Beschoeiing door gemeente laten plaatsen? Zo niet, hoe zelf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:09
Goedemorgen Tweakerts,

Na de bamboe vraag, toch besloten dat ik met een mini graver aan de gang ga, stoer bikkelen is madness bij de grootte van de bos die ik heb staan! Alleen van de ene beslissing komt de andere optie, dus nu een volgende vraag over beschoeiing.

Bij ons nieuwe huis hebben we zo'n 20 meter tuin die grenst aan een gemeentelijke sloot waarvan de slootkant schots en scheef langs het perceel loopt. Nu willen we om privacy redenen, langs deze sloot een hekwerk en een laurier oid plaatsen.

Ter info, in het verlengde van deze sloot, bij de achter grens van onze tuin, eindigt een straat. Direct langs deze (doodlopende) straat zijn beukenbosjes geplaatst en nette beschoeiing voor de sloot. Dit is gedaan door de gemeente.

Nu heb ik een aantal vragen;

1. De gemeentelijke beschoeiing langs de straat is begrijpelijk, alleen vraag ik mij af of ik niet beschoeiing kan aanvragen bij de gemeente? Mooi hoeft het niet te zien, maar ik wil liever niet nog meer tuin verliezen aan de sloot en de grens met beschoeiing duidelijk markeren. Dus financiële compensatie van de gemeente of uitvoering door hen, omdat dit een gemeentelijke sloot is.

2. Plan b, zo goedkoop mogelijk, liefst zelf beschoeiing plaatsen. Hebben jullie tips qua materiaal en kun je met een grote hamer zelf die palen diep genoeg (zandgrond) in de grond rammen of heb je daarvoor ander materiaal nodig? Dus algemene tips over het zelf plaatsen van beschoeiing. Edit: die minigraver kan natuurlijk ook daar zijn werk doen, maar misschien weten jullie van specifieke paalsoorten die snel breken bij het duwen met een graver en welke wel te gebruiken?

Heb ik bij zelf plaatsen een vergunning nodig?

As always; bij voorbaat dank voor de reacties

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 03-04-2019 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Je kunt proberen om met de gemeente in gesprek te gaan; de praktijk leert dat de gemeente een hoge mate van lak heeft aan wat de burger vindt en wenst.

Als je palen flink de grond in wilt krijgen kun je het beste een (handmatige) grondboor kopen; zo'n ding kost een tientje of 2 en loont echt de moeite...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:06
je hebt toch een minigraver staan voor je bamboe? gewoon daar een palenrij in de slootkant drukken lijkt mij.
anders palen h.o.h. 50 cm en hardhouten schotten erachter. onder de waterlijn kan je trouwens ook zachthout gebruiken. voor je schot.

als je je zorgen maakt over je ruimtebeslag zou ik van oude wapeningsnetten (lekker goedkoop), een hek zetten met daartegenaan snelle klimplanten.

let er trouwens we op of je niet ontvangstplichtig bent voor vrijkomende bagger uit de sloot (als je helft eigenaar bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Harrie_ Ja dat idee heb ik ook, maar proberen kan altijd toch?

@flo-rist
Vergeten te melden, maar dat was inderdaad het idee. Even aangepast.

Ontvangstplichtig is toch gewoon dat je de zooi die vrijkomt op je eigen land kwijt moet kunnen?

Zal die wapeningsnetten even bekijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Kijk je leveringsakte na, daar staat meestal in wie de eigenaar is van de beschoeiing en tot waar de erfgrens loopt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
@Furion2000 ; correct, dan is het wel handig als je zelf nog wel bij de sloot kan komen, en dat je niet eerst je hele hek weer af moet breken. wellicht is de sloot van de gemeente, en halen die altijd de bagger eruit, dan is het helemaal geen probleem.

Ik weet niet hoe hoog je tuin ligt ten opzichte van het slootpeil, maar als je bijvoorbeeld 3 of 4 meter lange hardhouten palen van 8x8 cm neemt, en deze om de twee meter in de slootkant drukt,en hiertussen zet je kortere paaltjes om de 0,5 meter van bijvoorbeeld 2 meter lang, dan heb je in een keer een frame voor je plankenbeschoeiing, en een frame voor je wapeningsnetten (of planken, als je liever een plankenschutring hebt).

over het algemeen heb je voor het plaatsen van een beschoeiing geen vergunning nodig, tenzij
- je gaat dempen
- je werkt in een dijk
óf het water is met een bjizondere status, zoals een KRW-status, dan kan je niet zomaar een "harde" beschoeiing zetten, omdat dat de flora en fauna aantast. Ik verwacht dit echter niet, tenzij je in een natuurgebied/buitengebied woont.

mocht je het zeker willen weten, kijk dan even op het omgevingsloket, dan kan je de check invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Señor Sjon Even niet bij de hand, maar de sloot is volgens de kadastrale kaart van de gemeente en er is nu geen beschoeiing aanwezig. Kan ik daar uit concluderen dat eventuele beschoeiing dan voor de gemeente zou zijn? Of is het zo dat als de gemeente het niet nodig vind, ik de beschoeiing net op mijn kant moet zetten?

@flo-rist
Paar korte antwoorden/vragen ter verduidelijking:
- Beschoeiing word gezet voor de eventuele beplanting/schutting ;)
- Sloot is van de gemeente, dus die houden de sloot bij, ook tegen de beschoeiing bij de weg erachter.
- Om de halve meter die palen dan minder ver de grond in maar dan ook minder hoog tegen de horizontale schotten? Of aan de bovenkant gelijke hoogte houden en gaat het alleen op in je voorbeeld met 3m palen? 8)7
- De onderste punten lijken mij niet van toepassing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Sloten/watergangen e.d. zijn niet vanzelfsprekend van de gemeente. Deze zijn normaal gesproken in beheer bij het waterschap. Voor grotere watergangen is het waterschap verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud, voor lokale sloten zijn de aangrenzende perceeleigenaren zelf verantwoordelijk voor het onderhoud (en dit wordt gecontroleerd door het waterschap). Als jouw grond grenst aan de sloot is het je eigen verantwoordelijkheid.

Maar.. als je ergens midden in de stad woont is het niet altijd wenselijk dat mensen zelf het onderhoud van de sloot doen (anders heb je misschien 10 verschillende soorten beschoeiingen bij een rijtje huizen). In die gevallen is de onderhoudsplicht misschien wel onderdeel van de gemeente.

Het is zeker verstandig om in de aktes te kijken, daar zul je dan al informatie in vinden met betrekking tot het onderhoud (bijvoorbeeld dat je de gemeente altijd toegang moet kunnen geven t.b.v. onderhoud). Op basis van de akte-tekst kun je al een hoop informatie inwinnen over hoe e.e.a. is vastgelegd.

Om nog meer onzekerheid weg te nemen, zoek op het waterschap wat voor jouw gebied geldt, en zoek naar de 'legger' of 'leggerkaart'. Waarschijnlijk kun je dan al precies jouw slootje aanklikken om te zien voor wie de onderhoudsplicht geldt (afhankelijk van welk waterschap is het ene kaartje beter dan het andere).

Voorbeeld:

Als ik bij het Hoogheemraadschap van Delfland op een sloot klik langs een aantal woningen staat er dit:
Leggerdiepte 1,00 m
Minimale diepte 0,80 m
Lengte (m) 293
Gewoon onderhoud Aanliggende eigenaren
Buitengewoon onderhoud Hoogheemraadschap van Delfland
Maar sloten rondom een nieuwbouwwijk iets verderop zeggen dit:
Leggerdiepte 0,2 * breedte, min 0,30 m, max 1,00 m
Minimale diepte 0,16 * breedte, min 0,20 m, max 0,80 m
Lengte (m) 555
Gewoon onderhoud Gemeente Den Haag
Buitengewoon onderhoud Gemeente Den Haag

[ Voor 94% gewijzigd door Divak op 03-04-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:31

H12

Watergangen zijn bijna altijd in beheer bij het waterschap.
[pre-edit: zoals Divak al aangeeft] Op de site van het waterschap waar je ingezetene bent kan je dit op hun digitale Legger nagaan. Hierin staan normaal gesproken alle watergangen en kunstwerken die bij hun in beheer zijn, en vaak ook wie de onderhoudsplicht heeft. Zo niet dan staat dit vermeld in de Keur van het waterschap.

Let wel dat je in basis altijd een watervergunning nodig hebt als je een watergang van een waterschap aanpast.

Ik zou de volgende stappen ondernemen:
  1. Nagaan wie beheerder is
  2. Nagaan wie onderhoudsplichtig is
  3. Beheerder aanschrijven dat de huidige situatie onwenselijk is en ze vragen om beschoeiing te plaatsen
Is het antwoord op 3 'Nee, dat doen we niet', dan voorstellen om het zelf te plaatsen en een schets meesturen. Op de schets in ieder geval aangeven dat het wateroppervlak niet kleiner wordt (geen demping), want dan moet je oppervlakte/m³ compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
@Furion2000 ; normaliter zet je palen 1/3 - 2/3 . Dus als je een schutting van twee meter hoog wilt, zet je 1 meter in de vaste grond. Bij een sloot is dit wat lastiger, omdat je vaste bodem onder de blubber zit. De blubber zelf geeft amper steun. Je zal dan wat langere palen moeten gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:37
flo-rist schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:35:
@Furion2000

over het algemeen heb je voor het plaatsen van een beschoeiing geen vergunning nodig, tenzij
- je gaat dempen
- je werkt in een dijk
óf het water is met een bjizondere status, zoals een KRW-status, dan kan je niet zomaar een "harde" beschoeiing zetten, omdat dat de flora en fauna aantast. Ik verwacht dit echter niet, tenzij je in een natuurgebied/buitengebied woont.

mocht je het zeker willen weten, kijk dan even op het omgevingsloket, dan kan je de check invullen.
Een schoeiing is bijna altijd vergunning plichtig tenzij:

een constructie voor het overbruggen van een terreinhoogteverschil van niet meer dan 1 m die niet hoger is dan het aansluitende afgewerkte terrein;

Dit houdt praktisch in zodra je een beschoeiing aanbrengt die vanaf de bodem van de sloot tot bovenkant van de beschoeiing groter is dan 1 meter, er omgevingsvergunning noodzakelijk is.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
Moah, ik heb de discussie over
welk peil aan te houden, slootbodem of waterpeil met meerdere gemeentes gevoerd, en uiteindelijk werd in alle gevallen het waterpeil gezien als maatgevend. Indien bovenkant beschoeiing - waterpeil dus <1meter is zou ik me niet teveel zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@Divak & @H12
De sloot met die legger kaart bekeken en de sloot is in het beheer van de gemeente. Heel toevallig want de sloot aan de andere kant van het fietspad is weer waterschapswater.

Dus officiële brief naar de gemeente, een belletje naar het loket of iets anders? De stappen van H12 lijken me logisch, maar nu het duidelijk is dat het in het beheer van de gemeente is, misschien net even iets anders?

@flo-rist Thanks duidelijk, dan gaan we eerst eens kijken of het niet toevallig toch via de gemeente kan en anders komt jou aanpak aan de beurt. Het voelt als niet geschoten is altijd mis, want tot dusver 0 goede ervaringen met gemeenten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Furion2000 op 03-04-2019 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
Misschien rare vraag, maar moet er niet een KLIC melding worden gemaakt?
Even nagaan of er geen leidingen liggen voor je je paal van je beschoeiing door het riool heen perst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:31

H12

Afhankelijk van je gemeente kan je (op hun website) een melding doen specifiek over water/beschoeiing et cetera. Dat lijkt me de eerste plek voor communicatie. Zo niet, dan contact opnemen met de afdeling beheer.

Ik verwacht niet dat dit je helpt en zeker niet dat zij de beschoeiing voor je gaan plaatsen.
Zelf plaatsen is dan het gevolg, maar probeer dit altijd eerst met toestemming van de gemeente te doen en leg deze toestemming goed vast. Dat kan later veel discussie schelen.

Mocht dit allemaal niet positief verlopen kan je zelf zonder toestemming aanleggen, maar qua risico's en gevolgen heb ik daar geen kennis van. Ik denk dat, in het ergste geval, je alles moet verwijderen en in oorspronkelijke staat herstellen.

Enkele basisregels voor het aanleggen van beschoeiing:
  • Plaats de beschoeiing op de waterlijn (of misschien zelfs de perceelgrens?), niet er onder
  • 1/3e bovengronds, 2/3e ondergronds, eventueel met grondankers (als het een grote hoogte betreft)
  • Gronddicht, maar niet persée waterdicht
  • Gebruik geen uitlogende, geïmpregneerde of anderszins vervuilende materialen
  • Al het materiaal op of net boven/onder de waterlijn mag niet zomaar kunnen gaan rotten, let op dat de waterstand kan fluctueren
  • Over het algemeen liggen er geen Kabels&Leidingen in het talud onder de waterlijn en ook niet onbeschermd onder de watergang door, zeker weten doe je het nooit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:04
Kijk ook even of je uberhaubt dicht bij de sloot iets mag doen. Soms moet je ruimte vrij laten tbv onderhoud.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@H12

Verwacht het ook niet, maar het valt te proberen en als zij het niet willen doen heb je gelijk een voet tussen de deur om die aanvraag voor eigen initiatief binnen te hengelen. Ga vanmiddag eens even bellen denk!

Thanks voor de praktische info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:29
Nu werk ik voor een gemeente en heb ik inmiddels ook menig meter beschoeing laten plaatsen/ vervangen. Ik weet niet waar je woont, maar mijn gebied heeft schoeing palen tot 8 meter en soms dan nog worden ze verankerd aan palen achter de schoeing met een kabel. Kortom, de zwaarte van de schoeing hangt erg af van de grondslag.

Ten tweede is het wettelijk zo dat de belanghebbende van het eigendom moet betalen voor het plaatsen van een schoeing. Dat kan dus het waterschap zijn omdat de schoeing nodig is km te boorkomen dat hun sloot dichtloopt, maar 9 van de 10x is de belanghebbende de eigenaar van de grond als deze wegspoelt de sloot in en hij niet steeds minder grond wil hebben. Mijn gemeente plaatst zeker geen beschoeing voor particulieren, dat zou over de gehele gemeente om miljoenen gaan. Ik geef je dus niet heel veel kans.

Overigens hangt het maar heel erg af welk waterschap je zit wie de beheerder vaak is. Delfland staat bekend om de grote hoeveelheid hoofdwatergangen (en dus in beheer van waterschap) maar Rijnland heeft bijvoorbeeld een stuk minder hoofdwater, dus altijd even checken van te voren. En dan blijft het zo dat het plaatsen van schoeing meestal niet hoort bij het dagelijks of buitengewoon beheer en zul je het dus zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@breadje

Thanks, heel duidelijk.

Het is eigendom van de gemeente, dus ik zie het ook meer als hulpmiddel om een vergunning te krijgen voor de beschoeiing incl. een kleine kans dat ze iets bijdragen in welke vorm dan ook.

Als ze dus zeggen dat men niet bijdraagt aan de beschoeiing heb je al wel een denkbeeldige +1 om dan de vergunning te krijgen om de sloot in goede staat te houden lijkt mij.
Pagina: 1