Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste post dus excuses als ik het verkeerd geplaatst heb!

Ik heb een webwinkel naast mijn baan.
Vorig jaar waren de inkomsten 2200 zoiets en moest ik in totaal iets van 200 euro bijbetalen.
Dit jaar zijn de inkomsten ook 2200 en moet ik 800 betalen.

Kan dit liggen aan het feit dat ik een ander/duurder huis heb gekocht?
Ik heb er weinig verstand van maar hoorde dat dat invloed heeft op de inkomsten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2019 14:41 . Reden: extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:05:

Ik heb een webwinkel naast mijn baan. Toen ik de aangifte wilde doen zag ik dat ik met een soortgelijke omzet t.o.v. vorig jaar 4x zoveel moest betalen. Kan dit liggen aan het feit dat ik een ander/duurder huis heb gekocht?
Ik heb er weinig verstand van maar hoorde dat dat invloed heeft op de inkomsten?
Als je er zo weinig verstand van hebt zou je beter iemand kunnen inhuren om de administratie en aangiftes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:07:
[...]

Als je er zo weinig verstand van hebt zou je beter iemand kunnen inhuren om de administratie en aangiftes te doen.
Dat gaan we ook doen maar ik wilde kijken of ik in de tussentijd al iets wijzer kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Misschien is wat meer info wel handig om te delen als je een beetje reactie wilt krijgen.

Wat was je omzet vorig jaar en wat is je omzet nu?
Hoe veel belasting heb je vorig jaar betaald en wat moet je nu betalen?

Wellicht dat je vorig jaar nog voor allerlei startersaftrekken in aanraking bent gekomen die nu zijn komen te vervallen.

Zonder info, krijg je weinig reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:17:
Misschien is wat meer info wel handig om te delen als je een beetje reactie wilt krijgen.

Wat was je omzet vorig jaar en wat is je omzet nu?
Hoe veel belasting heb je vorig jaar betaald en wat moet je nu betalen?

Wellicht dat je vorig jaar nog voor allerlei startersaftrekken in aanraking bent gekomen die nu zijn komen te vervallen.

Zonder info, krijg je weinig reactie
Ok, bedankt voor de tip, ik zal wat meer gegevens opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb een webwinkel naast mijn baan. Toen ik de aangifte wilde doen zag ik dat ik met een soortgelijke omzet t.o.v. vorig jaar 4x zoveel moest betalen. Kan dit liggen aan het feit dat ik een ander/duurder huis heb gekocht?
Wat zei je boekhouder, of doe je zelf je aangifte ?
Je geeft wel heel weinig info en eigen onderzoek, hoe en wat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50
Toen ik recent na 7 jaar mijn hypotheekrente opnieuw liet vastzetten, bleek dat de combinatie hogere WOZ (Amsterdam :X bijna verdubbeld) en lagere rente ervoor zorgt dat de bijtelling door (hogere) eigenwoningforfait nu ongeveer gelijk ligt met de (lagere) aftrek voor de hypotheekrente, dus ik krijg effectief geen geld meer terug.

Mijn voorlopige teruggaaf was nog gebaseerd op de oude rente + lagere WOZ en dus veel te hoog, die moest ik dus terugbetalen. Misschien dat zo'n combi ook bij jou speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ondernemingsvorm, eenmanszaak? IB-ondernemer of niet?

En wat zijn "inkomsten"? Omzet? Winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Vorig jaar waren de inkomsten 2200 zoiets en moest ik in totaal iets van 200 euro bijbetalen.

Als je een nieuw huis koopt heb je in dat jaar vaak juist aftrek van makelaarskosten e.d. welke je in de jaren daarna niet meer hebt, dus wellicht dat dat het verschil kan maken, maar zonder aanvullende informatie is het voor ons echt gokken.

Mocht je gericht advies willen dan zal je wat meer informatie moeten geven over je inkomen uit je baan, in welk jaar je het nieuwe huis gekocht hebt en andere zaken die relevant zijn, want dit is wel heel summier (en dan is dit nog na je edit met 'meer informatie'...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024

Ik kan niet beoordelen of en voor hoeveel de nieuwe woning hierin een rol speelt. Daarvoor ontbreekt de benodigde informatie. Het woningforfait zal hoger zijn maar dat geldt waarschijnlijk ook voor de renteaftrek.

Je moet niet vreemd opkijken van het moeten betalen van € 800 over (naar ik aanneem) een netto opbrengst uit de webwinkel van € 2.200. Dat is nl. rond de 36,55% in de eerste schijf (8,9% belasting en 27,65% premie volksverzekeringen).

Je zult het dan ook moeten zoeken in de sfeer van je reguliere baan. Het lijkt erop dat in 2017 daarover teveel loonheffing werd ingehouden en waardoor je uiteindelijk minder hoefde bij te betalen.
Dat is een zaak die veelvuldig voorkomt. Daarom adviseer ik ook altijd om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting. Pakt zo'n aangifte negatief voor je uit, dan kun je altijd nog beslissen of je hem wel of niet instuurt. Die keus is geheel aan jou.
Pagina: 1