Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07
Mijn vraag
de asus t100taf van mijn moeder doet niets meer (redelijk plotseling). Een rondje zoeken op internet leverde mij al op dat het wellicht iets is met een accu, mogelijk iets is met een harde reset (power button en volume zou mogelijk helpen), of dat de laadpoort niet meer goed is. Maar aan de oplader zie ik geen enkel lampje gaan branden en dat zou wel het geval moeten zijn las ik (witte led). Om nu te weten of er wellicht een mogelijkheid is om de accu te vervangen of om de laadpoort te vervangen om de 2-in-1 tablet weer tot leven te roepen ben ik aan het zoeken hoe ik erachter kan komen waar het issue zit.

Kort gezegd: als ik op de power button druk gebeurt er helemaal niets (zelfs geen oplichtende of knipperende ledjes, scherm blijft geheel zwart).

Relevante software en hardware die ik gebruik
originele lader van de t100taf, originele software asus (enkel geupdate naar win10 toen het mogelijk was).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-laadstekker op verschillende manieren in de micro usb laadpoort bewegen om te ontdekken of de laadpoort geen goed contact meer maakt.
-volume + power button ingedrukt houden

Tot op heden geen resultaat. ik probeer even helder te krijgen of het de moeite waard is de tablet open te gaan maken en te kijken of ik accu of laadpoort moet vervangen/laten vervangen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@arjoderoon dit probleem heb ik ook gehad op mijn TA. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan een lege bios batterij / accu en die is toen onder garantie gerepareerd, als ik mij niet vergis hebben ze toen het hele moederbord vervangen. Hopelijk is dat bij jou niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
oh, tsjonge... garantie heeft die van mijn moeder sowieso niet meer. is inmiddels al 5 jaar oud ofzo. als de cmos batterij te vervangen is zou dat al hoop ellende schelen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

arjoderoon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:36:
als de cmos batterij te vervangen is zou dat al hoop ellende schelen wellicht.
Dat weet ik niet zeker, wellicht kan je eens wat tear down filmpjes bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRooney
Het heeft even geduurd maar het apparaat is weer alive.
Ben er vanochtend mee naar het repaircafe geweest. Daar hebben we de achterkant eraf gehaald en met behulp van een dissambly video op youtube hebben we de juiste stekker los gehaald. Vervolgens doorgemeten en er bleek 3,8volt op te staan.

En wat opviel, was dat er ineens een oranje lampje brandde. Dat was nog niet eerder opgevallen.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/s429wum9tixl6gp/20190907_110724.jpg

Toen hebben we wat geprobeerd met de powerknop bovenaan en ging het oranje lampje vervolgens in verschillende frequenties knipperen.
[Video: https://www.dropbox.com/s/oe867gu3bralfn0/20190907_110557.mp4]

Het apparaat was dus niet dood. Kort daarna zagen we het scherm weer gewoon in beeld met 'schuif naar beneden om af te sluiten' in beeld.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/k01km9lexc0txe2/20190907_110844.jpg

Eigenlijk is dus het enige dat we gedaan hebben de connector van de accu los gehaald en later weer vast gemaakt.

Wel heeft het met de cmos te maken denk ik, de datum en tijd stonden op 17 maart 2019 18:41 uur. Ik denk dat dat de laatste keer was dat de cmos iets opgeslagen heeft.

Nu nog even kijken of er een cmos batterij te vinden en te vervangen is voor de zekerheid.

Edit: ik zie dat de accu niet oplaadt. Hij komt niet verder dan 13%. Ga er nu vanuit dat de accu dus niet goed is, eens kijken of ik een andere accu kan vinden

[ Voor 5% gewijzigd door DeRooney op 07-09-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

arjoderoon schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:52:
Toen hebben we wat geprobeerd met de powerknop bovenaan en ging het oranje lampje vervolgens in verschillende frequenties knipperen.
[Video]
Als ik mij niet vergis is dat het teken dat de accu te leeg is om de tablet op te starten. Ik heb dat ook regelmatig gehad.
Edit: ik zie dat de accu niet oplaadt. Hij komt niet verder dan 13%. Ga er nu vanuit dat de accu dus niet goed is, eens kijken of ik een andere accu kan vinden
Dat lijkt mij dan inderdaad de logische conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Helaas enige terugslag maar ik ben er wel van overtuigd dat stroom de boosdoener is. Of de accu niet meer goed werkt, de connector het niet goed doet of de micro usb charge port gaar is, dat is nog even uit te vinden.
Maar omdat ie gewoon werkte zaterdag is de rest van de hardware volgens mij is orde.

en of er een aparte cmos batterij is waar ik mee te maken heb.

alleen deed hij gisteren weer helemaal niks (ook geen lampje dat ging branden als indicator dat hij aan het opladen is). En door beetje te schuiven met de connector van de accu naar de moederbord connector, verscheen ineens wel het oranje, knipperende lampje. Maar dat lampje bleef maar knipperen en ging niet meer over naar een stabiel brandend oranje lampje.
knipperend oranje lampje betekent : kritiek accu niveau
stabiel oranje lampje betekent : accu aan het opladen

heb de tablet de hele nacht aan de oplader gelaten, met het knipperende oranje lampje.
Maar vanochtend was het lampje nog steeds aan het knipperen.

Nu dus aan het dubben of ik:
-een nieuwe micro usb poort moet fixen
-een andere accu moet regelen
Pagina: 1