Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC 1080p voor nu, maar uittebreiden voor 4k.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 06:53
Eindelijk is het zover, na jaren te hebben gemeekt om ruimte in de tv kast heb ik het voor elkaar: ik krijg 1 plank van mijn vrouw om een pc op de tv aan te sluiten. YEAH!!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is bedoelt ter vervanging van de laptop. Die nu eigenlijk altijd op de eettafel staat. Op de pc ga ik gewoon internetten, film/series kijken, huiswerk maken mijn studies, huiswerk voor de kinderen, foto bewerking in Darktable, wat video bewerking en wat gaming. Alles is casual. niets professioneel of erg tijd rovend. We hebben nu een prima tv op 1080p maar als er een nieuwe komt, zal er een 4K komen. Dus ik zoek iets wat wel uitbreidbaar zal zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb geen budget. En daarmee bedoel ik dat het een zinvolle uitgave moet zijn. Ja ik snap dat ik overal het duurste van het duurste kan kiezen, maar of dat zinvol is weet ik niet. Echter enigszins toekomst gericht zal ik ook niet al het goedkoopste nemen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet in een standaard audiovak passen in een tv meubel

Ik ben al wel ff aan het zoeken geslagen en een wenslijstje gemaakt:

Product Actuele prijs Subtotaal

AMD Ryzen 5 2400G Boxed € 135,15

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac € 109,95

Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB € 74,51

Fractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU € 130,99

Noctua NH-L9a-AM4 € 39,25

Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30BESBK € 85,-

Samsung 970 Evo Plus 250GB € 81,-
Totaal € 655,80

Puur omdat ik op dit moment toch nog geen tijd heb om het gamen weer op te pakken doe ik er nog geen nieuwe video kaart in. Ik denk dat ik in de winter een tweedehand gtx 1080 ti ga zoeken.

Owh het draait allemaal op Ubuntu. Ik heb nu denk ik sinds 2003 geen windows meer en al lang geen reden meer om alsnog weer een windows licentie te kopen. Ik heb overal linux alternatieven voor gevonden. Als later gaming weer iets wordt wat ik meer ga doen zal ik dan een nieuwe licentie aanschaffen.

En in de meterkast heb ik een NAS staan met 16 TB ruimte. Dus echt veel opslag ruimte heb ik niet nodig in de PC zelf.

Ik zit nog te denken of het verstandig is om er nog een 1 tb ssd bij in de pc te zetten. Puur vanwege foto bewerking
Is 16 gb nu goed? Of zal 8 gb ook voldoende zijn? Of zou je nu juist voor 32 gb al gaan? Wat is zinvol?
En de nvme schjf? Is 250gb genoeg? Of zou je nu juist extra geld neerleggen voor een 1 tb nvme en dan die 1tb ssd weglaten? Of juist extra geld in bijvoorbeeld 2 ssd van 2 tb? En dan geen nvme schijf?
Is de ryzen 5 2400g voldoende voor nu? en in de voorzienbare toekomst? voor 4k?uiteraard snap ik dat de intergrated g;pu niet voldoende is om te gamen, echter voor nu eventueel op 720p wel? En later betere videokaarten? Kan de CPU dat bijhouden?

Mijn kennis van hardware stopt in de tijd van de sempron, pentium 4 HT en mijn laatste echte video gaming kaart was een van de eerste xfx sli kaarten.... Je begrijpt dat dat niet echt recente kennis is. Tja, vrouw, kinderen en werk houden je weg van de hobbies echter nu eindelijk weer tijd voor mijzelf. Al merk ik nu pas hoe snel de computer wereld gaat...

[ Voor 45% gewijzigd door shakedown op 02-04-2019 10:32 ]

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Koop gewoon een 1TB SSD en laat die HDD achterwege dan.
Je case is al klein genoeg, als daar ook later nog een GTX1080Ti in moet dan kan dat wel eens een warme bedoeling worden.

Die dure SSD is nergens voor nodig, dit zijn betere alternatieven:

pricewatch: Intel 660p 1TB
pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

Met die 2400G ga je wel enkele games kunnen spelen. Maar uit eigen ervaring vind ik dat de meeste PC games die je gaat scalen naar 720p worden erg blurry op een TV scherm... (mijn ervaring is wel via een Steam link)

[ Voor 19% gewijzigd door Inrage op 02-04-2019 10:54 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
De meegeleverde voeding is geen goede. Koop de Node 202 en de voeding apart bijvoorbeeld de Corsair SF450 2018. Kost iets meer maar is 10x beter.

• shakedown
Die voeding ga ik doen. Ook zullen er dan minder ongebruikte kabels in de kast liggen. De harde schijf is voor mij duidelijk dat ik wel een nvme m2 schijfje erin doe. 250 gb is voldoende voor besturingssysteem en programma's die ik draai. De rest is puur voor tijdelijke data opslag. Download van films, series, foto en film ontlading vanuit de camera. Na bewerking gaat het direct door naar de NAS.

Verwijderd

Ik ben toevallig zelf ook aan het orienteren voor een nieuwe HTPC, en nagenoeg alle onderdelen zijn gelijk. Ik zou als ik jou was wel nog even wat build videos van de Fractal Design Node 202 bekijken. Het zit allemaal erg krap uiteindelijk wat de warmteontwikkeling niet ten goede komt.

Ik zou zelf eerder een Samsung EVO 970 Plus van 1TB plaatsen dan een SSD. Scheelt toch weer een beetje ruimte in de kast, plus voor je doeleinden zal dit ruim voldoende zijn.

GPU heb je inderdaad niet nodig. De ingebakken van de Ryzen speelt alles goed af volgens mijn eigen onderzoek. Het moederbord heeft een HDMI 2.0 uitgang, dus 4K60Hz zou moeten werken.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:47:
Ik zou zelf eerder een Samsung EVO 970 Plus van 1TB plaatsen dan een SSD. Scheelt toch weer een beetje ruimte in de kast, plus voor je doeleinden zal dit ruim voldoende zijn.
Wut? En sinds wanneer is die Samsung geen SSD ? ...

@shakedown Die Intel 660p is ook een NVMe SSD, gewoon veel goedkoper, of veel meer opslag voor hetzelfde geld.

Zowiezo is er geen enkele activiteit die jij doet waar je enig verschil in gaat merken tussen een Samsung 970 EVO, Intel 660p of Cruxial MX500. En alle 3 komen in de M.2 format dus geen extra kabels.

Verwijderd

Inrage schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:15:
[...]

Wut? En sinds wanneer is die Samsung geen SSD ? ...
Je focust op het verkeerde onderdeel van m'n tip. Klopt, een ssd heb je ook in M2, ik zei het wat onduidelijk. Ik bedoelde meer, geen extra schijf/ssd van 2,5" toevoegen. Die 2,5" rack in de case zelf zit al snel in de weg. Dan zou ik eerder de M2 opslag verhogen voor de data.

Edit: Overigens is die Intel 660p wel een goede tip. Die ga ik in mijn build lijstje ook maar eens vervangen. Snel zat en scheelt weer wat tientjes.

Edit2:
Is 16 gb nu goed? Of zal 8 gb ook voldoende zijn? Of zou je nu juist voor 32 gb al gaan? Wat is zinvol?
Geheugenprijzen zijn nu redelijk gedaald. Wat het in de toekomst gaat doen valt niet te zeggen. Ik ben zelf naar 32gb gegaan in mijn desktop (115 euro meerprijs tegenover 16gb)
En de nvme schjf? Is 250gb genoeg? Of zou je nu juist extra geld neerleggen voor een 1 tb nvme en dan die 1tb ssd weglaten? Of juist extra geld in bijvoorbeeld 2 ssd van 2 tb? En dan geen nvme schijf?
Het is 'proppen' in deze case. Het rack neemt aardig wat ruimte in, ik zou zelf geen extra schijven plaatsen en alleen voor een M2 variant gaan.
Is de ryzen 5 2400g voldoende voor nu? en in de voorzienbare toekomst? voor 4k?uiteraard snap ik dat de intergrated g;pu niet voldoende is om te gamen, echter voor nu eventueel op 720p wel? En later betere videokaarten? Kan de CPU dat bijhouden?
Ik verwacht niet dat de CPU een bottleneck gaat worden. Mocht het wel zo zijn kun je deze nog altijd upgraden.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2019 11:14 ]

• shakedown
Ik kan zo weinig vinden over welke nvme schijf ik moet hebben voor normaal gebruik. Ja, de Samsung evo plus is extreem snel in allerlei synthetische benchmarks maar dat zegt niets over dagelijks gebruik. En dan heb je idd bij de p660 dubbel geheugen voor dezelfde prijs. Merk ik dat verschil? Geen idee. Mijn gevoel zegt dat het niets uitmaakt. Maar ja mijn portemonnee kan niet ff allebei kopen en dan maar proberen...
De warmte maakt niets uit in deze kast. Zeker nu nog niet. De cpu is een 65w cpu/gpu en verder zit er niets bijzonders in. Je strax een betere graka maar goed. Er komt sowieso nog een 120 mm noctua fan in.
Ook 1 of 2 WD 2tb schijven lijkt me niet dusdanig veel warmte problemen te veroorzaken zat dat niet kan.

Verwijderd

Ja, de Samsung evo plus is extreem snel in allerlei synthetische benchmarks maar dat zegt niets over dagelijks gebruik. En dan heb je idd bij de p660 dubbel geheugen voor dezelfde prijs. Merk ik dat verschil? Geen idee
Nee, dat verschil ga je niet merken. Dus eerder voor de p660 gaan.

Warmte is echt al snel een dingetje. En als je later een Full sized GPU plaatst zul je toch echt je 2x 2,5" ruimte moeten opgeven. Het is of/of in deze kast, niet en/en.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 19:41

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb een tijdje terug ook een gaming PC voor bij de TV gebouwd en deze case ook overwogen. Uiteindelijke vanwege de koeling toch gekozen voor een andere case: de Silverstone SG13. In mijn PC zit de hierboven genoemde SF450 (de 2018 80 plus platinum versie), een Ryzen 2600 en een EVGA RTX 2070, die overigens maar net past. Als SSD heb ik een 2.5" SATA drive en er is nog plek voor 2 extra 2.5" drives.

Als koeling een Noctua L12S op de CPU en een enkele 120mm Noctua case fan voor in de case. Bij desktop gebruik en lichte gaming is de PC onhoorbaar. Onder zware gaming hoor je hem lichtjes blazen (ter indicatie, mijn PS4 maakt een stuk meer lawaai).

Bij mij past de SG13 in mijn TV meubel, maar deze case is ongetwijfeld hoger dan de Node 202. Overigens is het voor de koeling met een flinke GPU niet aan te raden om de Node 202 horizontaal te gebruiken aangezien de warmte dan minder goed weg kan dan wanneer deze verticaal staat.

[ Voor 17% gewijzigd door -bolio- op 08-04-2019 10:14 ]

• shakedown
Zou je trouwens voor een systeem met overdruk kiezen of juist onderdruk? Ik denk zelf overdruk. Want dan kan drukt het de hete lucht er aan de bovenkant uit.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@shakedown Let je wel op met een GTX1080Ti qua afmeting en koeling in zo'n 'krappe' kast ?

qua NVMe SSD is dit een mooie tussen oplossing van 660p v 970 pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• shakedown
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 156,71€ 156,71
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 102,99€ 102,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 570 Gaming 8G€ 149,-€ 149,-
1Interne harde schijvenToshiba L200, 2TB (bulk, 9,5mm)€ 67,44€ 67,44
1BehuizingenFractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU€ 130,99€ 130,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 81,95€ 81,95
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,08

Inmiddels is het deze kant op geëvolueerd... Maar toch nog de vraag: overdruk case of onderdruk?

• Uszka
Overdruk vanwege stof.

Kijk nog eens naar de voeding. SF450 is stukken beter(kwaliteit, prestaties, geluidsproductie) dan de Integra die met de case mee komt.
Inmiddels zijn er interessante alternatieven voor de 970 Evo/Evo Plus. WD heeft de 500GB Blue en PNY heeft de XLR8 CS3030 in 500GB en 1TB
Met het B350 bordje heb je hoogstwaarschijnlijk een biosupdate nodig voordat de cpu gaat werken.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

shakedown schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:17:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 156,71€ 156,71
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 102,99€ 102,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 570 Gaming 8G€ 149,-€ 149,-
1Interne harde schijvenToshiba L200, 2TB (bulk, 9,5mm)€ 67,44€ 67,44
1BehuizingenFractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU€ 130,99€ 130,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 81,95€ 81,95
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,08

Inmiddels is het deze kant op geëvolueerd... Maar toch nog de vraag: overdruk case of onderdruk?
Toch begrijp ik even niet waarom je naar die 970 van Samsung blijft gaan, het is dat enkele NVMe SSD's zo goedkoop zijn momenteel, maar anders had ik zonder moeite een 'normale' SATA SSD aangeraden.. Het verschil merk je niet, zo simpel is het.

Die HDD neemt ruimte in beslag die je niet hebt, hij blokkeert airflow die je nodig hebt voor je 1080Ti en zorgt voor twee extra kabels in de kast die daar ook niet bij helpen. Je zegt 16TB NAS storage te hebben, alles wat niet op 1TB SSD past kun je toch prima op een SMB share kwijt?

Daarnaast schat ik dat strikt gezien 8GB RAM voldoende is, maar de prijzen zijn inmiddels weer een beetje gezakt naar normale niveau's dus 16GB is wenselijk. Ook vraag ik me even af waar de RX570 vandaan komt, je Ryzen kan namelijk prima afspelen wat je wil zonder externe GPU.

Daarnaast denk ik dat de beste oplossing voor stof het gebruik van filters is.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Uszka
Kuusj schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:32:
Ook vraag ik me even af waar de RX570 vandaan komt, je Ryzen kan namelijk prima afspelen wat je wil zonder externe GPU.
Sinds wanneer heeft de Ryzen 5 2600 een igpu?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Uszka schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:53:
[...]

Sinds wanneer heeft de Ryzen 5 2600 een igpu?
Deze heeft OP dus blijkbaar ook veranderd.. En de goede voeding weggelaten..
De reden is me onbekend, het is namelijk geen logische keuze.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• shakedown
Ja ik heb de ipg veranderd voor een rx570. Die komen enorm in prijs omlaag. ik verwacht dat die met de aankondiging van de ryzen 3000 serie en de navi gpu serie nog verder gaan zakken. En aangezien een nog goedkopere graka amper te vinden is. De oudere series kosten ergens rond de 80 a 90 euro en die zijn amper te vinden.

De 2600 is ongeveer 15 tot 20 % sterker dan de 2400 versie. Dus vandaar. En de rx570 is ongeveer 200% sterker dan de vega 11 in de 2400G. Alles bij elkaar is dan een 170 euro meer me dat wel waard.

De 1080ti wordt is nu dan geen keuze. Misschien later een sterkere als de navi gpu uit zijn. Eerst afwachten wat voor een stroom deze trekken.

Een extra hd doet niets met de airflow. Als je in de kast kijkt zit er een 2,5 inch bracket welke dicht is. daar gaat deze schijf in. Met of zonder de schijf, de airflow veranderd amper. En ik vind het toch wel prettig om dingen die regelmatig komen en verwijderd worden niet via de NAS te laten lopen. Die houd ik toch puur voor raw formaat foto's en video. Series en films haal ik daar vanaf en daardoor geen onzinnige belasting van de NAS.

De samsung nvme is een goede snelle schijf welke ik goedkoop via mijn werk gekocht heb. (65 euro voor deze schijf is een zeer goede prijs)

De reden dat ik de sf450 voor de gewone interne meegeleverde voeding verruil is heel simpel. Het is een goed genoege voeding voor wat ik doe. Vergeet niet dat 99% van de tijd dat deze pc aan staat het gebruikt wordt door de kinderen en mij voor series, films en schoolwerk en voor mijn vrouw om naaipatronen uit te zoeken en te maken.

ik denk dat ik er ook een simpele 1200 toeren ventilator bij inzet die altijd draaid. Zodat er voldoende airflow is.

Het grootste probleem is dat er altijd wel een betere is van iets. Er is altijd een betere cpu, gpu of voeding of kast. en dat is best lastig om je niet mee te laten slepen.

[ Voor 4% gewijzigd door shakedown op 30-04-2019 09:41 ]

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
shakedown schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:18:
...
Een extra hd doet niets met de airflow. Als je in de kast kijkt zit er een 2,5 inch bracket welke dicht is. daar gaat deze schijf in. Met of zonder de schijf, de airflow veranderd amper. En ik vind het toch wel prettig om dingen die regelmatig komen en verwijderd worden niet via de NAS te laten lopen. Die houd ik toch puur voor raw formaat foto's en video. Series en films haal ik daar vanaf en daardoor geen onzinnige belasting van de NAS.

ik denk dat ik er ook een simpele 1200 toeren ventilator bij inzet die altijd draaid. Zodat er voldoende airflow is.
...
Een GPU & een losse fan gaan elkaar behoorlijk in de weg zitten in deze case. Zelfs als je de HD bracket weg haalt.
Ik heb zelf een HTPC in deze case en ik kan zeker aanraden om voor een m.2 SSD te kiezen en de HD bracket helemaal te verwijderen.
Niet alleen omdat deze erg dicht op de achterkant van de voeding zit, waardoor je met voedingskabels al heel snel in de war komt, maar ook omdat deze de ruimte in het GPU vak iets in de weg zit.

Ik kan trouwens ook aanraden om te kijken naar een low-profile koeler (pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 of pricewatch: Cryorig C7) omdat de meegeleverde AMD koeler niet lekker past (klipje dat stoffilter vast houd zit in de weg)

• shakedown
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 111,78€ 111,78
1BehuizingenFractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU€ 128,01€ 128,01
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
1VentilatorenNoctua NF-S12A PWM, 120mm€ 19,05€ 19,05
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 69,-€ 69,-
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 512GB€ 76,46€ 76,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,55

Na veel wikken en wegen is dit het geworden. Alles besteld en het komt zo langzaam aan binnendruppelen.

• shakedown
Het systeem wordt bij ons in de familie gebruikt voor alles wat je maar kan bedenken. We kijken er met zijn allen films en series op, de kinderen maken hun huiswerk erop en we kijken met zijn allen 's avonds bij het koffie en thee drinken nog wel eens een leuke fail army serie.
Het hebben van een pc op de tv aangesloten brengt een hoop gemak met zich mee. indien er een boekverslag of een werkstuk gemaakt moet worden, kunnen we makkelijk meekijken en helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qCYQhuLrhVSwsPnQ5lkG9DHn/medium.jpg

Ik heb voor dit systeem gekozen omdat we er ook zo af en toe foto's en video op bewerken. De Ryzen 2400g is een goede allrounder. Er zijn absoluut snellere cpu's te krijgen, echter spelen we geen spellen op deze pc. Als ik dan een snellere cpu zou kiezen betekend dat ook weer dat ik een aparte videokaart moet kopen. Qua kosten was dat niet nodig. Ja, foto en video bewerken zou dan sneller gaan, maar dat doen we te weinig om dat extra geld te verantwoorden.

Deze case leent zich ook niet echt 100% voor een aparte video kaart. Het past wel in de originele configuratie, echter heb ik ervoor gekozen om een bracket te kopen en iets aan te passen zodat ik een 4tb 3,5 inch HDD op de plek van een case fan te plaatsen. Met wat passen, meten en zagen past het precies. De andere plek voor een case fan wordt bezet door een goede Noctua fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T76nr6VfSB02QId0ujQuVRKB/medium.jpg

Ik heb deze case gekozen na lange, moeizame onderhandelingen met mijn vrouw. Uiteindelijk heeft mijn lieve, lieve vrouw mij een extra plekje gegeven in het tv meubel (de vorige van een sapphire edge vs8 en die stond boven op de tv meubel).

De airflow van deze case is niet de beste die er is, echter met deze twee koelers, De Noctua casefan en de Noctua CPU koeler blijft alles prima binnen de perken. De fan curves staan op zo stil mogelijk, terwijl de temperaturen niet boven de 70 graden uitkomen bij renderen van video. Kodi en youtube komt niet boven de 55 graden. Al met al prima waarden en stil genoeg voor ons. Ons gezin bestaat uit 4 kinderen en dan is stilte iets wat niet vanzelfsprekend is...

Owh nog twee minpunten van de case: het ledje aan de voorzijde is veel te fel. Het ledje zit op een klein bordje met andere io. Er zit in de case een stukje doorzichtig plastic. Ik heb aan de binnenzijde een stukje tape gedaan. Dat werkt prima. Maar wel erg jammer dat dat niet instelbaar is in de bios of in de case zelf.

En als tweede dingetje: kabel management is een ramp. Met een modulaire voeding gaat het misschien iets beter, maar over het algemeen is het een lastige klus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SFRKwtowJVJsKgAOVp3sN0OS/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mhJD1LNr6UsLIhV0Phn7toIM/medium.jpg
Pagina: 1