Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51
Vandaag heb ik door een professional 2 UTP kabels (CAT 5E) vanuit de meterkast naar 2 verschillende locaties in de woonkamer laten leggen.
Deze zijn getest en functioneren ook maar ik heb een vraag over de via UTP bereikte lagere snelheid.

Als ik mijn Macbook Pro via WiFi in de AC-mode met mijn Asus router RT-AC68U verbind en ik meet d.m.v. Speedtest de Internetsnelheid dan zie ik de maximale door mij geabonneerde glasvezelsnelheid van 150 / 150 Mbps in beeld verschijnen.

Als ik daarna mijn Macbook Pro via een Belkin USB-C to Ethernet Adapter (F2CU040) d.m.v. een CAT 5E UTP kabel met één van de 4 Gigabit poorten op mijn Asus RT-AC68U router verbind dan zie ik met Speedtest maar 100 / 100 Mbps op mijn scherm terug.
Het lijkt erop alsof maar 100 Mbps via de UTP kabel wordt doorgegeven.

Mijn veronderstelling is dat zowel de Belkin USB-C to Ethernet Adapter (F2CU040) als de UTP kabel CAT 5E als de 4 LAN poorten van de router 1 Gb verbinding kunnen doorgeven.
Is deze aanname correct, zo ja, waar zou ik dan moeten zoeken om uiteindelijk toch via de UTP kabels de maximale snelheid van 150 150 Mbps te bereiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@srna513006 100/100 Mbit/s wijst op het feit dat er maar een linksnelheid is van 100Mbit/s, kan je eens in de instellingen van de MAC kijken wat de linksnelheid is?

Als deze inderdaad maar 100Mbit/s is kunnen er een aantal dingen mis zijn:
- Je kabels zijn niet goed
- Je instellingen staan verkeerd
- Je hebt toch geen Gigabit ethernet adapter.

Heb je daarnaast nog andere apparaten met een ethernet aansluiting waar je het mee kan testen? En heb je dit bij beide kabels?

Als laatste: Heeft de professional een test gedaan, zodat hij zeker was dat de kabels correct en goed zijn aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nuff said: https://www.apple.com/sho...-gigabit-ethernet-adapter lijkt me zo. Gemiddelde review is heeeel erg slecht.

Heb je eventueel nog andere bedrade machines waarmee je kan testen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Goede tip, via Netwerkhulpprogramma zie ik inderdaad dat de LAN verbinding via Belkin maar 100 Gbit/s aangeeft terwijl die via WLAN 1,3 Gbit/s aangeeft.
Dus ga ik nu eerst zien te achterhalen waar het aan ligt, je zou zeggen dat alle componenten 1 Gb zouden moeten doorgeven.
Ook moet ik eerst uitzoeken of ik op de Macbook Pro zelf instellingen hieromtrent kan opzoeken.

Op dit moment heb ik maar één apparaat ter beschikking welke ik direct op een 2 Gb poort kan aansluiten en wel een Synolgy NAS maar hier weet ik niet hoe ik dat daar kan meten, moet ik ook eerst nog uitzoeken.
Met mijn leeftijd gaat dat allemaal niet meer zo vlot... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even uit de losse pols; een beetje NAS heeft ook een eigen "download manager". Gooi een grote file (bijvoorbeeld 1 gigabyte) van http://www.ovh.net/files/ in die downloadmanager en gas. Dan zie je vanzelf de pieksnelheid en die zal op 150Mbit downstream moeten komen.

Resultaat: je weet dan dat je NAS op meer dan 100Mbit op de bekabelde verbinding zit.

/edit: ik heb ook een 68U hier staan. Met allemaal el-cheapo zelfgemaakte kabels. Geen enkele doet 100Mbit tenzij het device wat eraan hangt niet meer kan. Mijn Xbox, mijn laptop, mijn PC, mijn NAS; alles babbelt Gbit met elkaar zonder ook maar 1 hikje aan de kant van de router; ik vermoed echt dat die gare / dure Apple-adapter een enkeltje vuilnisbak verdient (mijn mening, maar toch).

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 04-04-2019 14:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Probleem opgelost..

Ook de Synolgy NAS heeft een optie om de Verbindingssnelheid op te vragen en die was direct op de Asus aangesloten 1Gbit.
Nadat ik de NAS op dezelfde (patch)kabel had aangesloten welke ik op de Macbook had getest bleek uiteindelijk dat deze kabel, ondanks de vermelding CAT5E, toch maar 100 Mbits door te geven.

Even moeten zoeken naar een goede CAT5E UTP kabel, toen de Macbook via de Belkin USB-C adapter op de Asus router aangesloten en ja hoor, ook op de Macbook nu 1 Gbit verbinding.
Dus het lag gewoon aan een brakke UTP kabel en gelukkig zijn de 2 nieuw gelegde kabels in orde.

Mijn excuses dat ik dat niet eerder eerst zelf heb getest alvorens ik deze thread hier plaatste.. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
srna513006 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:03:
Probleem opgelost..

Ook de Synolgy NAS heeft een optie om de Verbindingssnelheid op te vragen en die was direct op de Asus aangesloten 1Gbit.
Nadat ik de NAS op dezelfde (patch)kabel had aangesloten welke ik op de Macbook had getest bleek uiteindelijk dat deze kabel, ondanks de vermelding CAT5E, toch maar 100 Mbits door te geven.

Even moeten zoeken naar een goede CAT5E UTP kabel, toen de Macbook via de Belkin USB-C adapter op de Asus router aangesloten en ja hoor, ook op de Macbook nu 1 Gbit verbinding.
Dus het lag gewoon aan een brakke UTP kabel en gelukkig zijn de 2 nieuw gelegde kabels in orde.

Mijn excuses dat ik dat niet eerder eerst zelf heb getest alvorens ik deze thread hier plaatste.. :$
Dan zijn ze waarschijnlijk niet goed gemaakt en/of het is een slechte kwaliteit kabel (geen koper).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:54
Het valt mij op dat in de ASUS Router app bij een apparaat onder Devices, die een "wired" verbindingen heeft (zoals de app dat mooi aangeeft) ook alleen maar 100/100mbit staat, en geen 1000/1000mbit voor verbindingen die dit wel zijn (Gbit adapters, Cat6a SFTP kabels).
Pagina: 1