Investeren in glas? Of gelijk nieuw kozijn/schuifpui?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben bezig om mijn huis beetje bij beetje te verduurzamen. Meer isoleren waar kan, glas vervangen waar nodig etc. Nu heb ik een serre wat veel kouval genereerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jMVar4gk1mxiTS806Wet4BNf/full.jpg
(Oude foto van vorige bewoner ;) )

Het is een aluminium schuifpui geplaatst in 2000 en heeft dubbel glas (standaard, geen hr). Nu heb ik een offerte aangevraagd om alle glas door HR++ te vervangen: ~ €3600 (alle ramen samen is 17,5m2).

Een paar andere bewoners uit de buurt hadden dezelfde serre/schuifpui en hebben deze vervangen door een gewone dak met lichtkoepels en gewone kozijnen/deuren. Zij adviseerde mij om niet daarin te investeren omdat de schuifpui al oud is en geen onderdelen verkrijgbaar schijnt te zijn.

Een andere dak wil ik niet, juist omdat ik mede door de serre voor deze woning heb gekozen. Een andere optie waar ik aan zit te denken is om alleen de schuifpui te vervangen door een nieuwe en dan gelijk HR+++ te nemen. Als ik dan toch investeer, dan gelijk goed ;)

Dus mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen?
  • Alleen glas vervangen? Dan kan er alleen HR++ in.
  • Schuifpui vervangen? Kiezen voor hout, kunstof of aluminium?
  • Bij vervanging schuifdeuren nemen? Of juist dubbele openslaande deuren?
  • Iets anders?

Koop hier mijn P1 reader :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:46
Ik zou de schuifpui vervangen en kiezen voor kunstof. Ik zou geen openslaande deuren nemen, die worden echt wel gigantisch groot volgens mij, dus schuifdeuren lijkt mij beter. Inderdaad in een keer goed aanpakken en in showrooms kijken wat je mooi lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

vinom schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:45:
Ik zou de schuifpui vervangen en kiezen voor kunstof. Ik zou geen openslaande deuren nemen, die worden echt wel gigantisch groot volgens mij, dus schuifdeuren lijkt mij beter. Inderdaad in een keer goed aanpakken en in showrooms kijken wat je mooi lijkt.
Openslaande deuren hoeven natuurlijk niet net zo groot te worden als de huidige elementen in je schuifpui. Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan openslaande deuren; dan kun je 1 deur gebruiken als normale loopdeur en in de zomer beiden opzetten. Ik weet niet of in de huidige schuifpui beide delen open kunnen schuiven? Als er maar 1 deel opengeschoven kan worden vind ik dat altijd een gemiste kans...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
In mijn geval zijn beide binnenste delen (met ventilatierooster) schuifbaar. Aangezien een hor giga duur was voor zo'n schuifpui als ik nu heb, heb ik een inzethor gemaakt welke in een van de deuren kan, zodat de andere schuifdeur voor toegang gebruikt kan worden ;)

Mijn voorkeur gaat uit voor veel glas, en daarom mijn keuze voor HR+++. Een schuifdeur vind ik mooier. Maar ben nu aan het orienteren voor alle voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 11:38
Wat is er mis met het glas te vervangen? Ik bedoel het is aluminium, daar gaat niet echt veel aan kapot. De schuifpui is niet echt de mooiste, zeker die ventilatie rooster erin niet. Maar als het werkt en het stoort je niet, waarom dan niet gewoon het glas vervangen? Wel een dingetje, wat is je winst als je er HR+++ glas in stopt?

Als je het gaat vervangen kies dan aub voor hout of aluminium (als architect zijnde huil ik altijd een beetje bij het zien van kunststof kozijnen en zeker in zo'n serre). Het prijsverschil tussen hout en kunststof is niet eens zo groot en hout is zoveel mooier. Ja het vereist meer onderhoud, maar daarbij komt wel het voordeel dat als je de kleur beu bent dan kan je het gewoon een andere kleurtje (laten) verven! Kunststof zit je vast aan je kleur (zelfde geldt voor aluminium trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17
Ik vind die schuifpui er netjes uitzien en vraag me af als je die vervangt of het er dan net zo mooi uitziet icm je dak.
Als de schuifpui nu slecht loopt/half gaar is, ja dan vervangen. Anders zou ik als ik jou was alleen het glas vervangen.
Als het nu aluminium is dan moet het vervangen ook niet veel tijd te kosten, je hebt geen schilder of kitwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Als eigenaar van kunststof kozijnen zou ik zeggen: nooit aan beginnen. De mijne zijn nu 5 jaar oud, kosten waren ca. 30.000 euro. Zijn bij lange na niet zo stevig qua constructie als hardhout, en bij verwering van kleur (op delen die de hele dag zonlicht zien) of beschadiging is het moeilijk te repareren, wat bij hout niet het geval is. + Hout is en blijft nog steeds mooier dan kunststof.

Ja het klopt dat kunststof onderhoudsarm is maar een likje verf om de 5-6 jaar is nou ook niet echt schokkend te noemen qua kosten

[ Voor 5% gewijzigd door assassin85 op 03-04-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien ook interessant om warmtebeeldfoto's te (laten) maken om te kijken waar je de meeste energie verliest. Al is het seizoen daar voor wel over, dat werkt het beste als het vriest. @mkleinman kan zoiets voor je doen geloof ik, mocht je zelf geen FLIR hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
De schuifpui ziet er inderdaad goed uit. Echter is de linker ventilatierooster niet goed functionerend. Als in: deze tocht een klein beetje. En de onderdelen daarvoor zijn er niet meer.

Waar ik mee zit qua gedachten is: stel ik vervang het glas dit jaar en over 3 á 4 jaar (of eerder) gaat er wat kapot (serre is al 18+ jaar oud). Dan moet ik de schuifpui én glas weer vervangen.

M.a.w.: is het verstandig om te investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou hier gewoon even aan moeten rekenen om te weten of glas vervangen wel loont.
Als het goed is staat er ergens in de rand van het glas wat voor type er in zit, en als je dat weet kan je precies uitrekenen of het financieel aantrekkelijk is om te vervangen.

PS, hoogstwaarschijnlijk loont het totaal niet en kan je beter geld opzij zetten om over 7-10 jaar het hele ding te vervangen

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 03-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:37:
Je zou hier gewoon even aan moeten rekenen om te weten of glas vervangen wel loont.
Als het goed is staat er ergens in de rand van het glas wat voor type er in zit, en als je dat weet kan je precies uitrekenen of het financieel aantrekkelijk is om te vervangen.

PS, hoogstwaarschijnlijk loont het totaal niet en kan je beter geld opzij zetten om over 7-10 jaar het hele ding te vervangen
Er zit standaard dubbelglas in, geen HR. Dus het loont, mits het 10 jaar uit houdt. Nu voel je in de winter kouval en in de zomer bloedje heet (en serre is notabene op het noorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
iMars schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:10:
[...]

Er zit standaard dubbelglas in, geen HR. Dus het loont, mits het 10 jaar uit houdt. Nu voel je in de winter kouval en in de zomer bloedje heet (en serre is notabene op het noorden).
Als ik het even snel bereken kom ik op een totale besparing van ongeveer 350 euro per jaar als je alle 17m2 vervangt door HR++ glas.
Dit is heel ruim gerekend en zal bij een precieze berekening eerder op de 250 euro besparing liggen.

Voor het warm worden in de zomer maakt het niet zoveel uit welk glas er in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 03-04-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:18:
[...]

Als ik het even snel bereken kom ik op een totale besparing van ongeveer 350 euro per jaar als je alle 17m2 vervangt door HR++ glas.
Dit is heel ruim gerekend en zal bij een precieze berekening eerder op de 250 euro besparing liggen.

Er is ZHR++ wat weldegelijk warmte tegen kan houden.

Voor mij is niet zozeer het besparen de grootste factor (financieel gezien) maar meer het comfort wat ik belangrijk vind. Ik wil zowel in de winter als in de zomer comfortabel in de serre kunnen zitten, zonder kouval enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ernemmer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:18:
[...]

Haha, wat? De coating in HR glas laat zonnestralen door, maark blokkeerd de straling van warm spul naar buiten toe. Daarom werkt zonwering achter HR glas ook nauwelijk.

Als je die hele pui van HR glas voorziet zou ik externe zonwering aanbrengen, anders verga je van de zomer van de hitte.
iMars schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:34:
[...]

Er is ZHR++ wat weldegelijk warmte tegen kan houden.

Voor mij is niet zozeer het besparen de grootste factor (financieel gezien) maar meer het comfort wat ik belangrijk vind. Ik wil zowel in de winter als in de zomer comfortabel in de serre kunnen zitten, zonder kouval enzo.
Dit heb ik laatst ook gepost in een ander topic; ik zou absoluut geen HR++ ramen zonder externe zonwering oid op het zuiden willen hebben in nieuwbouw. Maar de lichtinval is ook minder en de kleuren zijn ook wat anders. Dat moet je voor jezelf afwegen.

Ik heb 82% zonwerende folie op wat HR++ ruiten zitten... die folie heeft een LTA van 16%.

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-04-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
iMars schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:35:
Mijn vraag
I
Dus mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen?
  • Alleen glas vervangen? Dan kan er alleen HR++ in.
  • Schuifpui vervangen? Kiezen voor hout, kunstof of aluminium?
  • Bij vervanging schuifdeuren nemen? Of juist dubbele openslaande deuren?
  • Iets anders?
Iets anders :)

Vouwpui (of harmonica deuren)

Afbeeldingslocatie: http://www.schuifpuieninfo.nl/wp-content/uploads/2016/02/vouwwand-aluminium-300x214.jpg

maar misschien bedoelde je dat met schuifdeuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:06:
[...]

Haha, wat? De coating in HR glas laat zonnestralen door, maark blokkeerd de straling van warm spul naar buiten toe. Daarom werkt zonwering achter HR glas ook nauwelijk.

Als je die hele pui van HR glas voorziet zou ik externe zonwering aanbrengen, anders verga je van de zomer van de hitte.
Ik reageerde meer in de veronderstelling dat TS denkt dat HR++ ervoor zorgt dat het minder snel zou opwarmen binnen, maar dat is inderdaad niet zo.
De warmte zal ook langer binnen blijven hangen met HR++, dat merk ik in mijn eigen huis ook heel erg.

[ Voor 149% gewijzigd door Ernemmer op 03-04-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
ThinkPadd schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:25:
Misschien ook interessant om warmtebeeldfoto's te (laten) maken om te kijken waar je de meeste energie verliest. Al is het seizoen daar voor wel over, dat werkt het beste als het vriest. @mkleinman kan zoiets voor je doen geloof ik, mocht je zelf geen FLIR hebben.
Eens. Beste doe je dit in het koude seizoen.

Het grote nadeel van aluminium kan namelijk de bijbehorende koudebrug zijn afhankelijk van wanneer en hoe het gefabriceerd is.

Voor een roostertje zou ik een pui niet vervangen. Daarentegen hebben de buren het vast niet voor niets vervangen en zal de kwaliteit wel niet super zijn. Zolang de pui nog perfect loopt is het hoofdpunt nog in orde.

Let trouwens op dat extra gewicht van nieuw glas gevolgen kan hebben voor de schuifpui door extra belasting. Zeker van belang als de schuifpui de enige doorgang naar buiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
iMars schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:33:
En de onderdelen daarvoor zijn er niet meer.
Kan me niet voorstellen dat er voor iets lulligs als een roostertje geen oplossing te fabrieken is. Voor een paar centen heb je al een onderdeeltje ge-3dprint om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1198250

Afhankelijk wat je kan besteden zou ik voor kunstof kiezen met HR++ glas. Hier heb je ook keuze in wat voor kunstof profielen je wil omdat de ene beter isolatie heeft dan de ander. Ik zou ook zeker minimaal 3 offertes opvragen met wat jou wensen zijn en ook verschillende showrooms bezoeken en van tevoren je vragen opschrijven, beslis niet te snel, ook niet op acties maar slaap er een nachtje over. Als je alles wil vervangen praat je over serieus veel geld.
Veel succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:36:
[...]
Let trouwens op dat extra gewicht van nieuw glas gevolgen kan hebben voor de schuifpui door extra belasting. Zeker van belang als de schuifpui de enige doorgang naar buiten is.
Maar het verschil qua gewicht tussen standaard dubbelglas en HR++ zal toch niet veel verschillen?

[ Voor 33% gewijzigd door iMars op 03-04-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:28
Argon is best zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anderhalf keer niks is nog steeds niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:36

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

iMars schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:35:
Mijn vraag
Ik ben bezig om mijn huis beetje bij beetje te verduurzamen. Meer isoleren waar kan, glas vervangen waar nodig etc. Nu heb ik een serre wat veel kouval genereerd:
[Afbeelding]
(Oude foto van vorige bewoner ;) )

Het is een aluminium schuifpui geplaatst in 2000 en heeft dubbel glas (standaard, geen hr). Nu heb ik een offerte aangevraagd om alle glas door HR++ te vervangen: ~ €3600 (alle ramen samen is 17,5m2).
Met ander glas ( HR++ ) ga je de koudeval niet oplossen. Je hebt een enorme hoeveelheid glas aan die kant zitten.

Ik heb met een warmtebeeldcamera foto's genomen bij iemand met een vergelijkbare situatie. Ook een grote en hoge partij glas ( HR++ ) en ondanks dat koudeval langs de ramen.

Ik heb alleen zo geen structurele oplossing voor je helaas

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mkleinman schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:02:
[...]

Met ander glas ( HR++ ) ga je de koudeval niet oplossen. Je hebt een enorme hoeveelheid glas aan die kant zitten.

Ik heb met een warmtebeeldcamera foto's genomen bij iemand met een vergelijkbare situatie. Ook een grote en hoge partij glas ( HR++ ) en ondanks dat koudeval langs de ramen.

Ik heb alleen zo geen structurele oplossing voor je helaas
Nog een plusje erbij; koudeval grofweg nogmaals halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:32

Yucon

*broem*

kabeltjekabel schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:22:
[...]

Nog een plusje erbij; koudeval grofweg nogmaals halveren.
Als die serre inderdaad van ongeisoleerde profielen gebouwd is dan is het ding zo ontzettend koud dat nieuw glas gewoon niets oplost. Ja, iets extra isoleren zal het zeker wel doen maar de kosten/baten zijn dan volledig zoek. Overigens is HR+++ in bestaande aluminium kozijnen ook niet heel makkelijk en daarmee waarschijnlijk nog duurder dan het normaal al zou zijn

Die warmtebeelden hoeven niet het startpunt te zijn. Aan de profielen zelf moet door iemand die er verstand van heeft ook al wel op te maken zijn wat het ongeveer zal zijn.

Opmerking terzijde: zo'n serre heeft ook nog best een restwaarde. Gooi hem niet zomaar in de container als je hem gaat vervangen maar probeer iets via MP te regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 03-04-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:28
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:44:
[...]

Anderhalf keer niks is nog steeds niks.
Je kunt er niet om lachen begrijp ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kan op foto niet goed genoeg zien, vaak zijn die ventilatieroosters ‘los’ in kozijn geschoven. In dat geval zou je bij vervangen van glas voor andere roosters of geen roosters kunnen kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 03-04-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Yucon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:51:
[...]

Als die serre inderdaad van ongeisoleerde profielen gebouwd is dan is het ding zo ontzettend koud dat nieuw glas gewoon niets oplost. Ja, iets extra isoleren zal het zeker wel doen maar de kosten/baten zijn dan volledig zoek. Overigens is HR+++ in bestaande aluminium kozijnen ook niet heel makkelijk en daarmee waarschijnlijk nog duurder dan het normaal al zou zijn

Die warmtebeelden hoeven niet het startpunt te zijn. Aan de profielen zelf moet door iemand die er verstand van heeft ook al wel op te maken zijn wat het ongeveer zal zijn.

Opmerking terzijde: zo'n serre heeft ook nog best een restwaarde. Gooi hem niet zomaar in de container als je hem gaat vervangen maar probeer iets via MP te regelen.
Naar wat ik begrepen heb, zijn het aluminium profielen met thermische onderbreking. En glas is denk zo’n 75% van het oppervlakte.

HR+++ past sowieso niet in de huidige kozijnen. Als ik HR+++ neem, is dat tegelijk met een andere kozijn.
Sethro schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:36:
Kan op foto niet goed genoeg zien, vaak zijn die ventilatieroosters ‘los’ in kozijn geschoven. In dat geval zou je bij vervangen van glas voor andere roosters of geen roosters kunnen kiezen.
Zover ik weet zijn er niet echt dat soort onderdelen meer te krijgen. Ik kan het voorste plaat/rooster eraf schroeven, maar de rest zit vast in de schuifdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 11:38
Je kan het glas op het dak eventueel laten coaten met warmte werende folie? Je kan ook denken aan externe zonwering. Ik zie dat je nu intern zonwering hebt, maar dat maakt geen verschil behalve dat je wat minder lichtval naar binnen hebt. Als de warmte eenmaal binnen is, dan issie binnen ;)

En als alles werkt, lekker laten zitten en wellicht het eens bij een ontwerper leggen icm een adviseur om er iets knaps van te maken. Je hebt namelijk heel veel kwaliteit met al dit glas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:13
Ik zou ook een vrijblijvende offerte opvragen voor kozijnen met HR+++, dan heb je ook een idee van prijsverschil.
En probeer zonodig te achterhalen wat de U-waarde van het huidige kozijn en glas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tutambien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Mijn advies
Schuifpui vervangen voor HEFschuifpui
Kunststof of aluminium maakt voor dit element in prijs niet zoveel uit..
HR+++ heeft weinig meerwaarde omdat dit glas bedoeld is om te gebruiken in woningen die moeten voldoen aan een bepaalde EPC-Waarde
Dus HR++ is al een top verbetering tov standaard iso glas.. let wel op dat men tweezijdig gelaagd veiligheidsglas aanbied!!
Succes met verbouwen en een goede keuze maken :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Ik zou in jouw situatie zelf kiezen voor een nieuwe schuifpui, alluminum dan wel kunststof. In tegenstelling tot assassin85 heb ik wel erg positieve ervaringen met kunststof kozijnen en schuifpuien. Ik heb net een offerte getekend van ca €30.000 euro voor kunststof kozijnen, daarbij viel mij de meerprijs voor tripple glas erg mee, dus dat is dan een optie. Indien gewenst kun je dan ook voor warmtewerende coatings kiezen. Tripple glas heeft ook bij niet nieuwbouw grote voordelen, helaas ook een aantal nadelen. Het comfort kan behoorlijk stijgen, maar je pui wordt wel een stuk zwaarder en het glas spiegeld meer als ja van licht naar donker probeert te kijken.

Met folie zou ik erg oppassen, zeker in combinatie met hr++ of met tripple glas. De folie kan een dusdanige spanning in het glas veroorzaken dat het glas scheurt of gaat lekken. Geen enkele glasfabrikant geeft nog garantie als een dergelijke folie wordt toegepast (heel soms neem de folieleverancier de garantie over).

[ Voor 14% gewijzigd door lithoijen op 04-04-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:15
lithoijen schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:36:
Ik zou in jouw situatie zelf kiezen voor een nieuwe schuifpui, alluminum dan wel kunststof. In tegenstelling tot assassin85 heb ik wel erg positieve ervaringen met kunststof kozijnen en schuifpuien. Ik heb net een offerte getekend van ca €30.000 euro voor kunststof kozijnen, daarbij viel mij de meerprijs voor tripple glas erg mee, dus dat is dan een optie. Indien gewenst kun je dan ook voor warmtewerende coatings kiezen. Tripple glas heeft ook bij niet nieuwbouw grote voordelen, helaas ook een aantal nadelen. Het comfort kan behoorlijk stijgen, maar je pui wordt wel een stuk zwaarder en het glas spiegeld meer als ja van licht naar donker probeert te kijken.

Met folie zou ik erg oppassen, zeker in combinatie met hr++ of met tripple glas. De folie kan een dusdanige spanning in het glas veroorzaken dat het glas scheurt of gaat lekken. Geen enkele glasfabrikant geeft nog garantie als een dergelijke folie wordt toegepast (heel soms neem de folieleverancier de garantie over).
Ik wil ook even een ervaring meegeven over driedubbel glas in combinatie met een hefschuifpui-constructie (is dat een goed woord....). Mijn zwager heeft net een nieuw, volledig energieneutraal huis laten bouwen met zo'n schuifpui. Is in een houten kozijn. Dat ding is bijna niet normaal open en dicht te krijgen. Zo zwaar is de constructie. Hij heeft twee jonge kinderen van 5 en 8 en die van 5 moet zijn voet tegen de muur zetten om de pui van zijn plek te krijgen. Ik zou dus met hele zware ramen/deuren voor draaideuren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Veel goede tips en ideeën, had niet aan de hefschuifpui gedacht, maar die ken ik wel. Ik denk dat ik komende tijd maar wat showrooms af ga om te kijken wat er allemaal is. Mijn planning is om het volgend jaar pas aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:12
Kwa schuifpui kan je nadenken over 2,3 of 4 delig.

Zelf afgelopen najaar een 2 delige hefschuufpui laten plaatsen in de achtergevel. Van deur en raam naar een glazenwand van 5 meter (stuk muur gesloopt)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:28
tutambien schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:34:
Mijn advies
HR+++ heeft weinig meerwaarde omdat dit glas bedoeld is om te gebruiken in woningen die moeten voldoen aan een bepaalde EPC-Waarde
Dus HR++ is al een top verbetering tov standaard iso glas.. let wel op dat men tweezijdig gelaagd veiligheidsglas aanbied!!
Feit blijft dat als je een hoop glas hebt; je comfort echt wel iets verbeterd als je U-waarde halveert van 1.2
naar 0.6 W/m2/K. Daarnaast is het ook prettig voor je energierekening: 0.6 W/m2/K * 2500 graaddagen/jaar * 24 uur/dag * 3600 sec/uur = 129.6 MJ/jaar. Met een stookwaarde van 31.65 MJ/m3 gas en een rendement van 107% = 3.8 m3 aardgas/m2 glas per jaar. Al zal het verschil waarschijnlijk iets kleiner zijn; omdat je ook iets minder zon-instraling in je huis krijgt, en de temperatuur verdeling in je huis veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
tutambien schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:34:
Mijn advies
Ik moest lachen hoe je HR+++ koppelde aan de EPC zwendel. Maar HR+++ isoleerd nu eenmaal écht beter, en zeker als je het als schuin dak gebruikt is de absolute winst hoger dan wanneer het in de muur zit. Naar mijn weten is het warmteverlies op een schuin dak bovenop de ruimte nog altijd fors hoger dan in een verticale muur. Bovenin een ruimte is het nu eenmaal altijd warmer. Mede daarom eist het bouwbesluit ook de hoogste R waarde voor de dakisolatie, omdat het daar het meest effectief is. De tvt van HR+++ als dak is dan ook lager vergeleken met HR+++ als muur.
ASW1 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:36:
[...]

Je kunt er niet om lachen begrijp ik :(
:D Sorry, ik was nogal moe

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-04-2019 17:28 ]

Pagina: 1