Probleem om externe 3.3V detecteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-07 11:40
Ik ben bezig met een Arduino projectje waar ik 230V AC moet detecteren. Ik gebruik hier een AC-DC Isolated AC 110V / 220V To DC 3.3V 800mA Constant Voltage Switch Power Supply Converter Module voor.
Als ik de ground van deze converter aan de ground van mijn NodeMCU hang en de 3.3V aan een input dan zie ik geen veranderingen van laag/hoog. Als ik de 3.3V aan de 3.3V van de NodeMCU leg en de ground aan een input pin (die pullup is), dan zie ik wel een verandering van hoog naar laag. Ik weet alleen dat het niet zo slim is om de 3.3V van meerdere bronnen op elkaar aan te sluiten omdat er een stroom kan gaan lopen door het verschil in spanning. Het liefst meet ik dus ook gewoon de 3.3V op een input pin.

Ik denk zelf dat ik geen 3.3V krijg op de input omdat de converter belast moet zijn om een stabiele 3.3V te geven. Is dat zo, of kan ik het mogelijk ook anders oplossen?

Beste antwoord (via CodeIT op 04-04-2019 09:21)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Het is logisch dat je aan een "pullup" pin geen resultaat krijgt als je er 3.3V aan hangt, immers staat deze al op 3.3V en is er geen verandering.
Zodra je deze dus naar de ground trekt zie je wel verschil.
Je zult dus een pulldown pin moeten gebruiken of er een transistor tussen zetten die door de 3.3V de pin naar de ground trekt.

//EDIT: Je kunt waarschijnlijk ook wel wegkomen met een weerstand van een paar k op die pin naar de ground. Dan trek je hem naar laag en zodra de 3.3V op de pin komt is dat voldoende om hoog uit te lezen.

Om de goede waarde te bepalen van je pulldown weerstand moet je ook weten wat de interne weerstand is van de pullup.

[ Voor 32% gewijzigd door BernardV op 03-04-2019 10:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meet de spanning eens....
Maar ik zou gewoon een optocoupler pakken, genoeg schema's op het net te vinden hoe dat te doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Het is logisch dat je aan een "pullup" pin geen resultaat krijgt als je er 3.3V aan hangt, immers staat deze al op 3.3V en is er geen verandering.
Je zult dus een pulldown pin moeten gebruiken of er een transistor tussen zetten die door de 3.3V de pin naar de ground trekt.

//EDIT: Je kunt waarschijnlijk ook wel wegkomen met een weerstand van een paar k op die pin naar de ground. Dan trek je hem naar laag en zodra de 3.3V op de pin komt is dat voldoende om hoog uit te lezen.

Om de goede waarde te bepalen van je pulldown weerstand moet je ook weten wat de interne weerstand is van de pullup.

[ Voor 32% gewijzigd door BernardV op 03-04-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
bernardV schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:19:

De pin had ik voor de 3.3V input test niet geconfigureerd als pull-up, maar ik gok dat floating ook niet al te best is :).
Er zit maar 1 pin op die ik als pull-down kan configureren, daar kan ik eerst mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 14:17
Vaak is het ook nodig om de massadraad van verschillende elektrische apparaten te verbinden met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat had hij ook gedaan. Overigens is er in theorie niks mis met 3.3V van meerdere bronnen aan elkaar kort te sluiten, en dan de ground als signaal draad te gebruiken. Echter praktisch gezien is het een nogal aparte oplossing en zou ik eerder investeren in een pull down weerstandje icm de eerste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
Het werkt met een pull-down weerstandje van 10K. Allen bedankt.
@memphis Je hebt helemaal gelijk om een optocoupler te gebruiken. Ik ben echter, zoals je wellicht gemerkt hebt, niet helemaal thuis in de elektronica. Dus ik ga liever geen schakelingen maken die iets met 230V doen.
Ik gebruik dan liever zo'n converter blokje ook al zijn ze er niet voor bedoeld en een stukje prijziger. Voordeel is nu wel dat het lekker modulair is :)
Pagina: 1