Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met Sole-defroster tbv. aanvoer WTW

Pagina: 1
Acties:

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Heeft er hier iemand ook ervaring met een Sole-defroster voor de WTW unit?

Ik ben voor mijn verbouwing aan het kijken naar een Itho Qualityflow systeem.
Voor de aanzuigen van verse lucht zat ik te kijken naar een aardbuis, maar daar lees ik toch wat negatieve verhalen over (Voornamelijk schimmel).
Toen kwam ik sole-defrosters tegen. Een gesloten aardlus gevuld met water/glycol mengsel op 1,5 a 2 meter diep wat door een warmtewisselaar gepompt wordt en de aanvoerlucht verwarmt.
Aangezien er nog een aantal mestkelders opgeruimd moeten worden is het leggen van een lus op diepte geen probleem. Tyleenslang kan ik zakelijk ook goedkoop aan komen.

Systemen die ik gevonden heb:
Netec CWK-300-F-ISO
Ventilation Nord
Paul SD 350 (lijkt niet meer leverbaar)
Innovatec SLD302
Maico EW-K 225

Hier een huis in Estland waarbij een systeem gebruikt en gemonitord werd: Aangezogen lucht wordt 15 graden verwarmt.

Koeling in de zomer lijkt me ook een pluspunt.

Kosten zitten bij de meeste systemen rond de €2000 voor een compleet systeem. Besparing heb ik nog niet aan gerekend.

Ik kan alleen weinig ervaringen vinden, voornamelijk Duits, 2 meldingen in Nederland bij blogs over passiefhuizen.
Hier iemand ervaringen?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Totale onzin in Nederland. De bodem op 1,5 a 2 meter heeft een temperatuur van rond de 7 graden. Een winter is gemiddeld niet vaak onder nul. Dan warm je de buitenlucht dus op met 7 graden in het beste geval. Dan komt daar de wtw nog bij, die van zichzelf al een rendement heeft van 90%+.
Met het weer in Nederland zou ik het niet doen, kost waarschijnlijk meer dan dat het oplevert, daarom zie je het hier ook niet/nauwelijks. Het is simpelweg niet koud genoeg in Nederland hiervoor.
Het is alleen leuk om wat mee te koelen in de zomer, maar daar hebben we al andere apparaten voor.

• sitia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09-2024
Dat is een hele goede toepassing die veel gebruikt wordt in combinatie met een Nilan Compact P ventilatie warmtepomp. Met de combinatie Nilan en de Sole CWT 300 kun je al gauw 10 graden koelen in de zomer alleen op basis van de ventilatielucht. In de winter met een passief woning nagenoeg geen extra verwarming nodig.

• Boedinok
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-12-2020
We hebben zowel de Sole-defroster staan als de Nilan.
De sole werkt goed - op dit moment is het 2 graden buiten terwijl de binnenkomende lucht door de Sole wordt verwarmt tot 8 graden. Dat tegen een investering en stroomverbruik wat verwaarloosbaar is.

Met de Nilan heb ik problemen en zou je aanraden eerst goed te laten informeren.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je niet beter de WP gebruiken om dit te doen?

Concept is mooi, maar economisch onzinnig.