Miskoop gedaan? UTP inbouwdoosje voor de muur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig internet te krijgen in mijn hele huis. Op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik bij de UTP kabels iets niet goed doe òf dat ik iets over het hoofd zie.

Situatie:
Mijn huis komt uit 1921. Nooit rekening gehouden met elektra of internet. Recent is foor het hele huis aan de binnenzijde een voorzetwand geplaatst (cellenbeton) en heb ik kans gezien sleuven te maken voor internet / TV kabel.
In de woonkamer komt de koperlijn binnen (CAI van Delta). Daar zit direct het internetmodem op aangesloten.
Vanuit daar gaat de coax kabel de muur in naar de meterkast voor verdere verdeling, middels inbouwdoosje in de wand en een gele leiding. De kabel is c.a. 8 à 9 meter lang.

Direct naast deze coax, zit een tweede inbouwdoosje voor de UTP kabels.
Hiervandaan zit nu 2x een UTP kabel naar de meterkast toe (samen in één gele leiding).
Deze kabel heb ik aangeschaft.

Mijn doel: UTP kabel vanuit het modem naar de meterkast toe, daar aansluiten op de (wifi)router en met de andere UTP kabel terug naar het modem om een willekeurig apparaat op aan te kunnen sluiten.

Later in de winkel om de hoek werd mij aangeraden deze contactdoosjes te kopen om 'het internet' aan te sluiten.

In eerste instantie had ik verwacht dat ik hiermee zowel aan de voorkant als achterkant, draadjes kon vastschroeven. Nu blijkt er maar 8 schroefjes te zitten ipv de 16 die ik had verwacht.

Ik heb het idee dat deze doosjes zijn bedoeld om met één kabel 2 verbindingen te voeden (dus op max 100Mb per stuk). Klopt het dat ik n u dus met de verkeerde inbouwdoosjes zit opgescheept? Of mis ik iets?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Beste antwoord (via Waterbeesje op 02-04-2019 15:11)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Op de pagina die je linked staat "8 poles connectable, 2 parallel connectors". Dat is inderdaad niet wat je wilt (en iets dat je eigenlijk nooit wilt). Terugbrengen en goede contactdozen kopen.

Overigens, je hebt het over "schroefjes" om je kabels vast te zetten. Normaal gesproken sluit je contactdozen aan met LSA tangen (je duwt ze dan klem), mits het stugge kabels zijn (harde kern), wat wel gebruikelijk is voor kabels in de muur.

Heb je stugge of soepele bekabeling getrokken? Dat wordt me niet duidelijk uit de link die je stuurde.

[ Voor 47% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-04-2019 15:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Op de pagina die je linked staat "8 poles connectable, 2 parallel connectors". Dat is inderdaad niet wat je wilt (en iets dat je eigenlijk nooit wilt). Terugbrengen en goede contactdozen kopen.

Overigens, je hebt het over "schroefjes" om je kabels vast te zetten. Normaal gesproken sluit je contactdozen aan met LSA tangen (je duwt ze dan klem), mits het stugge kabels zijn (harde kern), wat wel gebruikelijk is voor kabels in de muur.

Heb je stugge of soepele bekabeling getrokken? Dat wordt me niet duidelijk uit de link die je stuurde.

[ Voor 47% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-04-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:09:
Op de verpakking was dit dus niet duidelijk... maar ik mis dus niet iets, helder!
Ik ga er mee terug en andere halen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Waterbeesje schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:12:
[...]
Op de verpakking was dit dus niet duidelijk... maar ik mis dus niet iets, helder!
Ik ga er mee terug en andere halen
Ja, in goede contactdozen kun je inderdaad de twee poorten apart aansluiten. Je hebt CAT6 bekabeling, dus zorg ook voor (minimaal) CAT6 contactdozen. Zie wel mijn vraag hierboven over soepele vs. stugge kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-04-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Redelijk soepel om te verwerken in de muur, maar ik heb ze soepeler gehad... hoe herken ik ze?
Overigens is het 'dingetje' in de midden een kunststof schotje dat de vier paren scheidt. Maakt dat de kabel 'stug' ?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Waterbeesje schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:17:
Redelijk soepel om te verwerken in de muur, maar ik heb ze soepeler gehad... hoe herken ik ze?
Overigens is het 'dingetje' in de midden een kunststof schotje dat de vier paren scheidt. Maakt dat de kabel 'stug' ?
Een stugge kabel heeft een vaste kern, een soepele kabel heeft een kern die uit losse draadjes bestaat. Zie hier: https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-04-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 08:51
Kijk ook nog even of het een "goede" kabel is met koperen kern en geen CCA. Waarschijnlijk staat dit wel op de kabel. Ik kon het op de pagina achter je link niet vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Mrk87 op 02-04-2019 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Mrk87 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:19:
Kijk ook nog even of het een "goede" kabel is met koperen kern en geen CCA. Waarschijnlijk staat dit wel op de kabel. Ik kon het op de pagina achter je link niet vinden.
Hoewel koper inderdaad beter is, denk ik dat ook CCA op deze afstand (8/9m) nog wel goed zal werken. Gezien het feit dat nergens vermeld staat wat voor kabel het is, vrees ik dat het CCA zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Dat doosje is idd een oud ISDN doosje. Dat dit anno 2019 uberhaupt nog verkocht wordt...

Kabel en de bouwmarkt... Je kan geluk hebben, maar ik zou persoonlijk niet daarop gokken en gewoon goede kabel halen. Los van de hoofdprijs bij de bouwmarkt heb je ook nog eens kans dat je CCA meuk krijgt.
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:28:
[...]

Hoewel koper inderdaad beter is, denk ik dat ook CCA op deze afstand (8/9m) nog wel goed zal werken. Gezien het feit dat nergens vermeld staat wat voor kabel het is, vrees ik dat het CCA zal zijn.
Mjah, UTP kan ook over 130m werken. Maar wil je dat? Gooi er tzt een POE camera ofzo op en je zoekt je rot waarom de handel zo instabiel is. Tegen die tijd denk je niet meer eraan dat je baggerkabel erin gelegd hebt en buiten de specs werkt (op geluk).

[ Voor 49% gewijzigd door DJSmiley op 02-04-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:09:

De connectors zijn niet parallel ( als in één kabel - 2 uitgangen ) maar 2 uitgangen, twee kabels.
Dus beien zijn naast elkaar op 8pin te gebruiken.

Screw en Clamp is de bevestiging in de muur, niet van de bekabeling.
Dat zijn gewoon pushin LSA connectors

<verkeerde datablad bekeken>

Maar het zijn geen netwerk-aansluitingen voor UTP, maar ISDN
Zelfde connectors, andere techniek

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 02-04-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
FreshMaker schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:00:
[...]
De connectors zijn niet parallel ( als in één kabel - 2 uitgangen ) maar 2 uitgangen, twee kabels.
Dus beien zijn naast elkaar op 8pin te gebruiken.

Screw en Clamp is de bevestiging in de muur, niet van de bekabeling.
Dat zijn gewoon pushin LSA connectors

Maar het zijn geen netwerk-aansluitingen voor UTP, maar ISDN
Zelfde connectors, andere techniek
Sorry, maar dit klopt gewoon niet. De TS zegt al:
Waterbeesje schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:57:
In eerste instantie had ik verwacht dat ik hiermee zowel aan de voorkant als achterkant, draadjes kon vastschroeven. Nu blijkt er maar 8 schroefjes te zitten ipv de 16 die ik had verwacht.
En bovendien zie je de de 8 schroeven om de draden te klemmen gewoon zitten op de foto: https://www.kopp.eu/bmeca...186_en_datenblatt_doc.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Klopt, ik had een ander datablad gezien, my bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zag de kabel liggen bij de Praxis. Met geen mogelijkheid kon ik er achter komen of het wel 100% koper is.

Nou weet ik niet hoeveel meter je gaat leggen, maar dat maakt dan wel uit als het CCA is.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de input. Gisteravond heb ik nog even gekeken naar de kabel.
Deze is denk ik prima voor mijn toepassing.

Dit staat op de kabel geprint: "UTP CAT6-2*4*24AWG EIA/TIA 568B"
UTP kabel

De kern is een enkele stugge draad, niet samengesteld.
Met een magneetje getest op ~4cm draad en deze bleef er niet aan hangen / werd niet aangetrokken (dus geen ijzerhoudende kern).
De kleur is koperrood (dit zegt niks over een evt aluminium kern onder een koperbeplating volgens mij)

Iemand hierop nog aanvulling?

De wandputjes heb ik nog niet kunnen ruilen, maar dar ga ik dit weekend naar kijken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Waterbeesje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:17:
Bedankt allemaal voor de input. Gisteravond heb ik nog even gekeken naar de kabel.
Deze is denk ik prima voor mijn toepassing.

Dit staat op de kabel geprint: "UTP CAT6-2*4*24AWG EIA/TIA 568B"
[Afbeelding: UTP kabel]

De kern is een enkele stugge draad, niet samengesteld.
Met een magneetje getest op ~4cm draad en deze bleef er niet aan hangen / werd niet aangetrokken (dus geen ijzerhoudende kern).
De kleur is koperrood (dit zegt niks over een evt aluminium kern onder een koperbeplating volgens mij)

Iemand hierop nog aanvulling?

De wandputjes heb ik nog niet kunnen ruilen, maar dar ga ik dit weekend naar kijken.
- Aanstekertest: Aluminium smelt sneller dan koper
- Weerstand meten: Meet een zo lang mogelijk stuk. Eventueel alle aders per paar meten.

Zie ook https://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DJSmiley schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:28:
[...]
- Aanstekertest: Aluminium smelt sneller dan koper
Ook aluminium smelt niet met een aansteker, met een goed scherp mes schuin afsnijden, aluminium heeft een duidelijk andere kleur dan koper.
- Weerstand meten: Meet een zo lang mogelijk stuk. Eventueel alle aders per paar meten.

Zie ook https://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/
Werkt wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik weet weer meer.

De kabel lijkt -helaas- toch aluminium met koper coating/beplating (schrapen met mesje). Maar met de afstanden die ik moet overbruggen is dat waarschijnlijk toch geen probleem tot er snelheden van boven een Gb over het modem worden getrokken.

De wanddoosjes heb ik kunnen ruilen tegen een Cat6 versie met wèl 2x connector voor 8 draden en LSA puntjes om ze in te 'prikken'. Beter zo.

Inmiddels heb ik ook smart tv weer aan het internet hangen en lijkt prima te werken: mijn zoon heeft er weer de nodige afleveringen Nijntje op Netflix gekeken :P
Ook mijn R.Pi zegt weer verbinding te hebben.

Snelheidstesten heb ik nog niet gedaan, maar met deze twee machines zal ik duidelijk geen hoge ogen gooien op snelheid... komt later als ik een computer heb aangesloten bij de TV.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1