Beste,
Ik heb een vraag hoe het zit met webshops die de Nederlandse wet overtreden. Er zijn van tal van shops ) die de Nederlandse wet overtreden. Wordt het geaccepteerd dat zulke overtreders gewoon in de PW staan? Ik doel op het volgende:
Officieel mogen webshops nooit 100% aanbetaling verplichten bij bestelling. Zie bijv:
of bijv: nieuws: Rechter: 'Maximaal 50% vooruitbetaling aanschaf Dell-pc's'
100% vooruit betalen bij een bestelling mag dus nooit verplicht worden. Ze mogen het wel vragen, maar er moet altijd een alternatief (tot max. 50% ) worden aangeboden. Bijv: achteraf betalen via Afterpay, via rembours of pas betalen bij afhalen e.d.
Maar tal van webonlyshops in de PW bieden geen andere mogelijkheid dan direct 100% vooruit te betalen bij je bestelling.* En dat mag dus volgens de wet niet.
Mogen zulke wetsovertreders actief zijn in de PW?
*via een DM wil ik wel een paar voorbeelden geven aan de betreffende pricewatchpersoon.
Ik heb een vraag hoe het zit met webshops die de Nederlandse wet overtreden. Er zijn van tal van shops ) die de Nederlandse wet overtreden. Wordt het geaccepteerd dat zulke overtreders gewoon in de PW staan? Ik doel op het volgende:
Officieel mogen webshops nooit 100% aanbetaling verplichten bij bestelling. Zie bijv:
( https://www.consumentenbo...ijs/pas-op-met-aanbetalen )Voor de aanbetaling bij producten heeft de wetgever wél regels opgesteld. De wet bepaalt dat je niet kan worden verplicht meer dan 50% van het aankoopbedrag aan te betalen. Soms bevatten de algemene voorwaarden ook regels over aanbetalen. Als hierin staat dat je meer dan 50% moet aanbetalen, kun je dit weigeren.
( https://www.consuwijzer.n...talen-bij-online-aankopen )Moet ik altijd kunnen kiezen hoe ik online aankopen betaal?
Een verkoper is niet verplicht om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Maar er moet wél minimaal 1 manier van betalen zijn waarbij u minstens de helft van het bedrag achteraf kunt betalen. Dit geldt alleen als u online een product koopt.
of bijv: nieuws: Rechter: 'Maximaal 50% vooruitbetaling aanschaf Dell-pc's'
100% vooruit betalen bij een bestelling mag dus nooit verplicht worden. Ze mogen het wel vragen, maar er moet altijd een alternatief (tot max. 50% ) worden aangeboden. Bijv: achteraf betalen via Afterpay, via rembours of pas betalen bij afhalen e.d.
Maar tal van webonlyshops in de PW bieden geen andere mogelijkheid dan direct 100% vooruit te betalen bij je bestelling.* En dat mag dus volgens de wet niet.
Mogen zulke wetsovertreders actief zijn in de PW?
*via een DM wil ik wel een paar voorbeelden geven aan de betreffende pricewatchpersoon.
[ Voor 22% gewijzigd door CyberMania op 01-04-2019 23:45 ]