Monitor speakers of normaal setje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
Beste,

Ik ben erg aan het twijfelen. Ik wil goed geluid op mijn kamer. Hiervoor heb ik een budget van 300-350€. Ik had voorheen 2x KRK VXT6 op mijn kamer staan, maar deze heb ik toen wegens financiele redenen verkocht. Ik was heel erg te spreken over deze speakers, en daarbij vooral de bass (ik hou van een diepe bass).

Nu is het een aantal jaar verder en ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Er zijn zo veel verschillende monitors! Of is het aan te raden om gewoon een versterker met 2 goede speakers en een subwoofer te nemen? Denk dat ik niet red met mijn budget namelijk. Ik ben van plan om de monitoren tweedehands aan te schaffen. Mijn oog viel op de Yamaha HS8, alleen lees ik veelal dat die juist niet zo'n sterke bass heeft. Ondanks dat monitors neutraal klinken, heb ik liever een setje wat wat meer bass heeft, en ga ik er geen muziek op maken (misschien later wel, wie weet). Monitors lijken mij gewoon handig omdat het alleen voor op de kamer is en meestal goede kwaliteit geluid levert.

Dus, iemand suggesties? Die KRK vxt6'en vallen helaas buiten m'n budget. Klinkt een Rokit 6 bijvoorbeeld gelijkwaardig of duidelijk slechter? Of is KRK überhaupt niet meer van deze tijd? Er is niks in mijn omgeving waar ik monitors kan testen, dus ik heb jullie persoonlijke input nodig.

Mvg,
Bram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:48
Je zou naar deze Pricewatch:JBL 305 mk2 kunnen kijken, deze hebben een goede bas, zie bijvoorbeeld hier of hier

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 02-04-2019 15:11 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ja precies of de 8inch versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Monitoren zijn in de regel bedoeld voor accurate muziekreproductie, het produceren van muziek dus.
Dat zijn andere monitoren dan HiFi speakers die juist wat kleuring aan de muziek geven.

De vraag die je me moet stellen is dus wat je er mee wil gaan doen, wat je wil. Wil je HiFi speakers, moet je in de regel niet naar monitoren gaan kijken. Wil je juist muziek produceren, zijn HiFi speakers de dingen die je links moet laten liggen.

Ik heb zelf beiden, een set kleine Wharfedale Diamond 220's (pricewatch: Wharfedale Diamond 220 Zwart) voor HiFi en een set Mackie CR3's (pricewatch: Mackie CR3 (Zwart)) om muziek mee te maken. (Al doe ik dat laatste vooral met mijn koptelefoon of met een échte piano.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:40
Ik heb zelf de Syrincs M3-220 DT. Zeer diepe bas en de sterkte van de bas is instelbaar. Klinkt echt fantastisch.

Wat wel zo is met deze monitors, dat er heel duidelijk een sweet-spot is, op die plek klinkt het echt fantastisch. Buiten de sweetspot klinkt het ook wel goed, maar duidelijk anders. De spreiding is minder goed en het geluid is minder kamervullend. Ik heb verder geen ervaring met monitors, maar dat schijnt wel meer voor te komen. Zie ook de reactie va unezra.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:48
Dat klopt, ik had aangenomen dat TS monitoren zocht. Voor een kamerbreed geluid zijn stereo speakers en een losse versterker geschikter, op V&A bijvoorbeeld https://tweakers.net/aanb...s-studio-530-(zwart).html met bijvoorbeeld deze versterker https://tweakers.net/aanbod/1889078/yamaha-r-s300-zwart.html. Als je vooral dicht bij de speakers zit, achter je bureau bijvoorbeeld dan zou ik monitoren overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Puur uit gemak zou ik niet voor actieve gaan, maar passive speakers. Ik zag laatst nog een Tannoy Reveal setje op marktplaats voor 150 euro voor een setje. Denk dat je geen betere speakers voor dat geld kan vinden. (nog wel even een versterkertje scoren dan)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Ik zit inderdaad veelal achter mijn bureau, dus om die reden leken monitors me geschikter. Mij is altijd verteld dat als je kwalitatief goed geluid wilt, je meer bang for your buck hebt als je monitors neemt, omdat deze en geen versterker nodig hebben, en zoals jullie al zeiden het geluid precies weergeeft.

Ik wil er muziek mee luisteren. Ik heb nooit eerder gemixt oid, maar we hebben hier nog een Pioneer mixtafel ding liggen, dus misschien dat ik het ooit ga proberen. Het zal iig niks professioneels worden, dus wat betreft hoeven m'n speakers niet precies het geluid weer te geven dat ik produceer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

BremFM schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:27:
Ik zit inderdaad veelal achter mijn bureau, dus om die reden leken monitors me geschikter. Mij is altijd verteld dat als je kwalitatief goed geluid wilt, je meer bang for your buck hebt als je monitors neemt, omdat deze en geen versterker nodig hebben, en zoals jullie al zeiden het geluid precies weergeeft.
Precies geluid is mogelijk NIET wat je wil. :)
Ik vind actieve monitors zelf ook niet praktisch in gebruik.

Zelf heb ik een Onkyo stereoset op mijn bureau staan met die Wharfedales er aan. Heerlijk voor muziek juist.
Ik wil er muziek mee luisteren. Ik heb nooit eerder gemixt oid, maar we hebben hier nog een Pioneer mixtafel ding liggen, dus misschien dat ik het ooit ga proberen. Het zal iig niks professioneels worden, dus wat betreft hoeven m'n speakers niet precies het geluid weer te geven dat ik produceer.
Als je er muziek mee wil luisteren zou ik sneller gaan voor een HiFi setje dan voor monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Heb je al een audio controller om monitor speakers op aan te sluiten? Want dat gaat ook nog eens ~100 euro kosten. Of heb je daar een alternatieve oplossing voor in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Slogra schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:48:
Heb je al een audio controller om monitor speakers op aan te sluiten? Want dat gaat ook nog eens ~100 euro kosten. Of heb je daar een alternatieve oplossing voor in gedachten?
Ik deed dat voorheen met 2 6.3mm kabels naar 1 3.5mm, dat kostte me toen €20 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Oke, hoe regelde je dan het volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Slogra schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:09:
Oke, hoe regelde je dan het volume?
Actieve monitor speakers hebben zelf een volumeknop *en* Windows kan ook het volume regelen. :)

Maar een losse USB audio interface hoeft geen €100 te kosten.

Voor 3 tientjes heb je zoiets:
https://www.bax-shop.nl/e...a-um2-usb-audio-interface

Dat doet het ook meer dan prima voor dit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik heb thuis de Rokit 5 (G3). Nog altijd erg blij met het geluidsbeeld op korte afstand (het zijn nearfield monitoren en dat merk je), geluidskwaliteit (geen ruis, goede neutrale weergave van hoog/midden/laag) en volume.

Bij Baxshop is de Rokit 6 in de aanbieding. Die heeft nog een grotere woofer dan de 5, dus ik zou daarvoor kiezen als ik jou was. Als je dan nóg meer laag wilt, kan je altijd nog in de toekomst uitbreiden met de 10s2. Maar dat lijkt me wat overdreven in een thuissituatie.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Pagina: 1