Behuizing keuze - airflow

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik zoek een?
ATX behuizing, liefst midi tower!

Wat is je budget?
150 is prima, minder mag altijd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Niet perse, mijn eisen zijn: ATX kast, redelijke airflow, inbouwgemak. Window is geinig maar absoluut geen vereiste. Een mooi design vind ik wel de moeite waard van het meer betalen. Hij komt namelijk in de huiskamer te staan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In deze kast komt een AMD systeem met gpu. Waarschijnlijk nieuwe ryzen (3700x) icm een gtx 2080. Ben ik nog niet helemaal uit!

Wat ik zelf al gevonden heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Silent Base 801 Window Zilver/Zwart€ 131,-€ 131,-
1be quiet! Silent Base 801 Zwart/Zilver€ 120,25€ 120,25
1Cooltek UMX4 Zilver€ 149,50€ 149,50
1Fractal Design Meshify C White - TG€ 84,90€ 84,90
1Jonsbo UMX4 Black Window RGB€ 161,-€ 161,-
1Phanteks Eclipse P400S Grijs€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,15

Mijn voorkeur gaat erg uit naar de UMX4, alleen ik maak me wat zorgen om de airflow. De reviews zeggen hier niet veel over, op tweakers of hier https://www.techpowerup.com/reviews/Jonsbo/UMX4/ maar omdat de case 2 intake beneden heeft en exhaust boven vroeg ik het me af (geen expert qua airflow dingen).

Wat raden jullie mij aan?
Hoef ik me geen zorgen te maken en lekker de UMX4 bestellen, al dan niet met window? Moet ik extra fans erbij zien te proppen dan bijvoorbeeld?

Is het beter om een alternatief te nemen?

Hoor het graag! Alvast bedankt :)

Alle reacties

Verwijderd

Een AMD systeem met GPU is wat kort door de bocht voor goed advies.
Welke processor en videokaart?

• YoMajesty
Verwijderd schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:00:
Een AMD systeem met GPU is wat kort door de bocht voor goed advies.
Welke processor en videokaart?
Aangepast! Dank.

Verwijderd

Ga je op die Ryzen een aftermarket cpu cooler zetten?
Welke aansluitingen wil je graag op de behuizing zien?

• YoMajesty
De stock schijnt over het algemeen wel te voldoen, maar misschien wel een aftermarket cooler, is mij om het even. Qua aansluitingen vrij standaard denk ik, aan/uit, usb poortje, fan controller is wel makkelijk natuurlijk.

Verwijderd

Als ik je goed begrijp wacht je op Zen 2 en bepaal je vervolgens de rest van de configuratie?
Persoonlijk zou ik tegen die tijd een topic lanceren, wellicht zijn er dan ook nieuwe behuizingen op de markt.
De release van Zen 2 wordt in juni verwacht.

• YoMajesty
Neehoor de rest weet ik al, de enige vraag die ik stel gaat hier over of een behuizing wel of niet genoeg airflow voor heeft aangezien ik zelf die expertise niet heb.

Verwijderd

Ik heb de Phanteks zelf, daar heb ik 2 extra 140mm. fans ingezet, voor en boven.
Hij heeft een prima airflow en kabelmanagement, de maximale hoogte van de CPU-koeler is 160mm.
Daar moet je wel even op letten.
Verder hangt het uiteraard voor een groot deel af van jouw smaak.

• YoMajesty
Oja dankje, wat denk je van die umx4? Zou dat lukken met 2 fans erbij?

Verwijderd

Persoonlijk zou ik deze behuizing niet kiezen vanwege:
- plaatsing PSU en maximale lengte van de PSU
- alleen plaats voor 120mm. fans, 140mm. is stiller bij dezelfde luchtverplaatsing.
- voor die prijs moet het kabelmanagement super zijn, dat is het niet.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41
YoMajesty schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:20:
Oja dankje, wat denk je van die umx4? Zou dat lukken met 2 fans erbij?
Ik heb een UMX4 gehad, nu de Meshify C.
De UMX4 heb ik met name gekocht destijds voor de looks. Ik wilde graag een case met donker tempered glass en de UMX4 vond ik de mooiste case die daarbij paste. Prima kwaliteit, maar zoals gezegd is de airflow gewoon niet top. Meeste mensen gebruiken hem met bottom + rear intake, en dan top (incl PSU) exhaust. Maar ook dan houdt de aitflow niet over. De Meshify C doet dat absoluut een stuk beter, en zeker met de Vega64 die ik heb is airflow geen overbodige luxe. Met high end hardware zou ik de UMX4 dus niet in overweging nemen helaas.

• YoMajesty
Wekko306 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:26:
[...]

Ik heb een UMX4 gehad, nu de Meshify C.
De UMX4 heb ik met name gekocht destijds voor de looks. Ik wilde graag een case met donker tempered glass en de UMX4 vond ik de mooiste case die daarbij paste. Prima kwaliteit, maar zoals gezegd is de airflow gewoon niet top. Meeste mensen gebruiken hem met bottom + rear intake, en dan top (incl PSU) exhaust. Maar ook dan houdt de aitflow niet over. De Meshify C doet dat absoluut een stuk beter, en zeker met de Vega64 die ik heb is airflow geen overbodige luxe. Met high end hardware zou ik de UMX4 dus niet in overweging nemen helaas.
Dank voor je antwoord, ik vind het idd ook op basis van de looks 1 vd mooiste cases, maar uiteindelijk gaat het erom dat de hardware goed functioneert, dus dan zal het idd een andere worden

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:21
Ik vindt een kast toch wel persoonlijke voorkeur, vooral als je het in de huiskamer wilt neerzetten. En de meeste argument zijn al opgenoemd hierboven.

Maar om is even een aantal andere (in mijn mening) leuke kasten te noemen die voor een vergelijkbare prijs te krijgen zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 275R Tempered Glass Zwart€ 77,04€ 77,04
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 123,50€ 123,50
1Fractal Design Meshify S2€ 124,50€ 124,50
1Metallic Gear Neo Zwart€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,94

Meeste zijn in verschillende uitvoeringen beschikbaar. Maar van wat ik zover lees, is denk ik de Meshify of Carbide 275R het dichtst bij van wat jij zoekt. Nu is het maar even kijken of het leuk gaat staan bij het interieur. :+

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42
waarom wil je een ATX kast als je er alleen 1 gpu in gaat stoppen? Een goede mATX behuizing is een stuk goedkoper, net als de moederborden en staat een stuk minder in de weg.... En in een kleinere kast is de airflow, als je evenveel fans neemt, beter
categorie: Behuizingen

• YoMajesty
@rain2reign Mooie alternatieven! Thanks.

@Rrob Niet perse een uitgesproken mening, mijn huidige kast is ook een mATX, dat was wel een beetje gepriegel met inbouwen (corsair graphite 380t) dus daarom dacht ik deze keer voor wat anders te gaan. Maar opzich goede punten die je aanhaalt, ik zal het meenemen in de overweging!

• Rrob
YoMajesty schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:36:
@rain2reign Mooie alternatieven! Thanks.

@Rrob Niet perse een uitgesproken mening, mijn huidige kast is ook een mATX, dat was wel een beetje gepriegel met inbouwen (corsair graphite 380t) dus daarom dacht ik deze keer voor wat anders te gaan. Maar opzich goede punten die je aanhaalt, ik zal het meenemen in de overweging!
volgens de pricewatch is dat een mITX kast... product: Corsair Graphite 380T Mini ITX

• YoMajesty
Sorry typ/lees fout :|

[ Voor 15% gewijzigd door YoMajesty op 04-04-2019 14:10 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Wat erg belangrijk is is het type gtx 2080.
Heeft de kaart een aftermarket cooler (deze blaast de lucht de kast in) of een blower type (deze blaast de warme lucht de kast uit.
Bij de eerste moet deze lucht die vaak ver boven de 40 graden licht zo snel mogelijk de kast uitgewerkt worden anders moet je cpu coolen met warme lucht

Wat ook van belang is is de cpu cooler en waar deze zijn lucht vandaan haalt. vooral bij watercooling een dingetje omdat de radiotor dan bij de intake (slecht voor de gpu temps) of bij de uitvoer (iets nadelig voor de cpu temps) geplaatst kan worden. of zelfs extern en dat geeft geen nadelen.
lucht coolers zijn altijd redelijk centraal dus daar is alleen de kast temp van belang.

temps zijn van belang om dat beide de AMD en de gtx zichzelf hoger clocken naarmate de temperatuur lager is.
Dus hoe beter de cooling hoe beter de performance des te maar waar voor je geld.

Ik heb werkelijk waar geen idee waar die kast zijn lucht vandaan haald ik zie alleen dat er 3 fans uit zijn (2 boven 1 achter.
Dit betekend dat je ook minimaal 3 fans in moet hebben of in ieder geval een ruimte met genoeg airflow die de 3 fans van verse lucht kunnen voorzien (plus mogelijk de voeding + mogelijk de gpu als het een blower type is) anders creëer je een 'vacuum' wat behoorlijk nadelig is voor je temperaturen en dus performance.

Als je dus echt mijn advies wil zou ik gewoon voor een andere kast gaan die vooral practisch goed genoeg is en design als 2de punt pakken.
Zelf zeg ik altijd meer mesh = beter. De meshify kasten zijn dan ook de beste optie als je het mij vraagt want zo heel veel goede mesh kasten zijn er helaas niet meer omdat bij veel fabrikanten design bovenaan staat.

Als je dan toch wat stijl wil en niet een gitzwarte kast dan is dit misschien een mooie keuze :https://tweakers.net/pricewatch/1307362/fractal-design-meshify-s2-white-tg.html
Of als je van de RGB generatie ben:
pricewatch: BitFenix Enso Mesh Wit

• YoMajesty
@computerjunky bedankt voor de toelichting! Vraagje, welke case bedoel je als je zegt: ‘Geen idee waar die kast zn lucht vandaan haalt’? Heb je het dan over de umx4?

En heeft bijv. de hierboven genoemde metallic gear neo niet hetzelfde probleem dan?

Ik zal de meshify kasten eens voorleggen aan de baas :p

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
YoMajesty schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:28:
@computerjunky bedankt voor de toelichting! Vraagje, welke case bedoel je als je zegt: ‘Geen idee waar die kast zn lucht vandaan haalt’? Heb je het dan over de umx4?

En heeft bijv. de hierboven genoemde metallic gear neo niet hetzelfde probleem dan?

Ik zal de meshify kasten eens voorleggen aan de baas :p
Ik had het idd over de UMX4 omdat die je voorkeur had.

De metallic gear neo heeft duidelijk een rooster aan de onderkant en luchtgaten aan de zijkant onder de usb poorten.
Hoe optimaal dat is kan ik je niet vertellen.
Met een mesh kast zal je in iedergeval altijd genoeg airflow potentie hebben.
Let wel er zullen niet altijd genoeg fans bijgeleverd worden maar gelukkig zijn die niet superduur.
En voor geluid hoef je ook niet bang te zijn als je de fans gewoon op 750 rpm insteld met een fancurve naar 950 rpm als de cpu bijvoorbeeld boven de 65 graden word.
Mijn fans draaien op 850 standaard en je hoort ze totaal niet omdat de gpu fans veel luider zijn.

• Rrob
de UMX4 heeft ruimte voor 2 12cm fans aan de onderkant http://www.cooltek.de/en/jonsbo/umx-series/181/umx4-window specs op tweakers kloppen niet

• YoMajesty
Rrob schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:50:
de UMX4 heeft ruimte voor 2 12cm fans aan de onderkant http://www.cooltek.de/en/jonsbo/umx-series/181/umx4-window specs op tweakers kloppen niet
Zou dat het bovengenoemde probleem voldoende verhelpen?

• Rrob
YoMajesty schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:17:
[...]

Zou dat het bovengenoemde probleem voldoende verhelpen?
er is dus geen probleem snap alleen niet waarom je een groot atx systeem wilt bouwen in een kast van €150 als je net zo makkelijk een stuk goedkoper en compacter mATX systeem kunt bouwen. Een mATX systeem is met inbouwen net zo makkelijk als ATX.

• YoMajesty
Aha, is die umx4 zo groot dan? Vgm valt dat wel mee toch?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41
YoMajesty schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:27:
Aha, is die umx4 zo groot dan? Vgm valt dat wel mee toch?
Een UMX4 is inderdaad vrij klein voor een ATX formaat kast ja, echt niet veel groter dan veel matx kasten. Jonsbo heeft ook matx kasten trouwens maar ook daarvoor geldt dat de airflow niet ideaal is.
Pagina: 1