Nou, ik denk dat alles wat hier stond onzin was, dus ik ga er eerst nog eens een nachtje over slapen voordat ik mezelf hier voor lul zet, want dan kom ik ook zo lomp over....
(klonk wel goed in mijn hoofd, maar denk toch echt dat het niet klopt
)
Nou, nadat ik gisteren dacht op het goede spoor te zitten, maar eigenlijk te vermoeid was dit voor mezelf te kunnen rechtvaardigen en dus bang was dat ik complete onzin aan het verkopen was, vanmorgen met frisse moed begonnen, en eerst wat extra data gezocht. Het blijkt dat het idd complete onzin was, want graden zijn geen verhoudingen maar bepalen die juist, maar de achterliggende gedachte klopte dan weer wel.
Bij een mens met 2 goede ogen is het gezichtsveld ongeveer 90-100° naar buiten toe (horizontaal) en 40-50° naar de neus toe, dit maakt dat als je recht voorruit kijkt je duidelijk afscheiding ziet tussen links en recht, in diezelfde afstraling van (gemiddeld) 45°. als de ogen dus het nulpunt zijn, en recht naar de zijkant van je hoofd 180 (een rechte lijn door je hoof), waarbij recht vooruit dus dan 90° is (een haakse hoek op de 180° lijn) dan zal je gezichtsveld per cm 1,5 keer zo ver naar buiten gaan als naar voren (met 2 ogen) (in de praktijk iets meer want bij 140* zou je zelfs op 50* uitkomen, maar ik rond hier voor het gemak even af, omdat dat makkelijker rekent, en omdat het om gemiddelden gaat)
Om het makkelijk te houden reken ik ook even met 10cm tussen de ogen.
Dus op 100cm naar voren zal je gezichtsveld 210cm beslaan, want in een 45° hoek zal hij voor elke CM naar voren, een evenredige hoeveelheid naar links en rechts gaan + de 10 cm tussen je ogen in. = 100naar links 10 v/d afstand ogen, en 100cm naar rechts)
Je binoculaire zone (het gedeelte wat je je met 2 ogen ziet zal 80cm zijn (45°/2 (helft naar links, helft naar rechts) = 100cm/2=50cm *2 (2 ogen) = 100cm - 10cm*2 (het gat tussen je ogen, links kan niet bij uiterst rechts, rechts niet bij uiterst links) = 80cm.
goed, een 34" UW monitor (zonder bezels of wat ook) = ~80cm
H * 34cm
V (dus weten we nu sowieso dat 1 meter altijd genoeg is, want zelfs je binoculaire zicht is op 1mtr 80cm, dus = dan de breedte van het scherm, en daarmee geheel zichtbaar met beide ogen)
Oke, terug naar het platte scherm, de
minimale afstand die je van het scherm af kan zitten terwijl je recht vooruitkijkt is dus:
80/210=0,3809mtr=
38cm Op deze afstand zul je dus overal op je scherm beweging zien zodra het je beeld in komt lopen.
Nou, dat is in iig het antwoord op vraag 1 dan, zoals ze zeggen, quit while you're ahead, dus voor nu weten we dat het
kan om hem op een 40cm kijkafstand te zetten zonder wat te missen als je recht voor het scherm zit en je recht vooruit kijkt. maar dat je je hoofd/ogen zal moeten draaien om er op scherp te kunnen stellen, want je hebt 1 meter nodig om het object met beide ogen te kunnen zien.
Je binoculaire zichtsveld zal op 38cm dus 80/100*38=30,4cm zijn dus je zal (horizontaal) ongeveer 30,4/80 =37.5% van je scherm gefocused zien.
Als je dus wil focussen op iets wat uiterst links gebeurt, moet je je gezichtsveld met ongeveer 20cm verdraaien (40cm (helft scherm - 25cm rechter oog zicht = 15cm + 5cm (offset neus) = 20cm draaiing,
dus dan is rechts zicht 50cm - 5 (offset neus) = 45cm = 80/100*45= 36cm dode hoek = ~50% van scherm.
gebaseerd op dit, en zuiver gevoelsmatig (je moet op je eigen gevoel moeten kunnen afgaan) zou ik denken dat ik 70cm de minimale prettige afstand zou vinden (de helft tussen compleet zicht en half zicht bij focus op een uiterste hoek).
Dus doe ermee wat je wilt, en laat het me alsjeblieft weten als er een fout in mijn aannames zit, of dat het nog steeds complete onzin is wat ik verkondig (ik sta er om bekend dat ik dat bij tijd en wijle doe), dan ga ik me in een hoekje lopen schamen, maar dit is het beste wat ik als boerenlul als advies kan geven.
[
Voor 194% gewijzigd door
zion op 04-04-2019 12:15
]