Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-09 12:27
Hé Tweakers,

Wij zijn opzoek naar een camera, waarmee we op festivals, reizen en in discotheken kunnen filmen.
Nu zou normaal de keus snel gemaakt kunnen worden, maar omdat we minimaal 120fps op full HD willen filmen is de zoektocht toch wat lastiger.

Ook maakt het filmen s'avonds en in hele wisselende omstandigheden het moeilijk.
Denk aan bijvoorbeeld een festival waar s'avonds behoorlijk wat lichtflitsen zijn of in discotheken waar het binnen natuurlijk ook slecht belicht is.

Zelf zat ik te denken aan een Sony A6400, maar hierover kan ik nog weinig terugvinden qua ervaringen in de omstandigheden zoals ik ze beschrijf. Qua budget zit ik ook op ongeveer de prijs van een Sony A6400.

Nu ben ik nog redelijk onervaren wat betreft het filmen. Mogelijk dat er ook filters voor je lenzen zijn die filmen met de beschreven licht omstandigheden beter/makkelijker maakt?

Mogelijk dat jullie me een zetje in de juiste richting kunnen geven?

Alvast bedankt voor het advies en meedenken.

:)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zijn dingen als gewicht, type lens, welk bereik, foto's? etc ook iets waar je een mening over hebt?

Want ik lees nu vooral de wens, filmen in het donker, met 120fps...meer wensen/vragen zijn er ook echt niet?

Voor filmen is stabiel beeld een must, in camera/lens stabilisatie is leuk en helpt zeker, maar een gimbal achtige oplossing maakt het pas echt goed....in hoeverre ga je dat gebruiken?

En is je wens om het ook zakelijk in te zetten, of puur amateur/consument doelen?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-09 12:27
Nomad schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:38:
Zijn dingen als gewicht, type lens, welk bereik, foto's? etc ook iets waar je een mening over hebt?

Want ik lees nu vooral de wens, filmen in het donker, met 120fps...meer wensen/vragen zijn er ook echt niet?

Voor filmen is stabiel beeld een must, in camera/lens stabilisatie is leuk en helpt zeker, maar een gimbal achtige oplossing maakt het pas echt goed....in hoeverre ga je dat gebruiken?

En is je wens om het ook zakelijk in te zetten, of puur amateur/consument doelen?
Goed om inderdaad ook wat meer invulling over te geven.

Gewicht, type lens, bereik en foto's: De reden dat het een spiegelreflex/systeem camera moet zijn is inderdaad omdat er foto's mee gemaakt gaan worden. Qua bereik en lens is de 'normale afstand' 15/16 - 50/55 voor in het begin meer dan voldoende. Gewicht heeft niet echt een prioriteit.

Filmen stabiliteit: Het is wel een must om in de camera al enige stabilisatie te hebben en qua lens zou dit natuurlijk ook. Wel blijf je met een budget zitten, waardoor ik ook weet dat je niet het beste materiaal kan aanschaffen. Hierdoor blijft een gimball ook nog even toekomst muziek.

Voor nu blijft het wel echt een amateur/consument hobby, welke mogelijk bij aanvragen ook wel een professioneel gebruikt gaan worden. Maar dit is voor nu niet de insteek en kom je qua budget denk ik ook niet bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 16:23
Wat is je budget? Filmen met 120fps brengt nogal wat limitaties met zich mee. Over het algemeen betekend dit een sluitertijd van ~ 1/240sec. Weinig camera's en lenscombinaties die daar nog wat van kunnen maken aangezien je weinig licht binnen krijgt.

De vuistregel is hoe groter de sensor en hoe groter het diafragma, des te meer licht je binnen kan laten. Je zal dus moeten kijken naar beide om een gewenst resultaat te geven. De A6400 is een capabele camera, maar zal met de 'kleinere' sensor een lichtsterker objectief nodig hebben, denk bijvoorbeeld aan de: Sigma Contemporary 16mm f/1.4 .

Dan komt het tweede probleem van stabilisatie, als je hoog fps gaat filmen en het dus gaat vertragen, is dit een iets minder grote issue, maar verkijk je er niet op. Een goede gimbal gaat je heel veel schelen.

Maar zoals ik aan het begin zei, een budget is nodig om tips te kunnen geven.

Zonder je budget te weten kan je kijken naar de Sony A7S II icm een Sony FE 24mm f/1.4 GM en een Zhiyun Crane 2. Dit gaat denk ik over je budget heen, maar zal wel mooie resultaten opleveren. (- de 120fps)

[ Voor 10% gewijzigd door tweakG5 op 02-04-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@LJZ Je bent nu bijna 2 jaar op zoek. (je 1e topic hier juni 2017)
Wat heb je in de tussentijd gekocht? Niks?