Intel NUC & Linux vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:50
(jarig!)
Dag allen,

Zijn er mensen die een Intel NUC draaien op Linux?
Ik wil wat oude pc's en een HTPC overzetten naar een NUC, maar wel op Linux.

Mijn vraag is of je met de Intel graphics drivers beeldschaling handmatig in kunnen stellen via de UI, net als bij NVIDIA?
Of moet ik dit apart in gaan stellen voor de specifieke resolutie? Kon het nl. nergens vinden op de site van Intel.

Punt is nl. dat de plasma TV's een iets kleiner beeld laten zien dan 1920x1080, en zo een deel van de UI wegsnijden.
Met beeldschaling is dit te ondervangen, en het zou fijn zijn als het gewoon in de UI kan ;)

Alvast dank voor een reactie,

rob

p.s. tips en trucs, en software tips voor de HTPC zijn ook welkom :)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bedoelt overscan. Dat kan via o.a. xorg.conf, maar afhankelijk van je desktop omgeving kan je dat ook grafisch oplossen. De oplossing die nVidia aanbied, werkt alleen met hun gesloten driver. Zou je zoeken hoe dat met nouveau werkt, dan heb je feitelijk dezelfde oplossing voor Intel video.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Hmmm.. Had gehoopt op een meer grafische oplossing ipv. codes kloppen in de Terminal en dan weer in de config files toevoegen.

Jammer dat Linux dit soort dingen nog steeds niet wat eenvoudiger aan te passen maakt. Te vaak moet je nog de Terminal in voor zaken waar een simpele UI toch al heel veel oplost voor de gemiddelde gebruiker ;)

rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar zeg ik dat het alleen via de terminal en config bestanden moet/kan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Ik vroeg iets heel specifieks mbt. Intel drivers, desktop schaling, Linux en UI oplossingen.
Jij geeft antwoord o.a. met xorg.comf files.

Dat betekend eerst resoluties testen in de Terminal, dan toevoegen zodat je deze kunt kiezen en daarna iets maken van een automatische oplossing of idd xorg.conf oplossingen.

Mijn vraag was echt specifiek of de Intel drivers in Linux een UI hebben waarin je je schermresolutie kan schalen, net als bij NVidia drivrers.

Weet niet hoe ik het anders moet vragen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Persoonlijk ken ik ook geen DE's waarbij je scan aan kan passen in de GUI. Het makkelijkste is denk ik gewoon 1 regeltje xrandr. Je kan de arandr GUI gebruiken om een profiel aan te maken. Dan hoef je alleen nog de scanregels aan te passen. instructies zijn ook niet zo moeilijk.

https://wiki.archlinux.org/index.php/xrandr

Doe ik zelf ook regelmatig voor Salora TV die zich continu misdraagt. Is nog geen 10 minuten werk en je hoeft nooit een console in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Ah...Ja...
Ga ik even naar kijken morgen :)

thanks!

rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En ik geef je antwoord dat de intel drivers exact hetzelfde werken als iets als nouveau, de open source driver voor nVidia kaarten. Het zit namelijk gewoon in de kernel en X. Omdat er Intel op staat ipv nVidia of AMD maakt het functioneel niet opeens anders.

Daarnaast geef ik ook nog eens aan dat afhankelijk van je desktop omgeving het al dan niet grafisch is op te lossen. Gebruik je Xmonad of Window Maker, tja, daar heb je geen (meegeleverde) GUI tools voor om je beeldscherm mee te configureren. Neem je iets als Gnome3 of KDE, dan kan je het wel makkelijk doen.

Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Anders dan dat je duidelijk kennis tekort komt en de verschillende mogelijkheden (en gelijke behandeling van verschillende open source drivers) niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Thanks man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:45

Cyphax

Moderator LNX
smekkos schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:21:
Persoonlijk ken ik ook geen DE's waarbij je scan aan kan passen in de GUI. Het makkelijkste is denk ik gewoon 1 regeltje xrandr. Je kan de arandr GUI gebruiken om een profiel aan te maken. Dan hoef je alleen nog de scanregels aan te passen. instructies zijn ook niet zo moeilijk.

https://wiki.archlinux.org/index.php/xrandr

Doe ik zelf ook regelmatig voor Salora TV die zich continu misdraagt. Is nog geen 10 minuten werk en je hoeft nooit een console in te duiken.
Nvidia heeft wel een uitgebreide UI op zich:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/B7oir.png

Het is natuurlijk altijd jammer als fabrikanten Linux niet ondersteunen maar uiteindelijk heeft de terminal wmb meer voor- dan nadelen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Cyphax schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:32:
[...]

Nvidia heeft wel een uitgebreide UI op zich:
[Afbeelding]

Het is natuurlijk altijd jammer als fabrikanten Linux niet ondersteunen maar uiteindelijk heeft de terminal wmb meer voor- dan nadelen.
De TS is op zoek om het met een Intel GPU te doen. Universele GUI tools ben ik nog niet tegengekomen. Maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
smekkos schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:35:
[...]

De TS is op zoek om het met een Intel GPU te doen. Universele GUI tools ben ik nog niet tegengekomen. Maar pin me er niet op vast.
I know, punt is dat het blijkbaar wel kan, getuige de moeite die Nvidia er toch in stopt. Jammer dus dat Intel dat niet of minder doet.

Misschien is een GUI-wrapper om xrandr wel een idee: https://christian.amsuess.com/tools/arandr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou Intel hier moeite voor moeten doen? Het is iets wat je in de display server, Xorg in dit geval, moet oplossen. Dat kan idd via xrandr en het is aan de desktop omgeving of window manager om hier de tooling voor te bieden. Een beetje DE kan namelijk wel de resolutie en oriëntatie aanpassen. Dan zou je een optie als overscan ook wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:14:
Waarom zou Intel hier moeite voor moeten doen? Het is iets wat je in de display server, Xorg in dit geval, moet oplossen. Dat kan idd via xrandr en het is aan de desktop omgeving of window manager om hier de tooling voor te bieden. Een beetje DE kan namelijk wel de resolutie en oriëntatie aanpassen. Dan zou je een optie als overscan ook wel verwachten.
Ja nu ik er nogeens over nadenk heb je gelijk. Ik ging er een beetje vanuit dat zoiets als overscan weleens vendor specific zou kunnen zijn, maar dan zou xrandr het ook niet moeten kunnen. :P
Ik vraag me uberhaupt af of er een OS is waar je dit zonder extra tool kan instellen. Windows kan het ook niet, daar hang je vziw juist af van wat de fabrikanten nog meeleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 17:48
RobWu schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:00:

Punt is nl. dat de plasma TV's een iets kleiner beeld laten zien dan 1920x1080, en zo een deel van de UI wegsnijden.
Met beeldschaling is dit te ondervangen, en het zou fijn zijn als het gewoon in de UI kan ;)
Wat je ziet is 'overscan', zoals anderen ook al gemeld hebben. Dat is nog een overblijfsel uit het analoge tijdperk.
De eenvoudigste oplossing is om deze overscan gewoon uit te schakelen op je TV.
Dan heb je gewoon de volledige 1920x1080 tot je beschikking.

Op sommige TV's heet deze instelling gewoon 'overscan' (duh). Op andere TV's kun je instellen dat je een PC hebt aangesloten i.p.v. een traditionele videobron. Dat zou dan hetzelfde effect moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Thanks!

Ik heb de handleiding erbij gehaald, en verstopt in de laatste set 'extra' instellingen zat een optie voor "Beeldscan".
Ik kan dit uitzetten, maar krijg dan een zwarte rand van zo'n 50 pixels om mijn TV beeld heen.
Dus dat lost niks op zo te zien. ;)

Beeldschaling aan laten staan, en het beeld terugschalen naar iets kleiner dan 1920x1080 lijkt helaas de enige oplossing te zijn voor nu. (TV's zijn Panasonic TX-P42G15E's voor de geïnteresseerden...)
Alles hangt nu aan de HDMI, met een losse PC kabel gaat de resolutie max tot WXGA zie ik net...

[ Voor 9% gewijzigd door RobWu op 05-04-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
RobWu schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:27:
Thanks!

Ik heb de handleiding erbij gehaald, en verstopt in de laatste set 'extra' instellingen zat een optie voor "Beeldscan".
Ik kan dit uitzetten, maar krijg dan een zwarte rand van zo'n 50 pixels om mijn TV beeld heen.
Dus dat lost niks op zo te zien. ;)
Die zwarte randen is precies wat je verwacht als je overscan uitschakelt bij een normaal TV beeld.
De bedoeling was dat je meer te zien krijgt met je PC beeld en dat lijkt nu toch het geval te zijn?
Of heb je nu zwarte randen om je PC beeld? Heb je alle bijzonderheden als schaling e.d. dan wel weer uitgeschakeld? Je PC moet dus gewoon op de default instellingen staan, alsof er een normale monitor aan hangt.

Als ik mijn PC aansluit op mijn TV en ik zet overscan uit, dan krijg ik gewoon full-screen mijn PC beeld
op de volledige 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Nee, als ik beeldscan UITzet, heb ik zowel bij het gewone TV beeld EN het PC beeld een zwarte rand er omheen.

Als ik beeldscan AAnzet, heb ik 'standaard' beeld op de TV en een cropping van het PC beeld via de HDMI.
Wat je zegt zou logischerwijs moeten werken, maar niet op de TV hier.

Heb alles geprobeerd aan de PC kant qua schaling, maar het lijkt toch echt in de TV te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
RobWu schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:50:
Nee, als ik beeldscan UITzet, heb ik zowel bij het gewone TV beeld
Da's normaal
EN het PC beeld een zwarte rand er omheen.
Da's niet normaal
Als ik beeldscan AAnzet, heb ik 'standaard' beeld op de TV en een cropping van het PC beeld via de HDMI.
Da's normaal
Wat je zegt zou logischerwijs moeten werken, maar niet op de TV hier.
Bummer
Heb alles geprobeerd aan de PC kant qua schaling, maar het lijkt toch echt in de TV te zitten.
Wat ik altijd doe is: geen enkele aanpassing in Xorg/xrandr en alleen overscan op de TV uitzetten.
Maar dat heb je dus al geprobeerd en werkt niet :-(

Kun je misschien proberen met een andere PC (Windows/Linux/Mac) om te kijken of het gedrag hetzelfde is?
Dan weet je bijna zeker dat het aan de TV ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Schnupperpuppe op 05-04-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
(jarig!)
Bedankt voor het meedenken, ik duik er nog even in om te zien of ik ergens anders nog iets kan aanpassen.
Pagina: 1