Koffiezetautomaat,Delonghi ed ontkalken en onderhoud.Advies?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Ik overweeg een Delonghi Magnifica automaat aan te schaffen, dat is een eenvoudige machine van dit merk, kost rond de €300.
Nu ik op gebruikers adviezen heb gezocht, begrijp ik dat zo.n ding redelijk onderhoud nodig heeft, en met name regelmatig een vrij prijzig filter vervangen moet worden; dat staat nergens op de verkoop sites.
Nu heb ik een reverse osmose apparaat, waarmee ik praktisch gedestilleerd water kan maken (< 10 PM) dus ontkalken zou niet nodig zijn als ik dat water gebruik.
Is er iets op tegen om gemineraliseerd water te gebruiken?

Wat voor onderhoud is nodig? Wij zijn met z'n 2-en, en dus blijft er van de huidige filterkoffie altijd redelijk veel over, en/of is het oud geworden en niet lekker meer.
Ervaringen? Andere merken aanbevolen?
Ik hoor het graag!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 15:34
Zelf dat apparaat naar tevredenheid in gebruik. Alleen af en toe ontkalken.

Zit inderdaad een waterfilter in die je 'regelmatig' moet vervangen. Doet het zelf eens per jaar ofzo en gaat prima.

Voor dat geld een prima koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-05 08:43
Een volautomaat met bonen heeft altijd onderhoud nodig. En vooral schoonmaak. Persoonlijk vind ik de siemens eq serie het beste met minste onderhoud. Ik heb ook heel wat verschillende bonen geprobeerd. Die van de lidl (de gele) vind ik verweg het lekkerste vreemd genoeg veel lekkerder als de veel duurdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@JDV808 En welke Siemens?
Ik keek naar de DeLonghi, omdat een familielid er eentje heeft, die goed bevalt.

En @kever678 , wat voor filter is dat eigenlijk, gewoon een 'vuil'filter, die dus ongerechtigheden in het water tegenhoudt, of meer dan dat, bv een koolstof filter?
En dat ontkalken, ik het de video op de DeLonghi site bekeken, en daar lijkt het of er speciale vloeistof voor gebruikt wordt. Of is een reguliere koffiemachine ontkalker gewoon goed mogelijk? Of simpelweg met schoonmaak azijn er door, dat ontkalkt tenslotte ook prima.

Blijft mijn vraag over het gebruik van gedemineraliseerd water, nog even open......

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-05 08:43
Bijvoorbeeld een siemens eq6. Zijn wel iets duurder. Keramische messen dus die slijten niet. Voor de rest alleen ontkalken geen filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 15:34
Naalroc schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:10:

En @kever678 , wat voor filter is dat eigenlijk, gewoon een 'vuil'filter, die dus ongerechtigheden in het water tegenhoudt, of meer dan dat, bv een koolstof filter?
En dat ontkalken, ik het de video op de DeLonghi site bekeken, en daar lijkt het of er speciale vloeistof voor gebruikt wordt. Of is een reguliere koffiemachine ontkalker gewoon goed mogelijk? Of simpelweg met schoonmaak azijn er door, dat ontkalkt tenslotte ook prima.

Blijft mijn vraag over het gebruik van gedemineraliseerd water, nog even open......
Filter is ter voorkoming van kalk. Zit er inmiddels al een jaar in denk ik. Ik ontkalk hem gewoon met azijn, heb wel eens van die setjes geprobeerd maar merk niet echt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
Ik heb ook de delongi.
Haal gewoon de spullen bij waterfilterwinkel.com. Zowel antikal als de filters. Werkt goed en stuk voordeliger. Heb het apperaat nu 5 jaar denk ik nog nooit problemen gehad.
Een Siemens eq6 is natuurlijk een stuk fijner, maar ook een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Betreffende het gebruik van azijnzuur, zie ik nu het volgende in de gebruiksaanwijzing

Nota Bene :
Gebruik uitsluitend het ontkalkmiddel van De’Longhi. Gebruik absoluut geen ontkalkmiddelen op basis van sulfamine of
azijnzuur. In dat geval is de garantie niet geldig. De garantie
is bovendien niet geldig indien de ontkalking niet regelmatig
wordt uitgevoerd .....

Enig idee wat het probleem kan zijn dan, en zijn er andere gebruikers die gewoon azijn gebruiken, dus tegen de fabrieksaanbevelingen in.

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 06-04-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik gebruikte altijd verdunde azijn (1 op 2 of zo). Veel van die "speciale" ontkalkers zijn gebaseerd op citroenzuur.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 20:11
Heb me laten vertellen dat apparaten met siliconen slangetjes beter met melkzuur ontkalker kunnen worden ontkalkt. Anders worden de siliconen delen hard en bros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb ook de term Melkzuur ontkalker gezien voor deze apparaten, dus dan maar 'karnemelk' er in doen?
Of is dat geen melkzuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Uh zure melk zit melkzuur in, maar zou ik niet in mij apparaatje gooien. Smaakt je koffie niet lekkerder van.

Ik gebruik om mijn Jura te ontkalken gewoon zo'n flesje van HG. Op basis van citroenzuur.
Kost een euro of 3-4 en je kan m er 7x mee ontkalken.

Daarnaast zal je waarschijnlijk van die minivaatwasblokjes (zo noem ik ze maar) moeten hebben om je zetblok te reinigen.

Ik gebruik die van Siemens want die van Jura vind ik te duur. Mijn Jura is ondertussen 8 jaar oud dus dat zal wel goed zijn denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 08-04-2019 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:06
Die waterfilter heb ik er niet in zitten. Is echt niet nodig met het relatief zachte water wat we hier bij ons hebben.
Af en toe ontkalken met HG of andere ontkalker is genoeg. Stel trouwens gelijk even de hardheid van het water bij jou in op de machine, standaard staat 'ie op hard water waardoor hij echt om de haverklap aangeeft dat je moet ontkalken. ;)

Daarnaast is het wel belangrijk dat je de zetgroep ca. elke 2 weken even goed reinigt. Deze kan je er gewoon uithalen en met lauw/warm water goed af- en doorspoelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Fuwor op 08-04-2019 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

^^^ precies wat ik doe.

Ik heb ook geen waterfilter erin zitten. De koffiemachine werkt evengoed zonder deze filter. Wel af en toe de ontkalking programma starten als de machine erom vraagt. De fabrikant adviseert melkzuur voor de ontkalking. Geen azijn of citroenzuur gebruiken. Ik gebruik de HG koffiemachine ontkalker hiervoor.

En ook de zetgroep af en toe uithalen en afspoelen. Ik vind het vrij gemakkelijk te onderhouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Blord op 08-04-2019 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb vanavond zo'n zakje van Nespresso gebruikt voor ontkalken van mijn Nespresso apparaat en mijn waterkokers, op het zakje staat 5-15% phosphonate + citroenzuur.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1