PV op een dakpannen gevel, oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36
update: oorspronkelijk is dit afgesplitst van het grote PV topic. Ik ben hier op zoek naar een technische oplossing voor mijn gevel niet naar het dak op het noorden of het platte dak, daar heb ik al oplossingen voor :) De titel is dan ook niet bedacht door mij, maar door een mod. Er is reeds een topictitel wijziging aangevraagd.
====

Ik heb een uitdaging, wie weet kunnen jullie meedenken naar een oplossing :9

Mijn gevel is deels bekleed met dakpannen, gezien de orientatie op zuidzuidoost vind ik het interesant (~70% efficientie) om er eens in te duiken of ik die vol kan leggen met zonnepanelen. Ik weet al reeds dat aanpassingen aan de gevel onderhevig zijn aan een vergunningsplicht, ik zou het dan ook zo netjes mogelijk willen monteren en de dakpannen zoveel mogelijk verwijderen tussen de hoekstukken in. Daartussen zou ik dan graag zonnepanelen hebben die niet verder uitsteken dan deze hoekpannen.

Ik heb onderzoek gedaan naar 'indak' systemen, en de meest veelvoorkomende kunstof (easyroof) profiel is niet geschikt voor montage in deze hoek volgens de technische specificaties (volgens specs: 10 tot 50 graden). Ik zag nog een andere partij die dakpannen vervangt voor een damwandprofiel en hierop de zonnepanelen monteert. Ik heb deze partij gecontacteerd maar heb nog geen antwoord mogen ontvangen.

Ik weet daarnaast ook dat om brand te voorkomen de zonnepanelen voldoende ventilatie moeten hebben aan de achterkant en zal hier niet op beknibbelen.

Wie heeft er briljante ideeën voor een mooie oplossing (die ook door een welstandscommissie heen kan komen? Hieronder een impressie van het geheel zoals 't 'nu' is vanuit streetview gezien.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6FxYRXk/samengevoegde-gevel.png

[ Voor 11% gewijzigd door consolefreak op 03-04-2019 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41
Kunnen hier geen dakhaken op gemonteerd worden? Vanuit daar verticaal de montagerails erop zetten, en dan, als de panelen in portret komen, moduleklemmen aan de onder en bovenzijde van de panelen bevestigen.
Rest alleen de vraag, kan clickfit evo verticaal gemonteerd worden? Ik denk het haast van wel.
Ik zou in deze situatie de klemmen wel vastzetten aan de woning ipv enkel te haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En het schuine deel van het dak? De achterkant? Dat kan toch gewoon volgens normale montage?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Kan best zuidoost zijn maar doordat het verticaal is is de opbrengst nog steeds droevig. Ga eerst die vergunning maar eens regelen voordat je allemaal bedrijven offertes gaat vragen en het uiteindelijk niet mag van de welstandscommissie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Het gewicht lijkt me heel anders werken hier. Je hangt echt alles op ipv dat het ligt. Maar dat had je zelf ook al bedacht.

Ik denk, dat als het mag van de welstand, je echt wel iets kan verzinnen maar dat het er niet uit ziet. Maar goed :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mrsolar.be/media/img/pics/_original/20170202_095217.jpg?type=resize&w=1200&h=1200
Krijg je er nog een guitig boertje bij ook :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bonzz.netninja schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:37:
Het gewicht lijkt me heel anders werken hier. Je hangt echt alles op ipv dat het ligt. Maar dat had je zelf ook al bedacht.

Ik denk, dat als het mag van de welstand, je echt wel iets kan verzinnen maar dat het er niet uit ziet. Maar goed :)

[Afbeelding]
Omgekeerde wereld, die heeft in de zomer schaduw en slechte opbrengst.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

Zomaar het idee dat de dakpannen hier gezien worden als gevelbekleding. En voor zonnepanelen op de gevel heb je een vergunning nodig. Zie niet in hoe dat zonder integrale aanpak gaat lukken. Dus overal zonnepanelen, netjes om de ramen en op de hoeken. Een compleet nieuwe gevel dus. Dat is het meest lastige van dit 'dak'.

[ Voor 30% gewijzigd door ericplan op 03-04-2019 08:29 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
wellicht flexibele pv nemen en dat er overheen plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En hoe zit het met het stukje plat dak bovenop het huis? Klein, maar wel volledig schaduwvrij en misschien makkelijker om daarmee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38

[Afbeelding]
Deze installatie 1-op-1 kan niet vanwege de hoogte en de wind die eronder komt. Met wat aanpassingen moet zeker iets mogelijk zijn (ook bijvoorbeeld plat ertegen lijkt mij best ok!)

Afbeeldingslocatie: https://3vq5kdns38e1qxlmvvqmrzsi-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/07/Urban-Health-15-1000x667-500x334.jpg

https://www.solarpowerwor...wall-mounted-solar-trend/

Het artikel geeft aan dat de opbrengst van verticaal plat nog steeds respectabel is (-30%, niet meegenomen dat ze minder snel vies worden/sneeuw etc)

Weet geen installateur die verticaal doet. Als je een productielijn van je ophang maakt is daar misschien een markt voor wereldwijd.

[ Voor 33% gewijzigd door Harm_H op 03-04-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

Persoonlijk zou ik geen vergunning aanvragen, maar verticale rails op de dakpannen klemmen. Dan heb je een mooie opbrengst in de winter met laagstaande zon.
Volgens mij heb je op het vlakke stuk nog de mogelijkheid om daar panelen op te leggen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Bedankt voor jullie reacties! Handig om te weten is dat dit bericht oorspronkelijk is afgesplitst van het grote PV topic. Ik ben hier op zoek naar een technische oplossing voor mijn gevel niet naar het dak op het noorden of het kleine platte dak, daar heb ik al oplossingen voor :)
timovd schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:07:
Persoonlijk zou ik geen vergunning aanvragen, maar verticale rails op de dakpannen klemmen. Dan heb je een mooie opbrengst in de winter met laagstaande zon.
Volgens mij heb je op het vlakke stuk nog de mogelijkheid om daar panelen op te leggen.
De gevel is zichtbaar vanaf de openbare weg en dus vergunnigsplichtig, ik kán er niet zomaar iets mee doen.
Cpt.Chaos schreef op woensdag 3 april 2019 @ 02:37:
Kunnen hier geen dakhaken op gemonteerd worden? Vanuit daar verticaal de montagerails erop zetten, en dan, als de panelen in portret komen, moduleklemmen aan de onder en bovenzijde van de panelen bevestigen.
Rest alleen de vraag, kan clickfit evo verticaal gemonteerd worden? Ik denk het haast van wel.
Ik zou in deze situatie de klemmen wel vastzetten aan de woning ipv enkel te haken.

[Afbeelding]
En dan komen de zonpanelen ver voor de hoekpannen te liggen, sterker nog voor de gehele gevel. Dit is niet iets wat ik mooi vind, laat staan mijn vriendin (toch 50% eigenaar van 't huis ;-)) en ik denk ook niet dat het de welstandcommissie haalt.
No Hands schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:22:
Kan best zuidoost zijn maar doordat het verticaal is is de opbrengst nog steeds droevig. Ga eerst die vergunning maar eens regelen voordat je allemaal bedrijven offertes gaat vragen en het uiteindelijk niet mag van de welstandscommissie.
Bij de vergunningsaanvraag heb je een impressie nodig hoe het eruit komt te zien, die kan ik nu niet geven en derhalve verkrijg ik ook geen vergunning. Ik ben dus specifiek op zoek naar de technische oplossingen, als die er zijn. Als de oplossing te bizar duur is zal ik ook geen vergunning aanvragen, want ik ga geen nodeloos geld over de balk smijten.
Harm_H schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:57:
[...]

Deze installatie 1-op-1 kan niet vanwege de hoogte en de wind die eronder komt. Met wat aanpassingen moet zeker iets mogelijk zijn (ook bijvoorbeeld plat ertegen lijkt mij best ok!)

[Afbeelding]

https://www.solarpowerwor...wall-mounted-solar-trend/

Achterop het dak of erboven kan toch met reguliere montage?
Dit is ook ongeveer wat ik voor mij zie, al zal het meer een puzzel zien. Uitgaande van mijn voorstel om alle dakpannen te verwijderen tussen de hoekpannen in zou ik de overblijvende delen (Rondom de ramen bijvoorbeeld) opvullen met zwart trespa om toch een meer (zwart) geheel te hebben. Het probleem voor mij zit hem in de technische oplossing, wat voor systeem kan ik gebruiken om die dakpannen eraf te rossen en PV panelen ertussen te hangen :9

[ Voor 12% gewijzigd door consolefreak op 03-04-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
consolefreak schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:09:

Dit is ook ongeveer wat ik voor mij zie, al zal het meer een puzzel zien. Uitgaande van mijn voorstel om alle dakpannen te verwijderen tussen de hoekpannen in zou ik de overblijvende delen (Rondom de ramen bijvoorbeeld) opvullen met zwart trespa om toch een meer (zwart) geheel te hebben. Het probleem voor mij zit hem in de technische oplossing, wat voor systeem kan ik gebruiken om die dakpannen eraf te rossen en PV panelen ertussen te hangen :9
Wat zit er achter die dakpannen? Dat moet stevig genoeg zijn als draagmuur.

Zou ze laten zitten (?) zonnepanelen zijn geen vervanging van het regendicht en afvoer (toch ?).

Afbeeldingslocatie: https://solarpv4u.co.nz/sites/default/files/installation-images/PR-Solar-Mounting-Tile-Install.jpg

In elk geval vind een installateur die dit aandurft. Het is wel een risico om dit gewicht er aan te 'hangen'. Dat is niet conform de specificatie van de fabrikant. Ben geen bouwkundige maar ik vermoed dat er met verticale montage meer krachten zitten op de schroeven (en op de draagmuur, vandaar de voorbeelden direct op de betonnen muren).

[ Voor 15% gewijzigd door Harm_H op 03-04-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Harm_H schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:19:
[...]

In elk geval vind een installateur die dit aandurft. Het is wel een risico om dit gewicht er aan te 'hangen'. Dat is niet conform de specificatie van de fabrikant. Ben geen bouwkundige maar ik vermoed dat er met verticale montage meer krachten zitten op de schroeven (en op de draagmuur, vandaar de voorbeelden direct op de betonnen muren).
Kijk eens bij de post van @reneeke1970
reneeke1970 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@consolefreak Ben jij de enige met deze verticale dakpannen? Als er meer in de straat zijn wordt de straat gezien als 'ensemble' en kun je een vergunning m.i. wel vergeten. Besef dat je bij veel gemeentes ook (een deel van de) leges moet betalen als de vergunning geweigerd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:38

QuattroNL

It is I.

Ik zou alleen panelen leggen op het schuine dak en op het platte gedeelte bovenop.
Wellicht gezien de hoeveelheid/ligging minder opbrengst maar wel vele malen simpeler en geen vergunning nodig (aangenomen dat het schuine dak de achterkant van je huis is).

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peulkn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 13:21
Zo hebben wij het een paar jaar geleden gedaan😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HK18nSIvYm0CQvcscnQzWTyW/full.jpg

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
peulkn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:52:
[Afbeelding]
Maar mooi is anders . Ik zou het zo niet willen

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peulkn
mikerosauer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:37:
[...]

Ik ook niet 😅, klant wou het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 20:05
mikerosauer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:37:
[...]

13in een dozijn jaren 70 hoek/rijtjeswoning. Lekker belangrijk denk ik dan.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

peulkn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:52:
[Afbeelding]
Lijkt wel een led projectie muur. Leuk voor tijdens het ek in de straat.

Maar dit mag zomaar? Of vergunning nodig?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peulkn
Bl4ckviper schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:42:
[...]

Lijkt wel een led projectie muur. Leuk voor tijdens het ek in de straat.

Maar dit mag zomaar? Of vergunning nodig?
Geen flauw idee haha, nooit over gehad😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik zou me eerder druk maken over de vergunningsaanvraag. Is al vaker gebeurd dat mensen dit soort installaties konden weghalen omdat ze geen vergunning hadden. Al helemaal aan de straat kant waarbij waarschijnlijk net als bij een dakkapel een constructie berekening moet komen.

Denk dat je bij de grote jongens moet zijn want waar ik zoiets tegenkom gaat het meestal om de grotere projecten.

Op zonnegevels zoeken kom je wel meer projecten tegen die je verder kunnen helpen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 03-04-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
ericplan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:13:
@consolefreak Ben jij de enige met deze verticale dakpannen? Als er meer in de straat zijn wordt de straat gezien als 'ensemble' en kun je een vergunning m.i. wel vergeten. Besef dat je bij veel gemeentes ook (een deel van de) leges moet betalen als de vergunning geweigerd wordt.
Helaas wel, in deze straat staan 4 hoekwoningen met dezelfde constructie en alle tussenwoningen hebben verdiept een dakterras. Daar zit nog een stukje dakpannen boven. Het verschil hier, is dat er een zonnecollector in zit ;-) Gezien de ambities van het huidige college, verwacht ik bij een nette oplossing weinig weerstand van de welstandscommissie om eerlijk te zijn. Het is geen beschermd stadsgezicht of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tXssfQt/restvdstraat.png
[...]

Wat zit er achter die dakpannen? Dat moet stevig genoeg zijn als draagmuur.

Zou ze laten zitten (?) zonnepanelen zijn geen vervanging van het regendicht en afvoer (toch ?).
Correct, daar zit 'm nu net de crux. Wat ik al aangaf in een eerdere reactie is dat ik een partij damwandprofielen gebruikte om zo een wind/waterdicht geheel te vormen.

Wat er achter de dakpannen zit? Daktengels | isolatie materiaal | betonnen (binnen) muur. Er hangen nu al dakpannen op, wat een gelijk gewicht heeft met zonnepanelen.

[Afbeelding]

Bedankt voor die informatie. Voor mij is zijn de volgende twee keuzes bespreekbaar:
1.Dakpannen verwijderen, andere oplossing vinden voor wind/waterdicht, zonnepanelen verticaal monteren.
2. Dakpannen laten zitten, maar dan géén PV op de gevel.Maar alleen als 't financieel écht niet uitkan (TVT 10+ jaren)
peulkn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:41:
[...]

Ik ook niet 😅, klant wou het graag.
zo wil deze klant het uds niet ;)
Jan-man schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:55:
Ik zou me eerder druk maken over de vergunningsaanvraag. Is al vaker gebeurd dat mensen dit soort installaties konden weghalen omdat ze geen vergunning hadden. Al helemaal aan de straat kant waarbij waarschijnlijk net als bij een dakkapel een constructie berekening moet komen.

Denk dat je bij de grote jongens moet zijn want waar ik zoiets tegenkom gaat het meestal om de grotere projecten.

Op zonnegevels zoeken kom je wel meer projecten tegen die je verder kunnen helpen denk ik.
Bedankt voor de tip, eens even verder zoeken op die term.

[ Voor 77% gewijzigd door consolefreak op 03-04-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

consolefreak schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:25:
[...]

Helaas wel, in deze straat staan 4 hoekwoningen met dezelfde constructie en alle tussenwoningen hebben verdiept een dakterras. Daar zit nog een stukje dakpannen boven. Het verschil hier, is dat er een zonnecollector in zit ;-) Gezien de ambities van het huidige college, verwacht ik bij een nette oplossing weinig weerstand van de welstandscommissie om eerlijk te zijn. Het is geen beschermd stadsgezicht of iets dergelijks.

[Afbeelding]
[...]
Wat het college wil zegt weinig over welstand of bouwzaken. Er is gewoon een toetsingskader. Daar past jouw plan wel of niet in. Vaak hebben gemeentes ook spreekuren voor bouwzaken, waarbij je oriënterend je plan voor kan leggen. Geen rechten, maar ook geen kosten. Iets om na te vragen. Kan je veel werk besparen.

(Denk dat Welstand dit als een ensemble beschouwt)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Goede tips, ik zal het eens vragen aan een bekende die in de commissie zit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:29
@consolefreak Weet je welk type dakpannen het zijn?
Zie op een van de foto's Nelskamp G10 PV-modules geïntegreerd met G10 pannen beklede gevel, Albert Heijn XL, Alkmaar

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 03-04-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Sneldekpannen zitten er volgens mij op, niet die strakke waar je naar refereert helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Is dit al leverbaar?

Afbeeldingslocatie: https://16iwyl195vvfgoqu3136p2ly-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/04/glasfrei_Modul_Waldkirch_FotoSunman-1024x512.jpg
Glasloze panelen van 4kg ipv 20kg

https://www.pv-magazine.c...dules-to-european-market/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peulkn
Dan nog met 2 man leggen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
peulkn schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:15:
[...]

Dan nog met 2 man leggen :F
Vast heel breekbaar ofzo

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Leuk bevestigd ook, met kit. Vooral als er later eentje stuk is, of een stekker gaar 8)7

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1