Gedeelde internetconnectie huurhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 7.069 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-09 13:17
Hallo allen,

Afgelopen weekend ben ik verhuisd naar een nieuw appartementje, helemaal top. Huurprijs is inclusief gas/water/licht, en ook internet. Klonk van te voren dus als een gedoe-loze deal :X

Echter, nu blijkt dat er 1 ziggo aansluiting/router is per verdieping, waarbij het er dus op neer komt dat we de internetaansluiting moeten delen met de buren (1 appartement). Dit is 1 netwerk. Nou ben ik tweaker genoeg om te weten dat ik dit eigenlijk niet moet willen qua veiligheid en privacy, maar niet tweaker genoeg om te weten hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken. Is een dergelijke situatie uberhaubt gebruikelijk bij huurappartementen? Ik weet dus ook niet zo goed of dit iets is wat ik zou moeten aankaarten bij de huisbaas, of dat ik dit het beste zelf kan oplossen, bijvoorbeeld met een eigen router erachter oid.

Ik hoor graag jullie mening hierover, en hoe ik dit eventueel zou kunnen aanpakken. Als er meer info nodig is, laat maar weten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:00
Op ieder adres zou een aparte aansluiting moeten zijn. Hetzelfde geldt voor gas / water / licht (tenzij je op een studentenkamer zit).

Ander dingetje: waar komt die aansluiting binnen? Bij jou, je buurman of een aparte "ruimte"? Voor hetzelfde geldt trekt je buurman de stekker uit de router en zit jij zonder TV, internet etc.

Wat als jij sneller internet zou willen, of een ander TV-pakket?

[ Voor 49% gewijzigd door CappieL op 02-04-2019 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijn dit zelfstandige of onzelfstandige woningen? En hebben we het over NL, BE of ergens anders?

Zowel de vraag of het regeltechnisch in orde is als hoe het aan te pakken om een eigen aansluiting te krijgen hangt daar vanaf.

Verder ben ik misschien een ouderwetse lul, maar in mijn tijd (~25 jaar terug) deelde je gewoon met hele studentenhuis een aansluiting. Als iemand de boel plattrok sprak je hem erop aan. Verder kon je vrolijk bestanden delen (al dan niet met Word Macro virussen) en op LAN met elkaar spellen spelen.

Tegenwoordig doet iedereen panisch over met name de angst dat de ander op de verbinding bijzonder ernstige strafbare feiten uitspookt met de verbinding. Als je bedrijfsmatig een verbinding aanbiedt, dan kan het anders liggen, maar als particulier is het geen reeel risico - al doet je buurman nare shit, jij gaat er niet voor de bak in vliegen.

Neemt niet weg dat een eigen verbinding wel prettig kan zijn, maar overreactie hierop is exact dat, overreactie.

Wil je alsnog de boel afzonderen, hang een eigen router met firewall tussen de modem(router) en jouw appartement.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

CappieL schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:39:
Op ieder adres zou een aparte aansluiting moeten zijn. Hetzelfde geldt voor gas / water / licht (tenzij je op een studentenkamer zit).
Leuk dat je dat zegt, maar de praktijk ligt hier toch net anders. Bedoel je trouwens wettelijk gezien? Dan zou TS aan zijn huurbaas kunnen vragen de aansluiting aan te passen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
CappieL schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:39:

Ander dingetje: waar komt die aansluiting binnen? Bij jou, je buurman of een aparte "ruimte"? Voor hetzelfde geldt trekt je buurman de stekker uit de router en zit jij zonder TV, internet etc.

Wat als jij sneller internet zou willen, of een ander TV-pakket?
Het gaat om een zelfstandig appartement, dus niet om een studentenhuis oid. De router zit in een aparte meterkast die tussen mij en de buren in zit, dus dat is geen issue gelukkig.
dion_b schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:43:
Zijn dit zelfstandige of onzelfstandige woningen? En hebben we het over NL, BE of ergens anders?
Het gaat om NL. Wat betreft de noodzaak van een apart netwerk, gisteren, nog geen 10 minuten na het aansluiten van de chromecast, werd er door de buren al iets naar mijn chromecast gestreamed. Ik neem aan dat dit per ongeluk ging, maar t feit dat zei uberhaubt dit kunnen, en dus ook kunnen zien wat ik aan het kijken ben op mijn chromecast etc. vind ik uiteraard niet zo fijn.

[ Voor 16% gewijzigd door BeTristan op 02-04-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-09 21:56
Je huisbaas vragen om de boel te scheiden. misschien kan dit met een managed switch? Vast wel iemand aanwezig die dit kan bevestigen.

Voordat je zelf dingen gaat kopen en aanleggen eerst even met de huisbaas overleggen. Als hij incl internet aanbied zou hij er imho ook voor moeten zorgen dat jij en de anderen die met die verbinding internet krijgen niet bij elkaars spullen kunnen. Wie weet waar een handige Harry toegang tot kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15
Beste om het door de huurbaas te laten scheiden.
Wat je zelf kunt doen is een wifi router op het punt aansluiten via wan poort. Dan krijg je nat over nat. Niet de mooiste oplossing maar ze kunnen dan iig niet meer bij je apparaten (jij nog wel bij die van hun maar broadcast worst tegengehouden dus zaken als chromecast zie je ook niet bij hun)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Oke, bedankt voor de reacties allen. Ik zal dit dan proberen eerst via de verhuurder te regelen. Mocht hier niets vruchtbaars uitkomen, dan kom ik vast terug voor technischer advies omtrent het scheiden van de netwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoe dan ook een eigen aansluiting vragen.

De contractant van de aansluiting is niet alleen aanspreekpunt in geval van storingen, maar ook verantwoordelijk voor wat er over de lijn gaat.

Ofwel, het is voor zowel jou niet prettig om contractant te zijn (want als je buren dan rare dingen gaan doen word jij van je bed gelicht), als andersom.

Als het een zelfstandige woonruimte is, kun je wellicht ook met Ziggo bellen en vragen naar een eigen aansluiting. Vind het wat bijzonder dat dat nu niet al het geval is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt als gevalletje huisjesmelker die zo goedkoop mogelijk de boel gesplitst heeft zonder te zorgen voor telecom infra.

Ik blijf erbij dat die paniek rondom 'van je bed gelicht' worden overtrokken is - komt dat daadwerkelijk echt voor? Ik ken geen voorbeelden in NL...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je een eigen huisnummer?
Lijkt inderdaad op een huisjesmelker die zoveel mogelijk huurders zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Purzelbaum schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:49:
Je huisbaas vragen om de boel te scheiden. misschien kan dit met een managed switch?
Je kunt het wel scheiden, maar dan heb je nog steeds één gezamenlijke internetaansluiting, en dus ook maar één IP-adres. Ik kan me voorstellen dat TS graag een eigen IP en daarmee de mogelijkheid voor port forwards zou willen hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dion_b schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:52:
Klinkt als gevalletje huisjesmelker die zo goedkoop mogelijk de boel gesplitst heeft zonder te zorgen voor telecom infra.

Ik blijf erbij dat die paniek rondom 'van je bed gelicht' worden overtrokken is - komt dat daadwerkelijk echt voor? Ik ken geen voorbeelden in NL...
Dat er geen voorbeelden zijn, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.
De meeste mensen houden zich redelijk aan de wet óf zijn voorzichtig, plus dat ze vooralsnog niet op de kleine downloaders lijken te jagen.

Toch, doet een van de gebruikers iets dat niet mag, is het de afnemer van de lijn die van zijn bed getild word.

Ook kan alleen de afnemer bellen in geval van storingen, hij/zij is immers contractant. Ik zou echt NOOIT zo'n constructie willen. In een studentenhuis ontkom je er niet aan, bij een zelfstandige woonruimte is het idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:44:
[...]

Dat er geen voorbeelden zijn, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.
Om een of anderen reden verwacht ik voorpaginanieuws op De Telegraaf als het een keer voorkomt ("Machtmisbruik: van bed getild omdat m'n buurman pedo is!" oid :') ). Dat is er met reden niet geweest. De rechercheurs die zich met deze zaken bezig houden zijn *ietsje* competenter op digitaal vlak dan de gemiddelde wijkagent, en zijn erg bewust van het feit dat de daders vaak hun uiterste best doen andermans verbinding te misbruiken. Ze gaan echt niet blind degene op wiens naam de verbinding staat van z'n bed lichten, aangezien als dat de verkeerde is, de dader dan gelijk gewaarschuwd is en kans heeft te vluchten en/of bewijs te vernietigen.
De meeste mensen houden zich redelijk aan de wet óf zijn voorzichtig, plus dat ze vooralsnog niet op de kleine downloaders lijken te jagen.

Toch, doet een van de gebruikers iets dat niet mag, is het de afnemer van de lijn die van zijn bed getild word.
Wederom, ik trek in twijfel dat dat gebeurt. Financiele aansprakelijkheid misschien, maar de zeden- en antiterreureenheden zijn echt niet zo dom. Bovendien, is TS de afnemer van de lijn? Dat is in deze constructie de verhuurder. Zijn probleem...
Ook kan alleen de afnemer bellen in geval van storingen, hij/zij is immers contractant. Ik zou echt NOOIT zo'n constructie willen. In een studentenhuis ontkom je er niet aan, bij een zelfstandige woonruimte is het idioot.
Ik zou er ook niet de voorkeur aan geven, maar ik zou het echt meer vergelijken met een eigen oprit voor je huis vs een gezamelijke oprit met de buren.

Het is in NL ongebruikelijk, elders echter volkomen normaal. Hele dorpen in RO delen een enkele verbinding (en hebben daarmee snelheden van meerdere honderden Mbps voor een paar EUR in de maand).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Het gaat mij er zelf ook niet zo zeer om dat ik bang ben van m'n bed gelicht te worden, maar meer om privacy. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe iets als een downloadboete zou werken, want hoe toon ik aan dat ik het niet was?

Anyway, de verhuurder is gemailed, dus ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Ik verwacht er eigenlijk weinig van, aangezien hij natuurlijk bewust voor deze constructie gekozen heeft. We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De grote vraag is heb je officieel een eigen huisnummer of niet. Want die kan van invloed zijn op vele zaken, sta je bij de gemeente ingeschreven op een eigen adres?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Frogmen schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:42:
De grote vraag is heb je officieel een eigen huisnummer of niet. Want die kan van invloed zijn op vele zaken, sta je bij de gemeente ingeschreven op een eigen adres?
Ja, als het goed is wel. Situatie is me nog niet helemaal duidelijk (hier afgelopen weekend pas ingetrokken). Er is een centrale beneden deur met boven vier appartementen, maar er hangen vier huisnummers bij de benedendeur (100a, 100b, 102a, 102b), dus dat lijkt me een eigen adres toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:52
Dat zegt niks. Soms worden die toevoegingen er zelf maar bij verzonnen maar wordt het nergens officieel aangemeld. Ik zou eens navraag doen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
.Maarten schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:43:
Dat zegt niks. Soms worden die toevoegingen er zelf maar bij verzonnen maar wordt het nergens officieel aangemeld. Ik zou eens navraag doen bij de gemeente.
Bij inschrijving in de gemeente, en het invullen van het huisnummer (100) kreeg ik wel keuze uit 100, 100a, en 100b, dus de adressen bestaan sowieso. Maar ik zal het nog wel even uitzoeken om het zeker te weten. Wat is precies de invloed van het wel of niet hebben van een eigen adres voor de rest van het verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Via https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html kan je checken of het een eigen adres is of dat de huisnummers verzonnen zijn.

Het hebben van een eigen huisnummer is handig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een eigen internetverbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeTristan
DaMarcus schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:45:
Via https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html kan je checken of het een eigen adres is of dat de huisnummers verzonnen zijn.

Het hebben van een eigen huisnummer is handig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een eigen internetverbinding.
Het ziet er naar uit dat ik inderdaad een eigen adres heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ok dan heb je inderdaad een gezamenlijke infra structuur. Je zou dan aan de huisbaas kunnen vragen om over te gaan op Ziggo zakelijk dan heeft iedereen wel een eigen IP en kan zijn eigen router eraan hangen. Is wel duurder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
Als het om je privacy gaat zijn er 2 opties.
Eigen aansluiting aanvragen of een eigen router neer zetten en een VPN verbinding opbouwen naar ergens buiten.

Een eigen subsubnet geeft je wel een eigen IP adres. maar de buren worden ook lid van dat subnet. Maakt niet heel veel uit of het een public en private IP-adres is.

Dat ik toevallig op het zelfde adres zit als iemand die iets illegaals doet maakt mij nog niet schuldig. Daar gaat geen enkele rechter in NL in mee. Denk eerder dat de huisbaas iets uit te leggen heeft.

Maar als ik het zo lees is een eigen router plaatsen genoeg. Dan komen de buren niet verder dan je router. Kunnen ze ook je chromecast niet meer aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:21
Kun je er niet een eigen router tussen zetten die jouw netwerk afschermt naar de buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ewoutw schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:13:
Als het om je privacy gaat zijn er 2 opties.
Eigen aansluiting aanvragen of een eigen router neer zetten en een VPN verbinding opbouwen naar ergens buiten.

Een eigen subsubnet geeft je wel een eigen IP adres. maar de buren worden ook lid van dat subnet. Maakt niet heel veel uit of het een public en private IP-adres is.

Dat ik toevallig op het zelfde adres zit als iemand die iets illegaals doet maakt mij nog niet schuldig. Daar gaat geen enkele rechter in NL in mee. Denk eerder dat de huisbaas iets uit te leggen heeft.

Maar als ik het zo lees is een eigen router plaatsen genoeg. Dan komen de buren niet verder dan je router. Kunnen ze ook je chromecast niet meer aansturen.
Het maken van VLAN's is ook een optie, maar het is maar de vraag in hoeverre OP bij de interface van het modem kan komen en of deze daar ondersteuning voor bied.

Nadeel van een VPN is dat al je verkeer via een bepaalde partij loopt, en het kost geld. In mijn ervaring ook nog eens rete-irritant dat je bij aardig wat sites een captcha mag invullen omdat je IP (logischerwijs) als abuse adres geregistreerd staat.

Makkelijkste is inderdaad gewoon een router aanschaffen en dan alles configureren hoe je wil. Sowieso wel een apart systeem. Als ik zou besluiten om de lijn dicht te trekken met * insert verkeer* kun je nog niet je krantje online lezen. Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 03-04-2019 14:24 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Inmiddles het antwoord van de verhuurder ontvangen, wat simpelweg neerkomt op: "ik ga niets aanpassen, dus je kan een router kopen of je eigen abbonnement afsluiten". Ik ga maar voor de eerste optie, en heb net een router gekocht die ik er tussen ga zetten. Bedankt voor alle hulp hier!

[ Voor 48% gewijzigd door BeTristan op 08-04-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Ik heb ondertussen een router er tussen geplaatst, maar internetsnelheid is helaas nog maar ongeveer een kwart van wat het was (zowel bedraad als wifi, via de ziggo speedtest). Iemand tips hoe dit te verbeteren?

Situatie is nu als volgt:
ziggo modem/router --> asus rt-ac66u --> laptop

Asus router is via een ethernet kabel aangesloten op de ziggo connect box, en heeft een ander subnet dan de ziggo connectbox. Is het normaal dat de snelheid dusdanig keldert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe is laptop op de AC66U aangesloten?

Indien draadloos klinkt dit als verschil tussen 2.4GHz en 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

BeTristan schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:20:
Ik heb ondertussen een router er tussen geplaatst, maar internetsnelheid is helaas nog maar ongeveer een kwart van wat het was (zowel bedraad als wifi, via de ziggo speedtest). Iemand tips hoe dit te verbeteren?
Wat was jouw snelheid eerst, en nu? Een speedtest zegt ook niet al te veel, wat dat is dan binnen het ziggo netwerk. Terwijl jouw internet verkeer van buiten het ziggo netwerk komt. Stel je gaat van 100Mbit/s naar 25Mbit/s is dat inderdaad een kwart. Maar toch ruim voldoende voor normaal gebruik.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Qwerty-273 schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:23:
[...]

Wat was jouw snelheid eerst, en nu? Een speedtest zegt ook niet al te veel, wat dat is dan binnen het ziggo netwerk. Terwijl jouw internet verkeer van buiten het ziggo netwerk komt. Stel je gaat van 100Mbit/s naar 25Mbit/s is dat inderdaad een kwart. Maar toch ruim voldoende voor normaal gebruik.
De snelheden liggen inderdaad ongeveer in die order van grootte, getest vanaf mijn laptop, dus 5GHz wifi. Echter, gisteravond was netflix/youtube streamen op de chromecast niet te doen, terwijl dat eerder via de ziggo router geen enkel probleem was.

Voor mijn gevoel krijg ik nu een kleiner "deel van de taart" dan eerder. Ik merk dat het internet nu (overdag) een stuk beter is, en het probleem lijkt dus te zitten in de hoeveelheid andere gebruikers. Het vervelende daarin is dus dat het wel goed gaat als alles rechtstreeks via de Ziggo router gaat, dus de totale hoeveelheid bandbreedte zou oke moeten zijn.
dion_b schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:09:
Hoe is laptop op de AC66U aangesloten?

Indien draadloos klinkt dit als verschil tussen 2.4GHz en 5GHz.
Beide routers (ziggo en asus) ondersteunen 5GHz, dus dat zou 't niet moeten zijn. Bij de asus heeft de 5GHz een aparte SSID, waarmee de laptop is verbonden.

[ Voor 15% gewijzigd door BeTristan op 09-04-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45

BLACKfm

o_O

Het kan aan mij liggen, maar een extra router er tussenhangen verandert niks aan je privacygevoel. Je zit nog steeds met je buurman op de zelfde modem, en dus op hetzelfde netwerk en hetzelfde public IP.

Ik zou mij overigens minder zorgen maken over welke chromecast films je aan het bekijken bent, maar meer over je logingegevens en alles wat je onversleuteld over je netwerk verstuurt. Een sniffer op de computer van de buurman en dan komen er ineens heel wat meer gegevens uit de hoge hoed.

Als optie 2 mogelijk is dan was ik daar voor gegaan. Maar heeft elk appartement wel een eigen kabelaansluiting? Ik neem aan dat optie 2 inhoud dat Ziggo (of welke partij dan ook) een kabeltje moet gaan trekken en dat is een leuke kostenpost.

Ik zou ook optie 3 willen adviseren, en dat is een 4G dongle. Als het alleen om internet gaat en je met een beetje lag voor online gaming genoegen neemt is dat een prima en veilig(er) alternatief.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BLACKfm schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:50:
Het kan aan mij liggen, maar een extra router er tussenhangen verandert niks aan je privacygevoel. Je zit nog steeds met je buurman op de zelfde modem, en dus op hetzelfde netwerk en hetzelfde public IP.
Hetzelfde public IP: ja. Hetzelfde netwerk: nee.

Door een router ertussen te hangen zijn je apparaten sowieso niet rechtstreeks benaderbaar vanaf je buren. Als die router ook een firewall bevat (is vrij standaard) is de router zelf ook beschermd. Het verkeer op je eigen netwerk blijft op je eigen netwerk en je buren kunnen er niets van zien en niets mee doen.
Ik zou mij overigens minder zorgen maken over welke chromecast films je aan het bekijken bent, maar meer over je logingegevens en alles wat je onversleuteld over je netwerk verstuurt. Een sniffer op de computer van de buurman en dan komen er ineens heel wat meer gegevens uit de hoge hoed.
Wederom, het is achter een router een ander netwerk. Wat jij onversleuteld op jouw netwek verstuurt blijft daar. Alleen dingen die richting publieke internet gaan, kunnen ingezien worden door een kwaadwillende - maar daar moet je sowieso vanuit gaan. Anno 2019 onversleutelde (login)gegevens over publieke internet sturen is er gewoon om vragen, of je nu je verbinding deelt met buurman of niet.
Als optie 2 mogelijk is dan was ik daar voor gegaan. Maar heeft elk appartement wel een eigen kabelaansluiting? Ik neem aan dat optie 2 inhoud dat Ziggo (of welke partij dan ook) een kabeltje moet gaan trekken en dat is een leuke kostenpost.
Als het ook in de administratie van VodafoneZiggo aparte woningen zijn heb je recht op een AOP op kosten van de provider. Zijn het dat niet, dan heb je alsnog reden tot discussie met de verhuurder. Maar goed, er zijn meer providers. Hoe zit het met ISRA-punt of evt NTU?
Ik zou ook optie 3 willen adviseren, en dat is een 4G dongle. Als het alleen om internet gaat en je met een beetje lag voor online gaming genoegen neemt is dat een prima en veilig(er) alternatief.
Oftewel je betaalt je blauw en hebt een slechtere verbinding omwille van... het tegengaan van een objectief onzinnige subjectieve gevoel voor onveiligheid? 8)7

Als je meer geld dan verstand van zaken hebt: vooral doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45

BLACKfm

o_O

Wat je onderling in je eigen lokale netwerk tussen computer A en B verstuurd zal mij verder een zorg zijn. Als je maar 1 computer hebt staan en in het appartement (ik moet nog maar zien hoe 'appartementwaardig' het is als je dingen moet delen met een buurman en er een huisbaas is (klinkt als een 1 kamer 'woning' met een eigen badkamer en keuken) dan gaat 100% van de communicatie van het internetverkeer gewoon over de lijn die de buren ook gebruiken.
En of er echt wel een modem hangt in die kast of dat dit gewoon een switch is waar de onder-/bovenburen ook nog op zitten moet ik nog maar zien.

Het is nog maar de vraag of de buren over de kwaliteiten beschiken om te kunnen meekijken alsmede of die dat uberhaupt zou willen. Je moet echter uitgaan van het principe dat er een tophacker naast je woont.

Vraag is ook of die router die er tussen hangt niet gewoon als switch/accespoint wordt gebruikt (dus niet goed aangesloten en/of ingesteld).

Als Ziggo niet kan voorzien in een eigen aansluiting, er van uitgaande dat de huurbaas zich een beetje op grijs gebied bevind als huisjesmelker, zijn er mogelijk wel andere providers, maar dat kabeltje moet ook maar net langs de woning gaan. Je hebt 3 opties en dat is Glas, kabel of telefoon. Glas ligt niet overal, en als dat er wel was dan had het huis vast geen Ziggo (die hebben het niet zo op particulier glasvezel).
Maar dat zijn dingen die de TS moet uitzoeken.

Omdat je onder aan de streep nog steeds de lijn met internet deelt met je buren vind ik dat je er niks mee opschiet om er een routertje tussen te plaatsen als je hoofddoel nog steeds is om verbinding te maken met het internet. Je hebt misschien geen last meer dat de buurman je domotica en en chromecast kan bedienen, maar dat je gezellig naar pornhub surft of je bankzaken regelt hebben dan wel een extra zwakke plek in die meterkast.

Als de buren bestaan uit een echtpaar van 80 heb je zo goed als niks te vrezen, maar iemand die niet op de eigen chromecast content naar de buren aan het streamen is heeft er blijkbaar wel meer kaas van gegeten, dat gaat ook niet 'per ongeluk'. Het risico is er wel en als je je zorgen maakt om je privacy dan moet je daar gewoon op acteren.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619

Asus router is via een ethernet kabel aangesloten op de ziggo connect box, en heeft een ander subnet dan de ziggo connectbox. Is het normaal dat de snelheid dusdanig keldert?
Nee snelheid hoort niet te kelderen. Sommige routers hebben limieten om WAN verkeer te routeren maar dat merk je vaak pas boven de 50mbit oid.
Test eens:
- Wat is de speedtest.net snelheid via Ziggo Wifi
- Wat is de speedtest.net snelheid via Asus Wifi
- Wat is de speedtest.net snelheid via bekabelde verbinding (in de asus, die via de wan poort naar de ziggo gaat)

en dit dan op verschillende tijdstippen

@BLACKfm
Ik denk dat je het probleem groter maakt dan het is. Als je als onder buurman het verkeer wilt zien/sniffen moet je:
- Of op de modem interface het verkeer sniffen
Kan niet met het ziggo modem AFAIK)

- Een HUB ipv een switch gebruiken
Die kom je niet vaak meer tegen, daarbij is het device in het ziggo modem een switch waar de computer waarsch direct op aangesloten zit.

- Een switch met SPAN poort gebruiken
Kan, maar zie je ook niet vaak in thuissituaties

- ARP poisening op de switch om verkeer in te zien of een fysieke netwerk tap
Tja, als je buren dit al kunnen

Daarbij, zoveel verkeer is encrypted tegenwoordig dat ik het issue niet zie.
Stel ze zouden er tussen zitten dan nog zie ik geen risico met internetbankieren vanaf een smartphone.
Ook al zouden ze MITM met sslstripe etc doen, certificate pinning zorgt er wel voor dat ze daar niet tussen kunnen zitten.

Dat iemand je chromecast bediend zie ik echt niet als een indicatie dat "ze meer kunnen". Wie weet hebben ze er zelf ook 1 en hebben ze gewoon het verkeerde apparaat tijdens streamen gekozen.

Nee hoor met deze setup neem je de grootste risico's weg :)

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 09-04-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
laurens0619 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:31:
[...]
Test eens:
- Wat is de speedtest.net snelheid via Ziggo Wifi
100Mbps
- Wat is de speedtest.net snelheid via Asus Wifi
70Mbps
- Wat is de speedtest.net snelheid via bekabelde verbinding (in de asus, die via de wan poort naar de ziggo gaat)
87Mbps
[...]
Nu (overdag) vallen de verschillen dus heel erg mee, maar gisteravond was de draadloze verbinding via de asus ongeveer 25Mbps, terwijl de ziggo ook toen tegen de 100 aan zat. Het probleem lijkt dus voornamelijk te spelen wanneer er meer van de verbinding gevraagd wordt (meerdere mensen die streamen etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

Tazzios

..

Volgens de ziggo voorwaarden is het niet toegestaan om 1 internetverbinding te delen met meerdere huishoudens.

11.8 U mag het signaal dat u van Ziggo ontvangt nietopenbaar maken, verveelvoudigen, doorleveren,delen of doorlijnen met andere huishoudens

[ Voor 40% gewijzigd door Tazzios op 09-04-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
De AC66U zou die snelheid prima aan moeten kunnen qua routering.
87megabit internet heeft met overhead erbij iets meer netwerkverkeer nodig maar > 100mbit kan ik mij niet voorstellen. Om zeker te zijn zou je kunnen controleren of je kabel wel een gigabit verbinding geeft tussen de Asus en het Ziggo modem. Je zou bekabeld via de Asus nl ook wel 100mbit moeten kunnen halen.
Sterker nog, ik vermoed dat je het 200mbit pakket van ziggo hebt dus dan zou 200mbit ook moeten lukken (met gigabit verbinding)

Dat WiFi naar 25Mbps zakt klinkt meer dat je per ongeluk via 2.4Ghz verbonden was. Ik zou het vanavond gewoon nog eens bekabeld/wifi testen en kijken of dat verschil maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 09-04-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je bedraad minder haalt dan draadloos, zit daar iets goed fout. Ik vermoed een brakke netwerkkabel (of gare drivers van zo'n "Killer" netwerkadapter, mocht je daar een van hebben).

Welke Ethernet link speed en duplex mode heb je op moment dat je die 87Mbps haalt? Ik zou bijna 100MbE Half Duplex verwachten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeTristan
Dat is ook waar ik aan gedacht hebt, maar ik heb de standaard kabel gebruikt die bij de ac66u zat, kan me niet voorstellen dat die niet oké is. Ik zal vanavond nog eens gaan meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
BeTristan schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:05:
Dat is ook waar ik aan gedacht hebt, maar ik heb de standaard kabel gebruikt die bij de ac66u zat, kan me niet voorstellen dat die niet oké is. Ik zal vanavond nog eens gaan meten
Belangrijker nog, wat is de snelheid direct aan de kabel van het ziggo modem naar je laptop (dus zonder de asus). En zit de kabel direct in de ziggo modem of een switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je hebt de optie voor een eigen aansluiting, maar je gaat liever op deze manier door? Ik zou daar echt geen trek in hebben. Bovendien is het ook nog eens illegaal wat de verhuurder doet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat andere mensen iets aan het downloaden zijn. Je deelt namelijk ook de snelheid.

[ Voor 85% gewijzigd door NotSoSteady op 09-04-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BeTristan schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:05:
Het is waarschijnlijk een goed ontwerp, maar de beste kabel kan stuk zijn...

In ieder geval is het onmogelijk dat je router minder bedraad kan leveren dan draadloos, dus het probleem zit niet in de router WAN.
NotSoSteady schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:48:
Je hebt de optie voor een eigen aansluiting, maar je gaat liever op deze manier door? Ik zou daar echt geen trek in hebben. Bovendien is het ook nog eens illegaal wat de verhuurder doet.
Weet je dat zeker? Ziggo heeft ook (klein)zakelijke abonnementen waar doorverkoop wel toegestaan is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23
Beetje off-topic, maar ze moeten die regels van het niet mogen delen van je verbinding onlangs aangepast hebben dan. Ik heb tot afgelopen november een maatje als buur gehad. We hadden allebei een poos ieder ons eigen (particuliere) ziggo abonnement, uiteindelijk eens ziggo gebeld en gevraagd of het toegestaan was dat ik mijn netwerk deel met mijn buurman, en dat was toen OK.

Ik denk eigenlijk ook dat ze bedoelen (of in ieder geval zullen acteren/beboeten) als je het doet zoals de huisbaas van TS dat doet.
als mijn buurman een andere ISP heeft die een storing heeft, en hij vraagt of hij op mijn guest wifi mag zolang de storing er is, en ik sta dat doe, dan verbreek ik dus technisch gezien ook de Ziggo regels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
Grappig dat niemand vraagt hoe alles is aangesloten en geconfigureerd.
Hierbij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
NotSoSteady schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:48:
Waarom zou het illegaal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 10:41
Omdat in de Ziggo voorwaarden staat dat je 1 Ziggo verbinding niet mag onderverhuren.

Dan heb ik het nog niet eens over de hierboven al genoemde tap verplichting want hoe theorethisch die ook lijkt, het gebeurt en bewijs dan maar eens dat jij het niet was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

BeTristan schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:34:
Inmiddles het antwoord van de verhuurder ontvangen, wat simpelweg neerkomt op: "ik ga niets aanpassen, dus je kan een router kopen of je eigen abbonnement afsluiten". Ik ga maar voor de eerste optie, en heb net een router gekocht die ik er tussen ga zetten. Bedankt voor alle hulp hier!
Waarom sluit je niet je eigen abbo af?
Wat anderen ook zeggen, wat je nu doet mag niet.

De ISP van de buurman kan zonder pardon zijn contract opzeggen wegens niet houden aan de voorwaarden én als jij rare dingen doet op internet, word hij van z'n bed getild.

Risico's die denk ik zowel jij als je buurman niet willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

unezra schreef op woensdag 10 april 2019 @ 07:38:
[...]

Waarom sluit je niet je eigen abbo af?
Wat anderen ook zeggen, wat je nu doet mag niet.

De ISP van de buurman kan zonder pardon zijn contract opzeggen wegens niet houden aan de voorwaarden én als jij rare dingen doet op internet, word hij van z'n bed getild.

Risico's die denk ik zowel jij als je buurman niet willen lopen.
Hoezo 'wat je nu doet mag niet' ? 'Hij' doet niets, de verhuurder doet dat.

Daarbij komt ook dat je niet zomaar een extra kabel aansluiting hebt of 'even afsluit' als dat al mogelijk is.
En als je 'rare dingen' wilt doen gebruik dan een VPN.

Ik heb op meerdere locaties gewoon meerdere gateways gezien op 1 modem (Coax/Koper/Glas) waar dat al jaren goed gaat zonder dat de ISP er iets van zegt. Dit is dan inderdaad wel op 'kamers'.

Als je gewoon een werkend netwerkje kan opzetten dan is er niets aan de hand. Het enige is dat je uiteraard rekening met elkaar moet houden op deze manier.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeTristan
Heb de router gisteren op een andere plek gezet, en alles was een stuk sneller, dus ga het deze week even aankijken en nog een paar keer meten, en dan gaan we het wel zien. Bedankt voor de hulp hier in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan2002
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-07-2021
Mag een vakantiewoning verhuurder jouw wifi activiteiten bekijken

Zo wel waarom
Zo nee waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan2002
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-07-2021
Allee bedoel wat je hebt opgezocht enzo want we hadden daar een woordenwisseling in in de familie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Stefan2002 Jouw vraag heeft niks met die oude topic te maken. Beter start je een nieuw topic.

Maar om meteen antwoord te geven op je vraag: Nee dat mag niet. Privacy, AVG etc. Misschien dat er alleen bekeken mag worden hoeveel data er verbruikt is om dat eventueel te verrekenen, iets wat niet vaak gedaan wordt omdat het internet redelijk onbeperkt is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Stefan2002 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:35:
Mag een vakantiewoning verhuurder jouw wifi activiteiten bekijken

Zo wel waarom
Zo nee waarom
Wil je even een nieuw topic starten? Topics kapen is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.