Advies nodig; versterker dood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mptyspace
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb al sinds jaar en dag deze speaker/versterker set, maar helaas is eergisteren de versterker overleden.

Ik ben nu op zoek naar een goede vervanger. De speakers werken nog, en zou ik graag willen blijven gebruiken.

Ik was al aan het kijken op pricewatch / versterkers, maar eerlijk gezegd wordt ik daar niet wijzer van, dus ik dacht, misschien heeft hier iemand wel goed advies :)

Ter informatie;
Ik wil max ~700 euro besteden aan nieuwe audio apparatuur, daar valt het vervangen van de versterker onder. (misschien is dat het enige, misschien moet ik toch wat andere boxjes)

Ik heb geen idee of het waard is de oude speakers te blijven gebruiken, ze zijn erg fijn wat betreft geluid, maar ik heb geen verstand van audiotechnologie als wOOx waar ze erg mee adverteren op het hele ding (en van wat ik las is dat redelijk Philipsspecifiek? Dus gaan ze zo degelijk werken als ze voorheen deden als ik een andere versterker er aan hang?

Wat betreft eigen gevonden opties, zoals gezegd keek ik op pricewatch naar versterkers, maar eigenlijk zie ik daar door de bomen het bos niet, dus informatie van waar ik op moet letten (en waarom) zou al erg behulpzaam zijn.

Ik gebruik de speakers momenteel als computer audio: gaming, film, series, en muziek (zeer brede smaak)
Ik was al langer van plan om iets van een bluetooth dingetje er aan te hangen zodat ik ze ook kan gebruiken om andere apparaten aan te hangen (tablet/telefoon), dus dat is wel iets dat ik direct wil integreren hiermee.
Het afspelen van dingen als spotify/radio/internetradio is iets dat ik niet persé via mn versterker wil regelen, maar liever via pc/telefoon

Ik weet niet veel van surround af, ik weet wel dat deze versterker er een 'optie' voor had, en dat ik de geluidskwaliteit daarvan wel beter vond worden. Ik ga binnenkort verhuizen, en dan wil ik sowieso wat meer coverage met mn speakers halen (door de kamer heen wat sets hangen/zetten), dus ik vermoed dat dit wel een optie is die ik wil

[ Voor 70% gewijzigd door mptyspace op 03-04-2019 10:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 15:38
@mptyspace zou je je post wat kunnen uitbreiden? prijsklasse, functionaliteit en vooral: wat heb je zelf al gevonden en waar wil je advies over?
ik vind zelf Mark Levinson prachtige versterkers maken, maar wellicht zoek je iets anders. https://www.marklevinson....ail/~/product/no5855.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35
Het verschil van een Philips All in One naar een Mark Levinson van ong. €12000 is wel heel errug groooot...
En ernstig overkill omdat TS de Philips boxjes wilt blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mptyspace
@blissard geupdated,

mijn prijsklasse is helaas iets lager dan de aangegeven Mark Levinson :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
@mptyspace
De woox is een passieve radiator Wikipedia: wOOx Technology en gaat mogelijk wel problemen opleveren met een andere versterker.

Many wOOx-equipped mini-stereo systems produced by Philips feature a three-level equalization control which applies additional bass equalization at frequencies which excite the wOOx bass radiator, improving the visceral 'impact' of the bass through the wOOx radiator's extreme air displacement capability. This use of active equalization to increase overall system output is the primary characteristic that differentiates wOOx technology from typical loudspeaker systems equipped with passive radiators.

Dus dan zou de versterker op de speakers afgestemd zijn. Dan is hergebruik niet zo handig en zul je toch nieuwe speakers moeten kopen.

Misschien kun je je post ook nog wat verder aanvullen met informatie over de gewenste aansluitingen. Airplay, Bluetooth, wifi etc. En wellicht wil je dat hij zelfstandig spotify speelt. Of dat hij surround doet.
Als je daarnaast kiest voor een merk zoals technics, sony, kenwood, philips etc. etc. dan hoef je je nooit druk te maken om vermogens (is altijd voldoende bij deze speakers) of andere specs zoals SNR THD etc.

[ Voor 36% gewijzigd door blissard op 03-04-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Waar luister je naar? Dat is de eerste vraag, omdat je moet weten welke signalen je namelijk wilt versterken.
Dus CDS, spotify, radio, internetradio, etc?

Trouwens, als je 700€ wilt uitgeven dan kun je ook beter vervangende speakers halen. Daar zit namelijk echt het verschil in geluidskwaliteit.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10 18:10
Wat bedoel je met 'overleden'. Doet ie helemaal niets meer, of komt er geen geluid uit? Mogelijk is het nog te repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mptyspace
@Marber Er is kortsluiting geweest hier, en hij hangt in een startup loop. Bij dit ding als je 'm aanzet begint ie met een soort harde 'TIK' geluid (de versterker zelf) (dit is altijd al zo geweest sinds ik me het herinner). Bij aansluiten nu repeteerd de 'TIK' elke 20 seconden ofzo, maar gaat hij nooit aan daarna.

Geen lampjes die aan/uit gaan verder.

[ Voor 6% gewijzigd door mptyspace op 03-04-2019 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10 18:10
Kan mogelijk een geplofte Elco zijn, durf je dat ding open te schroeven en op onderzoek te gaan? Als het een ELCO is, is het een eenvoudig klusje om te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mptyspace
@Marber Kga het zo even bekijken
Update: Dit is een macht te hoog voor mij. Het hele ding zit in meerdere lagen in elkaar, en ik hb niet de juiste tools om bij het onderste deel te komen. Voor alle electronica die voor mij zichtbaar is na een redelijke operatie kan ik geen gebreken ontdekken (geen ontplofte dingetjes waar dan ook). En ik ben redelijk ver gegaan in dit ding+

@blissard Hmm, dan lijkt het me idd handiger als ik 'm vervang er ook wat speakers bij te doen. Kan uberhaupt lijkt me geen kwaad om deze speakers dan toch nog aan te sluiten, ook al zullen ze misschien wat minder 'goed' zijn daarna?

[ Voor 115% gewijzigd door mptyspace op 03-04-2019 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@mptyspace nee, kwaad kan het niet. Alleen zal waarschijnlijk de bass output achterblijven met wat je gewend was.
Dat gezegd hebbend, je kunt er ook voor kiezen om de speakers te behouden, een nieuwe versterker te kopen en er een actieve subwoofer aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-10 12:21
Zijn deze speakers wel aangesloten met "standaard" speakerdraad?
Wat je vaak ziet bij dit soort mini-stereo setjes is dat ze met een niet standaard kabel verbonden zijn waardoor het lastig kan zijn deze op een andere versterker aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mptyspace
@Squatto Yep, standaard speaker draad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je niet van plan bent om voor surround te gaan: neem een stereo receiver. Er zijn genoeg opties binnen je budget daarvoor.

Als je wel van plan bent voor surround te gaan op een later moment, neem een AV receiver. Ook daarvan zijn er genoeg te vinden voor 700 euro.

In beide gevallen koop je dan een apparaat waar je huidige speakers aan kunnen en die je ook in de toekomst genoeg bieden. Of je speakers hetzelfde geluid geven als op dat Philips versterkertje - niet als Philips zoals gesteld standaard allemaal gekke EQ dingen deed in de versterker. Maar goed, de speakers van dergelijke stereosetjes zijn nooit van hele fantastische kwaliteit dus die zou ik nu of later toch eens upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
Volgens mij kun je prima uitkomen met een goedkope versterker van vriend Ali.
Deze is al met een bluetooth ontvanger en je kunt er ook nog een extra bron op aansluiten. 50 Watt, dus voldoende voor je speakers. Er zijn overigens diverse modellen verkrijgbaar. Let wel op dat je er ook nog een voeding bij moet kopen.
https://www.aliexpress.co...85-451a-8d1e-31df0b0b3758

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:56

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik zou voor een compleet nieuwe set gaan en de speakers hooguit als achterspeakers inzetten die uit het zicht staan. Met jouw budget zijn er trouwens ook wel complete surroundsetjes met receiver/versterker en speakers te koop die minimaal dezelfde geluidskwaliteit of zelfs veel beter leveren dan wat je had.

Wehkamp is misschien niet het beste voorbeeld maar dan heb je wel een idee.

[ Voor 21% gewijzigd door sjaool op 03-04-2019 12:00 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:33
Persoonlijk zou ik eens op marktplaats kijken naar 2de hands.
Bijvoorbeeld voor de speakers een setje B&W 602
Dan een stereoversterker van NAD/Denon/Marantz/etc..

Al met al denk ik dat je voor een 400,- een heel knappe set bij elkaar hebt en dan heb je nog 300,- in je budget om een bluetoothontvanger te halen als deze niet op de versterker zit ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BouncingBaklap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01-2024
Als ik jou was zou ik de hele set vervangen. Je hebt hele leuke all-in-one versterkers van bijvoorbeeld Marantz of Denon. Een setje speakers erbij zoals dit en je hebt een mooie set die alles kan en goed klinkt voor +- 600 euro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb de manual van dat ding maar even opgediept: https://www.download.p4c....37/mc-i250_37_dfu_aen.pdf

helaas wordt er niks vermeld over de freqentierange van de speakers of het wattage. Doet me denken dat het nooit heel veel kan zijn. maar he, als het voldoet, voldoet het.

Uitgaande van het punt dat je graag films enzo wilt kunnen doen:
Koop in eerste instantie een home cinema versterker, en hang daar de speakertjes aan als fronts. Vooral niet te hard zetten (zoveel zullen ze nou ook weer niet kunnen hebben), en dan heb je iig je basis use case voldaan. Plus met streaming functionaliteit dus eigenlijk heb je dan alles wat je ook al had
Vervolgens breid je na de verhuizing uit; nieuwe fronts en center speaker. Philips speakers als rears. Daarna nog een sub er bij en tegen die tijd wil je je rears ook vervangen.

Maar zo bouw je het geleidelijk aan op. En dat is uitgaande van nieuw spul allemaal.

Tweedehands zou je ook kunnen kijken, maar dan geldt: geluid moet je horen en iedere speaker klinkt anders. Dat ligt je of ligt je niet. En gezien het feit dat je die Philips speakers al ok vind, vermoed ik niet dat je op dit moment zelf kunt beoordelen of iets lekker klinkt of niet. Ook dat moet je leren - en dan in een luistersessie voro nieuwe frontspeakers, dus NA je verbouwing. Daar wil je namelijk verschillende dingen kunnen vergelijken met de zelfde muziek (en versterking). En dat is tweedehands vrij lastig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een harde reset van je versterker nog een optie als dat kan?

Anders zou ik gewoon op marktplaats te kijken wat er in je budget valt. Ik heb zelf nog wel een Denon AVR-1907 staan die ik evt. wel van de hand wil doen, maar da's meer iets voor V&A.

[ Voor 57% gewijzigd door Fairy op 03-04-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Of als je alleen stereo wil, een setje actieve speakers.De prijs/kwaliteit verhouding van de JBL LSR308 is echt onverslaanbaar. Het is ook nog eens heel goed speaker ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@jag ondertussen is de OP behoorlijk aangevuld. De wens van TS ligt meer richting een geintegreerd setje of een surround receiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:33
Marktplaats: NAD T751

Hier heb je voor dat geld (50,-) een dijk van een versterker.

[ Voor 14% gewijzigd door BernardV op 03-04-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 12:28
Met €700 is best wat mogelijk, onderstaand twee voorbeelden:
Surround: https://www.hifiklubben.n...argon-alto-surround-5.1-/
Stereo: https://www.hifiklubben.n...3-streaming-audiosysteem/

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar ook hier het advies ga luisteren. Vergeet daarbij de marketing prietpraat van woox en pmpo waar je setje mee geadverteerd is. Door te luisteren kun je ook wensen beter inschatten en kennis verzamelen waardoor tweedehands hifi of surround minder eng wordt. Hiermee krijg je nog veel meer mogelijkheden dan de twee genoemde voorbeelden die echt al beter zullen klinken dan je oude woox setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

blissard schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:34:
@jag ondertussen is de OP behoorlijk aangevuld. De wens van TS ligt meer richting een geintegreerd setje of een surround receiver.
Dan sluit ik me aan bij het advies van @The Eagle: surround receiver en front speakers kopen. Kan je altijd nog los gaan en volledige ht setup samenstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ook maar een voorbeeld :+

Denon x2500H 399 Euro (8x HDMI, 4K, Spotify Connect etc.)
Tweedehands beginnen met een leuke B&W set zoals bijv. de genoemde 602 of een DM302 set.

Zit je ruim binnen je budget.

Wat je zegt over Spotify: met dergelijke versterkers stream je gewoon direct naar je versterker, dus nummer kiezen via je telefoon, PC of wat dan ook en dan je versterker selecteren als output. Makkelijker kun je het jezelf niet maken :)
Pagina: 1