Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen allemaal met optimizer of gedeeltelijk of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 14:39
Wij zijn voornemend om op ons dak zonnepanelen te plaatsen, ons dak is beetje zuid / oost georiënteerd.
Nu hebben wij een offerte mogen ontvangen met diverse fabrikaten / types maar heb geen idee wat goed is en wat minder goed is. Dus alle tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9jdPalmzuCDUZyag9vVRvHLw/thumb.jpg

Helaas hebben de buren een dakkapel waardoor wij einde van de dag schaduw op ons dak hebben van de dakkapel. Daar lijkt het me verstandig om op 4, misschien wel 5 panelen optimizers te plaatsen.

Wat gebeurt er als je deze niet hebt ?

Omschrijving installatie :
11 Axitec 300Wp Full Black zonnepanelen
1 Huawei SUN2000L-3 KTL omvormer

Teteringen

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:48
Volgens mij moet je dan op alle panelen een optimizer hebben, anders werkt het niet. Maar ik ben geen expert op dit gebied. Aan de andere kant, wanneer valt de schaduw en voor hoelang tot het donker is? Misschien weegt het verlies aan opbrengst op tegen de prijs van de optimizers.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Optimizers hoeven alleen op de panelen die schaduw vangen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van SolarEdge. De optimizers die in deze situatie nodig kunnen zijn zijn van Tigo.
Een SMA omvormer heeft optitrack wat ook een erg goed schaduwmanagementsysteem is. Je zou kunnen kiezen om zonder optimizers te leggen en als je ziet dat de opbrengst danig zakt deze er dan alsnog bij kunnen plaatsen, dit kan je natuurlijk zelf beter voorspellen dan ik. Weet je zeker dat er veel schaduw valt, dan gelijk op de 4 panelen een Tigootje plaatsen.

• Arie26
gron74 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 00:15:
Aan de andere kant, wanneer valt de schaduw en voor hoelang tot het donker is? Misschien weegt het verlies aan opbrengst op tegen de prijs van de optimizers.
Nu valt de eerste schaduw zo rond 14:30 op het eerste paneel, terwijl zo tot 18:00 uur in de zon liggen (dd 02-04-2019)
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 04:22:
Optimizers hoeven alleen op de panelen die schaduw vangen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van SolarEdge. De optimizers die in deze situatie nodig kunnen zijn zijn van Tigo.
Een SMA omvormer heeft optitrack wat ook een erg goed schaduwmanagementsysteem is. Je zou kunnen kiezen om zonder optimizers te leggen en als je ziet dat de opbrengst danig zakt deze er dan alsnog bij kunnen plaatsen, dit kan je natuurlijk zelf beter voorspellen dan ik. Weet je zeker dat er veel schaduw valt, dan gelijk op de 4 panelen een Tigootje plaatsen.
Het liefst ben je natuurlijk in 1x klaar, dus wil toch gaan voor 5 stuks optimizers om het beste in de panelen op te halen.

Teteringen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En als je besluit om op de andere kant ook panelen te leggen?
Is de omvormer dan nog geschikt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Arie26
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 06:45:
En als je besluit om op de andere kant ook panelen te leggen?
Is de omvormer dan nog geschikt?
Ik denk het niet, maar aan de voorzijde komt pas in de middag de zon. En hier hebben we 2 dakramen.
Ook denk ik dat dan de huidige bekabeling niet toereikend is.

Teteringen

• Arie26
Ze liggen er op hoor, nu kunnen we slapend rijk worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7HWrPp6bYTBjqFqzMEckHefT/thumb.jpg

De eerste 3kwh zijn binnen.

Teteringen

• A de Jong
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-07 17:09
ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekozen: wel of geen optimizers, of gedeeltelijk

• Arie26
A de Jong schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:01:
ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekozen: wel of geen optimizers, of gedeeltelijk
Gedeeltelijk, de gene die in de schaduw vallen van de dakkapel 4 stuks

Teteringen

Pagina: 1