdaad en niet al te duur. Thanks!

Heb gelijk RS gevraagd of ze de Andersons kunnen leveren. Ze hebben genoeg varianten maar net niet degenen die ik moet hebben. Mouser heeft ze wel maar rekent meteen 20 euro verzendkosten. RS is een heel stuk schappelijker :)

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:57
DEFA heeft mooie compacte connectors rated voor 250V. Zijn helaas niet los te krijgen. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de motor, maar hun chassisdelen zijn ook supercompact (in Scandinavië vorden ze gebruikt om in de winter de auto voor te verwarmen). Als je twee van de chassis monteerd en dan twee staaren van aansluitkabels aan de Mennekes maakt heb je volgens mij een goed setje.

En anders de gele Neutrik PowerCon (True1). Die zijn rechtdoor koppelbaar, waterdicht, en beveiligd tegen per ongeluk loskoppelen. En ruim bemeten qua belastbaarheid (25A).

Die SBS connectoren zijn gemaakt voor DC en zeker niet aanraakveilig. Zou ik tegen adviseren.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
https://s.click.aliexpress.com/e/B8M6obqC7

Daar staan male/female tussen Voor een paar euro

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De true1 connectoren zijn ook te krijgen bij Conrad

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb zelf oa. SBS50 gebruikt voor mijn motor, gehaald bij de lokale boten/diesel toko. Voor caravans etc worden ze ook veel gebruikt voor de huishoudaccu en je kunt ze zelfs in upsen terugvinden.

Welke extra lader ga je trouwens gebruiken? Je kunt de boel natuurlijk ook permanent monteren in de 'tank' en met een vaste kabel beide laders bedienen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YM8FZYd.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Erasmo op 09-04-2019 17:34 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nee. Nu niet, dan niet, nooit niet.

Aan de merkenkeuze en leveranciers van TS te zien gaat hij voor kwaliteit. Uiteindelijk jaag je er toch een hoop stroom doorheen gedurende een langere tijd, en het contact moet ook na een x aantal keren maken en verbreken goed blijven. Als je je motor dan niet wil laten afbranden, dan blijf je weg bij aliexpress. De bezuinigingen zitten hem in het materiaal, slechter ontwerp en geen kwaliteitscontrole. Niet doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:30:
Ik heb zelf oa. SBS50 gebruikt voor mijn motor, gehaald bij de lokale boten/diesel toko. Voor caravans etc worden ze ook veel gebruikt voor de huishoudaccu en je kunt ze zelfs in upsen terugvinden.

Welke extra lader ga je trouwens gebruiken? Je kunt de boel natuurlijk ook permanent monteren in de 'tank' en met een vaste kabel beide laders bedienen:

[Afbeelding]
Ik ga de TC/Elcon canbus 3.3kw lader gebruiken, de Hirschmann en Neutrik Powercon zijn beide goede opties zo te zien. Gezien het vermogen en de alsnog geringe prijs haal ik ze liever lokaal inderdaad. Wat voor botentoko moet ik aan denken? RS-Online kan ze in ieder geval niet leveren. Heb jij hem aan de poort van de on board lader hangen? Da's een SBS50 wat ik zag, de AUX is de SBS75 toch :)

Ik ga proberen een 3D geprinte behuizing onder het zadel te krijgen. Voordeel is dat alle connectoren in de buurt liggen, incl de odb2 waar ik de canbus van de motor kan oppakken (nuttig om de batterijtemperatuur in de gaten te houden, hoewel met max 4.6kw krap 0.4C wordt gehaald: zal niet snel een probleem zijn).

Wel apart dat die Andersons zo beroerd te vinden zijn.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:51

InFamous

excommunicado

Ik kan wel aan de Anderson sb50 komen, in diverse kleuren.

[ Voor 4% gewijzigd door InFamous op 10-04-2019 19:55 ]

Formerly known as Ragdoll

Verwijderd

Topicstarter
De kleur is relevant, RS heeft ook een aantal kleuren (correspondeert met voltage, nokjes zijn per kleur net anders om verkeerd inpluggen te voorkomen), maar net niet de bruine connector die op de motor al aanwezig is. Waar kun je ze vandaan halen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2019 19:43 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

Via mijn werk, maar ik heb alleen blauw, rood, geel en zwart.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het kijken, maar dat gaat niet passen helaas :)

• InFamous

InFamous

excommunicado

Kan je een foto maken van de connector op de motor? Want AFAIK heeft Anderson maar twee kleuren die op rood lijken, een rood/oranje en een donker rode.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:40:
[...]

Ik ga de TC/Elcon canbus 3.3kw lader gebruiken, de Hirschmann en Neutrik Powercon zijn beide goede opties zo te zien. Gezien het vermogen en de alsnog geringe prijs haal ik ze liever lokaal inderdaad. Wat voor botentoko moet ik aan denken? RS-Online kan ze in ieder geval niet leveren. Heb jij hem aan de poort van de on board lader hangen? Da's een SBS50 wat ik zag, de AUX is de SBS75 toch :)

Ik ga proberen een 3D geprinte behuizing onder het zadel te krijgen. Voordeel is dat alle connectoren in de buurt liggen, incl de odb2 waar ik de canbus van de motor kan oppakken (nuttig om de batterijtemperatuur in de gaten te houden, hoewel met max 4.6kw krap 0.4C wordt gehaald: zal niet snel een probleem zijn).

Wel apart dat die Andersons zo beroerd te vinden zijn.
Hiero, met gratis knijpservice voor de kabel als je geen grote amptang hebt. De AUX is overigens geen SBS75 maar de SBS75x met twee kleine aansluitingen voor het 12V charge enable signaal.

Ik had gewoon een klein tussenstukje wat permanent in de AUX zat en achter het rempedaal weggemoffeld kon worden(met een spatwaterdichte dop erop uiteraard) zodat je niet constant hoeft te graaien om de boel aan te sluiten.

Batterij temperatuur in de gaten houden kan ook gewoon via een app. https://play.google.com/s...com.bitshape.zero_voltage

Verwijderd

Topicstarter
@InFamous het gaat om deze connectoren: https://zeromanual.com/wiki/Anderson_Power_Products

@Erasmo Oef dat is een eindje weg. De tang heb ik helaas niet, maar ik wilde ze op de kabel solderen. Ook met de PV-connectoren gedaan, zit als een huis en 100% zeker goed contact. Ik zit nog wel te kijken naar dat charge enable signaal; is dat een kwestie van de twee kleine 12v pinnen kortsluiten?

De batterijtemp wil ik realtime uitlezen zodat ik de lader kan aansturen op basis van temp (en opbrengst zonnepanelen bv). Ik ga m'n eigen charge controller bouwen, de Elcon heeft een canbus aansluiting hiervoor :) Kan daardoor ook de batterij beschermen tegen te hoge temperaturen indien nodig zonder dat ik naast de motor hoef te blijven staan.

Leuk hobbyproject :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2019 20:13 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

@Verwijderd ik heb deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u1Rl9M0oaDUE2gYnY926Hvqx/medium.jpg

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:09:
@InFamous het gaat om deze connectoren: https://zeromanual.com/wiki/Anderson_Power_Products

@Erasmo Oef dat is een eindje weg. De tang heb ik helaas niet, maar ik wilde ze op de kabel solderen. Ook met de PV-connectoren gedaan, zit als een huis en 100% zeker goed contact. Ik zit nog wel te kijken naar dat charge enable signaal; is dat een kwestie van de twee kleine 12v pinnen kortsluiten?

De batterijtemp wil ik realtime uitlezen zodat ik de lader kan aansturen op basis van temp (en opbrengst zonnepanelen bv). Ik ga m'n eigen charge controller bouwen, de Elcon heeft een canbus aansluiting hiervoor :) Kan daardoor ook de batterij beschermen tegen te hoge temperaturen indien nodig zonder dat ik naast de motor hoef te blijven staan.

Leuk hobbyproject :P
Het ligt er natuurlijk aan hoe diep je wilt gaan maar ik ken iemand die al een hele gave charge controller heeft gebouwd. Zit je trouwens al op de Facebook groep van Benelux Zero eigenaars? Leuk actief clubje :)

Als het goed is het voldoende om 12V op die contacten te zetten om zo de contactors van de batterij te laten sluiten, maar als je het icm met de on-board doet maakt het niet uit. Dan kun je gewoon eerst de onboard aanzetten, wachten tot je de klik hoort en dan de offboard activeren.

Mocht je niks kunnen vinden kan ik er wel langs fietsen om ze te laten krimpen en kan ik ze wel naar je opsturen :)

Pagina: 1