Vaste trap plaatsen op nieuwbouw vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 09:20
Onlangs hebben we op zolder een vliering laten plaatsen waar je in het midden nog prima kan staan (zo,n 1,88m hoogte) en om die ruimte echt goed te benutten hebben we besloten om er een vaste trap naartoe te maken.

Deze trap willen we plaatsen boven de trap die nu naar de zolder loopt. Bij de aanschaf, bouwpakket, heb ik rekening gehouden met dat de spil van de nieuwe trap grotendeels op de "vloer" komt van de zolderverdieping. Verder wordt de trap aan de binnenmuur gemonteerd en aan een nog te plaatsen wandje en natuurlijk de vliering.

Maar nu zit ik met een soort half vraagstuk. Omdat de nieuwe trap boven het trapgat komt, hoe zit dit dan met de betonnen vloerplaten van de zoldervloer zeg maar. Dat trapgat is neem ik aan versterkt met een stalen balk die waarschijnlijk vlak onder de toplaag zit waar de vloerplaten van de zolder inhangen / aan vast zitten. Deze stalen balk zal dan wel in verbinding staan met de betonplaten die van binnenmuur tot binnenmuur lopen.

Nu wil ik een pin op de vloer maken waar de spil van de nieuwe trap overheen komt zodat het op die manier weer een extra punt heeft om niet te verplaatsen.

Tips hoe ik dat kan doen? Want echt hechten aan een toplaag van 3-4cm is ook niet echt geweldig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:10
valt weinig over te zeggen zo denk ik, zonder te weten hoe de ligging van je vloerplaten, trapgat, etc. is.

Dit vraagt om een tekening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
@mcDavid Gelijk heb je :P

Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/vliering2.jpg
De platen lopen van de binnenmuur die je ziet, tot de binnenmuur achter je. De vliering is zoals je ziet wel van muur tot muur voorzien van de grote draagbalken en daartussen voorzien van liggers zodat het trapgat voor de vliering makkelijk boven het gat uit kon komen van de huidige trap. Het grote traphek waar de ladder tegenaan staat wordt half weggehaald. Aan de rechterkant van het hekje begint de trap en draait in 180 graden naar boven. Dus een halve open trap. De spil komt dus op de plek waar zeg maar het wit blauwe wasrekje ophoudt :)

Dus de betonnen vloerplaten zijn zeg maar 5,1m lang normaalgesproken. Maar door het trapgat op die plek 4,1m ongeveer. En ik ga er dus even vanuit dat ze met een H-balk vastgemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
erm... je hebt hooguit 1,88m hoogte ter hoogte van de nok van je dak.
Daarnaast heb je weinig ruimte om te gaan staan... Qua opberg ruimte prima natuurlijk, maar een kamer of iets kan je er niet gaan maken (als je dat van plan was).

Maar waarom een wenteltrap plaatsen en geen vlizo trap?
Verwacht je heel vaak op de vliering te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@BastaRhymez Nou, we willen in de toekomst misschien nog een dakraam plaatsen aan de voorzijde van de woning voor licht en het zou bijvoorbeeld een speelzolder kunnen worden, of deels. Opslag bijvoorbeeld. We hebben nu op de zolder, nu even niet dan vanwege alle zooi, normaal nog een ander wasrek staan welke mogelijk naar de vliering geplaats kan worden of in een andere vorm om daar de was gewoon te laten drogen. Naast een logeerkamer, iets van een "gameroom" en praktijkruimte.

Het zal niet echt als slaapkamer gebruikt gaan worden maar het is een te grote ruimte om die niet gunstig te gebruiken. Een vlizotrap neemt opzich ook wel wat ruimte in met 1,2 x 0,7m (deze trap neemt 2m2 in van de totale vlieringoppervlakte). Maar nu benut je nog de ruimte boven de bestaande trap zelf. Een vlizotrap moet je altijd openen en weer dichtdoen. Je kan er geen "grotere" objecten door naar binnen krijgen. Het is voor ons een afweging geweest en we vonden vooral een toegankelijke ruimte voornamer. Vandaar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 04-04-2019 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Als het een kanaalplaat vloer is dan liggen de kortere vloerplaten op een raveelijzer welke tussen de lange vloerplaten hangt. Je zou dan dus gewoon in de vloer kunnen boren. Google maar op raveelijzer voor een idee.

Zijn de naden in je woonkamer plafond om de 120 cm ? Dan is het een kanaalplaat vloer, zitten de naden veel verder uit elkaar dan is het een breedplaatvloer en kan er wel een H balk in zitten. (Tunnel bouw kan ook en dan is het naadloos)

Is je dak constructie wel berekend op een vliering? Of is alles dragend aan de scheidingswand gemaakt ?

[ Voor 15% gewijzigd door Erwin_83 op 04-04-2019 15:49 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Erwin_83 Wat ik me kan herinneren is hij inderdaad wel hol en in het plafond zitten wel om zo'n beetje de 120cm idd naden / lijnen. Zo'n raveelijzer zou mooi zijn als dat inderdaad gebruikt wordt. Ik krijg dan inderdaad wel de plaatjes te zien die ik graag had willen zien bij mij google zoektocht :)

Dat zou dus inderdaad kunnen betekenen dat ik gewoon in de vloer kom en ik een pin kan verankeren.

De vliering hangt niet aan de dakconstructie als je dat bedoelt. De vliering ondersteunt wel heel licht de dakconstructie aan 1 kant waar later een dakkapel geplaatst is. Uiteindelijk zullen de nog te plaatsen wandjes ook een licht ondersteunende functie kunnen hebben. Maar de vliering an sich kan ook gewoon prima gebruikt worden zonder die wandjes, natuurlijk geen vleugel op plaatsen of een halve bibliotheek.

[ Voor 54% gewijzigd door orange.x op 04-04-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
99% kans op een raveelijzer bij een standaard woning. Daar zou je aan de bovenkant geen last van moeten hebben. Vaak zie je hem nog prima zitten in de trapopgangen naar boven toe.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Señor Sjon schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:10:
99% kans op een raveelijzer bij een standaard woning. Daar zou je aan de bovenkant geen last van moeten hebben. Vaak zie je hem nog prima zitten in de trapopgangen naar boven toe.
Ja in de woning waar ik nu werk hebben ze kantoor aan huis en daar zie je inderdaad zo'n ijzer lopen. Bij ons zie je het ijzer an sich niet maar wel dat de naden tussen de platen 10cm voor het trapgat ophouden zeg maar. Dus ik vermoed dat ze daar rekening met de platen gehouden hebben zodat dit netjes op dezelfde hoogte uitkwam. Uiteindelijk is het plafond overal wel op dezelfde manier afgewerkt met van dat spachtelspul. Maar je ziet geen duidelijk hoogteverschil dus of dat er onder de platen een lang ijzer zit.

Maar probleem is dan in zekere zin opgelost. We gaan gewoon als het zover is rustig boren en dan moet het ongetwijfeld goed gaan komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 04-04-2019 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
De ene leverancier van kanaalplaten doet dit niet en daar steekt het ijzer onderuit. De andere grote leverancier van kanaalplaten doet dit wel en die zorgt ervoor dat het raveelijzer gelijk met de onderkant van de vloer ligt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1