EFS encryted files van een dichtgetimmerde XPe PC redden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error1983
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-10-2024
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag, hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Wij maken gebruik van een professionele lichttafel, bedoeld voor theater doeleinden.
Dit is al een behoorlijk oude tafel, een van de eerste x86 based systemen (tegenwoordig is dat heel gebruikelijk). Aan boord zit een dedicated computer moederbord met 1gb geheugen, een IDE harddisk en nog een IDE aansluiting voor een optionele CDrom.

Operating systeem is Windows XP embedded, met daaroverheen een schil van de fabrikant om de tafel te bedienen. Nu kreeg onlangs de harde schijf van deze tafel kuren. BIOS gaf een flinke stapel errors aan. Ik heb meteen een image getrokken van deze harde schijf, en die leek te zijn gelukt. Een aantal opstartbeurten later is de harde schijf definitief overleden.

Ik heb geprobeerd de image over te zetten naar een andere schijf, en desondanks het systeem start, werkt de software niet tot nauwelijks en is de boel behoorlijk instabiel en soms zelfs onbruikbaar. Nu hebben we van de fabrikant ooit, lang geleden, de installatie software op een cdrom erbij gekregen. Maar de cdrom blijkt een zelf gebrande te zijn, en de software is onleesbaar geworden.

Nu weet ik dat de originele installatie software ook op de harde schijf stond, en meegenomen moet zijn in de image. Ik heb de image ontleed en de files gevonden. Echter blijft de boel EFS beveiligd te zijn. Heb mijzelf ingelezen, en de enige manier om deze bestanden te ontdoen van EFS, is het op te starten van het originele operating systeem. Nu is het zo dat het een Embedded installatie betreft. Wanneer men het systeem aanzet, word vrijwel direct de besturingssoftware gestart, en er is geen mogelijkheid om naar de windows desktop te keren. Ook een veilige modus boot werkt niet; wanneer ik deze optie kies krijg ik een BSOD en start het systeem opnieuw op. Toen geprobeerd door middel van een XP CD om de recovery console op te starten. Dit lukt, maar wanneer ik aanmeld bij de windows installatie, word gevraagd om een administrator wachtwoord. Dit wachtwoord heb ik dus niet. Op het internet zwerven wat tooltjes rond om dit wachtwoord te wijzigen, maar daarmee gaat zoals ik het begrijp ook de EFS encryptie verloren en daarmee ook de bestanden die ik nodig heb.

Het systeem zit dus volledig dichtgetimmerd, in mijn ogen. Heeft iemand enig idee hoe ik toch de installatie software bruikbaar van de schijf kan toveren? Alvast mijn dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 01:05