Ideale grootte van tv los van optimale kijkafstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Voor mijn appartement ben ik op zoek naar een nieuwe tv. Ik zit 3 meter van de tv af op de bank. Een redelijke afstand die ook niet zomaar aan te passen is (ik wil mijn bank niet midden in de kamer hebben staan). Momenteel heb ik een oude 26 inch LCD tv (1280x720 resolutie). Ik merk dat wanneer ik de PS4 gebruik op dit beeldscherm, ik niet op de bank kan gaan zitten. Ik moet dan 'te ver in de verte turen' om te zien wat er op het beeldscherm gebeurt. Nu zijn er op internet grafieken te vinden waarmee de relatie tussen kijkafstand en schermresolutie kan worden vergeleken om zo de maximale kijkafstand te berekenen waarop het detail van een hogere resolutie nog zichtbaar is voor het menselijk t.o.v. een lagere resolutie. Een voorbeeld van zo'n dergelijke grafiek is te vinden op deze site.

Dat is opzicht allemaal leuk en aardig, maar ik vraag mij af hoe groot een scherm überhaupt moet zijn op een bepaalde kijkafstand om 'niet in de verte te hoeven turen'. Oftewel; stel dat ik een 1080P scherm heb van 30 inch en een 4K scherm van 30 inch waarop ik een game speel (bijvoorbeeld een missie in Battlefield 5). Ik kijk naar beide schermen vanaf mijn bank op precies 3 meter afstand. Nu begrijp ik dat ik dichterbij moet gaan zitten in geval van het 4K scherm om het detail van dit scherm te kunnen zien. Maar hoe groot moet het scherm zijn in inches los van de schermresolutie om 'niet in de verte te hoeven turen'. 30 inch 4K op 3 meter afstand is nog steeds maar 30 inch; het 'in de verte turen' vanaf 3 meter afstand wordt niet verholpen door te switchen van een 1080P naar een 4K resolutie. Wat natuurlijk helpt is een groter scherm kopen, dat is logisch. Maar welke formule/grafiek bestaat er (eventueel) om deze relatie tussen schermgrootte en kijkafstand 'uit te rekenen' (los van de schermresolutie op het scherm)?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb al gegoogled op 'how big does my tv screen need to be regardless of resolution' maar daarbij krijg ik eigenlijk weer dezelfde soort pagina's als bovenstaande URL.
- Daarnaast zijn er wel verschillende formules te vinden, maar die nemen ook allemaal de schermresolutie in beschouwing. Zoals ik hierboven al heb gezegd; '30 inch 4K op 3 meter afstand is nog steeds maar 30 inch'. Volgens mij maakt resolutie op dit punt helemaal niets uit (oké dat is wellicht een beetje snel geconcludeerd, maar ik zou niet weten hoe een hogere resolutie op een gelijke schermgrootte mij gaat helpen bij het 'minder turen vanaf 3 meter afstand').

Ik heb het gevoel dat ik iets heel triviaals beschrijf/vraag; 'Welke schermgrootte heb ik nodig op X meter kijkafstand om niet in de verte te hoeven turen'. Dat gebeurt wel vaker, maar dan kom ik er eigenlijk met een beetje zoeken op internet wel uit. Nu helaas niet. Ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën op dit gebied (en of ik ook echt iets heel triviaals over het hoofd heb gezien). Daarnaast heb ik geen (lees-)bril/lenzen, dus daar kan het niet aan liggen. Dat is natuurlijk ook wel handig om te vermelden 8)7

Beste antwoord (via Vossie94 op 04-04-2019 09:56)

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Ik snap wat je bedoelt, en je wilt niet een te kleine DPI, om even in beeldschermtermen te blijven. Resolutie per boogseconde dus. Wat je eigenlijk wil weten is welke pixelsize ideaal is bij 3 meter. Het antwoord weet ik niet maar mogelijk helpt het je.

Angular resolution dus, hier staat er wat over:
https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

De meeste artikelen beschrijven hoe ver je minimaal ervanaf moet zitten wil je geen individuele pixels zien. Omdat jij de boel (terecht) niet te klein wilt hebben, zou ik me bedenken: ik wil niet al te veel verder dan dat punt.

Als ik het even zo snel moet inschatten, dan lijkt me een 1080p (geen 4k) van 80 inch aardig in de buurt. Ga je dichterbij dan 3 meter zitten dan dat, dan ga je de afzonderlijke pixels zien, rond die afstand kan je het 'net' niet meer zien. En dat lijkt me het juiste punt om op te zoeken.

Maar reken vooral angular resolution uit en experimenteer daarmee met je 26'' lcd tv om te kijken of dit klopt. Bepaal de beste afstand en kijk dan hoe dat uitpakt als je op 1080p en 3meter afstand wil gaan zitten.

[ Voor 68% gewijzigd door Znorkus op 04-04-2019 01:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik begrijp niet wat je vraag is. Afstand tot je scherm en de ideale schermdiagonaal zijn rechtstreeks met elkaar verbonden. Op 30cm afstand is je telefoonscherm prima, op 3 meter zit je aardig ‘in de verte te turen’. Een 40” scherm op 30cm afstand is ook weer geen succes, want dan moet je veel te veel met je ogen en hoofd bewegen.

Over de ideale schermdiagonaal voor een gegeven afstand is meer dan genoeg te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Ik snap wat je bedoelt, en je wilt niet een te kleine DPI, om even in beeldschermtermen te blijven. Resolutie per boogseconde dus. Wat je eigenlijk wil weten is welke pixelsize ideaal is bij 3 meter. Het antwoord weet ik niet maar mogelijk helpt het je.

De meeste artikelen beschrijven hoe ver je minimaal ervanaf moet zitten wil je geen individuele pixels zien. Omdat jij de boel (terecht) niet te klein wilt hebben, zou ik me bedenken: ik wil niet al te veel verder dan dat punt.

Als ik het even zo snel moet inschatten, dan lijkt me een 1080p (geen 4k) van 80 inch aardig in de buurt. Ga je dichterbij dan 3 meter zitten dan dat, dan ga je de afzonderlijke pixels zien, rond die afstand kan je het 'net' niet meer zien. En dat lijkt me het juiste punt om op te zoeken.

Maar reken vooral angular resolution uit en experimenteer daarmee met je 26'' lcd tv om te kijken of dit klopt. Bepaal de beste afstand en kijk dan hoe dat uitpakt als je op 1080p en 3meter afstand wil gaan zitten.

[ Voor 68% gewijzigd door Znorkus op 04-04-2019 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij maak je het jezelf veel moeilijker dan nodig is. Wat een prettige diagonaal is zal grotendeels in relatie staan tot de kijkafstand. Sowieso lijkt me 30 inch wanneer je op 3 meter zit véél te klein. In jouw situatie lijkt me 50-55 inch een prima optie. Ga gewoon eens proberen in een winkel zou ik zeggen om het te ervaren. Houdt daarbij ook rekening met dat het erg snel went om een grotere tv te hebben. Je kan beter een maatje groter kopen dan achteraf spijt hebben van een te kleine tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 00:15
Ik zou ook minimaal 50-55 inch aanbevelen. Zelf zit ik ook op 3 meter kijkafstand en kijk naar 100 inch projectie. Trekt je lekker mee in het beeldmateriaal en is net aan niet TE groot. Ik kan echter makkelijk op die afstand met de helft goed uitkomen, ofwel 50 inch dus.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:10

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Heb net met verbazing naar de grafieken zitten kijken. Volgens die site moet ik een tv van 60" hebben.
"Vroeger" werd er wel eens als stelregel diagonaal=kijkafstand/3 toegepast.

Ik zit daar nu redelijk in de buurt en kan goed tv kijken, moet er niet aan denken om een nog grotere tv in mijn kamer te hebben.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

m-vw schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:09:
Heb net met verbazing naar de grafieken zitten kijken. Volgens die site moet ik een tv van 60" hebben.

Ik zit daar nu redelijk in de buurt en kan goed tv kijken, moet er niet aan denken om een nog grotere tv in mijn kamer te hebben.
En daarmee zijn we beland bij persoonlijke voorkeur :)
Zeker als je zit te gamen op 3m afstand dan is een 55" TV voor de PS4 een verademing.

Mijn TV was defect en toen moest ik een tijdje mijn oude TV gebruiken, maar dan wordt alles al erg klein op 37"

Ik heb zowel op 1080p als 4k gegamed op de PS4 en op deze TV en ik moet zeggen dat dat eigenlijk niet zichtbaar is.

Ik vind het vooral knap dat de TS het op een 26" heeft weten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Voor gamen op de PS4 op een 55" 4K TV zit ik ook het liefst op max twee meter afstand.

Als ik op de verste bank ga zitten, +/- 5 meter, dan speelt het niet lekker. Voor TV kijken is het dan wel weer prima.

Is allemaal ook een kwestie van wennen, Gran Turismo kan ik spelen terwijl ik languit op de bank lig voor BFV zit ik het liefst in een actieve houding op 2 meter afstand :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Vossie94 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 01:00:
Ik zit 3 meter van de tv af op de bank.
[...]
Momenteel heb ik een oude 26 inch LCD tv (1280x720 resolutie).
Ik heb vorige week een 55" 4k tv gekocht, en ik zit ook 3 meter van dat ding af.
26" is bureau monitor materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
Grotendeels is het ook eigen voorkeur.
Onze kamer is 3m60 breed en met onze vorige bank zaten we denk ik op 3m afstand. Zijn begonnen met een 40inch 1080p staand op een kastje, later iets verder weg opgehangen aan de muur. Dat was altijd wel prima. Toen deze vervangen werd, zijn we gegaan voor een 48inch 4k scherm. Dat was in het begin vooral voor mijn vrouw al wennen qua maat, maar mocht toch blijven. ;)
Sinds een maand hebben we een nieuwe bank waarbij de achterkant minder diep is. Dus hierdoor zitten we een 20 a 30cm verder naar achteren. Eerste wat mijn vrouw zei:"De huidige tv is wel ineens klein". Dus wellicht als die vervangen wordt, gaan we een stap groter (of dat 50 of 55 inch is, is dan nog maar de vraag).

Mijn mening is, dat je ook wel kan wennen aan een 65inch op 3m afstand, maar het is dan echt wat je zelf zou willen.
Effectief voor de slaapkamer hebben we nu iets van 26 inch of wellicht 32 (echt geen idee). Hoeft ook niet perse groter, maar als we eerder een nieuwe tv zouden aanschaffen voor beneden, dan zou die van beneden waarschijnlijk wel naar boven gaan. (Of iig zouden we het proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:13
Volgens mij wil TS weten wat, gegeven het gezichtsveld (kijkhoek) van het menselijk oog, de grootte van z'n TV moet zijn als ie er 3 meter vanaf ziet. Oftewel, hoe groot is het menselijk gezichtsveld op 3 meter afstand?

Volgens Wikipedia is ons gezichtsveld ongeveer 140 graden in de breedte. Op 3 meter afstand komt dat overeen met een breedte van 16.48 m. Dat is dus de breedte die we kunnen overzien op 3 meter afstand. Een TV met een dergelijke breedte (diagonaal van 18,91 m voor een 16:9 model) stuit natuurlijk op praktische en financiële bezwaren.

De crux zit hem in het "in de verte moeten turen". Je zult op 3 meter afstand altijd nog iets anders zien dan je TV. In hoeverre je dat zelf ervaart als "in de verte moeten turen" is heel persoonlijk, en waarschijnlijk ook aan mode/inflatie onderhevig. Wat vroeger als groot werd ervaren, is nu (heel) klein.

Ik zou gewoon naar de winkel/familie/vrienden gaan en op 3 meter afstand gaan kijken hoe je de verschillende modellen ervaart. Of een virtual reality bril kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Znorkus schreef op donderdag 4 april 2019 @ 01:17:

Bedankt. Dit is inderdaad precies waar ik naar zocht. Als mijn schermgrootte (26 inch) invoer dan is de maximale kijkafstand ongeveer 1 meter. Dat klopt ook wel aangezien ik mijn stoel altijd voor de tv moet zetten wil ik het tijdens het gamen nog enigszins kunnen volgen (helaas aangezien gamen vanaf de bank toch veel comfortabeler is :D ). Het rare is wel dat je hier met gamen erg veel last van hebt, maar tijdens het tv/film kijken eigenlijk vrijwel niet. Ik heb op dit scherm ook wel eens vanaf 4-5 meter afstand tv gekeken (toen hij nog bij mijn vriendin in haar kamer stond) en dat was eigenlijk nog best wel te doen. Het was zeker geen optimale kijkafstand, maar voor tv kijken was het veel beter te doen dan voor gamen. Afijn dit zal vast iets met het visuele verschil tussen gamen en tv kijken te maken hebben.

@andere posters jullie ook bedankt voor de reacties. Het is dus een combinatie tussen persoonlijke voorkeur en de menselijke visuele optiek (om het zo maar even te noemen). Mocht iemand anders nog meer persoonlijke ervaringen hebben op het gebied van minimale schermdiagonalen voor gaming i.c.m. kijkafstand; ik ben één en al oor. Ik ga de informatie uit dit topic in ieder geval meenemen in mijn overwegingen voor een nieuwe tv. Het zal in ieder geval een stuk groter (en duurder :X ) worden dan mijn huidige 26 inch scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door Vossie94 op 04-04-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ideale grootte van de TV is zo groot als jij 'm wil hebben. 82" op 3 meter afstand is ook heel leuk.

55" is een mooie middenmaat tegenwoordig qua prijs/kwaliteit & afschrijving (voor 2e hands verkoop bijv.)

LG's OLED C8 55" heb je een prachtige TV voor ~1400€. Samsung NU8000 of Q6 is voor als je een prijsklasse lager wil zitten, met ~800€ voor 55".

55" is 4x zo groot als je 26" TV ongeveer. D.w.z., 2x zo groot, 2x zo hoog.

Als budget een probleem is, haal 2e hands of zoiets:

pricewatch: Samsung UE49NU7170 Zwart

[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 04-04-2019 10:50 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Gamebuster schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:45:
Ideale grootte van de TV is zo groot als jij 'm wil hebben. 82" op 3 meter afstand is ook heel leuk.

55" is een mooie middenmaat tegenwoordig qua prijs/kwaliteit & afschrijving (voor 2e hands verkoop bijv.)

LG's OLED C8 55" heb je een prachtige TV voor ~1400€. Samsung NU8000 of Q6 is voor als je een prijsklasse lager wil zitten, met ~800€ voor 55".

55" is 4x zo groot als je 26" TV ongeveer. D.w.z., 2x zo groot, 2x zo hoog.

Als budget een probleem is, haal 2e hands of zoiets:

pricewatch: Samsung UE49NU7170 Zwart
Thanks. Ik zit inderdaad zelf ook al wel rond te kijken. Momenteel schrijf ik een scriptie dus kom ik aan gamen weinig toe en is er dus ook weinig noodzaak voor een nieuwe tv. Als ik klaar ben ga ik er nog eens goed naar kijken. Het blijven prijzige tv's uiteraard, maar tweedehands is het al een stuk beter. Ik zit zelf te denken aan een scherm van Panasonic of Sony. Goede ervaringen mee (ook qua duurzaamheid). Bij Samsung/LG heb ik dat minder (heb vaak van deze schermen kapot zien gaan) maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Tja persoonlijke ervaringen... Je moet wel beseffen dat een merk een merk is, en dat het merk vaak niet representatief is voor de kwaliteit van het product. Zeker als je het hebt over merken als Samsung en LG: Zij maken miljoenen apparaten per tijdseenheid en zijn makkelijk de grootste spelers op de markt. Ze hebben hele goedkope toestellen met echt twijfelachtige bouwkwaliteit of beeldkwaliteit (maar daar betaal je dan ook naar), en ze hebben gigantische en/of prachtige TVs met high-end materialen en uitstekend beeld, maar opnieuw, daar betaal je dan ook naar.

Dat je ze vaak kapot ziet gaan komt misschien wel omdat je ze simpelweg ook heel veel ziet, ook als ze niet kapot zijn. Panasonic & Sony hebben veel kleiner marktaandeel, dus de kans dat je daar een defect toestel van tegen komt is dan ook een stuk kleiner natuurlijk.

Als zekerheid belangrijk voor je is, kan je beter gewoon een winkel/webshop kiezen die je 5 jaar garantie geeft, en er vanuit gaan dat je toestel na 5 jaar en 1 dag spontaan opgaat in rook. Sommige webshops geven zelfs leen-toestellen. Media-markt betaalde 5 jaar garantie heeft mij LG TV ook gewoon nieuw leven gegeven.

Alle apparaten gaan stuk, ongeacht het merk. Sommige modellen wellicht iets eerder, sommige modellen iets later, maar hierbij spelen VEEL meer factoren dan enkel het logootje onderaan. Wil je zekerheid? Betaal voor extra garantie of kies een webshop die dit "erbij geeft" (lees: in de prijs heeft zitten). HIFI Klubben is bijv. 1tje: Bij HIFI Klubben kan je onderhandelen met prijzen EN ze geven 5 jaar garantie, en aardige service. Ze zijn niet de goedkoopste. Show-modellen kunnen vaak ook leuke deals zijn, mits je dezelfde garantie hebt.

Overigens, TVs zijn onderhandelbare producten. Wees niet bang om om korting te vragen. Vergelijk prijzen, maar vergelijk ook randvoorwaarden zoals garantie en service. Als jij voor 100€ goedkoper een TV besteld uit limburg (en je woont in groningen) en je TV gaat binnen garantie-periode stuk, sta je er niet op te springen om zelf verantwoordelijk te zijn om die TV (waarvan je de doos niet meer hebt) te versturen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 04-04-2019 11:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:33
Ik zou sterk aanbevelen voor een 65 inch te gaan op die kijkafstand, mocht je in de toekomst UHD overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Gamebuster schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:25:
Tja persoonlijke ervaringen... Je moet wel beseffen dat een merk een merk is, en dat het merk vaak niet representatief is voor de kwaliteit van het product. Zeker als je het hebt over merken als Samsung en LG: Zij maken miljoenen apparaten per tijdseenheid en zijn makkelijk de grootste spelers op de markt. Ze hebben hele goedkope toestellen met echt twijfelachtige bouwkwaliteit of beeldkwaliteit (maar daar betaal je dan ook naar), en ze hebben gigantische en/of prachtige TVs met high-end materialen en uitstekend beeld, maar opnieuw, daar betaal je dan ook naar.

Dat je ze vaak kapot ziet gaan komt misschien wel omdat je ze simpelweg ook heel veel ziet, ook als ze niet kapot zijn. Panasonic & Sony hebben veel kleiner marktaandeel, dus de kans dat je daar een defect toestel van tegen komt is dan ook een stuk kleiner natuurlijk.

Als zekerheid belangrijk voor je is, kan je beter gewoon een winkel/webshop kiezen die je 5 jaar garantie geeft, en er vanuit gaan dat je toestel na 5 jaar en 1 dag spontaan opgaat in rook. Sommige webshops geven zelfs leen-toestellen. Media-markt betaalde 5 jaar garantie heeft mij LG TV ook gewoon nieuw leven gegeven.

Alle apparaten gaan stuk, ongeacht het merk. Sommige modellen wellicht iets eerder, sommige modellen iets later, maar hierbij spelen VEEL meer factoren dan enkel het logootje onderaan. Wil je zekerheid? Betaal voor extra garantie of kies een webshop die dit "erbij geeft" (lees: in de prijs heeft zitten). HIFI Klubben is bijv. 1tje: Bij HIFI Klubben kan je onderhandelen met prijzen EN ze geven 5 jaar garantie, en aardige service. Ze zijn niet de goedkoopste. Show-modellen kunnen vaak ook leuke deals zijn, mits je dezelfde garantie hebt.

Overigens, TVs zijn onderhandelbare producten. Wees niet bang om om korting te vragen. Vergelijk prijzen, maar vergelijk ook randvoorwaarden zoals garantie en service. Als jij voor 100€ goedkoper een TV besteld uit limburg (en je woont in groningen) en je TV gaat binnen garantie-periode stuk, sta je er niet op te springen om zelf verantwoordelijk te zijn om die TV (waarvan je de doos niet meer hebt) te versturen.
Inderdaad waar. Het is altijd de vraag of de tweedehands prijs 'laag genoeg is' om deze nadelen/het risico voor lief te nemen. Maar bedankt voor de tip van HIFI Klubben. Heb deze zaak vaker voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:36
Wij hebben een 40 inch tv en zitten op 5 meter afstand. Goed te doen!
Kijk anders hier eens: https://www.consumentenbond.nl/tv/ideale-kijkafstand
Volgens de CB zouden we een grotere tv moeten hebben. >:)

[ Voor 51% gewijzigd door R20141016 op 04-04-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
R20141016 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:59:
Wij hebben een 40 inch tv en zitten op 5 meter afstand. Goed te doen!
Game je ook vanaf 5 meter afstand op dit scherm? Ik zou op deze afstand i.c.m. 40 inch ook prima tv kunnen kijken (ik het het zelfs met mijn eigen 26 inch scherm op deze afstand gedaan) maar gamen is toch echt een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Vossie94 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:01:
[...]

Game je ook vanaf 5 meter afstand op dit scherm? Ik zou op deze afstand i.c.m. 40 inch ook prima tv kunnen kijken (ik het het zelfs met mijn eigen 26 inch scherm op deze afstand gedaan) maar gamen is toch echt een heel ander verhaal.
Nee, alleen tv kijken. Ik game niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
Denk dat er ook een gigantisch verschil zit tussen gamen en tv kijken. Ofwel actief/passief gebruik van de tv.
Game je, grotere tv. Kijk je alleen tv, dan valt het wel mee.

Heb net die link zitten kijken ergens in één van de eerste posts, maar met 3m51 zouden we een 80 inch tv moeten hebben. Zal het op dat stuk muur wel kwijt kunnen, maar ook maar net.
Denk dat zelfs ik dat nog wel te groot zou vinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
Arunia schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:07:
Denk dat er ook een gigantisch verschil zit tussen gamen en tv kijken. Ofwel actief/passief gebruik van de tv.
Game je, grotere tv. Kijk je alleen tv, dan valt het wel mee.

Heb net die link zitten kijken ergens in één van de eerste posts, maar met 3m51 zouden we een 80 inch tv moeten hebben. Zal het op dat stuk muur wel kwijt kunnen, maar ook maar net.
Denk dat zelfs ik dat nog wel te groot zou vinden. :)
Haha ik had hetzelfde idee bij die link. Ik denk dat het theoretisch gezien wel klopt en dat 80 inch in zo'n geval de optimale beleving biedt, maar neemt niet weg dat je ook met een veel kleiner scherm genoegen kunt nemen voordat het echt irritant wordt (lees: dat 'turen in de verte' waar ik het over heb in mijn begin post).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raaafie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 12:58
Ik heb zelf een 50" Panasonic G20 plasma uit 2010. Deze is 1080p en zit zelf op zo'n 2-2.5m afstand. Vind het voor die afstand een perfect formaat, al zou 55" wat tegenwoordig een veelvoorkomende maat is ook prima zijn. Destijds werd 50" als groot gezien, terwijl het tegenwoordig een redelijk standaard maat is.

Maar zoals velen al aangeven, ga eens naar een winkel waar ze TV's mooi opgesteld hebben staan (soort woonkamer showroom, geen mediamarkt achtige toestanden) en beoordeel de verschillende maten.

Zelf zou ik voor 3m afstand + gamen een TV aanschaffen van minimaal 65" (OLED) of 75" inch (LCD), maar iedereen verschilt. Sommigen vinden 40" prima, anderen willen minimaal 80".

PS: Dit was mijn eerst post op tweakers. Kijk al jaren maar nooit geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Raaafie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:58:

PS: Dit was mijn eerst post op tweakers. Kijk al jaren maar nooit geregistreerd.
Gefeliciteerd! Mooie vuurdoop. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29
Pak een stuk karton, snij het in het beeld oppervlakte en bekijk daarmee of je het groot genoeg vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

3 meter is toch niet veel meer of minder als gemiddeld? Ik zit in mijn derde woning voor de derde keer op ongeveer 3 meter van mijn tv.

Maar je kan natuurlijk gewoon naar een MediaMarkt of iets gaan en dan op drie meter van de schermen gaan staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 04-04-2019 13:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Vossie94 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:01:
[...]

Bedankt. Dit is inderdaad precies waar ik naar zocht.
Ik denk dat ik je vraag niet snap, want dit gaat weer vrijwel uitsluitend over de resolutie... Ik haalde juist uit je vraag dat je iets als het volgende zoekt:
m-vw schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:09:
Het "in de verte turen" lijkt mijns inziens niet te gaan over hoeveel pixels je daar in de verte ziet, maar dat het beeld maar een klein deel van wat je ziet inneemt. Ik ben het eens met de aanbevelingen in de winkel te gaan kijken wat je een prettig formaat vindt, aangevuld met thuis kijken wat nog past / staat in de inrichting van je huis. Bij mij thuis past groter dan 36" niet zonder de kast waar het in staat te verzagen, bijvoorbeeld.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Paul schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:37:
[...]
Ik denk dat ik je vraag niet snap, want dit gaat weer vrijwel uitsluitend over de resolutie... Ik haalde juist uit je vraag dat je iets als het volgende zoekt:
[...]

Het "in de verte turen" lijkt mijns inziens niet te gaan over hoeveel pixels je daar in de verte ziet, maar dat het beeld maar een klein deel van wat je ziet inneemt. Ik ben het eens met de aanbevelingen in de winkel te gaan kijken wat je een prettig formaat vindt, aangevuld met thuis kijken wat nog past / staat in de inrichting van je huis. Bij mij thuis past groter dan 36" niet zonder de kast waar het in staat te verzagen, bijvoorbeeld.
Die link bevat informatie over de ideale schermgrootte (size) voor een bepaalde kijkafstand i.p.v. de ideale resolutie voor een bepaalde kijkafstand, en daar was ik naar op zoek. Net even bij de tweedehandswinkel binnen gelopen (welke ook redelijk wat tweedehands schermen hebben) tijdens mijn boodschappenronde. Even een praatje gemaakt met de verkopers. Een van hen gaf aan altijd op een 40 inch scherm te hebben gegamed op 5-6 meter kijkafstand :+ Hij gaf aan dat hij hier altijd redelijk mee overweg kon, dus ik denk dat het met 3 meter dan sowieso wel moet lukken. Maar zoals hierboven al besproken; het blijft persoonlijk, dus het kan ook zijn dat ik een 40 inch koop en die na een paar dagen weer retourneer aangezien het voor mij toch niet lekker gamed op 3 meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Marzman schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:18:
3 meter is toch niet veel meer of minder als gemiddeld? Ik zit in mijn derde woning voor de derde keer op ongeveer 3 meter van mijn tv.

Maar je kan natuurlijk gewoon naar een MediaMarkt of iets gaan en dan op drie meter van de schermen gaan staan.
Klopt, maar voor gamen merk ik toch dat die afstand veel meer uitmaakt dan voor tv kijken. Zou ik mogen vragen wat voor schermgrootte jij hebt en of je hier ook (op 3 meter kijkafstand) op gamed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaafie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 12:58
Ik game op 2-2.5 meter met 50" en 55" is op die afstand het grootste dat ik zou nemen. Op 3 meter zou ikzelf voor minimaal 55" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

De Rtings calculator gaat uit van een kijkhoek van 30 graden, voor algemeen gebruik. Dit levert andere afstanden op dan die grafiek die er steeds bij gehaald wordt van visual acuity voor optimale kijkafstand, niet 'optimale' kijkhoek.
Voor films wordt een kijkhoek van rond de 40 graden aanbevolen (uitgelegd in het filmpje).
Maar zelfs met 30 graden kom je nog op een 70" tv uit, waar je prima met een ~50" uit de voeten zou kunnen (ook afhankelijk van het type spel). Maar aangezien de vraag 'ideale' was dan toch eerder de grotere maten 8) .

[ Voor 28% gewijzigd door apis29 op 05-04-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Véél te moeilijk allemaal.

Ga naar de winkel. Ga op drie meter afstand staan van tv's in de range 50" t/m 75". Zo kom je er snel achter wat je prettig vindt.

Ik zeg: Ga liever voor groot dan klein. Als je van immersie houdt kan ik een 65" scherm van harte aanbevelen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1