Vraag

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zoek een?
Vervanging van onze Marantz SR5003 surround AV versterker.

Wat is je budget?
€500-€600

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Directe vervanging van de oude versterker. En die wordt gebruikt voor meestal stereo muziek waarbij de speaker A/B functie wordt gebruikt om ook de boxen in de keuken aan te zetten (open verbinding met woonkamer). Bron is vaak een Chromecast of platenspeler.
Verder surround tv en films kijken via de tv (nu middels spdif, maar ARC wordt ondersteund door tv), of vanaf een mediaspeler via HDMI.
Directe streaming is leuk, maar dan moet het wel breed geïntegreerd zijn. En dan is een ingebouwde cast functie (niet airplay (geen Apple spul), of Spotify connect (we zitten bij google play musical)) wel handig. En anders de google cast toch maar.
Ook is het fijn om een bluetooth headset te kunnen als het eigenlijk wat stil moet zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Deze Marantz SR5003 doet nog steeds goed zijn rondjes, maar loopt kwa techniek wat achter. Merk en design zijn prima.
Dacht aan de Marantz NR1609 en voldoet aan het meeste. Maar kan de bluetooth niet inzetten als audio output. En de interfaces lijken niet echt modern. Ook zit er wel heos, Spotify connect en airplay op. Maar dat kan ik allemaal niet gebruiken omdat play music geen optie is. Dan betaal ik dus voor iets wat ik niet nodig heb.
Bij andere merken raak ik snel de weg kwijt, dus daar heb ik niet echt gekeken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is er dus een AV versterker met mijn wensen zonder al te veel opsmuk, maar met bluetooth audio uit? Voor het vasten pak ik dan wel de Chromecast.

Beste antwoord (via Jeltel op 04-04-2019 21:28)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
Jeltel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:50:
Nou, die bluetooth headset laat ik slippen en voor het casten heb ik nog een Chromecast liggen.

Als ik dan de Marantz bekijk is dat de enige 7.2 reciever die een lager formaat heeft. Maar het vermogen is dan ook flink lager (50W per kanaal tegen vaak meer dan 100W bij de Sony, Onkyo etc). Signaal ruis verhouding is dan wel weer beter.

Koop je een kwalitatief hoger product met de Marantz tegenover de Sony, Yamaha en Onkyo?

Jammer dat de Marantz gisteren bij één winkel €445 was. Nu is de goedkoopste €519. Achja.
De kwaliteit van Marantz is niet per se hoger dan Onkyo, Sony, of de andere geijkte merken. Die 50W per kanaal hoef je totaal niet over in te zitten omdat het doorgaans toch een nietszeggend getal is en niet te vergelijken tussen merken (want vaak net even anders gemeten). In een normale situatie heb je zat aan een hand vol Watt vermogen dus voldoet elke moderne receiver al gauw. Als je een slimline receiver zoekt en daarin niet merkgebonden vent (als in specifieke features die alleen een bepaald merk biedt) is die Marantz absoluut een prima apparaat.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

Alle reacties

• Wekko306
@Jeltel Kijk eens naar Yamaha, naar mijn weten een van de weinige gangbare merken die Bluetooth audio uit ondersteunt.

Gezien je budget kom je dan uit bij de Yamaha RX-V685 of Yamaha RX-S602.

[Voor 27% gewijzigd door Wekko306 op 04-04-2019 06:59]

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Jeltel
  • Niet online
@Wekko306 ik kan zo snel niet expliciet die bluetooth headset optie vinden. Kun je me erop wijzen?

Daarnaast staat bij de Tweakers specificaties dat de Yamaha google cast ondersteunt. Maar ik vind alleen maar musiccast (net zoiets als Heos dus). En dan ga ik liever voor iets wijdverspreids als google cast.

Verder krachtigere versterker voor hetzelfde geld. Het vermogen heb ik echter niet echt nodig.

• Wekko306
Jeltel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:19:
@Wekko306 ik kan zo snel niet expliciet die bluetooth headset optie vinden. Kun je me erop wijzen?

Daarnaast staat bij de Tweakers specificaties dat de Yamaha google cast ondersteunt. Maar ik vind alleen maar musiccast (net zoiets als Heos dus). En dan ga ik liever voor iets wijdverspreids als google cast.

Verder krachtigere versterker voor hetzelfde geld. Het vermogen heb ik echter niet echt nodig.
Zie pagina 67 van de handleiding van de 685, daar staat beschreven hoe de Bluetooth audio uit functie werkt.
Mocht je nog ergens een Chromecast audio kunnen vinden zou je die er natuurlijk aan kunnen koppelen.

• Jeltel
  • Niet online
Ik lees nu ergens dag de audio delay wel onhandig is. Dat het eigenlijk alleen werkt bij audio alleen.
Nou ja, om alleen daarvoor een Yamaha te kopen vind ik dan niet zo'n goede reden.

Moeilijker dan ik dacht een nieuwe versterker uitzoeken. Er is veel, maar ook redelijk ondoorzichtig als je verder gaat dan zoveel HDMI en 5.1 of 7.2.

Wel handig is dat de Onkyo en Sony Chromecast building in hebben. Alhoewel ik me afvraag wat het verschil is met een Chromecast apart.

• Jeltel
  • Niet online
Nou, die bluetooth headset laat ik slippen en voor het casten heb ik nog een Chromecast liggen.

Als ik dan de Marantz bekijk is dat de enige 7.2 reciever die een lager formaat heeft. Maar het vermogen is dan ook flink lager (50W per kanaal tegen vaak meer dan 100W bij de Sony, Onkyo etc). Signaal ruis verhouding is dan wel weer beter.

Koop je een kwalitatief hoger product met de Marantz tegenover de Sony, Yamaha en Onkyo?

Jammer dat de Marantz gisteren bij één winkel €445 was. Nu is de goedkoopste €519. Achja.

[Voor 10% gewijzigd door Jeltel op 04-04-2019 19:55]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wekko306
Jeltel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:50:

De kwaliteit van Marantz is niet per se hoger dan Onkyo, Sony, of de andere geijkte merken. Die 50W per kanaal hoef je totaal niet over in te zitten omdat het doorgaans toch een nietszeggend getal is en niet te vergelijken tussen merken (want vaak net even anders gemeten). In een normale situatie heb je zat aan een hand vol Watt vermogen dus voldoet elke moderne receiver al gauw. Als je een slimline receiver zoekt en daarin niet merkgebonden vent (als in specifieke features die alleen een bepaald merk biedt) is die Marantz absoluut een prima apparaat.

• Jeltel
  • Niet online
Ik denk dat ik voor de NR1608 ga. Hardware is hetzelfde op een phono input na. En daarvoor heb ik toch al een voor versterker. Scheelt weer €'s.

Dank voor je hulp @Wekko306 !

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 20:34
Goede keuze, ik heb zelf een marantz, onkyo en een Pioneer receiver.
De marantz klinkt verre weg het beste. Veel meer dynamiek en voller geluid, ondanks dat deze marantz op papier zwakker lijkt.

Hier op het forum hebben de meeste volgens mij watten in hun oren of ze hebben gewoon nog nooit naar verschillende merken receivers geluisterd op dezelfde set boxen, want zij beweren dat er geen merkbaar verschil te horen is tussen receiver merken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

whiner schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:04:

Hier op het forum hebben de meeste volgens mij watten in hun oren of ze hebben gewoon nog nooit naar verschillende merken receivers geluisterd op dezelfde set boxen, want zij beweren dat er geen merkbaar verschil te horen is tussen receiver merken.
Je kan ook die DSP uitzetten natuurlijk. mocht je dan nog niet gedaan hebben
Er is geen merkbaar verschil te horen in neutrale stand, tussen versterkers en receivers onderling die binnen hun technische specificaties spelen. Door middel van geijkte toongenerator en een oscilloscoop, kan de frequentie gemeten worden die in en uit het apparaat gaat.
Door ingebruikname, tijdens een te hoge bedrijfstemperatuur. Holt de kwaliteit van elektronica achteruit, waarvoor met name condensatoren en in mindere mate IC's gevoelig voor zijn getuige de duizend en één HDMI boards die hierdoor sneuvelen.
Wanneer de condensatoren in het circuit van de eindversterker, achteruit gaan. Zorgt dit voor ongewenste fluctuaties in de spanning van de eindtrap. En zal altijd meetbaar en hoorbaar kunnen zijn.

Elke versterker en receiver komt op de testbank van de fabrikant terecht voor een kwaliteitscontrole. Verder moet van elke versterker en receiver de bias en de offset current afgesteld worden, omdat geen elektronicacomponent exact dezelfde elektronische tolerantie kent.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee