Advies nodig aanleg netwerk net gekochte woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik wil mijn meterkast en netwerk een boost geven want momenteel is het netwerk om te huilen.
Hiervoor heb ik een aantal vragen. Ook heb ik een overzichts foto gemaakt, zie onderen.
Mijn huidige provider is Caiway.

In de meterkast hangt het volgende :

1. CAI Coax en Fiber kastje
- Hier komt de kabel binnen.
2. Caiway glaskastje (FTU?)
- kabel komt van 1. gaat naar 5 en 4
3. KPN Fiber kastje
- kabel komt uit de grond
4. Genexis kastje (NTU?)
- kabel komt van 1, verder niet aangesloten.
5. Glas modem
- kabel komt van 1

Mijn vragen :

Kennis vragen :
a. Hoe zou het komen dat ik 2 keer een glas aansluiting heb ? 3(KPN) 2(CAI)
b. Zijn met benamingen, FTU en NTU goed ?
c. Hoe heten de kastjes zoals 2 en 3 ?

Plan de campagne :

In mijn meterkast wil ik een andere router en switch gaan plaatsen.
Mijn voorkeur gaat uit naar Ubiquiti spul omdat ik deze accespoints in huis wil gaan plaatsen.
Momenteel heb ik koperen (niet CCA), CAT6 flexibele kabel naar boven en naar de woonkamer getrokken.
Gezien ik nog 60m flexibele kabel over heb, weet ik nog niet of ik dat wil vervangen voor patch kabel.

Vragen
d. bestaan er panelen waar je niet hoeft te patchen ? dus 2x RJ45 connector in ? (van switch -> paneel -> boven)
e. Kan ik de router, 5, weglaten bij het gebruik van een ubiquiti USG router? Moet ik dan werken met de NTU(?) nummer 4 ? of kan ik ook een ubiquiti router met glasaansluiting vinden ?

Ben erg benieuwd naar jullie advies, antwoorden of tips ! Ik doe dit project voornamelijk om te leren en moet ook nog veel lezen!

gr.

Thomas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2vLIRJKbTb1WzOodssuGVtoX/thumb.png

[ Voor 4% gewijzigd door DateTime.Now op 01-04-2019 22:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

c:
ISRA (KPN koperpaar)
AOP (CAI)

d: jazeker, maar waarom zou je dat willen? Behalve dat je flexibele kabel getrokken hebt waar je stugge zou moeten hebben...

Regel:
Vaste bekabeling in muren/leidingen e.d. hoort stug te zijn, alleen de patchcables van contactdoos/patchpanel naar apparatuur flexibel.
Stugge kabels houden niet zo van RJ45 connectoren, die wil je patchen.
Flexibele kabesl koppel je met RJ45

e: Welke "router. 5"? De USG is een router, niets mee en niets minder. Ervoor moet een modem (DSL/DOCSIS) of FTU/NTU staan voor de uplink. Erachter een switch. Je wilt in de regel niet meer dan één router in een huis tenzij je bewust met verschillende (IP) netwerken wilt werken.
Er bestaan routers met glasvezelaansluiting (ik heb er eentje, de Turris Omnia), en de duurdere UniFi Secure Gateways (zoals de USG-Pro4) hebben het. Hou er echter rekening mee dat je dan zelf moet uitzoeken hoe aan compatibele SFP(+)-modules te komen en dat je gedonder krijgt qua support als er ooit iets mis is. Let op de "T" van FTU/NTU - die 'termination' is de officiele handover tussen jouw verantwoordelijkheid en die van de ISP. Als je die eruit hakt is de kans groot dat je ISP niet kan instaan voor de glasverbinding naar jouw router-met-SFP

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Thanks, wordt al wat duidelijker.

D. mooiste is dus om de kabels opnieuw te trekken maar dan met vaste kabel zodat ik deze kan patchen. Als ik zo een beetje rondkijk zijn de wandcontactdozen vaak ook alleen met LSA.
Lijkt me een plan.

E. Stukje modem inderdaad gemist. Misschien is het dan het makkelijkst om de huidige modem in bridge mode te zetten en van daar door te gaan op Router > Switch > Patch > etc. toch ?

Alvast bedankt!*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Alle routers met minimaal 1 wan poort met SFP of RJ45-/SFP-combo, 4 lan 1Gb-poorten, geen wifi.

Ik zie echter een aantal Cisco 890 serie die er niet in staan maar wel SFP hebben. Actuele Cisco routers met SFP hier te vinden: https://www.cisco.com/c/e...ata_sheet_c78-519930.html

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 01-04-2019 23:44 ]

LinkedIn WoT Cash Converter