XML file importeren in Excel, probleem met datum veld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Mijn vraag
Ik heb een XML bestand, welke ik keurig geopend krijg. Excel laat precies zien wat ik wil. (het is een soort leden bestand, adressen, telefoonnummers, geboortedata enz) Nu wil ik op de kolom geboorte datum sorteren. Dat gaat fout want hij ziet die velden als gewone tekst. Ik selecteer de hele kolom en verander de celeigenschappen naar datum en kies voor (bijvoorbeeld) 3 maart 2001. Echter dan gebeurt er niets. Pas wanneer ik elke cel afzonderlijk aanklik veranderd de celeigenschap naar de door mij gewenst instelling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Excel 2016 voor de mac

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al aardig wat ge-googled maar de oplossing nog niet gevonden. De bestanden zijn niet al te groot dus ik kan het allemaal handmatig doen, maar het moet toch anders kunnen. wat ik wel heb gezien is dat de het kruisje en het vinkje (links boven) grayed out zijn. Op het moment dat het kruisje rood is en het vinkje groen dan gaat het wel goed. Maar ik krijg ze alleen groen en rood door in de afzonderlijke cellen te staan.

UPDATE:
oplossing gevonden door het bestand dat ik nodig heb als CSV bestand binnen te halen ipv XML. In eerste instantie had ik alleen de mogelijkheid voor een XML bestand. Naderhand ontdekt dat ik door op een andere manier de website te benaderen toch een CSV bestand kon maken van dezelfde data. Excel had geen problemen met het CSV bestand.

[ Voor 17% gewijzigd door chippie777 op 28-04-2019 11:17 . Reden: oplossing gevonden ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kruisje/vinkje is de formulebalk waar je het over hebt. Die is logischerwijs onbeschikbaar als je meerdere cellen selecteert, want je kan geen formule op die manier invullen.

Maar hoe open je een XML dan? Je moet dan toch opgeven wat voor eigenschappen bepaalde kolommen heeft bij het importeren ervan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik klik met rechtermuisknop op XML bestand en klik op openen met... excel

Ik krijg dan een keurige tabel met op de eerste rij de namen van de verschillende kolommen. Daaronder de correcte info/data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 10:32

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik heb geen oplossing, vooralsnog, maar zoals ik het zie heb heb je (eigenlijk) 2 problemen:
1) Excel wil initteel/automatisch niet inzien dat het om een datumveld gaat.
2) Onduidelijk waarom je niet voor een hele kolom de celeigenschappen kan aanpassen, lees dat door die handeling excel snapt dat het een datumveld is en ze ook zo behandelt

1) heeft waarschijnlijk met het formaat te maken, hoe ziet je datumveld eruit (DD-MM-JJJJ?)
2) Selecteer je de hele kolom (door op letter van de kolom te klikken) inclusief headerveld? Zo ja, probeer eens alleen de datavelden, dus klik op rij 2 het bewuste veld en daarna de toetsencombinatie CTRL-Shift-'Pijltje naar beneden' en probeer eens nu via celeigenschappen het allemaal datumvelden te maken. Lukt dat ook niet?

[ Voor 0% gewijzigd door GRDavies75 op 04-04-2019 09:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Maakt niet uit hoe ik selecteer, hele kolom met of zonder header beide lukt het niet. Zelfs één cel selecteren helpt niet. Echter er gebeurt wel iets op de achtergrond zodra ik mijn cursor in een van de velde zet dan wordt dat veld keurig aangepast naar de door mij gewenste datum instelling. Maar dan moet ik dat doen voor elke cel in die kolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:16

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Hoe zit de datumnotatie in het datumveld? En zit er niet stiekem een spatie oid in dat veld? En als je bijv. de XML in Notepad opent, hoe ziet het datumveld er dan uit?

Makkelijke oplossing is dan denk ik om gewoon een trucje te doen om ze allemaal in 1x te bewerken. Zet bijv. in een willekeurige lege kolom "1", kopieer deze cel en doe plakken speciaal > vermenigvuldigen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
Als het herkennen van datatypes bij het importeren fout gaat, kun je beter even andersom werken. Dus niet klikken op het bestand, maar als volgt:
Open Excel en klik bij Bestand op Openen. Selecteer het bestand in je verkenner. Je krijgt dan als het goed is een importfunctie. Daarbij kun je vooraf per kolom aangeven welk datatype het is.
Ik zeg dit vanuit de wetenschap dat CSV bestanden dit soms nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Barleone op 04-04-2019 15:39 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Helaas, wanneer ik openen selecteer en daarna het xml bestand dan wordt zonder enige andere vraag het bestand in excel weergegeven, ziet er goed uit maar met de beschreven beperking.
Ik heb het voor de zekerheid ook nog op een windows pc geprobeerd met excel 2010, maar precies hetzelfde gedrag doet zich daar voor.

[ Voor 26% gewijzigd door chippie777 op 04-04-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou heb je wel de optie in Excel om formatting te kopiëren, dus als je 1 cel hebt gedaan, kan je met die optie de rest van de kolom doen. Maakt het een stukje sneller.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dank voor al jullie tips, helaas nog niet de ultieme oplossing gevonden. Ook het kopiëren van de formatting helpt niet. Ik moet echt cel voor cel aanklikken om de datum indeling te forceren. Zowel in Excel 2010 op een windows 10 laptop als in Excel 2016 op een iMac. Ik denk echt dat het in het XML file zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Het is niet gelukt om het XML bestand op een normale manier in excel te sorteren. Echter ik heb een andere manier gevonden om hetzelfde bestand te downloaden maar nu als CSV. Wanneer ik dat bestand in excel binnen haal kan ik wel gewoon sorteren zoals het hoort.
Met andere woorden de oplossing voor het XML bestand heb ik niet gevonden, maar het probleem is opgelost door niet een XML bestand te maken maar een CSV bestand. (Dit lukte in eerste instantie niet op de betreffende website, maar is mij uiteindelijk gelukt door de website op een andere manier te raadplegen)
Pagina: 1