Toon posts:

scsi brander of ide.. Wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een nieuwe cd-writer kopen, omdat mijn oude rare kuren gaat
vertonen. Ik twijfel nu tussen een ide of een scsi-writer. Aangezien ik een
Plextor 40x scsi cd-rom heb, gaat mijn voorkeur naar Plextor 12X10 scsi
writer uit. Ook omdat ik dan een extra HD bij kan prikken (mijn oude writer
is een ide). Helaas is een scsi writer erg duur. Het scheelt al snel 200,-
met een ide model (Plextor 16x IDE writer).
Wat is nu het voordeel van een scsi-writer boven een IDE model?
Is een scsi-writer zijn geld nog waard?

En kan iemand me inlichten over zaken als warmteontwikkelingen en geluid dat die scsi misschien meer maakt, of juist minder?

Verwijderd

SCSI belast de PC waar hij in zit een heel stuk minder. Heeft zijn eigen processor in plaats van dat de PC alles moet regelen. Lijkt me een voordeel. Of dat je 200 gulden waard is moet je zelf beslissen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

het heeft niet zo'n groot voordeel meer aangezien de meeste ide branders nu burnproof hebben.. ze mogen dan meer cpu vragen maar je kun ondertussen vrolijk gaan gamen of defraggen en hij brand vrolijk door. ik zou zelf voor een ide brander met burnproof gaan aangezien scsi het prijsverschil niet waard is

blup

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 16:45 schreef Werkeend het volgende:
het heeft niet zo'n groot voordeel meer aangezien de meeste ide branders nu burnproof hebben.. ze mogen dan meer cpu vragen maar je kun ondertussen vrolijk gaan gamen of defraggen en hij brand vrolijk door. ik zou zelf voor een ide brander met burnproof gaan aangezien scsi het prijsverschil niet waard is
Is die scsi brander Burn-proof? Op bestaat dat alleen bij IDE?

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 11:07

MnM

ik heb een:
plextor ultraplex 40
plextor 12*4*32
IBM ultrastar 36zx
ASC-19160

en ik kan dus alles doen zonder een bufferunderun te kijgen of iets dergelijks

(met alles bedoel ik dus echt alles qua software draaien)

kortom ik zou als deze kapot zou zijn weer een SCSI nemen, mits je een SCSI controller hebt, als je die nog aan zou moeten schaffen (mocht je huidige niet goed zijn voor meerdere devices)zou ik het niet doen.

IDE-NO-WAY 4 ME ANYMORE

qua snelheid ; er zit tussen 12x en 16x maar een marginaal verschil dus voor de snelheid zou ik het niet doen.

Die plextor 12*10 die je zelf noemt heeft burnproof. burnproof is imho nutteloos met SCSI en het maakt de brander wel duurder, als je niet veel CD-RW's gaat branden ga dan voor de 12*4*32 die heeft geen burnproof en brand cd-rw's op 4x ipv 10x maar is waarscheinlijk wel goedkoper.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op woensdag 25 juli 2001 16:47 schreef driekus het volgende:

[..]

Is die scsi brander Burn-proof? Op bestaat dat alleen bij IDE?
heb je niet nodig aangezien hij weinig cpu nodig heeft dus zeer zelden te kort komt.. kheb zelf een externe scsi brander en ik kan gaan doen wat ik wil zelfs 2 films tegelijk uitpakken maar een bufferunderrun? nee hoor :) (was btw gratis dus hier gaat even dat ide - scsi verhaal niet op)

blup

Verwijderd

Volgens mij had het te maken met de "real time speed" die de brander haalt tijdens het branden.
Een IDE 12 speed brand niet altijd op 12 speed sterker nog hij haalt die 12 speed maar soms.
en een SCSI brander is toch iets sneller.
Laatst iemand laten zien hoe je een audio compilatie CD moest maken met een 10 speed HP 700 mb=80 min in 17 min, ik heb zelf een 4 speed Teac scsi en die doet 700 Mb in 20 min 80/4= 20, en de ide 80/4,70588= 17
Misschien zijn de 10 en 12 speed IDE branders iets stabieler in hun snelheden.
En de"brand stabiliteit"(underruns etc)is gelijk dmv burnproof technologie.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 22:28
Op woensdag 25 juli 2001 16:40 schreef qltel het volgende:
SCSI belast de PC waar hij in zit een heel stuk minder. Heeft zijn eigen processor in plaats van dat de PC alles moet regelen. Lijkt me een voordeel. Of dat je 200 gulden waard is moet je zelf beslissen.
Ach ja, ik heb laatst m'n 12x IDE Plex in m'n P166 (64 Mb, HX bordje, 5.2 Gb HD) gefrot, Redhat erop en branden maar onder X. MP3's tegelijk spelen, netwerk flink belasten, en het BurnProof hoeft zelfs niet eens in te grijpen. Ik was in het begin ook een SCSI freak, in de tijd van de Philips CDD3610, maar toen maakte het nog echt uit. Ik kon op m'n K6-2 266 met Yamaha CDR400, 64 Mb onder NT4 tegelijkertijd branden en Quake2 spelen. Dat moest je destijds met een IDE Philips niet proberen. Maar nu is er CPU power in overvloed, tsja..

Ik heb voor de IDE gekozen omdat je voor (destijds) 250 piek veel cdr's kan kopen. Alleen een ding is wel, de Plex 12 SCSI heeft wel een mooi origineel Plextor frontje, de IDE is echt maar lelijk.

En nee, het is echt niet zonde dat je ook nog een SCSI Ultraplex hebt, heb ik zelf ook (aan een Adaptec 2940 AU, heb 'm ook een U2W gehad), maar het is alleen maar mooi dat je er een fatsoenlijke cdrom speler naast hebt zitten.

Voor mij hoeft het echt niet zo nodig meer hoor, SCSI.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Ik heb een Yamaha CDR400T en een Plex 40X op mijn SCSI hangen. Altijd on the fly fikken zonder underruns. Spellen durf ik tussentijds niet te spelen, aangezien UT niet altijd even stabiel is.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-04 16:00

SiGNe

Ook hoi!

Mp3tjes afspelen en branden tegelijk is niet zo moeilijk.
Mij lukt het hier om een dvd te rippen met flaskmpeg en te branden tegelijkertijd zonder dat m'n pc op z'n gat gaat.
Dat lukt met IDE volgens mij echt niet (geen ervaring mee)

Niet?
[Specs]

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 22:28
Signe, ok, mp3's en op 12x branden tegelijk is niet moeilijk, maar wel voor een IDE brander in een P166. :)
Ik zou dat in ieder geval zowiezo niet met Windows durven proberen

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:06

BrZ

Op woensdag 25 juli 2001 17:37 schreef Kyro2 het volgende:
Volgens mij had het te maken met de "real time speed" die de brander haalt tijdens het branden.
Een IDE 12 speed brand niet altijd op 12 speed sterker nog hij haalt die 12 speed maar soms.
en een SCSI brander is toch iets sneller.
Laatst iemand laten zien hoe je een audio compilatie CD moest maken met een 10 speed HP 700 mb=80 min in 17 min, ik heb zelf een 4 speed Teac scsi en die doet 700 Mb in 20 min 80/4= 20, en de ide 80/4,70588= 17
Misschien zijn de 10 en 12 speed IDE branders iets stabieler in hun snelheden.
En de"brand stabiliteit"(underruns etc)is gelijk dmv burnproof technologie.
Uhm... alle branders t/m 16 speed branden iig op constante snelheid, dat wil zeggen 150KB/s per speed (ook, dat klinkt stom ;) )
Dus alle branders branden met 1500KB/s op 10x, continu over de hele cd, SCSI of IDE...

Verder is er qua snelheid gewoon geen verschil tussen SCI of IDE, SCSI verbruikt alleen veeeel minder CPU tijd...

Dat burnproof overbodig is op SCSI is trouwens ook niet altijd waar, bufferunderruns komen meestal doordat de source niet snel genoeg is, bv doordat de CD brak is ofzo... ook met SCSI zal die cd dan mislukken. (heb ik zelf trouwens geen last van, ik heb een 10x zonder burnproof... IDE dus...)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ik heb een plextor scsi 12x4x32x scsi en ik zeg 1 ding je laat toch wel een hoop mensen raar opkijken op een lanparty met allemaal ide branders en je zit gewoon mee te UTen of Q3en en tegelijkertijd een cdtje te bakken :)
SCSI rules!

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Op woensdag 25 juli 2001 16:37 schreef driekus het volgende:
Ik moet een nieuwe cd-writer kopen, omdat mijn oude rare kuren gaat
vertonen. Ik twijfel nu tussen een ide of een scsi-writer. Aangezien ik een
Plextor 40x scsi cd-rom heb, gaat mijn voorkeur naar Plextor 12X10 scsi
writer uit. Ook omdat ik dan een extra HD bij kan prikken (mijn oude writer
is een ide). Helaas is een scsi writer erg duur. Het scheelt al snel 200,-
met een ide model (Plextor 16x IDE writer).
Wat is nu het voordeel van een scsi-writer boven een IDE model?
Is een scsi-writer zijn geld nog waard?

En kan iemand me inlichten over zaken als warmteontwikkelingen en geluid dat die scsi misschien meer maakt, of juist minder?
En wat wordt je keuze??! we zijn benieuwd :9~
Pagina: 1