Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology DS218play - al tweemaal problemen met HD (WD red)

Pagina: 1
Acties:

• BaZuKi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-11 16:02
Mijn collega heeft sinds enkele maanden een Synology DS218play, gekocht bij de MM. Tegelijk daarbij 2 nieuwe schijven aangeschaft, WD Red (de 2TB of 3TB, niet helemaal zeker). Na korte tijd gepiep vanuit de NAS; schijf stuk. Stond gelukkig in mirror, dus terug naar de MM, schijf retour en nieuwe mee terug. Maandje of 2 later; precies hetzelfde probleem (weet niet precies welke schijf, de 'oude' of de nieuwe).

Heb zelf ook deze 218play staan, met wat oudere schijven er in (wel 4TB). Nog geen enkel probleem mee gehad.

Ik twijfel of hij tot tweemaal toe de maandagochtendschijf heeft gekregen, ik kan niet voorstellen dat de NAS het probleem veroorzaakt. Graag verneem ik wat jullie ervaringen zijn, NAS-gerelateerd of WD-red gerelateerd.

Baz :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zou ook een ticket kunnen aanmaken bij Synology met dit verhaal, mogelijk wil tech-support eens kijken op de NAS.

Maar het kan ook een instabiele voeding zijn en je leest her en der dat deze schijven het niet zo fijn vinden om steeds uit/aan te gaan (energie besparing)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Als het werkelijk de 3TB was dan is dat waarschijnlijk je probleem. De 3TB Red is een baggerschijf, de 6TB ook. De 2TB, 4TB en 8TB zijn prima.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07
nelizmastr schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:37:
Als het werkelijk de 3TB was dan is dat waarschijnlijk je probleem. De 3TB Red is een baggerschijf, de 6TB ook. De 2TB, 4TB en 8TB zijn prima.
Kun je dat nog onderbouwen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

jeroen3 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:38:
[...]

Kun je dat nog onderbouwen?
Statistieken van Backblaze liegen er niet om, beide schijven laten een failure rate zien van meer dan 3% waar het gros een failure rate laat zien tussen de 0 en 1,5%. Dat toont m.i. aan dat de 3TB en 6TB bovengemiddeld vaak stuk gaan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
nelizmastr schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:39:
[...]
Statistieken van Backblaze liegen er niet om, beide schijven laten een failure rate zien van meer dan 3% waar het gros een failure rate laat zien tussen de 0 en 1,5%. Dat toont m.i. aan dat de 3TB en 6TB bovengemiddeld vaak stuk gaan.
Dat het 'baggerschijven zijn' is wel een erg harde stelling op basis van de Backblaze rapporten, die volgens mij wel wat genuanceerder zijn:

2015: https://www.backblaze.com...rive-reliability-q4-2015/
2016: https://www.backblaze.com...ive-benchmark-stats-2016/
2017: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2017/
2018: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2018/

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-04-2019 15:31 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07
Het juist interpreteren van de data van backblaze is best lastig. Ze hadden 383 WD60EFRX schijven, daarvan gingen er 9 kapot in 2018. Maar omdat het verzamelstatistieken zijn is het onduidelijk of dit nieuwe of oudere schijven zijn.
Wel hebben ze de gemiddelde drive days erbij gezet. Maar dat gaat weer over grote aantallen en is lastig terug te schalen op twee schijven.

Eigenlijk heb je alleen iets aan die cijfers als je ook pallets aan schijven inkoopt, om zo de juiste keuzes te maken.

Verwijderd

Die data onderbouwt in zijn geheel niet de conclusie dat de 3TB slecbhter is dan de 2TB, 4TB en 8TB versies. Kijk voor de gein eens in 2015 naar de failure rate van de 2TB versie en het confidence interval. (jammer dat zie die na 2015 niet meer tonen)

Hoe dan ook kan je pech hebben. Ik heb twee keer dubbele failures binnen korte tijd gehad. 1 keer met Seagates en 1 keer met WDs. De overeenkomst? Beide keren kwamen de schijven uit dezelfde productie batch. Sinds dien zorg ik dat ik het zelfde type maar uit verschillende batches gebrui. Dit om het risico van een productie fout te beperken.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2019 16:00 ]

• debeun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-02-2023
hallo ik heb ook hetzelfde probleem 3 x 3 red schijf achter elkaar stuk en 3,5 jaar oud dus geen garantie
ga ze nu vervangen door ssd schijven dan gaan ze wat langer mee
baggertroep van wd
Pagina: 1