Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
Beste lezer,

Ik zit te overwegen om in Egypte te investeren in vastgoed.
Ik heb daar familie wonen die het object gaan onderhouden en verhuren.
Vastgoed in Egypte is momenteel erg booming en veel vraag naar.

Mijn vraag gaat specifiek om het financieren ervan.
Ik ga het financieren met eigen vermogen.

Ik heb begrepen dat ik het bij de Douane moet aangeven als ik meer dan 10k meeneem.
Is dat het enige? Moet ik dit niet elders opgeven?

Ik ben van plan ben om over een aantal jaar het geld (met hopelijk winst) weer hierheen te halen. Ik wil voorkomen dat het geld dan opnieuw belast wordt als ik het hierheen haal.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
waarom neem je cash mee?

Informeer even bij belastingdienst (zowel Egypte als Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En hoe helpt dat hem?

Ik verwacht, dus geen garanties, dat zolang jij het netjes opgeeft als vermogen, het voor de Nederlandse belastingdienst prima is. De vraag is dan wat de Egyptische belastingdienst wil dat jij betaalt, en of er een belastingverdrag is tussen Nederland en Egypte.

Maar iets anders, ik weet dat we paar jaar geleden soortgelijk topic hebben gehad over Turkije. Dat is ook niet helemaal een doorslaand succes geworden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mina_1985916 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:23:

Vastgoed in Egypte is momenteel erg booming en veel vraag naar.
De prijzen in Egypte stijgen sterk, maar dat is een gevolg van de economische crisis die er heerst, is geen 'boom'...

sinds oktober 2016 staat egypte onder curatele van het IMF en een van de eisen voor noodkredieten was dat Egypte van hun gecontroleerde prijsbeleid en valuta-opwaardering af moest stappen.
Dat leidde direkt tot een halvering van de waarde van het Egyptische Pond

https://www.theguardian.c...ncy-meet-imf-demands-loan
https://www.al-monitor.co...n-rate-imf-decisions.html

Natuurlijk is het verder jouw keuze je vermogen in euro's daar te investeren en kan misschien het ondersteunen van familie een zekere grond zijn, maar onderschat niet dat de kans dat je een groot verlies leid eerder groter is en je juist vermoedelijk een groot rendement aan moet houden in de lokale valuta als je enige waarde in euro's daaraan wilt overhouden..
Anders zal het een aardig verlies kunnen betekenen, ook als je familie aangeft dat de prijzen voor huizen daar zo sterk stijgen.

Ik zal je verder afraden veel geld in cash daarheen mee te nemen, en ook te bedenken dat de egyptische overheid juist ook door hun tekort aan buitenlandse valuta speciale regels heeft over geld-wissels (bv beperkingen van het aantal egyptische ponden dat jij zal mogen terug-inwisslen voor euro).
anderszidjs bestaat er ook een 'zwarte markt' voor geldwissels (waar je zelfs duidelijk meer egyptische pound kunt krijgen voor euro's, maar je zelf ook minder pond per euro krijgt)

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 04-04-2019 11:52 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
RM-rf schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:46:
[...]

De prijzen in Egypte stijgen sterk, maar dat is een gevolg van de economische crisis die er heerst, is geen 'boom'...

sinds oktober 2016 staat egypte onder curatele van het IMF en een van de eisen voor noodkredieten was dat Egypte van hun gecontroleerde prijsbeleid en valuta-opwaardering af moest stappen.
Dat leidde direkt tot een halvering van de waarde van het Egyptische Pond

https://www.theguardian.c...ncy-meet-imf-demands-loan
https://www.al-monitor.co...n-rate-imf-decisions.html

Natuurlijk is het verder jouw keuze je vermogen in euro's daar te investeren en kan misschien het ondersteunen van familie een zekere grond zijn, maar onderschat niet dat de kans dat je een groot verlies leid eerder groter is en je juist vermoedelijk een groot rendement aan moet houden in de lokale valuta als je enige waarde in euro's daaraan wilt overhouden..
Anders zal het een aardig verlies kunnen betekenen, ook als je familie aangeft dat de prijzen voor huizen daar zo sterk stijgen.

Ik zal je verder afraden veel geld in cash daarheen mee te nemen, en ook te bedenken dat de egypitshce overheid juist ook door hun tekort aan buitenlandse valuta speciale regels heeft over geld-wissels
Dank voor je reactie.

Met boom bedoelde ik eigenlijk niet dan bestaande bouw zozeer in waarde stijgt maar dat er momenteel erg veel nieuwe bouwprojecten komen. Drie jaar geleden is ook in Egypte besloten dat ze een nieuwe financiële hoofdstad gaan bouwen omdat Cairo nu gewoon vol is. In de nieuwe hoofdstad zullen alle overheidsinstanties en ambassades zich vestigen. Dit zijn de plekken waar momenteel erg veel vraag is naar nieuwbouw.

Even een korte reactie over de halvering van de waarde van de pond. Dit betreft de waarde van de pond in de bank. Echter was er niemand in Egypte die zijn euro in de bank voor EGP ging inwisselen. 95% deed dat namelijk op de zwarte markt omdat je daar letterlijk 2x zoveel voor kreeg. Het enige wat toen veranderd is dat de bank dezelfde tarief is gaan hanteren als de zwarte markt waar zwarthandel niet meer interessant was. Ik heb zelf Egyptische roots en spreek uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
bedankt allemaal voor jullie reacties. ik heb de BD gebeld en die kon me vertellen dat het geen probleem is zolang alles via de banken loopt en inzichtelijk gemaakt kan worden. Bedankt voor de adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:59
Wat verwacht je qua rendement te gaan halen? Je neemt een behoorlijk risico, want ik neem aan dat je niet permanent in Egypte verblijft dus dan zal je wel een beter rendement dan hier moeten realiseren. Hoe zorg je dat de inkomsten bij jou terecht komen? Hoe ben je verzekerd? Hoe is de wet en regelgeving daar met betrekking tot huurders? Waarom investeer je in vastgoed en niet in aandelen of obligaties bijvoorbeeld?
Pagina: 1