Schijnbare DNS Issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 14:09
Goedeavond mensen van het goede leven.

Ik zat al bijna 2 weken met een zeer vervelend probleem, namelijk schijnbare DNS issues.
Het probleem begon met het moeilijker laden van websites, zowel op PC als op mobile devices, maar ook netflix films op bijvoorbeeld mijn TV. Zowel bekabeld als draadloos.

In Chrome krijg ik dan ook meer maaks "DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET" alvorens hij het na 3x F5en wel langzaamaan begint te doen.

Resetten van mijn router had geen zin. Zelfs het vervangen van mijn modem door T-Mobile heeft niet mogen baten. Wat mij dan weer doet denken dat het een device is aan mijn kant van de Modem.
Maar als ik mijn PC direct op de modem aansluit blijft het probleem zich voordoen.

In mijn modem heb ik al de DNS servers van T-Mobile zelf gehad, als ook de DNS Servers van Cloudflare en Google.
Heb ook DNS evaluatie tools gerund om te zien of er een betere DNS server was voor mij, en daar kwam eigenlijk uit dat ik ook veel packetloss heb :
Afbeeldingslocatie: https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/tmobile-nl/attachment/3fca8e00-7125-41e2-b67f-c5f65b4f696e.png

En dat terwijl mijn internet snelheden wel gewoon binnen normale proporties zijn...

Ik heb een tijdje een PiHole gehad, maar deze staat al een dikke maand uit (dus ver voordat de problemen zich begonnen voor te doen) en heb de hele raspberry pi ook van mijn netwerk gehaald sinds de monteur is geweest...

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar, en ook bij T-Mobile kunnen ze me verder niet helpen (want ze zien verder niks geks op de lijn)

Wat ik al geprobeerd heb :
PC - bekabeld via switch, direct op de modem bekabeld, DNS servers instellen, een reinstall van Windows
Modem - Factory reset, nieuwe modem, verschillende DNS servers ingesteld.

Heeft IEMAND een idee wat het kan zijn? Of een idee wat het mogelijk op kan lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door lorddusk op 03-04-2019 20:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30

Nibbz

Postmaster General

Maar als ik mijn PC direct op de modem aansluit blijft het probleem zich voordoen.
Daarmee sluit je denk ik alle interne apparaten wel uit. Ik zou nogmaals contact opnemen met je ISP, met de vraag of ze je verbinding even kunnen controleren, en als dat weer allemaal goed is, kijken of je jou modem kan laten vervangen?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat voor dns test tools heb je gebruikt?

Wat voor netwerkkaart gebruik je? Is er een nieuwe versie van een driver? Of werkt een oude beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
kluyze schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:39:
Wat voor dns test tools heb je gebruikt?

Wat voor netwerkkaart gebruik je? Is er een nieuwe versie van een driver? Of werkt een oude beter?
Op mm werk laptop werkt het dus ook niet, een intel netwerkkaart en een gigabyte chip, zo uit mn hoofd.
Maar alle mobiele devices hebben er ook last van.

Tools : in dit geval DNSEval
Nibbz schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:30:
[...]

Daarmee sluit je denk ik alle interne apparaten wel uit. Ik zou nogmaals contact opnemen met je ISP, met de vraag of ze je verbinding even kunnen controleren, en als dat weer allemaal goed is, kijken of je jou modem kan laten vervangen?
Dat is dus al gebeurd gisteren, modem door de monteur vervangen, heeft al met al een uur gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:42
Heeft de modem logs die naar de staat van de lijn kijken? Mogelijk dat er iets met de lijn aan de hand is.

Je schrijft in je topic start dat het probleem ook optreedt als je jouw pc rechtstreeks op de modem aansluit? Was je in die situatie de enige die met het web verbond? Ik stel de vraag om zeker te zijn dat er geen mogelijke invloed van andere apparaten is. Als er geen invloed van andere apparaten is dan wijst dat richting modem of lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
EricJH schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:56:
Heeft de modem logs die naar de staat van de lijn kijken? Mogelijk dat er iets met de lijn aan de hand is.

Je schrijft in je topic start dat het probleem ook optreedt als je jouw pc rechtstreeks op de modem aansluit? Was je in die situatie de enige die met het web verbond? Ik stel de vraag om zeker te zijn dat er geen mogelijke invloed van andere apparaten is. Als er geen invloed van andere apparaten is dan wijst dat richting modem of lijn.
Hmmm... dat zal ik nog een keer testen, wifi helemaal uitzetten op het modem, alle ips releasen.

Of er logs zijn durf ik niet te zeggen. Heb een Draytek Vigor2132F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
lorddusk schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:03:
[...]

Hmmm... dat zal ik nog een keer testen, wifi helemaal uitzetten op het modem, alle ips releasen.
En alle apparaten die met kabel verbinden ook ontkoppelen.
Of er logs zijn durf ik niet te zeggen. Heb een Draytek Vigor2132F
De Draytek is een router. Ik ben geïnteresseerd in de logs van de modem als die er zijn. Ik heb geen ervaring met T-Mobile internet dus kan je hier niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
EricJH schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:25:
[...]
En alle apparaten die met kabel verbinden ook ontkoppelen.

[...]
De Draytek is een router. Ik ben geïnteresseerd in de logs van de modem als die er zijn. Ik heb geen ervaring met T-Mobile internet dus kan je hier niet helpen.
Ik kan helaas vanavond pas weer testen, ben er gisteren niet meer aan toegekomen..

De Draytek dient in mijn geval ook als modem. Heb er verder geen devices tussen hangen, alleen 2 un-managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Welke DNS-servers heb je nu ingesteld op je client?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DiedX schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:48:
TS heeft helemaal geen DNS issue. TS heeft een klapperende internet verbinding en DNS is meestal het eerste proces wat dat vaststelt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
DiedX schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:48:
Op dit moment de servers van T-Mobile zelf. Veranderen verandert alleen niks aan de situatie (zo heb ik Google en Cloudflare beide al een dag of wat gehad)
Brahiewahiewa schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:22:
[...]

TS heeft helemaal geen DNS issue. TS heeft een klapperende internet verbinding en DNS is meestal het eerste proces wat dat vaststelt
Klapperend wil ik het absoluut niet noemen, want ik kan met gemak 8+ uur op Discord zitten zonder dat hij ook maar 1x wegvalt. en als T-Mobile mij pingt (of wat ze dan ook doen om de verbinding te testen) zien ze ook niks raars.

[ Voor 6% gewijzigd door lorddusk op 04-04-2019 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 23:54

DataGhost

iPL dev

lorddusk schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:04:
[...]

Klapperend wil ik het absoluut niet noemen, want ik kan met gemak 8+ uur op Discord zitten zonder dat hij ook maar 1x wegvalt. en als T-Mobile mij pingt (of wat ze dan ook doen om de verbinding te testen) zien ze ook niks raars.
TCP is gemaakt om met packetloss om te gaan. Als jouw verbinding eenmaal tot stand is gekomen, zal er behoorlijk veel geprobeerd worden om deze in stand te houden, ondanks packetloss. Zolang het geen real-time stream is waarin je het merkt als er veel packets missen (en bijv. 10 seconden later aankomen) of je misschien lag hebt, lijkt alles ook prima. Echter, DNS-requests zullen doorgaans binnen 2 seconden al timeouten, en als je verbinding elke zoveel tijd 10 seconden niks doet, gaan die requests mis en worden nieuwe verbindingen helemaal niet opgebouwd. Tijdens bijvoorbeeld een videogesprek zal je waarschijnlijk wel merken hoe erg je verbinding klappert.

Anyway, random als het is, en afhankelijk van hoe grondig T-mobile test, kan het best zijn dat ze niks zien terwijl jij wel veel last hebt. Een standaard ping is met een paar seconden klaar dus dat kan prima goed lijken te gaan. Aangeven dat je direct op je modem last hebt van packetloss over langere tijd naar veel verschillende hosts zou toch wel een wat grondiger onderzoek moeten triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 02:57
En toch heb je een heleboel packet loss. Met ping zou je dit kunnen bevestigen, met tracert hopelijk zien op welke hop.

Heb je je PC en en laptop beiden (een voor een) rechtstreeks aan het modem gehad? Beide met dezelfde kabel, of ook met een andere kabel geprobeerd?

@DataGhost Discord (in ieder geval voice) gebruikt UDP. Al wil dat niet direct zeggen dat je packetloss merkt...

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 04-04-2019 14:22 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
DataGhost schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:18:
[...]

TCP is gemaakt om met packetloss om te gaan. Als jouw verbinding eenmaal tot stand is gekomen, zal er behoorlijk veel geprobeerd worden om deze in stand te houden, ondanks packetloss. Zolang het geen real-time stream is waarin je het merkt als er veel packets missen (en bijv. 10 seconden later aankomen) of je misschien lag hebt, lijkt alles ook prima. Echter, DNS-requests zullen doorgaans binnen 2 seconden al timeouten, en als je verbinding elke zoveel tijd 10 seconden niks doet, gaan die requests mis en worden nieuwe verbindingen helemaal niet opgebouwd. Tijdens bijvoorbeeld een videogesprek zal je waarschijnlijk wel merken hoe erg je verbinding klappert.

Anyway, random als het is, en afhankelijk van hoe grondig T-mobile test, kan het best zijn dat ze niks zien terwijl jij wel veel last hebt. Een standaard ping is met een paar seconden klaar dus dat kan prima goed lijken te gaan. Aangeven dat je direct op je modem last hebt van packetloss over langere tijd naar veel verschillende hosts zou toch wel een wat grondiger onderzoek moeten triggeren.
Ah dat is al een stukje duidelijker thanks.

Als ik een twitch stream open gooi, duurt wel heel lang voordat hem pakt en laat zien. Maar als die eenmaal bezig is, loopt die gewoon lekker door.
Ik zal vanavond eens een video gesprek met een maat opengooien en kijken of er wat gebeurt.
Paul schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:19:
Heb je je PC en en laptop beiden (een voor een) rechtstreeks aan het modem gehad? Beide met dezelfde kabel, of ook met een andere kabel geprobeerd?
Ja, met dezelfde kabel maar ook een andere kabel. Maar ga vanavond dus even testen met maar 1 device tegelijk. (dus alle bekabelde devices eraf, wifi uit, ips allemaal gereleased)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 23:54

DataGhost

iPL dev

Paul schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:19:
@DataGhost Discord (in ieder geval voice) gebruikt UDP. Al wil dat niet direct zeggen dat je packetloss merkt...
Ik ging er niet vanuit dat 'ie 8 uur achtereen "streaming" bezig was, maar dat het gewoon het "online zijn" betrof. Dan is er in principe niet veel traffic waarbij je dat merkt, gewoon een verbinding die open blijft staan.
Tijdens streamen merk je packetloss (in de hoeveelheid die TS meldt) in principe altijd wel, met TCP zal je zien dat het beeld/geluid op pauze gaat om een tijdje later weer verder te gaan waar jij was, dus je gaat achterlopen, of je verliest je hele verbinding. Bij UDP komt het deel wat je mist gewoon nooit aan, maar je wel gelijk blijft lopen en zodra je packetloss over is gaat 'ie weer door.
lorddusk schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:29:
[...]

Ah dat is al een stukje duidelijker thanks.

Als ik een twitch stream open gooi, duurt wel heel lang voordat hem pakt en laat zien. Maar als die eenmaal bezig is, loopt die gewoon lekker door.
Ik zal vanavond eens een video gesprek met een maat opengooien en kijken of er wat gebeurt.
Een twitch-stream is in principe niet "real-time" en zal gebufferd worden door je speler, en daar merk je doorgaans niet zoveel van, tenzij je bijvoorbeeld een tv-stream op je computer bekijkt met de tv ernaast. Vaak wordt bij zulke streams een buffer van een seconde of 30 aangehouden, die bij het connecten eerst geburst wordt (in 1x naar je toe gestuurd) en daarna gewoon binnen blijft stromen met de normale snelheid. Als je verbinding dan wegvalt heb je 30 seconden voordat de buffer leegloopt, maar als je packetloss niet zo lang duurt zal 'ie ook weer vollopen voordat je daar iets van merkt. Met een videogesprek is het direct duidelijk als iemand meer dan 3 seconden over een antwoord doet :)

[ Voor 39% gewijzigd door DataGhost op 04-04-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-10 15:48
Kun je in de admin pagina's van je modem geen verbindingsstatistieken bekijken? Als daar je packetloss in de logs staat, kun je dat bij T-mobile laten zien en hebben zij ook een handvat om je te helpen...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
De vraag nu is dan, hoe ga ik dit met de Klantenservice regelen? (Want die ga ik vanavond ongetwijfeld weer bellen)
Die gaan natuurlijk weer alleen pingen en zeggen dan "Ja LordDusk, wij zien niks op de lijn."

[ Voor 13% gewijzigd door lorddusk op 04-04-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Laat eens een tijd lang ping lopen met ping tweakers.net -t commando. Dan zul je waarschijnlijk zien dat de ping van tijd tot tijd problemen geeft. Dat is belangrijke informatie omdat het aantoont dat er iets klappert op de lijn of modem maar dat het niet altijd optreedt.
lorddusk schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:24:
De Draytek dient in mijn geval ook als modem. Heb er verder geen devices tussen hangen, alleen 2 un-managed switches.
Betreft het een ADSL of glasvezelverbinding?

Je had het eerder over een modem en er is ook een router. Heb jij glasvezel en staat er T-Mobile een doosje (media converter?) dat glasvezelsignalen omzet naar Ethernet? Wordt de Draytek door T-Mobile geleverd of heb je die zelf aangeschaft?

Waar zitten de switches? Zoals je het beschrijft zou het kunnen zijn dat ze tussen modem en router zitten maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Kun je een schets maken van je verbinding en netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
EricJH schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:56:
Betreft het een ADSL of glasvezelverbinding?
Glas
EricJH schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:56:
Je had het eerder over een modem en er is ook een router. Heb jij glasvezel en staat er T-Mobile een doosje (media converter?) dat glasvezelsignalen omzet naar Ethernet? Wordt de Draytek door T-Mobile geleverd of heb je die zelf aangeschaft?

Waar zitten de switches? Zoals je het beschrijft zou het kunnen zijn dat ze tussen modem en router zitten maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Kun je een schets maken van je verbinding en netwerk?
Ah, ok wat verwarring. Mijn modem is geleverd door T-Mobile, en dit is ook direct de router. Er zit inderdaad ook een kastje aan de meterkast waar de kabel van Reggefiber binnen komt. Deze gaat dan in de WAN aansluiting van de modem. Van daar uit gaan er 2 kabels de lucht in, door loze leidingen naar mn woonkamer. waar ik de boel splits met 2 switches naar 2 plekken in mijn woonkamer. 1 voor mijn TV en consoles. En 1 voor mijn PC met aanverwanten devices.

Met mijn paint kunsten :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Rs4c6Kg.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EvMvXiH.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
In de manual in 4.17.7 Syslog/Mail Alert kun je instructies vinden hoe syslogs aan te zetten en uit te lezen. 4.18.12 Syslog Explorer geeft de mogelijkheid syslogs in real time op het scherm te zien. Je kunt de router ook ping en tracert laten doen. Ik ken deze router niet dus ik kan je niet instrueren.

Ik zou als je computer aan is een continue ping aan zetten in de command promt met commando: ping tweakers.net -t. Dan zul je constateren dat het probleem intermitterend is. Dat is goed om te weten als je de helpdesk contacteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
lorddusk schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:07:
[...]Naar mn woonkamer. waar ik de boel splits met 2 switches naar 2 plekken in mijn woonkamer. 1 voor mijn TV en consoles. En 1 voor mijn PC met aanverwanten devices.
Zijn het echt switches, of zijn het 'oude' routers die je voor dit doel ingezet hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddusk
EricJH schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:52:
In de manual in 4.17.7 Syslog/Mail Alert kun je instructies vinden hoe syslogs aan te zetten en uit te lezen. 4.18.12 Syslog Explorer geeft de mogelijkheid syslogs in real time op het scherm te zien. Je kunt de router ook ping en tracert laten doen. Ik ken deze router niet dus ik kan je niet instrueren.

Ik zou als je computer aan is een continue ping aan zetten in de command promt met commando: ping tweakers.net -t. Dan zul je constateren dat het probleem intermitterend is. Dat is goed om te weten als je de helpdesk contacteert.
Dit was inderdaad het geval, dat ik daar niet eerder aan gedacht had is me een raadsel...
Na een gemiddelde van 15~20 pings klapt hij er 3~5 pings tussen uit.

Meteen maar de KS gebeld. Kreeg waarempel iemand met verstand van techniek aan de telefoon (de wonderen zijn de wereld nog niet uit mensen.) En eigelijk was het zo geregeld.
Hij contacteerde iemand bij de backoffice, en wat blijkt; dit type glasvezelmodem is erg vatbaar voor fouten. En mijn probleem was niet de eerste die ze tegen waren gekomen omtrent Packetloss.

Ik krijg nu een ander type modem opgestuurd en een media converter, die tussen het kastje van Reggefiber en de modem komt te hangen. en dan zou het probleem toch echt opgelost moeten zijn. Als het dat OOK niet is dan ligt het probleem dieper in de grond.
FreshMaker schreef op donderdag 4 april 2019 @ 23:28:
[...]

Zijn het echt switches, of zijn het 'oude' routers die je voor dit doel ingezet hebt ?
het zijn echte switches (NETGEAR GS105's)

[ Voor 7% gewijzigd door lorddusk op 04-04-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Soms moet je geluk hebben op een helpdesk. Terugbellen en een andere medewerker kan soms het verschil maken.

Ik hoop dat het het probleem oplost. Laat het nog even weten als je de nieuwe spullen hebt.
Pagina: 1