Hoe TV kijken op een boot? Digitenne of 4G onbeperkt en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02
Mijn vraag
Mijn schoonouders (allebei niet heel tech savvy) willen graag TV kunnen kijken op de boot, als ze in de haven liggen of ergens voor anker liggen. Ze gaan bijna elk weekend wel varen, en kunnen in de havens laden en hebben een zonnepaneeltje voor onderweg.

Nu willen ze graag TV kijken. Digitenne is aangepast, dus ze moesten een nieuw kastje. Daar zit een 2 jarig abbonement aan vast (of los kopen, nog duurder) waardoor ze benieuwd waren wat er verder mogelijk was.

Zelf dacht ik aan het maandelijks opzegbare abbonement van Tele2. 27 euro per maand, onbeperkt bellen en internet. Kunnen ze zoveel streamen als ze willen.

De vraag alleen: Hoe gaan ze dat op de TV krijgen?
  • Ik dacht eerst via MHL op de tablet. Maar niets ondersteund HDMI of MHL.
  • Chromecast kan. Maar dat is toch lastiger dan een screen mirror. Plus dat je dan een netwerk moet opzetten.... Want direct verbinden kan niet.
  • Een Android TV boxje. Wel weer een investering. Maar dan heb je een afstandsbediening wat waarschijnlijk wel fijn werkt. Echter een beetje naamsbekend android-boxje kost al snel 70 euro.
  • Laptop via HDMI aansluiten. Dat zou nog een optie zijn. Al is een tablet makkelijker voor schoonmoeder dan een laptop met muis. (schoonmoeder is het type: "Muis in de rechter bovenhoek" )
Zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ze hebben een tv, een tablet (Samsung tab A 2016) zonder MHL support en een laptop. Plus een iPhone SE. Ik heb nog een Chromecast over voor ze.

- NLZiet, voor live TV kijken
- Utopia app (heeft geen Chromecast support)

Iemand nog ideeen? of ervaring met hetzelfde "probleem"?

Beste antwoord (via Waah op 02-04-2019 12:21)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45
@ThinkPad @Charly Ja digitenne is het makkelijkst. Maar ook de minste opties. Schoonmoeder kijkt graag Utopia (kan ze niks aan doen) en dat betekend dus elke avond half 8 stipt kijken. Als ze dan kan terugkijken (via NLZiet heel makkelijk) zou dat ideaal zijn. Iets wat met Digitenne niet kan.

Het gaat niet om 4 uur tv per dag. Het is puur Utopia en misschien nog eens het nieuws/eigen huis en tuin.
Het ging om tv kijken voor mensen die niet tech savvy waren. Dan zou ik digitenne doen. Als het om beperkt gebruik gaat met een wens om on demand te kunnen kijken zou ik de tv overboord zetten en ze gewoon een flink formaat tablet met 4g kaartje laten gebruiken.

In ieder geval niet met extra apparaten en netwerken gaan lopen rommelen die ze zelf niet begrijpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroendedoem
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 11:08
Misschien dat een 4G router icm Chromecast een optie is, dan hebben ze ook mooi een wifi netwerk voor al hun telefoons, laptops en tablets op aan te sluiten. Al kosten die routers wel vaak enkele tientjes, dus dat is ook afhankelijk van het budget.

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroendedoem op 02-04-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schotelantenne? Kanalen zat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Aangenomen dat ze met die boot in Nederland blijven lijkt een nieuw digitenne abbo me met afstand de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:01
ik heb zelf geen tv abbo maar kijk via het ziggo abonnement van mijn ouders. Ik heb thuis een laptop aan mn tv icm ADSL.

Mn vriendin heeft thuis geen vast internet maar doet alles via 4G, ook zij heeft geen tv abonnement dus als we daar al eens tv kijken dan doen we dat ook via het ziggo abbo van mijn ouders. Werkt prima, je moet (Tmobile onbeperkt) alleen na 5GB/1GB telkens weer je bundel verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:35
Jeroendedoem schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:42:
Misschien dat een 4G router icm Chromecast een optie is, dan hebben ze ook mooi een wifi netwerk voor al hun telefoons, laptops en tablets op aan te sluiten. Al kosten die routers wel vaak enkele tientjes, dus dat is ook afhankelijk van het budget.
dat werkt niet met een onbeperkt 4g kaartje, hiervoor moet je om de bijv. 5 GB een sms beantwoorden.
zou heel omslachtig worden.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
Werkt dat op een boot? *klots*, *klots*

Denk dat Digitenne het makkelijkste is, settopbox aanzetten, TV aanzetten en je hebt beeld.
Met laptops, tablets e.d. zit je weer met app updates, updates van het besturingssysteem, verloopkabeltjes e.d.

Wat willen ze kijken eigenlijk? Want NPO1,2,3 en de regionale zenders zijn FTA via Digitenne als het goed is.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39
Het ligt er ook aan hoeveel er per maand gekeken wordt. Streaming TV kost nogal wat data per uur waardoor je bij 4G toch tegen beperkingen/ongemakken aan gaat lopen als je veel wilt kijken. Digitenne is simpel in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wow. Dat was sneller antwoord dan verwacht. Om overal even op terug te komen:

@Jeroendedoem goed idee! daar was ik zelf nog niet opgekomen inderdaad. Zal mij daar eens in verdiepen. kwa dataverbruik ben ik niet zo bang @mauricebaan . Aangezien 5GB gelijk staat aan zo'n 8 uur tv kijken. Al is een hotspot aanzetten nog niet zo'n issue. Maar mocht het niet werken zou zo'n router een prima oplossing zijn.

Tele2 geeft aan: 5GB per dag. Dat zou ruim voldoende moeten zijn. En anders kan het gemakklijk gratis weer aangezet worden. Maar zo'n vaart zal het niet lopen verwacht ik.

@The Eagle schotelantenne lijkt me lastig met richten. Daarnaast is dat of telkens installeren/uitrichting aangezien hij die niet vast op de boot wit hebben ivm bruggen. Maar toch bedankt, nog niet aan gedacht.

@ThinkPad @Charly Ja digitenne is het makkelijkst. Maar ook de minste opties. Schoonmoeder kijkt graag Utopia (kan ze niks aan doen) en dat betekend dus elke avond half 8 stipt kijken. Als ze dan kan terugkijken (via NLZiet heel makkelijk) zou dat ideaal zijn. Iets wat met Digitenne niet kan.

Het gaat niet om 4 uur tv per dag. Het is puur Utopia en misschien nog eens het nieuws/eigen huis en tuin.

Meest realistische opties nu:
- 2 jaar digitenne. Duurste oplossing met minste mogelijkheden, maar het meeste gebruiksgemak
- 6 maanden Tele2 onbeperkt internet. Hotspot vanaf telefoon en dan Laptop via HDMI aansluiten of Chromecast. Afhankelijk wat ze makkelijker vinden werken. Nadeel is gebruiksgemak ICM tv. Voordeel is programma's terugkijken (tot 1 jaar terug). Mocht Hotspot lastig zijn, is een uitbreiding met 4G router nog een optie.

Zal dit iig aan ze voorleggen. Zelf snap ik uberhaupt niet dat mijn schoonvader waarde hecht aan die TV. Dat ding is kwa beeldformaat nauwelijks groter dan een tablet :+ Maar dat is zijn keuze en daar bemoei ik mij dan ook niet mee :+

[ Voor 29% gewijzigd door Waah op 02-04-2019 12:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Charly

Het ging om tv kijken voor mensen die niet tech savvy waren. Dan zou ik digitenne doen. Als het om beperkt gebruik gaat met een wens om on demand te kunnen kijken zou ik de tv overboord zetten en ze gewoon een flink formaat tablet met 4g kaartje laten gebruiken.

In ieder geval niet met extra apparaten en netwerken gaan lopen rommelen die ze zelf niet begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Charly schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:20:
[...]

Mee eens. Ga beide voorstellen en demonstreren. En dan kunnen ze zelf kijken wat het beste bij ze past.

enne... I see what you did there O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 14:05 ]

Pagina: 1