Regen lekt onder voordeur door. Hoe kan ik dat tegengaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwvvz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-10 12:50
Vorig jaar heb ik een huis gekocht. Mooi natuurlijk, maar ik heb een probleem bij mijn voordeur. Bij regen lekt er water onder mijn voordeur door. Of beter gezegd: het water blijft liggen op de drempel en als je dan de deur open doet, zuig je het mee naar binnen. Omdat binnen een houten vloer ligt, is dat ongewenst.
Deel van het probleem ontstaat,denk ik, omdat de deur op het zuidwesten ligt, zonder overkapping erboven. En bovendien in een hoek: de muur van de keuken begint direct naast de voordeur en staat er haaks op (richting zuidwesten). De wind staat er dus vaak pal op.

Wat foto's ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ZEA07Ck.jpg
Op de drempel, de hoogste witte balk, blijft water liggen.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YjIFMUq.jpg
Vooraanzicht met deur open

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/AIBq8ff.jpg
Vooraanzicht met deur dicht. Er zit een weldorpel op de deur, maar daar waait het onderdoor? Of erlangs?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UvNivzz.jpg?4
Overzicht voordeur

Mijn vraag is: hoe los ik dit op. Moet ik de drempel schuin afzagen? Er een klein latje bovenop spijkeren? Is het onbegonnen werk en moet ik een overkapping maken? Of is de afstand tussen deur en drempel verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door dwvvz op 04-04-2019 09:22 . Reden: geëmmer met plaatjes ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Heb je ook een duidelijk foto van de deur (van iets verder gefotografeerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwvvz
job schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:00:
Heb je ook een duidelijk foto van de deur (van iets verder gefotografeerd)?
done!
(dit is een fotootje van funda, dus niet met het gewraakte gebied erop, maar laat wel zien hoe open het ligt)

[ Voor 22% gewijzigd door dwvvz op 04-04-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je de tuinslang op de voordeur zet dan komt het niet naar binnen?

Weet je zeker dat het water vanaf de drempel mee naar binnenloopt en niet dat het gewoon van de deur afloopt als je de deur open doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwvvz
Brilsmurfffje schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:27:
Als je de tuinslang op de voordeur zet dan komt het niet naar binnen?

Weet je zeker dat het water vanaf de drempel mee naar binnenloopt en niet dat het gewoon van de deur afloopt als je de deur open doet?
Tuinslang: heb ik nooit geprobeerd, maar is een goede tip.
Van de deur aflopen: nee, dat heb ik wel gecontroleerd. Door de deur heel rustig open te doen. Je ziet dan de plasjes liggen op de drempel. Als het hard waait uit de verkeerde richting, waait het ook met de deur dicht zo naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dwvvz schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:30:
[...]

Tuinslang: heb ik nooit geprobeerd, maar is een goede tip.
Van de deur aflopen: nee, dat heb ik wel gecontroleerd. Door de deur heel rustig open te doen. Je ziet dan de plasjes liggen op de drempel. Als het hard waait uit de verkeerde richting, waait het ook met de deur dicht zo naar binnen.
Dat zou betekenen dat de afstand tussen deur en kozijn dusdanig klein is dat de oppervlakte spanning van het water genoeg is om hier water vast te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Weet je zeker dat het over de drempel komt en niet langs de onderkant van de voordeur komt?

Als er druppels langs de voordeur lopen kan je ze met een 'gootje' (klein latje) opvangen en naar de zijkant afvoeren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
Zit er in het overstekende stukje van de deur ook een gootje (maar dan op z'n kop)? M.a.w.: dat eventueel water niet langs de onderkant naar binnen geblazen kan worden. Denk voor het principe aan een dorpelsteen onder het raam.
Als dat niet zo is zou je daar en latje onder kunnen zetten, of een sleufje frezen....

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 04-04-2019 09:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwvvz
Marcva schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:52:
Zit er in het overstekende stukje van de deur ook een gootje (maar dan op z'n kop)? M.a.w.: dat eventueel water niet langs de onderkant naar binnen geblazen kan worden. Denk voor het principe aan een dorpelsteen onder het raam.
Als dat niet zo is zou je daar en latje onder kunnen zetten, of een sleufje frezen....
Nee, er zit daar een gleuf in, dus het zou me verbazen dat het water daar aan blijft hangen en zo naar binnen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:49
Ik heb een bijna gelijke situatie, bij mij zit er een aluminium profiel op het bovenste balkje. Dit is een hol profiel, met openingen aan de zijkanten zodat water eruit kan stromen. Vreemd dat jij zoiets niet hebt, het hout beschadigd bij jou ook als je erop gaat staan lijkt mij.

Met de deur dicht valt de weldorpel over dat alles heen, jouw klachten heb ik daardoor geen ervaring mee. Bij mij zit de deur op het noorden.

Indien gewenst kan ik wel een foto maken, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:43
Zet aan de onderkant van je deur, net boven je dorpel een houten of aluminium stripje, met een 45graden hoek eraan.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/192848/files/97660622/image.jpg

Even aflakken, en klaar.

Het water loopt dan verder van dorpel van de deur af, en wordt niet meer mee naar binnen gezogen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:19
MaD_co schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:24:
Zet aan de onderkant van je deur, net boven je dorpel een houten of aluminium stripje, met een 45graden hoek eraan.
[Afbeelding]

Even aflakken, en klaar.

Het water loopt dan verder van dorpel van de deur af, en wordt niet meer mee naar binnen gezogen.
De truc is dus om dan een gootje te frezen in de onderkant van dat profiel. Anders blijven druppels gewoon aan de onderkant hangen en worden ze alsnog naar binnen geblazen. Door een gootje moeten de druppels omhoog wat ze doorgaans niet doen omdat druppels nogal gezagsgetrouw zijn en zich daarom netjes aan de wet van de zwaartekracht plachten te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Eens met Resistor, Marcva, Gebanned et al. Zo zou de onderkant van de weldorpel eruit moeten zien, dus mét een waterhol :).

Afbeeldingslocatie: https://houthandelwoertink.nl/wp-content/uploads/2017/10/Skantrae_Weldorpel-Houthandel-Woertink-Rheeze-hardenberg-ommen-1-760x400.jpg

Zie ook: http://www.joostdevree.nl/shtmls/waterhol.shtml en http://www.joostdevree.nl/shtmls/weldorpel.shtml

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Water is dun, in combinatie met wind en net een vervelende hoek komt het overal.

Heb je een valdorpel? Kijk even of deze goed afgesteld is.
Mocht je deze niet hebben dan kun je dat overwegen.

*als je niet weet wat een valdorpel is, google dan even ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Cheesy op 04-04-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwvvz
Ja, ik heb een weldorpel met een gleuf erin. Zal er zo een fotootje van bijvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je toevallig je ventilatieroosters dicht waardoor er lucht wordt aangezogen onder de voordeur door? Sowieso; geen rubbers // tochstrippen?

Qua overkappig; ja, gewoon een zonnepaneel er boven hangen.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-04-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:58

Amphiebietje

In de blubber

Eerlijk gezegd vind ik dat deurkozijn er niet zo best uitzien (bobbelige verf e.d.), lijkt een beetje alsof het door vocht is aangetast. Kan het water niet door smalle spleten o.i.d. bij de hoeken binnenkomen?

Het voegwerk van de tegeltjes net onder de drempel is ook wel aan reparatie toe...

Als het echt door stuwing van de wind binnekomt, en je ook last hebt van plasvorming vlak voor de deur, dan kan je altijd nog overwegen een putje en afvoer aan te brengen in de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Overkapping gaat niet helpen met de wind in een vervelende richting.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 14:28
Lekdorpel op de deur.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie1 op 04-04-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 22:14
Theoretisch zou je hem licht kunnen afschuinen naar buiten.
De genoemde valdorpel zou het ook kunnen doen, maar dan moet je hem infrezen in de onderzijde van de deur, en aftellen van een valdorpel is nogal precies...
Zelf heb ik een kunststof dorpel, met een aanslag van de deur aan de binnenkant, en een ontwateringsgootje aan de binnenzijde wat door 4 gaatjes naar buiten moet lopen.
Hier hebben de mieren de functie van ontdekt, waardoor ze nu naar binnen komen en naar de prullenbak lopen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@dwvvz Dit is hoe het bij mij zit: https://imgur.com/a/Wb1AuN8 (3 foto's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waarom zo moeilijk? Je kunt toch gewoon een goot voor de deur maken? Deze kan je aansluiten op de dichtstbijzijnde regenpijp.

Is de dorpel lager dan de gemeentegrond?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwvvz
Dank voor alle tips en het meedenken tot dusver.
Wat extra info:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/erabFMT.jpg
De deur met weldorpel met gleuf aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/xXs6Ih7.jpg
Buitenaanzicht met deur op een kier. Ruimte tussen deur en drempel is 2-4 mm.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/NfqiYTb.jpg
Binnenzijde met tochtstrip.

Wat antwoorden op vragen:
- drempel is niet lager dan gemeentegrond.
- valdorpel is even een laatste mogelijkheid, want dat kan ik zelf niet
- de drempel ligt horizontaal, dus als er eenmaal water op ligt, gaat het niet vanzelf weg
- driehoekig latje onder de deur gaat niet passen
- alu profiel zal om diezelfde reden lastig worden; ik kan natuurlijk de drempel verlagen, maar dan wil ik wel zeker weten dat het werkt.
- er zit een tochtstrip achter de onderkant van de deur. Of daar lucht door naar binnen wordt gezogen bij gesloten roosters etc. lijkt me sterk; dan wordt het eerder aan de boven- of zijkant naar binnen gezogen.

Ik had gehoopt dat het een 'standaard' probleem zou zijn, maar dat lijkt niet zo. Ik ga eens experimenteren met de tuinslang. Dat het via de hoeken van de deur op de drempel zou kunnen stromen is best mogelijk, maar wat daar tegen spreekt is dat ook op het midden van drempel plasjes liggen.

Werkhypothese is dat de wind het onder de weldorpel door op de drempel blaast. Als dat het geval is, zou afschuinen een optie kunnen zijn. Dan kan het weglopen. Aan de andere kant creëer je dan ook een trechter: meer ruimte voor de wind om druppels de drempel op te blazen. Andere optie is een alu profiel dat 1) de afstand deur-drempel nog kleiner maakt en 2) het water kan afvoeren, want op alu stroomt water iets makkelijker dan op verf denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat je zoekt is een 'aluminium dorpelprofiel' zoals bijv. deze.
Dat is hetzelfde principe als wat ik op mijn drempel heb zitten, ik heb nog nooit water binnen gehad tijdens een regenbui.

Daar zit een rubberen strip in, dus dan kan je tochtstrip ook van de deur af. Als je naar de schematische tekening kijkt dan zie je dat het een soort gootje is, die afloopt naar buiten toe.
Mogelijk moet je de drempel wel wat lager maken en/of deur inkorten. Mooi klusje voor als het goed weer is. Niet vergeten om de boel weer goed in de grondverf en lak te zetten.

Ik zou ze even om advies vragen, mogelijk heb je bijv. ook nog deze dopjes nodig. Zoiets zit er bij mij ook nog op.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 22:14
met @ThinkPad, dan ben je ook gelijk van je tochtborstel af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:59:
Wat je zoekt is een 'aluminium dorpelprofiel' zoals bijv. deze.
Dat is hetzelfde principe als wat ik op mijn drempel heb zitten, ik heb nog nooit water binnen gehad tijdens een regenbui.

Daar zit een rubberen strip in, dus dan kan je tochtstrip ook van de deur af. Als je naar de schematische tekening kijkt dan zie je dat het een soort gootje is, die afloopt naar buiten toe.
Mogelijk moet je de drempel wel wat lager maken en/of deur inkorten. Mooi klusje voor als het goed weer is. Niet vergeten om de boel weer goed in de grondverf en lak te zetten.

Ik zou ze even om advies vragen, mogelijk heb je bijv. ook nog deze dopjes nodig. Zoiets zit er bij mij ook nog op.
Ik lees nergens dat er afwatering naar buiten toe plaats vindt.
Als die er niet is dan kun je er donder op zeggen dat het gootje op enig moment vol water komt te staan of zelfs overloopt naar binnen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is wel een goede inderdaad. Bij mijn profiel zitten er een stuk of 4 gaatjes van het binnenste 'gootje' naar buiten toe, zodat water in het gootje naar buiten kan druppen. Ik zie dat bij diegene in mijn link niet beschreven staan. Maar een paar kleine gaatjes zijn gauw geboord natuurlijk :)

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 07:04
dwvvz schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:58:
Vorig jaar heb ik een huis gekocht. Mooi natuurlijk, maar ik heb een probleem bij mijn voordeur. Bij regen lekt er water onder mijn voordeur door. Of beter gezegd: het water blijft liggen op de drempel en als je dan de deur open doet, zuig je het mee naar binnen. Omdat binnen een houten vloer ligt, is dat ongewenst.
Deel van het probleem ontstaat,denk ik, omdat de deur op het zuidwesten ligt, zonder overkapping erboven. En bovendien in een hoek: de muur van de keuken begint direct naast de voordeur en staat er haaks op (richting zuidwesten). De wind staat er dus vaak pal op.

Wat foto's ter verduidelijking:
[Afbeelding]
Op de drempel, de hoogste witte balk, blijft water liggen.

[Afbeelding]
Vooraanzicht met deur open

[Afbeelding]
Vooraanzicht met deur dicht. Er zit een weldorpel op de deur, maar daar waait het onderdoor? Of erlangs?

[Afbeelding]
Overzicht voordeur

Mijn vraag is: hoe los ik dit op. Moet ik de drempel schuin afzagen? Er een klein latje bovenop spijkeren? Is het onbegonnen werk en moet ik een overkapping maken? Of is de afstand tussen deur en drempel verkeerd?
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Ik zit met het zelfde probleem. Genoeg tips in dit topic waar ik wat aan heb maar ben benieuwd hoe jij het opgelost hebt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Ruudstertje Heb je een fatsoenlijke weldorpel op je deur? Dat maakt al een wereld van verschil met de afstand van het water wat naar beneden loopt ten opzichte van de binnenkant van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 07:04
sypie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:35:
@Ruudstertje Heb je een fatsoenlijke weldorpel op je deur? Dat maakt al een wereld van verschil met de afstand van het water wat naar beneden loopt ten opzichte van de binnenkant van de deur.
Had gister al een paar foto's gemaakt. Zit wel zo'n weldorpel op met gleufje erin, is alleen wat lastig te zien op deze foto zie ik nu. We wonen sinds een jaar in deze woning en de voordeur staat op de nominatie om vervangen te worden volgend jaar of het jaar erop.

Tot die tijd wil ik het even oplossen, de vloer bij de voordeur binnen was ook vochtig en ze hebben door (denk ik) rot al eens een deel van de vloer vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp5ncPoDh5RDn3kh-JHvcLp0N7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTJFnrGHcOXuyY2QvEtnMHME.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vWir7eyxx5QSdKJ8-aLR52D6c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5PJ98LJSOpz6IB7DSwywL7O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwvvz
Ruudstertje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:19:
[...]

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Ik zit met het zelfde probleem. Genoeg tips in dit topic waar ik wat aan heb maar ben benieuwd hoe jij het opgelost hebt.
Het is wel goed dat inderdaad hier bij te schrijven.

Mijn oplossing is geweest de drempel iets schuin af te zagen, zeg een cm minder hoog aan de buitenkant dan aan de binnenkant, zodat het water vanzelf naar buiten stroomt. En er dan een aluminium slijtstrip op te zetten. Dat is een metalen 'plakje' met ribbels in de lengte, waardoor water niet meer het huis in kan stromen.

Dit werkt goed, ik heb er nu nauwelijks meer last van. Alleen bij hele hevige stormen met de wind precies op de deur komt er wel eens wat water binnen, maar dat is behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 19:55
In wezen wil je zoiets, dat beschermt tevens je houten drempel. In combinatie met die strip aan de binnenkant van de deur houdt het ook tocht tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV_roKJAhN12rRZWGAQc-cr0BBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFp9oqvaj9T22HbjkLQY4fQU.jpg?f=fotoalbum_large

Voor naar buiten draaiende deuren is er zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3kS0hySyTXJZAUKJyr_gVZNGAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Gkz6fMoh69CLrX3eQ5BBQJT.jpg?f=fotoalbum_large

Met 'dorpelprofiel' en 'tochtslijtstrip'/profiel kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je je vinger langs de tochtstrip haalt, is die dan nat?

Door warm-kou verschil kan je condens vorming hebben op die (rubberen) strip.
De condens drupt dan op je vloer.
Dit is dan ook als het niet regent.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1