CV ketel maakt enkelvoudig 'klop/tik' geluid bij aanslaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-06 02:47
Bij het aanslaan van de CV ketel, een ATAG Blauwe Engel 2, maakt de ketel binnenin een relatief luide 'tik' binnen.
Probleem is dat deze tik of klop, horend is in alle kamers van het huis. Het lijkt alsof iemand met de losse pols een hamer tegen de muur tikt.

De ketel spring soms om de 10 minuten aan wanneer de CV goed moet bijverwarmen, dus je kan je inbeelden dat dit relatief vervelend is.

Ik heb reeds de kap van de CV ketel gehaald, en dan kan ik bij het aanslaan eigenlijk enkel een soort relais horen in het 'control center'. Het geluid is ook niet abnormaal luid. Daarom verbaast het me dat deze te horen is in alle kamers.
Dan dacht ik dat het eventueel soort van resonantie is met de muur waar die ophangt, maar ik 'voel' eigenlijk nergens een klop wanneer ik de ketel aanraak bij het aanslaan.

Ik vroeg me af of er nog iemand zou zijn die een gelijkaardig probleem heeft gehad en misschien raad heeft?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt al ontlucht? Anders zou ik daarmee beginnen.

offtopic:
@Nevels Waterslag, dat woord zocht ik inderdaad. :D Daarom de zin die ik had staan maar weggelaten :P

[ Voor 55% gewijzigd door Room42 op 04-04-2019 17:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-06 14:48
Kan het evt zijn dat je denkt dat het van de ketel komt maar eigenlijk waterslag is? Daar heb ik helaas zelf wel last van. Misschien gaat het nu ook om een wat oudere woning? Sowieso goede tip om te ontluchten idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sizzla
Room42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:13:
Je hebt al ontlucht? Anders zou ik daarmee beginnen.
De convectoren zijn al enkele keren ontlucht (waarbij er nooit lucht uitkomt, maar meteen water). Daarnaast zit er een automatisch ontluchtingsmechanisme ingebouwd in de ketel.
Nevels schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:13:
Kan het evt zijn dat je denkt dat het van de ketel komt maar eigenlijk waterslag is? Daar heb ik helaas zelf wel last van. Misschien gaat het nu ook om een wat oudere woning? Sowieso goede tip om te ontluchten idd.
Waterslag ken ik niet, maar klinkt wel aannemelijk na het googelen. Hou zou ik dit kunnen nagaan?
Het is een oudere woning maar ong 15 jaar geleden gerenoveerd met nieuwe CV installatie en leidingen (elke radiator eigen in en uitvoer leiding).

bedankt om mee te denken!

[ Voor 44% gewijzigd door Sizzla op 04-04-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-06 14:48
1 voor 1 apparaten aandoen die water gebruiken, denk aan vaatwasser bv. En dan kijken of je een herkenbaar geluid hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Het is inderdaad ook zo dat het geluid soms voorkomt wanneer een warmwaterkraan wordt opengezet en de CV aanslaat. De cv heeft wel een ingebouwde boiler dus het is niet altijd zo.

Ik las dat een waterslagdemper kan worden geinstalleerd.
Aangezien het bij het aanslaan van de CV voorkomt, zou het dan op de koude invoerleiding naar de CV moeten worden geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voor het normale verwarmingscircuit is er geen verbinding met het tapwaternet.

De klappen die je met waterslagdempers tegengaat treden eerder op bij het dichtdoen van een kraan. Ik heb een magneetventiel op een watertappunt voor de dakkoeling en die maakt ook van die fantastische knallen in de waterleiding bij uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:46:
Voor het normale verwarmingscircuit is er geen verbinding met het tapwaternet.

De klappen die je met waterslagdempers tegengaat treden eerder op bij het dichtdoen van een kraan. Ik heb een magneetventiel op een watertappunt voor de dakkoeling en die maakt ook van die fantastische knallen in de waterleiding bij uitschakelen.
Juist, het verwarmingscircuit is een gesloten circuit. Was ik even vergeten.

Het is altijd duidelijk hoorbaar in volgende situatie:
1. thermostaat beslist dat de temperatuur in de kamer te laag is en er moet verwarmd worden
2. circulatiepomp verhoogt snelheid: water (licht) hoorbaar sneller in convector
3. een seconde hierna is de klop te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Is dat niet het ontsteken van de brander? Wellicht te laat ofzo, waardoor de eerste *plof* van het ontbranden heftiger is? Misschien een defecte bougie ofzo?

Hetzelfde kun je doen met een gaskookplaat; vol opendraaien en pas 5 tellen later ontsteken; krijg je ook een kleine plof.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-04-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Wanneer je bij de ketel staat bij het aanslaan hoor je niet echt een abnormaal luid geluid of ontsteking. Enkel een soort relais/klik geluid.
Het is in de andere kamers wel duidelijk te horen als een klop van de hamer. Dat is het vreemde dat het in de cv kamer niet storend is, wel in alle andere kamers. Zelfs wanneer er 2 binnenmuren tussen zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sizzla op 04-04-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Is het compensatievat nog goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sizzla Wanneer is er onderhoudt gepleegd, Systeem op druk, ontlucht of wat ook ?
koud systeem, alle radiatoren open en vullen op vulpunt (eerst water uit de slang laten lopen om zvm lucht weg te laten) meer info = > https://www.atagwarmte.nl/cv-ketel/vragen/
Expansievat

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 04-04-2019 18:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:32
Kun je het geluid reproduceren door het continue pompen in het CV deel aan en uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 11:03
Dit klinkt meer als een driewegklep. Laat 'm eens goed nakijken door een monteur.

Onze 3,5 jaar oude ketel heeft onlangs ook een nieuwe moeten hebben vanwege interne lekkage :( koste mij iets van 150 euro dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

jan-marten schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:58:
Dit klinkt meer als een driewegklep. Laat 'm eens goed nakijken door een monteur.

Onze 3,5 jaar oude ketel heeft onlangs ook een nieuwe moeten hebben vanwege interne lekkage :( koste mij iets van 150 euro dacht ik.
Dit lijkt mij ook de veroorzaker, de 3 wegklep

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 21:13

Shiro

Serenity

Ik had bij mijn 2 jaar oude ketel een tikkende geluid als de ketel gebruikt wordt. Het klonk alsof iemand continue met een metalen iets tegen de verwarming buizen slaat zeg maar.

Monteur van Intergas was langs gekomen en enige wat hij heeft gedaan was de moeren los draaien, wat keramisch vet smeren en weer dicht en sinds dien niks meer gehoord... Kan het niet meer helemaal goed uitleggen, maar reden was iets in die zin van dat het door uitzetten en krimen wat vervormt ofzo...

Met de moeren bedoel ik moeren van de grote aluminium achtige plaat ding dat je op de foto beneden ziet.

random foto van google
Afbeeldingslocatie: https://www.installatienet.nl/wp-content/uploads/2016/06/Intergas-onderhoud.jpg

Geen idee of dat ook is waar jij last van hebt, maar wellicht dat je hier wat aan hebt :P

[ Voor 13% gewijzigd door Shiro op 05-04-2019 14:41 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
jan-marten schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:58:

De driewegklep wordt toch enkel gebruikt bij wisselen tussen cv en warm water? De klop is te horen bij aanslaan ketel indien enkel cv gebruikt wordt. De cartridge is overigens enkele maanden geleden vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sizzla op 06-04-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:25
Is het niet uit uitzetten van leidingen? Soms kan dit een tikkend geluid geven. Echter komt dit tikkende geluid dan wel pas als het systeem goed warm is. En onderdelen beginnen uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:35

Amphiebietje

In de blubber

Slecht of niet bevestigde leidingen kunnen ook voor dit soort geluiden zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onno_Devine schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:21:
Is het niet uit uitzetten van leidingen? Soms kan dit een tikkend geluid geven. Echter komt dit tikkende geluid dan wel pas als het systeem goed warm is. En onderdelen beginnen uit te zetten.
Dat soort getik hoor je alleen bij de uitzettende/krimpende leiding, hier hoor ik echter ook wel eens wat lijkt op de beschrijving van TS en dat is in meerdere ruimtes te horen. Evenals het veel te hard door de leidingen pompen van het water, maar dat is een ander verhaal en daar valt niets aan te doen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Het uitzetten van de warmtewisselaar/brander/branderdeksel kan dit zeker veroorzaken. Deze zitten strak op elkaar geklemd en als er uitzettingsverschillen zijn als dit op enig moment een tik geven (als uitzettingskracht hoger wordt dan klemkracht zegmaar). Het geluid wordt vervolgens dmv trillingen via de cv-leidingen getransporteerd waarna je eigenlijk in elke ruimte een klankkast hebt met alle radiatoren.

Over het algemeen is dan de oplossing om eea los te draaien en weer vast te zetten (niet zelf doen!).

De 2e optie is dat de ontsteking niet in orde is, in dat geval hoor je een plof(je) bij opstarten. Je kan dit al beinvloeden door de mantel los te maken (je verandert het pad / luchtweerstand van de verse lucht die wordt aangezogen). Ook in dat geval monteur laten komen.

Wanneer heb je voor het laatst onderhoud laten doen?

[ Voor 24% gewijzigd door WeetIkHetNou op 18-04-2019 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Laatste onderhoud is ongeveer een jaar geleden.

Deze 2 opties lijken inderdaad goed mogelijk.

Ik was reeds van plan om de ontsteking eens na te kijken (uithalen, reinigen, nakijken afstand pennen). Dit lijkt me wel iets wat ik zelf kan proberen.
De schroeven van de brander eens losdraaien/vastdraaien zou ik ook wel zelf willen proberen, er is een duidelijke handleiding bij om deze te onderhouden...

Maar eerst de ontsteking, lijkt me makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
Ik heb het ook thuis, bij mij is het 100% zeker de 3 weg klep:

Als de verwarming werkt en ik tap even een glas warm water hoor je *kluunk*, omdat de CV ketel dan plotseling even omschakelt naar tap water verwarming. Ik doe er voorlopig niks aan, deze CV is een oud beestje die ik zodra hij echt stuk gaat ga vervangen door een ander exemplaar. Bij mij hoor je het ook juist door het gehele huis maar niet echt naast de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
@Lollercopter ik begrijp dat het dan bij jou de 3wegklep is, maar bij mij heb ik ook steeds het geluid als de ketel niet hoeft te schakelen tussen CV en tapwater. Bvb de verwarming staat een uur op, en nergens in huis wordt er water genomen, hoor je regelmatig bij aanslaan ketel (voor CV) de klop.

Daarnaast, de 3 wegklep daar zit zo'n motortje op, die traag en geleidelijk de klep verzet, dus daar kan het toch niet van komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
De 3-weg klep kan lastig lopen, waardoor die wel een tik kan geven. De meeste toestellen zetten de 3-weg klep in de tapwater-positie zodra de CV even niet hoeft te lopen. Dit is om zo snel mogelijk warm water te kunnen leveren. Dat betekent dus ook dat bij elke CV-vraag, de 3-weg klep opnieuw even gaat lopen.

Ik verwacht echter niet dat de 3-weg klep het probleem is.

Ten aanzien van het losmaken van de brander/elektrodenset: over het algemeen moeten pakkingen vervangen worden zodra ze los gemaakt zijn. Reden is dat je eea nooit meer precies op dezelfde manier vast/dicht krijgt. Daarbij lijkt me dat jij niet de juiste apparatuur in huis hebt om te kunnen controleren of alles weer mooi dicht is. Als eea niet dicht is, zul je dat niet persee direct merken (zonder apparatuur). Een kleine lekkage zorgt langzaam voor schade aan de pakking (hete uitlaatgassen die chemisch aggresieve componenten bevatten). Als de schade een limiet overschreden heeft zal de boel escaleren en je hebt al snel smelt/brandschade, afhankelijk van hoe de intrinsieke veiligheid (lees: hoe goed het toestel fouten van de monteur veilig kan oplossen) van jouw toestel ontworpen is. Bedenk goed dat de uitlaatgassen ~1000-1200C zijn vlak na de brander! Ruim voldoende om het aluminium van de warmtewisselaar te smelten als de koelpaden niet op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Wat een 'advies' van die installateur zeg. Afhankelijk van welk oppervlak het om gaat kan vet die hoge temperaturen helemaal niet aan, gaat ontzettend stinken. Daarnaast maak je de pakkingen chemisch kapot als je het verkeerde vet gebruikt (bijv siliconenvet in contact met siliconen pakking = probleem). Siliconen pakkingen worden juist vaak bij hoge temperaturen gebruikt omdat zij die temperatuur goed kunnen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandravb
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09-2020
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen. Ik woon in een nieuwbouw woning. Nieuwe ketel, gesloten circuit, bonzend geluid wanneer de ketel is aangegaan voor de verwarming. Er wordt al anderhalf jaar naar de oorzaak gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Helaas heb ik nog geen oorzaak gevonden. We zijn gelukkig weer de koude periode voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 14:04
@Sizzla je heb een atag blauwe bengel. zoals mijn collega,s ze in die tijd ook wel noemde.

knallen bij onsteking ? vaak is het gasblok wat niet goed meer is. wat ook vaak vorkomt is de gloeiplug/onsteking. en heel soms is het branderbed op. tevens zijn somige van deze ketels al vervangen vanwege een lekke warmtewisselaar.(deze problemen speelden alweer enkele jaren geleden )

het tikken/kloppen wat jij beschijft herken ik helaas niet.
Sandravb schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:00:
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen. Ik woon in een nieuwbouw woning. Nieuwe ketel, gesloten circuit, bonzend geluid wanneer de ketel is aangegaan voor de verwarming. Er wordt al anderhalf jaar naar de oorzaak gezocht.
merk en type ketel willen hierbij wel helpen maar maak anders even een eigen topic aan.
ts heeft een atag bluawe bengel wat totaal geen vergeleijking is met de nieuwe ketels.
er zijn van die monteurs van het ketelmerk zelf probeer eens zo,n monteur te krijgen ipv het plaatselijke loodgieters bedrijfje. deze kunnen wat meer. en zijn wat technischer. niet dat de plaatselijke loodgieter
niks kan maar soms hebben andere mensen net betere ideen,

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 03-05-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
Waterslag zou je kunnen controleren door de kraan heel langzaam (in plaats van pats dicht, in bijv 3 seconden) dicht te doen.

Dan zou je geen knal moeten horen, de druk op het water neemt namelijk veel geleidelijker af.

Kan je wellicht eea uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-06 12:34
Zijn de leidingen wel goed gemonteerd aan de ketel?
Dus de in en uitgang voor de cv niet omgedraaid.

Hier in huis gehad, hierdoor ontstaat ook een apart geluid in het systeem, wat telkens van een andere plaats kwam, uiteindelijk hier toch achter gekomen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heb sinds een aantal dagen ook het zelfde, luide tik (gebeurt willekeurig op de dag/nacht, dus ook als er geen water of gas verbruikt wordt)

Keteldruk is goed volgens de handleiding en ontluchten is ook al gebeurt.
Laatste controle was 1 jaar terug, monteur gaf toen aan dat alles er nog perfect uitzag (nieuwbouw, 4 jaar oud) en dat ik voortaan om de 2 jaar controle kon doen ipv ieder jaar.

Vooral snachts is het behoorlijk irritant omdat het best wel luide tikken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdol
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 14:59
Hallo,

Ik ben benieuwd of er inmiddels oplossingen voor het tikken van de CV gevonden zijn. Sinds een tijdje hoor ik ook een harde tik uit de CV tijdens het opstarten van de pomp/brander te horen is. Klinkt als een Piezo elektrische ontsteking, dus een korte felle tik. CV is 19 jaar oud, dus tijd voor vervanging, maar toch.

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Ik woon er ondertussen niet meer, dus meer info kan ik hier niet meer geven. M'n ex woont er nog wel, maar ze zal het geluid wel meestal overstijgen met haar nieuwe vriend. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDV
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-12-2022

LDV

@dr86

Hey, Ik heb exact hetzelfde probleem...

Sinds oktober verhuist naar appartement in Gent en sinds de verwarming aanstaat, zijn er chauffages die random tikkend geluid maken. Vooral snachts is dit luid, waardoor ik niet kan slapen.
Enigste oplossing tot nu toe : thermostaat op 0 graden zetten, dan hoor ik niets meer. Ook al zet ik mijn chauffage zelf af, en laat de thermostaat aanstaan , is er nog steeds het tikkend geluid.

Tot nu toe zette ik dan gewoon de thermostaat op 0 graden, maar nu het begint te vriezen snachts, is dit geen oplossing meer...

Hoe heb jij dat opgelost?

(Al meerdere keren proberen ontluchten, maar komt telkens direct water uit. We hebben een gascondensatieketel.

Kijk uit naar je antwoord !

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wat je beschrijft zou best wel eens krimpende of uitzettende leidingen kunnen zijn. Door warmte zet een leiding uit. Als hij te vast is geklemd, kun je dit krijgen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
LDV schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:25:
@dr86

Hey, Ik heb exact hetzelfde probleem...

Sinds oktober verhuist naar appartement in Gent en sinds de verwarming aanstaat, zijn er chauffages die random tikkend geluid maken. Vooral snachts is dit luid, waardoor ik niet kan slapen.
Enigste oplossing tot nu toe : thermostaat op 0 graden zetten, dan hoor ik niets meer. Ook al zet ik mijn chauffage zelf af, en laat de thermostaat aanstaan , is er nog steeds het tikkend geluid.

Tot nu toe zette ik dan gewoon de thermostaat op 0 graden, maar nu het begint te vriezen snachts, is dit geen oplossing meer...

Hoe heb jij dat opgelost?

(Al meerdere keren proberen ontluchten, maar komt telkens direct water uit. We hebben een gascondensatieketel.

Kijk uit naar je antwoord !

Tnx!
Niet eigenlijk, zet nu gewoon snachts de thermostaat laag zodat deze niet aan gaat, heb er eigenlijk alleen last van op de slaapkamer. Omdat dit onder de cv ketel is.
Pagina: 1