Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SQL Server] Waarom opeens standaard poort specificeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 03:50
Ik heb op een Windows Server 2019 Standard server SQL Server 2017 geinstalleerd. De TCP configuratie van de SQL is volgens mij juist want ik kan connecten vanaf een andere machine met SQL Server Management Studio. Het vreemde is alleen dat ik connect naar de standaard poort 1433 maar deze toch moet specificeren anders connect hij niet.
Dus SERVERNAAM\SQLINSTANCE werkt niet echter SERVERNAAM,1433\INSTANCENAAM wel.
Weet iemand waarom dat is? Het lijkt wel of dit recent opeens is aangepast, voorheen bij oudere versies was het niet nodig de poort te specificeren en pakte hij gewoon 1433 8)7

Ook vreemd trouwens dat je in SSMS het poortnummer moet specificeren na een komma en niet dubbele punt zoals gebruikelijk is normaal. Dan kun je je flink op kapot zoeken. Ik begreep wel dat je met een dubbele punt het protocol kan specificeren zoals udp:SERVERNAAM,1433\INSTANCENAAM of tcp: etc

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens de docu zou het poortnummer niet opgegeven hoeven te worden bij verbinden naar de default instance.
In the Server name box, type tcp: to specify the protocol, followed by the computer name, a comma, and the port number. To connect to the default instance, the port 1433 is implied and can be omitted; therefore, type tcp:<computer_name>. In our example for a named instance, type tcp:<computer_name>,49172.
Gaat het hier om de de default instance (MSSQLSERVER) of een (extra aangemaakte) instance?

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 03-04-2019 18:52 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Je hebt twee instances op één machine? Dan moet je wellicht de browser service aanzetten.

Als ik je goed begrijp had je eerst SQL server 2017 op de default poort (1433) geïnstalleerd en daarna SQL server 2019?

[ Voor 55% gewijzigd door Gé Brander op 03-04-2019 19:01 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Urk
Gé Brander schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:56:
Je hebt twee instances op één machine? Dan moet je wellicht de browser service aanzetten.
Nee, er is maar 1 instance namelijk SQLEXPRESS.
Gé Brander schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:56:
Als ik je goed begrijp had je eerst SQL server 2017 op de default poort (1433) geïnstalleerd en daarna SQL server 2019?
Nee, het was een kale machine met daarop direct SQL Server 2017 Express geinstalleerd.

• Urk
Question Mark schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:52:
Volgens de docu zou het poortnummer niet opgegeven hoeven te worden bij verbinden naar de default instance.

[...]

Gaat het hier om de de default instance (MSSQLSERVER) of een (extra aangemaakte) instance?
Bedankt voor je antwoord, nee het is niet de default instance, althans wel voor SQL Express namelijk SQLEXPRESS. Ik kan me van eerdere installaties herinneren dat dit nooit een issue was en dat ik nooit eerder de poort heb hoeven te specificeren, ook niet bij meerdere instances.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maar heb je de browser service al aangezet?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:30
Ik kan niet goed terugvinden op welke wijze SQL is geïnstalleerd. Default instance of Named instance bevoorbeels.

Als port nummer goed is geconfigeerd 1433 en SQL browser staat aan dan moet je zonder portnummer kunnen connecten naar een instance

https://docs.microsoft.co...vice?view=sql-server-2017

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Oh nu realiseer ik mij dat het zo is dat Express standaard dicht staat voor communicatie van buiten de machine.

http://support.webecs.com...ections-on-port-1433.aspx

Edit: Na beter lezen blijkt dit niet van toepassing te zijn hier. :z

[ Voor 51% gewijzigd door Gé Brander op 10-04-2019 22:13 ]

• Urk
Gé Brander schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:46:
Maar heb je de browser service al aangezet?
Beste Gé, ga ik even naar kijken. Heb niets gewijzigd hieraan dus als de browser service standaard in de Express editie aan staat zou dat al goed moeten staan. Maar ik check het even.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Urk schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:56:
[...]

Beste Gé, ga ik even naar kijken. Heb niets gewijzigd hieraan dus als de browser service standaard in de Express editie aan staat zou dat al goed moeten staan. Maar ik check het even.
Kijk vooral naar de post van mij hierboven. Het kan zijn dat Express standaard geen verbindingen toe staat van buitenaf.

Edit: Na beter lezen blijkt dit niet van toepassing te zijn hier. :z

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 10-04-2019 22:13 ]

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:46
Gé Brander schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:58:
[...]
Het kan zijn dat Express standaard geen verbindingen toe staat van buitenaf.
Als dat zo zou zijn, zou het nooit werken. Nu werkt het wel mits de poort wordt gespecificeerd.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Edit... Niet goed gelezen blijkbaar :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SNCykMXZ9tpGMcSnP4cVYQPk/thumb.png

Standaard staat de browser service uit na een installatie van SQL Server Express 2017.

En bij een Default Instance (MSSQLSERVER) gedraagt de communicatie zich anders dan bij een Named Instance (SQLEXPRESS)

Wat doet de browser service?
Link van Microsoft

Dus voorheen zal de Browser Service aan gestaan hebben die er dus voor zorgde dat het wel werkte?

[ Voor 189% gewijzigd door Gé Brander op 10-04-2019 22:14 ]

• Urk
Gé Brander schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:39:
Edit... Niet goed gelezen blijkbaar :P

[Afbeelding]

Standaard staat de browser service uit na een installatie van SQL Server Express 2017.

En bij een Default Instance (MSSQLSERVER) gedraagt de communicatie zich anders dan bij een Named Instance (SQLEXPRESS)

Wat doet de browser service?
Link van Microsoft

Dus voorheen zal de Browser Service aan gestaan hebben die er dus voor zorgde dat het wel werkte?
De browser service staat inderdaad bij SQL Server 2017 Express (met named instance SQLEXPRESS) standaard op disabled. En wat ik me kan herinneren is dit ook bij oudere versies vaak zo bij de Express versie. Ik heb zojuist getest en de SQL Browser service op automatic gezet en gestart maar SQL Management Studio vind die instance ook niet via Network Services en bij invoeren HOSTNAAM\SQLEXPRESS connect hij niet. Alleen met HOSTNAAM,1433\SQLEXPRESS.

Vreemd, dit was vroeger volgens mij echt niet zo..... |:(

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:51
Welke management studio gebruik je?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Urk
chaoscontrol schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:54:
Welke management studio gebruik je?
Laatste versie: v17.9.1

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Zit er een firewall tussen? Zoja, heb je UDP 1434 open naar de server?

zie ook https://docs.microsoft.co...vice?view=sql-server-2017 zoals al eerder aangegeven door anderen!
Pagina: 1