Geen beeld meer, defecte GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just8_KB8
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 15:41
Gisterenavond wilde ik lekker een sessie-tje gamen, maar vlak na het opstarten van de game, ging mijn PC ineens uit (met 1x beep), startte zich vanzelf opnieuw op, maar scherm bleef zwart. PC leek ook niet verder te komen dan alleen aangaan (ledjes branden, fans gaan aan, maar RGB verlichting van toetsenbord en dergelijke bleven uit en monitor gaf geen input melding).

Verschillende componenten eruit gehaald. En bij het verwijderen van de GPU (dus op de onboard video van het moederboard) lijkt de PC wel verder op te starten, alleen ik had nog niet de juiste kabel liggen om mijn monitor aan te sluiten, dus kon niet checken hoever deze dan komt en of er iets van foutmeldingen te zien zijn. De GPU heeft een jaar lang zonder problemen gedraaid.

GPU is een ASUS ROG Matrix GTX980 Ti

Mijn vragen (aangezien een nieuwe GPU van dit caliber best duur is);
- Is mijn GPU overleden of kan er iets anders mis zijn?
- (Hoe) kan ik mijn GPU testen/fixen?

P.S. Ben niet super handig / whizzkid met PC's. Plug&play lukt allemaal nog net. 8)7

Beste antwoord (via Just8_KB8 op 02-04-2019 21:34)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Just8_KB8 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:56:
Oke, kabeltje gehaald en monitor via het moederboard aangesloten.
Zonder de GPU start de PC gewoon op. Alles lijkt normaal te functioneren. Maar met GPU dus niet.
Nu is de vraag of het de PSU is of de GPU.

Of is het erg onwaarschijnlijk dat de PSU wel genoeg stroom levert voor het systeem zonder GPU maar niet met GPU? Sorry voor de domme vragen, maar ben een beetje een leek in dit soort trouble shooting.
Het is duidelijk dag 1 van beide componenten defect is, door testen weet je welke. Een voeding kan niet meer stabiel genoeg zijn voor je videokaart.

Maar in dit geval zou ik de videokaart even testen bij een kameraad, of laat de lokale pc boer hem even testen. Weet je snel genoeg of die bij een ander nog wel iets doet.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Videokaart testen in een ander systeem.

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just8_KB8
Ik heb helaas zo niet een ander systeem voorhanden, dus dat wordt lastig. Kan hem wellicht nog naar een repair shop brengen voor een test. Maar voordat ik dat doe, kan ik misschien nog iets van drivers updaten of nieuwe installatie proberen? Moet ik mijn bios resetten? Dat soort acties?

Voeding is een Cooler Master G750M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Just8_KB8 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:59:
Ik heb helaas zo niet een ander systeem voorhanden, dus dat wordt lastig. Kan hem wellicht nog naar een repair shop brengen voor een test. Maar voordat ik dat doe, kan ik misschien nog iets van drivers updaten of nieuwe installatie proberen? Moet ik mijn bios resetten? Dat soort acties?

Voeding is een Cooler Master G750M.
Hoe wil je dat allemaal doen zonder beeld? Ik zou eerst een kabel halen en dan met de iGPU opstarten en kijken of alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just8_KB8
Dat was ik inderdaad al van plan. Ga zo uit mijn werk een kabel halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just8_KB8
Zonder de GPU start de PC gewoon op. Alles lijkt normaal te functioneren. Maar met GPU dus niet.

Of is het erg onwaarschijnlijk dat de PSU wel genoeg stroom levert voor het systeem zonder GPU maar niet met GPU? Sorry voor de domme vragen, maar ben een beetje een leek in dit soort trouble shooting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Just8_KB8 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:56:

Het is duidelijk dag 1 van beide componenten defect is, door testen weet je welke. Een voeding kan niet meer stabiel genoeg zijn voor je videokaart.

Maar in dit geval zou ik de videokaart even testen bij een kameraad, of laat de lokale pc boer hem even testen. Weet je snel genoeg of die bij een ander nog wel iets doet.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just8_KB8
Ik ga morgen inderdaad maar even met mijn GPU langs de lokale PC winkel om te kijken of zij hem even voor mij kunnen testen.

En indien echt kaduuk, dan heb ik al een mooi alternatief gevonden in een ASUS ROG STRIX GTX 1070 Ti. Althans, ik neem aan dat zoiets als dit niet eenvoudig te repareren zal zijn. :'(
Pagina: 1