Eigen modem (Telfort glasvezel) i.p.v. Experiabox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 16:20

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zoek een?
Een modem/router ter vervanging van de ExperiaBox (V10A), die te weinig mogelijkheden heeft en teveel dichtgetimmerd is. Ik heb een glasvezelaansluiting. Op de website van Telfort staat dat het mogelijk is een eigen router/modem aan te sluiten.

Ik heb zelf even gezocht of ik er uit kom welk type routers geschikt zijn maar het lukt me toch niet. Is er een bepaalde eigenschap/specificatie die de router moet hebben om te kunnen werken? Zo las ik in een handleiding dat het absoluut een vereiste is dat de router PPPoE ondersteund, maar vind ik dat in een andere handleiding weer niet terug als vereiste.
Mocht ik slecht Google-werk verricht hebben en er is één duidelijke handleiding die ook beschrijft welke specificaties de router minimaal moet hebben, dan kan dat ook mijn vraag beantwoorden!

Wat is je budget?
Liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard, maar niet meer dan 175 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Volgens mij is het voor het kunnen benutten van alle ITV functies nodig dat de router VLAN ondersteund? Aangezien ik ITV afneem is dat dus een vereiste.
Verder heb ik thuis een eigen server (Windows Server 2012 R2) draaien die DNS en DHCP etc afhandelt dus daar hoeft de router niet in uit te blinken.

Wat ik dus graag wil weten:
Welke router zou hiervoor goed geschikt zijn
Of:
Welke specificaties/technische kenmerken zijn essentieel bij het uitzoeken van een router?

[ Voor 6% gewijzigd door YES op 03-04-2019 15:57 . Reden: toevoeging/specificeren van vraag ]

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Bij het vervangen van een Experiabox en het behoud van IPTV zal je een hoop zaken handmatig in moeten stellen (idd VLAN's). Een uitgebreide router is een vereiste, je komt dan al snel op een Ubiquiti Edgerouter of iets in de lijn van een TP-Link TL-ER5120.
Het is ook afhankelijk van de snelheid van je verbinding. Heb je een 500Mbit lijn, dan is een Edgerouter X niet snel genoeg wanneer je QOS wilt gebruiken. Veel routers halen de doorvoersnelheid zonder QOS ingeschakeld, maar wanneer je dit inschakeld gaat de cpu snelheid een grote rol spelen. De Edgerouter 4 zou dan bijvoorbeeld wel geschikt zijn. Een TP-Link TL-ER6120 of TL-ER5120 waarschijnlijk ook. Overigens hebben geen van deze apparaten Wifi, je hebt hier dus nog een accesspoint voor nodig.

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 16:20

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
HKS-Skyline schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:59:
Bij het vervangen van een Experiabox en het behoud van IPTV zal je een hoop zaken handmatig in moeten stellen (idd VLAN's). Een uitgebreide router is een vereiste, je komt dan al snel op een Ubiquiti Edgerouter of iets in de lijn van een TP-Link TL-ER5120.
Het is ook afhankelijk van de snelheid van je verbinding. Heb je een 500Mbit lijn, dan is een Edgerouter X niet snel genoeg wanneer je QOS wilt gebruiken. Veel routers halen de doorvoersnelheid zonder QOS ingeschakeld, maar wanneer je dit inschakeld gaat de cpu snelheid een grote rol spelen. De Edgerouter 4 zou dan bijvoorbeeld wel geschikt zijn. Een TP-Link TL-ER6120 of TL-ER5120 waarschijnlijk ook. Overigens hebben geen van deze apparaten Wifi, je hebt hier dus nog een accesspoint voor nodig.
Na wat zoekwerk en prijsvergelijkingen ben ik voor een Ubiquiti EdgeRouter X gegaan. Overigens is het inderdaad nog wel een klus om dat ding online te krijgen. Daar heb ik in een ander topic inmiddels ook een vraag over gesteld.