Gmail problemen ontvangst mails

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renerpm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-02-2022
Beste een merkwaardig probleem. Een vereniging heeft een gmailadres wat op zich vreemd doet en waar ik even mee heb zitten testen. Wat onder andere gebeurd:
Verzonden mailtjes komen soms 10 minuten later pas binnen (op een andere emailadres) na soms mailtjes die vanaf het zelfde gmailadres zijn gestuurd maar dus later. Kortom ze komen niet in chronologische volgorde altijd aan.
Als ik een email naar 3 afzenders stuur (2 gmail en outlook adres) dan komt die soms op 3 plekken aan, maar soms ook op maar 2 of 1 adres aan. Geen foutmeldingen.
Een reply op een email (dus terug naar het beuwste gmailadres) komt dan weer daar soms niet aan.

Ik heb zelf een aantal gmailadressen en dit nog nooit meegemaakt. Ook heb ik nooit problemen met email ontvangen daarop, maar toch bij emails verzonden vanaf de bewuste gmailaccount wel.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik log gewoon via de browser online in. Krijg geen foutmeldingen, bounce emails. Ook zijn emails niet in andere folders te vinden. Soms werkt het wel goed dus maar vaak gebeuren er voor mijn onverklaarbare dingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Betreft het 1 ontvangend e-mailadres waarmee je getest hebt? Want sommige mailservers gebruiken greylisting. Hierdoor wordt de mail eerst afgehouden onder het motto 'de server is even druk, probeer het later opnieuw'. Dat 'later' is vaak een aantal minuten. Dit is een anti-spammaatregel. Wikipedia: Greylisting. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.

Heb je toegang tot de ontvangende mailbox? Dan zou je de headers van de vertraagde mail eens door de analysetool van mxtoolbox.com kunnen halen (https://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx). Dan kun je zien welke 'hop' het langst geduurd heeft. Mogelijk maakt dat het zoeken makkelijker. Als je hem anonimiseert, kun je de grafiek hier wel even posten.

En wil je voor de zekerheid de mail ook nog even in een andere browser, eventueel met een private window, willen testen?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
Renerpm schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:50:
Beste een merkwaardig probleem. Een vereniging heeft een gmailadres wat op zich vreemd doet en waar ik even mee heb zitten testen. Wat onder andere gebeurd:
Verzonden mailtjes komen soms 10 minuten later pas binnen (op een andere emailadres) na soms mailtjes die vanaf het zelfde gmailadres zijn gestuurd maar dus later. Kortom ze komen niet in chronologische volgorde altijd aan.
Als ik een email naar 3 afzenders stuur (2 gmail en outlook adres) dan komt die soms op 3 plekken aan, maar soms ook op maar 2 of 1 adres aan. Geen foutmeldingen.
Een reply op een email (dus terug naar het beuwste gmailadres) komt dan weer daar soms niet aan.

Ik heb zelf een aantal gmailadressen en dit nog nooit meegemaakt. Ook heb ik nooit problemen met email ontvangen daarop, maar toch bij emails verzonden vanaf de bewuste gmailaccount wel.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik log gewoon via de browser online in. Krijg geen foutmeldingen, bounce emails. Ook zijn emails niet in andere folders te vinden. Soms werkt het wel goed dus maar vaak gebeuren er voor mijn onverklaarbare dingen.
Wat bedoel je? Werk je met forwarding rules of zo? Ik snap niet zoveel van je verhaal 8)7 .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renerpm
eer simpel gezegd.
ALs ik praat over A bedoel ik de gmailaccount waar problemen mee zijn.
Als ik praat over B dan bedoel ik een ander Gmailadres, of outlook emailadres of welk emailadres dan ook.

Bij het verzenden van mails via het bewuste gmail acount (A) komen mails
soms niet aan (bij alle afzenders)
soms niet aan in chronologische volgorde. dus mailtje 1 verzonden vanaf A kan bij B niet aankomen, of soms pas een uur na mailtje 2 wat later verzonden is vanaf A naar B enz.
Er zijn geen foutmeldingen bij verzonden mails vanaf A, geen foutmeldingen over niet afgeleverd of wat dan ook.

Bij een reply vanaf B naar A (dus eerst een mailtje vanaf A dat is ontvangen in B en dan een reply komt de mail behoorlijk vaak niet aan bij A. Bij het opstellen van een nieuwe mail in B die wordt verzonden naar A komt de mail (meestal) wel aan. Als echter een mail in A niet aankomt is er daar ook bij B nergens een melding van dat er iets mis is gegaan.

Ik gebruik de email zelf niet en heb hem ook niet geconfigureerd. De mail bestaat al heel lang en is van een vereniging. Onlangs is deze overgedragen aan een andere bestuurder die de taak van deze persoon heeft overgenomen en die ineens kampt met deze problemen.
Er wordt online ingelogd in een browser bij deze mail.

Opvallende zaken bij die mailadres:
Er is een extern mailadres gekoppeld aan de gmail waar je ook voor kunt kiezen als dat je daarmee de afzender bent. Ook de mail aan dat adres komt dus op de gmail account binnen
Als ik inlog op de gmail van dit adres is de vormgeving heel anders dan bij mijn eigen gmail.De achtergrond verandert in grijsblauw ipv wit en dat soort zaken. Weet niet hoe dat komt, hoe iemand dat gedaan heeft en het misschien een teken is van dat er iets aparts met de account is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renerpm
Room42 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:08:
Betreft het 1 ontvangend e-mailadres waarmee je getest hebt? Want sommige mailservers gebruiken greylisting. Hierdoor wordt de mail eerst afgehouden onder het motto 'de server is even druk, probeer het later opnieuw'. Dat 'later' is vaak een aantal minuten. Dit is een anti-spammaatregel. Wikipedia: Greylisting. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.

Heb je toegang tot de ontvangende mailbox? Dan zou je de headers van de vertraagde mail eens door de analysetool van mxtoolbox.com kunnen halen (https://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx). Dan kun je zien welke 'hop' het langst geduurd heeft. Mogelijk maakt dat het zoeken makkelijker. Als je hem anonimiseert, kun je de grafiek hier wel even posten.

En wil je voor de zekerheid de mail ook nog even in een andere browser, eventueel met een private window, willen testen?
Sorry ben er niet eerder aan toe gekomen en heb er weinig verstand van. Heb gelezen wat ik most doen en de bron van de mail geplakt. Als ik dan echter analyseer doe dan gebeurt er volgens mij weinig.
Ik krijg een scherm met als resultaat

Header Analyzed
Email Subject: (hier staat niks)
Delivery Information (hier staat een lege grijze balk)

Relay Information 0 seconds
Received Delay: (hier staat niks en daaronder een leeg grijs vak, misschien tekstvak)

Dan staat er

PF and DKIM Information
Headers Found (hier staat wat code onder)
Header Name Header Value (hier staat helemaal niks onder)

Dan staat er nog received header, maar dat is volgens mij de bron die ik ingevoerd heb om te analyseren.

Zou je voortaan de reacties op meerdere personen in één post willen zetten? Meerdere reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 22-04-2019 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Renerpm schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:22:
Dan staat er nog received header, maar dat is volgens mij de bron die ik ingevoerd heb om te analyseren.
Post even een screenshot van de uitkomst, daar hebben we een stuk meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renerpm
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/v2/320x240q90/923/0dB0S8.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Renerpm op 23-04-2019 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renerpm
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/img923/9839/i2o7ap.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ok, ik heb de URL maar even overgetyped maar jij hebt niet de e-mailheaders gekopieerd maar de volledige brondcode van de Outlook Mail HTML-pagina :o 8)7 Briljant. Maar daar haal je niks uit, zoals je al ziet.

Ik gebruik geen Outlook online, dus ik zou even zoeken bij google naar 'outlook online get email headers' om te zien hoe je ze in jouw geval kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik je in beide gevallen de webmail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renerpm
Daar was ik al bang voor dat ik het niet goed deed. Ik zal even kijken of ik het nog een keer goed kan doen.

Maar er zijn 2 problemen en daar is deze niet de meest erge van. met die emailheader onderzoek ik nu hoe het komt dat een mail verzonden vanaf het probleemadres een uur later kan aankomen bij een ander mailadres. Zelfs nog na mails die erna zijn verzonden vanaf het probleemadres naar hetzelfde emailadres.

Grootste probleem is en blijft echter dat mails niet aankomen bij het probleemadres. Met name replys op emails komen niet aan. Zonder melding dat het fout gaat ergens. Wanneer niet een reply wordt gestuurd, maar een nieuwe mail wordt opgesteld komt deze (meestal) wel aan. Dat is het echte probleem.

Het is een forwarded mailadres. Dus een gmailaccount waarin de email binnenkomt van de bewuste gmail, maar ook van een ander emailadres en dit gaat bij reply mails dus vaak fout. ALs het vanuit de gmail wordt verstuurd staat het zo ook ingesteld dat het andere gekoppelde emailadres (dus het niet gmailadres) de afzender is.

Ik begin te denken dat het dus niet aan gmail maar aan dat andere adres ligt. DIt gaat via flexwebhosting. Heb daar ingelogd en al de instellingen bekeken maar zie niks vreemds. Ook doet hij het soms wel en komen mails verzonden naar dit emailadres aan of meestal wel aan (in de google gmail account) maar een reply op een email van dit adres heel vaak niet. Ik heb daar ingelogd via roundcube webmail op het bewuste emailadres en zie dat daar de emails ook niet in de folder staan. Dat is de eerste plek waar ze binnen zouden moeten komen voor ze forwarded worden naar gmail. Als daar niks staat lijkt me het probleem bij flexwebhosting te liggen. Als dat zo is lijkt het me logisch dat ook verzonden mails die soms niet of met vertraging aankomen gerelateerd zijn aan een probleem bij flexwebhosting en niet bij gmail. Ook al worden ze verstuurd vanuit een gmail omgeving.

[ Voor 29% gewijzigd door Renerpm op 24-04-2019 09:26 ]

Pagina: 1