Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03-2022
Mijn vraag
Wij hebben een aantal win 10 laptops in de organisatie,
pc's en laptops krijgen uit het domein dmv GPO (Preferences) network drives gekoppeld.
van de laptopgebruikers die thuis werken, (dus bij het starten eerst niet verbonden met het domein).
krijgen we sinds kort de meldingen dat de networkdrives niet meer zichtbaar zijn (ook geen rood kruis erdoor wat ik gewend bent) maar gewoon niet aanwezig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win10/2008R2 domein

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat wellicht het noemen waard is is dat we recent in explorer op de clients een registry aanpassingen hebben gedaan waarmee "network" niet meer zichtbaar is..dit zal ik ook aanpassen om te testen wat dit verhelpt maar als iemand een quick fix heeft hou ik de policy graag in stand :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Scriptje maken waar de users op kunnen klikken zodat de netwerkdrives angemaakt / geconnect worden als ze eenmaal verbonden zijn met de VPN.

[ Voor 49% gewijzigd door HKLM_ op 04-04-2019 16:12 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
we hebben het over een 60-tal gebruikers, het is een "oplossing" maar ik zoek een structurele oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 14:36
Van de netwerkshare een snelkoppeling maken en die op het bureaublad plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Exile_NL schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:10:
we hebben het over een 60-tal gebruikers, het is een "oplossing" maar ik zoek een structurele oplossing :)
Snap ik, ik zou dan toch eens beginnen een nieuwe OU aanmaken daar een laptop in zetten met dezelfde policy's maar dan zonder je explorer geen netwerk setting. :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exile_NL
bedankt voor de snelle reacties alvast,
als toevoeging, de gebruikers maken vaak na het offline starten van de laptop een VPN tunnel, echter wordt de gpo dan niet meer toegepast en hebben ze dus lokaal hun netwerkshares niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 16:41
Exile_NL schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:04:
Mijn vraag
Wij hebben een aantal win 10 laptops in de organisatie,
pc's en laptops krijgen uit het domein dmv GPO (Preferences) network drives gekoppeld.
van de laptopgebruikers die thuis werken, (dus bij het starten eerst niet verbonden met het domein).
krijgen we sinds kort de meldingen dat de networkdrives niet meer zichtbaar zijn (ook geen rood kruis erdoor wat ik gewend bent) maar gewoon niet aanwezig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win10/2008R2 domein

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat wellicht het noemen waard is is dat we recent in explorer op de clients een registry aanpassingen hebben gedaan waarmee "network" niet meer zichtbaar is..dit zal ik ook aanpassen om te testen wat dit verhelpt maar als iemand een quick fix heeft hou ik de policy graag in stand :)
Hoe staan je policies qua verbinden ? Eerst wachten op netwerk en daarna pas doorgaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Exile_NL schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:14:
bedankt voor de snelle reacties alvast,
als toevoeging, de gebruikers maken vaak na het offline starten van de laptop een VPN tunnel, echter wordt de gpo dan niet meer toegepast en hebben ze dus lokaal hun netwerkshares niet..
Wat voor VPN client gebruik je? Als je cisco Anyconnect gebruikt zou je ook de vpn voor het inloggen kunnen laten opzetten: Login to VPN before Windows (Windows 10)

[ Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 04-04-2019 16:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat "snel opstarten" aangevinkt in energiebeheer?
Zo ja, zet dat eens uit. Heeft hier geholpen met verdwijnende netwerk drives/printers/etc, bij laptops die regelmatig van netwerk wisselen. (en tussendoor dus uitgezet worden i.p.v. in slaapstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
ik heb inmiddels in de GPO (registerwijziging) mezelf van de item-level targeting gehaald,
de registersleutel weggehaald en krijg de "network" folder terug maar de schijven blijven weg zodra ik offline ben, het lijkt dus niet met elkaar te maken te hebben.

de vpn client die we gebruiken is Pulse Secure

policies staan op eerst wachten op netwerk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je niet vast zit aan drive letters zou ik ze aanbieden als netwerk locatie (gaat ook via preferences), dat is hoe dan ook de mooiste oplossing voor netwerk drives.

Als je toch vast zit wat doet een gpupdate als je via vpn bent verbonden ? Krijg je ze dan weer terug ?
Zo nee, dan debuggen middels rsop e.d. Zo ja, dan moet je toch de preference nalopen of deze wel op reconnect staat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:58:
Staat "snel opstarten" aangevinkt in energiebeheer?
waar vind ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder energiebeheer in het "oude" configuratiescherm. Ook in te stellen via GPO/GPP uiteraard.

Plaatje uit Google
Afbeeldingslocatie: https://www.windows-helpdesk.nl/wp-content/uploads/2017/02/sneller-opstarten.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
DukeBox schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:23:
Als je niet vast zit aan drive letters zou ik ze aanbieden als netwerk locatie (gaat ook via preferences), dat is hoe dan ook de mooiste oplossing voor netwerk drives.

Als je toch vast zit wat doet een gpupdate als je via vpn bent verbonden ? Krijg je ze dan weer terug ?
Zo nee, dan debuggen middels rsop e.d. Zo ja, dan moet je toch de preference nalopen of deze wel op reconnect staat.
we maken toch wel veel gebruik van de schijfletters en ik wil graag de netwerklocaties blijven verstoppen.
maar ik kan het natuurlijk proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 16:16
Exile_NL schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:36:
[...]
we maken toch wel veel gebruik van de schijfletters en ik wil graag de netwerklocaties blijven verstoppen.
maar ik kan het natuurlijk proberen
Wat voor een vpn gebruik je? De meeste (inclusief de ingebouwde windows vpn) bieden de optie om deze te starten voor het inloggen. Op die manier krijg je tijdens\na het inloggen netjes je GPO's.

Andere optie is om een gpupdate te doen zodra je vpn connectie beschikbaar is, is prima op te lossen via een powershell script die je vervolgens kan schedulen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:30:
Onder energiebeheer in het "oude" configuratiescherm. Ook in te stellen via GPO/GPP uiteraard.

Plaatje uit Google
[Afbeelding]
dit maakt helaas geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 18:36
HKLM_ schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:16:
[...]

Wat voor VPN client gebruik je? Als je cisco Anyconnect gebruikt zou je ook de vpn voor het inloggen kunnen laten opzetten: Login to VPN before Windows (Windows 10)
Indien SBL (Start Before Logon) niet wenselijk is kan je ook van de Onconnect feature gebruik maken; hiermee voert AnyConnect na het inloggen een (of meerdere) script(s) uit.

Werkt uitstekend kan ik je vertellen :) Ik heb helaas alleen geen ervaring met vergelijkbare features, als deze er zijn, voor Juniper Pulse omgevingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile_NL
DukeBox schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:23:

een gpupdate /force zorgt ervoor dat alle policy's worden geactiveerd en daarmee de schijven worden gekoppeld.

ik zie echter in onze VPN appliance geen optie een script of applicatie te laten draaien zodra iemand connectie maakt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Exile_NL schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:28:
een gpupdate /force zorgt ervoor dat alle policy's worden geactiveerd en daarmee de schijven worden gekoppeld.
Dan moet het aan je reconnect optie liggen. Wij gebruiken het op dezelfde manier en de schijven blijven altijd beschikbaar. Ze worden alleen geupdate of verwijderd als er een aanpassing is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1